Kleine Beursfeiten

Ja, ik dacht wel dat ik met te kleine bedragen bezig was.
Probleem is dat ik te weinig overschot heb om grote bedragen in de beurs te pompen.
Als ik telkens moet wachten tot ik enkele 1000'en EUR heb kan ik niet veel spelen :scream:
Als je spreekt over spelen moet je niet op de beurs zijn, daar zijn andere faciliteiten voor.

En denk eraan dat de beurs niet altijd omhoog gaat, dus wat is er mis met een tijd geld bijeen sparen en dan beleggen. Als je dit 3-4 keer per jaar doet is dat toch een goeie spreiding ?

Niet misschien, zeer zeker. Totaal absurde waardering.
Zeker omdat er fundamenteel weinig vooruitgang in zit, de omzet zal dit jaar +-10% stijgen volgens de verwachtingen (en ik volg MTLS niet genoeg om te weten of dit volledig organisch is) terwijl de koers 260% gestegen is het afgelopen jaar. Je moet geen expert zijn om te snappen dat dit wellicht niet houdbaar is, zeker aangezien MTLS voorheen ook niet direct "ondergewaardeerd" was.

De tijd had hier een artikel over tijdje geleden, voor zij die abonnement hebben. Heb het hier wel al eens gepost geloof ik: https://www.tijd.be/markten-live/ni...-nieuws-koers-stijgt-20-procent/10273583.html

Laatste tijd wat minder opgevolgt, jammer. Maar ik zag dit toch als Long Term hold anyway. PLTR zal wel weer recoveren.
Waarom zo een fan van PLTR? Als je dan toch voor hypergrowth in de data analytics space wilt gaan zou ik eerder voor Snowflake kiezen. SNOW is duur maar PLTR kan je aan de huidige koersen ook geen bargain meer noemen, bovendien groeit SNOW bijna 3 keer zo snel (119% in laatste kwartaal vs PLTR rond de 40%). PLTR hun revenue is ook heel onvoorspelbaar aangezien ze meer op projectbasis werken vs. de meeste SaaS bedrijven waar het subscription of consumption based is. Die moeilijke voorspelbaarheid zal wellicht leiden tot heel wat volatiliteit in hun koers de komende jaren, niet echt fan van zo een business model.

Dit artikel beschrijft het ook goed: https://www.fnlondon.com/articles/h...r-thiels-palantir-mean-for-investors-20201027

Enkele quotes:

Initiating its coverage on the stock, Goldman Sachs said in a note that Palantir’s outsized reliance on contracts from the US government and its allies have created a trend of “lumpy deal activity”, meaning its projects have high costs, lengthy durations and appear infrequently.

The analysts said Palantir’s lumpy income means they have limited scope to predict how much revenue the firm might bring in over the near term, as well as its business model being riskier than some of its rivals in the sector.

Filings have revealed the company has a relatively low customer count of 125, the note to clients on October 26 said, with a focus on long-term projects for large government departments and commercial companies. Its top 20 customers generated 67% of its revenue in 2019, while the top two customers were responsible for a fifth of its sales in the first six months of 2020

It added that Palantir’s customer base was among the most concentrated for listed growth software providers, compared to rivals such as workplace messaging app Slack and internet security firm Cloudflare.

degene die al tijdje in beleggen bezig zijn. Volgen jullie dagelijks jullie portfolio? Ik denk dat ik nog een beetje de crypto gewoonte heb om te zien of ik winst/verlies heb, terwijl meeste aandelen die ik heb eigenlijk voor de long run zijn.

Zit (al even niet meer) in PLTR, de opstart van -20 naar +40 meegemaakt maar sowieso deze week al op te passen omdat vanavond geloof ik insider hun lock up verloopt. Snow is duur maar LT inderdaad zeker de moeite waard voor te kopen tijdens dips. Wist het niet dat PLTR hun projecten zo volatiel waren, had het anders geinterpreteerd met contracten naar defensie toe (kan ook bepaalde duur contract zijn, niet op gelet destijds).

Idd tot 80 procent van de aandelen van PLTR zaten vast in de lock up die vandaag vervalt. Soros heeft al aangegeven dat hij een heel deel aandelen ging verkopen vanaf de lock up periode gedaan was. Niet onlogisch dat er verkoopdruk was de voorbije dagen.

Zit (al even niet meer) in PLTR, de opstart van -20 naar +40 meegemaakt maar sowieso deze week al op te passen omdat vanavond geloof ik insider hun lock up verloopt. Snow is duur maar LT inderdaad zeker de moeite waard voor te kopen tijdens dips. Wist het niet dat PLTR hun projecten zo volatiel waren, had het anders geinterpreteerd met contracten naar defensie toe (kan ook bepaalde duur contract zijn, niet op gelet destijds).
Dus nu zou Snowflake de moeite zijn om te kopen ? Gezien het 100$ lager staat dan de top.

