Kleine Beursfeiten

Long overdue maar nu gaat Prosus toch eindelijk zijn gezond verstand gebruiken en Tencent verkopen om stock buyback te doen ... zelfs ne kleuter van 3 jaar had dit kunnen bedenken, maar kom, ben al content dat ze eindelijk het licht gezien hebben daar in Holland.

zou toch moeten dat ik redelijk snel terug in groene cijfers zit met Prosus op deze manier... hopelijk ;)
Inderdaad, ik heb gekocht aan 84€ dus verlies toch al serieus verminderd.

Niet op jouw manier, wel na een half jaar of meer als prijzen 50%+ in mijn richting gingen, en er een discussie aan voorafging.

Nog een geluk dat ik de jouwe niet kopieerde toch? Anders stond ik bijlange niet op +40% ytd, maar dik negatief :laugh:

Ik vind eerlijk gezegd dat je goed begonnen was op dit forum, maar na een paar weken begon het door te schemeren dat je een bullshitter bent.

Indien gewenst mag je jouw portfolio transactie overzicht van de laatste paar jaar doorsturen in pm zodat we jouw resultaat kunnen zien.
Ik doe dan hetzelfde, binnen de 24u, zodat er niet gefoefeld kan worden.

Eens zwart op wit checken wie hier de bullshitter is, doe ik graag 🥳

Ik heb hier nergens geclaimd een topbelegger te zijn, maar jij laat wel graag blijken dat je het zogenaamd wel bent