Lol het is al even geleden dat het nog eens zo rood werd voor mij. Nuja, zonder GME-periode mee te rekenen. Lijkt me goed moment om stilaan wat cash bij te storten om marge wat te verminderen zodat ik eventueel nog wat kan bijkopen (later).

Ik zit nog altijd in PLTR, CRSR en LMND. Niet zeker of ik daar van zal bijkopen. Weging individuele aandelen begint wat zwaar te worden.

Laatst bewerkt:
Een beursgang van de iconische sportwagendochter is een optie om Wolfsburg de cashverslindende switch naar het elektrische tijdperk te laten maken.

Op de beurs van Frankfurt koerst Volkswagen VOW34,10% in de middaghandel tot 4 procent hoger naar 168 euro. Dat is de hoogste koers sinds februari 2020, toen Wolfsburg in beurswaarde gepasseerd werd door de op het linkerbaanvak scheurende pionier in elektrische auto's Tesla.

Sindsdien is CEO Herbert Diess meer dan ooit gebrand om de tanker die de Duitse autoreus is snel de switch naar het elektrische tijdperk te laten maken. Maar koken kost geld natuurlijk. De ID.3 die Volkswagen vorig jaar lanceerde, moet het startschot worden van een waar elektrisch modellenoffensief.

Volgens het Duitse blad Manager Magazin is een van de opties die op tafel ligt een aparte beursgang van de bijna onzedig rendabele sportwagendochter Porsche, wat potentieel flink wat cash kan opleveren.

Het is Wolfsburg uiteraard niet ontgaan dat beleggers storm lopen voor iconische sportwagenmerken.

Het aandeel Ferrari is sinds de beursgang in 2016 ruim verviervoudigd. Zelfs de pandemie kon het beleggersenthousiasme maar even temperen (zie grafiek). Wolfsburg zou hoogstens 25 procent naar de beurs brengen, maar zelfs zo'n minderheidsbelang kan volgens schattingen 20 à 25 miljard euro opleveren.

Manager Magazin schrijft wel dat 'een bestuurslid van VW' er aan toevoegt dat een IPO 'alleszins niet meer voor dit jaar' zou zijn.

Porsche & Porsche​

Voor alle duidelijkheid: er noteert al een Porsche Automobil Holding PAH35,25% op de beurs van Frankfurt. Maar die heeft sinds 2008 niks meer te maken met de iconische sportwagenbouwer, toch niet rechtstreeks. In 2008 lanceerde toenmalig Porsche-CEO Wendelin Wiedeking een gedurfde raid op het veel grotere Volkswagen.

Een cunning plan waar de kredietcrisis een stokje voor stak - het was in de plaats Volkswagen dat volledig de hand legde op Porsche - maar en passant veroorzaakte Wiedeking wel de moeder aller short squeezes. Sinds die mislukte raid is het beursgenoteerde Porsche gereduceerd tot een monoholding met een pak Volkswagen-aandelen en een nog groter pak rechtszaken.

Als het merk Porsche straks ook naar de beurs van Frankfurt trekt, kan de verwarring met de holding Porsche compleet worden. Al kan Volkswagen natuurlijk eerst de holding van de beurs halen. Een scenario dat meteen de stevige koersstijging van de holding verklaart.

-------------------------

Aan de hand hand van dit artikel stijgt volkswagen fors, echter zie ik niet in waarom? Oké ze komen in de kijker te staan, maar wat voor meerwaarde is dit nu voor volkswagen?? Ik zie geen reden dat dit een sterke stijging kan staven.

Zelf zit ik wel "goed" in volkswagen, dus mij hoor je niet klagen - maar ik weet toch ook graag aan wat een stijging te danken is..

Een beursgang van de iconische sportwagendochter is een optie om Wolfsburg de cashverslindende switch naar het elektrische tijdperk te laten maken.

Op de beurs van Frankfurt koerst Volkswagen VOW34,10% in de middaghandel tot 4 procent hoger naar 168 euro. Dat is de hoogste koers sinds februari 2020, toen Wolfsburg in beurswaarde gepasseerd werd door de op het linkerbaanvak scheurende pionier in elektrische auto's Tesla.

Sindsdien is CEO Herbert Diess meer dan ooit gebrand om de tanker die de Duitse autoreus is snel de switch naar het elektrische tijdperk te laten maken. Maar koken kost geld natuurlijk. De ID.3 die Volkswagen vorig jaar lanceerde, moet het startschot worden van een waar elektrisch modellenoffensief.

Volgens het Duitse blad Manager Magazin is een van de opties die op tafel ligt een aparte beursgang van de bijna onzedig rendabele sportwagendochter Porsche, wat potentieel flink wat cash kan opleveren.

Het is Wolfsburg uiteraard niet ontgaan dat beleggers storm lopen voor iconische sportwagenmerken.

Het aandeel Ferrari is sinds de beursgang in 2016 ruim verviervoudigd. Zelfs de pandemie kon het beleggersenthousiasme maar even temperen (zie grafiek). Wolfsburg zou hoogstens 25 procent naar de beurs brengen, maar zelfs zo'n minderheidsbelang kan volgens schattingen 20 à 25 miljard euro opleveren.

Manager Magazin schrijft wel dat 'een bestuurslid van VW' er aan toevoegt dat een IPO 'alleszins niet meer voor dit jaar' zou zijn.

Porsche & Porsche​

Voor alle duidelijkheid: er noteert al een Porsche Automobil Holding PAH35,25% op de beurs van Frankfurt. Maar die heeft sinds 2008 niks meer te maken met de iconische sportwagenbouwer, toch niet rechtstreeks. In 2008 lanceerde toenmalig Porsche-CEO Wendelin Wiedeking een gedurfde raid op het veel grotere Volkswagen.

Een cunning plan waar de kredietcrisis een stokje voor stak - het was in de plaats Volkswagen dat volledig de hand legde op Porsche - maar en passant veroorzaakte Wiedeking wel de moeder aller short squeezes. Sinds die mislukte raid is het beursgenoteerde Porsche gereduceerd tot een monoholding met een pak Volkswagen-aandelen en een nog groter pak rechtszaken.

Als het merk Porsche straks ook naar de beurs van Frankfurt trekt, kan de verwarring met de holding Porsche compleet worden. Al kan Volkswagen natuurlijk eerst de holding van de beurs halen. Een scenario dat meteen de stevige koersstijging van de holding verklaart.

Aan de hand hand van dit artikel stijgt volkswagen fors, echter zie ik niet in waarom? Oké ze komen in de kijker te staan, maar wat voor meerwaarde is dit nu voor volkswagen?? Ik zie geen reden dat dit een sterke stijging kan staven.

Zelf zit ik wel "goed" in volkswagen, dus mij hoor je niet klagen - maar ik weet toch ook graag aan wat een stijging te danken is..

Wel, ze verkopen 25%, maar behouden met 75% van de aandelen nog altijd alle controle. Hierdoor zouden ze enorm veel (gratis) cash ophalen, wat ze goed kunnen gebruiken voor hun elektrische omslag.

Grootste posities hier momenteel zijn redelijk risicovol met SPCE (avg 27) en PSTH (avg 26) - hopelijk binnenkort wat goed nieuws rond testvluchten en/of merger

Dus nu zou Snowflake de moeite zijn om te kopen ? Gezien het 100$ lager staat dan de top.
$100 tov de top lager is gewoon één gegeven he, waarom staat het daar. Ik heb de preciese historiek niet van SNOW wegens hoge startprijs bij IPO maar staat op de wenslijst maar momenteel zou ik eerder wat willen afbouwen qua aantal als nog bijhalen. Staat zeker in top 5 van wishlist, dat wel

Dat hij vandaag groen staat in deze rode marktdagen is voor mij persoonlijk een teken van sterkte wel. Maar op dit moment mag de markt vooral kalmeren van mij, 2 goede rode dagen, hoort erbij maar gewoon ni zo fun ;-)

Porsche & Porsche​

mmm als beginner had ik Porsche gekocht (PAH), de aandelen weliswaar en niet de auto :), alsook Ferrari en Tesla. Mijn redenering toen was: electrische wagens gaan ooit de norm worden en tegelijkertijd is er een groeiende groep miljonairs die luxe-merken als Ferrari en Porsche zullen blijven omarmen. De enige benzinewagens die zullen overleven op termijn zijn de luxe-wagens. Een beetje zoals begin 1900 het paard concurrentie kreeg van de wagen. Paarden zijn nu een lucratieve markt. Soit, naïef als ik was dacht ik dus aandelen van Porsche te hebben gekocht. Is pas nu dat ik erachter kom dat het over die monoholding gaat. 😳

Mensen hier die nog wat gekocht hebben in deze "dip" (als je het zo al kan noemen)?

Zelf heb ik ondertussen een watchlist aangelegd met vanalles wat ik tegen kom op internet. Maar uiteindelijk weet ik niet waar te beginnen en is er precies veel te veel keuze 😁

Terug
Bovenaan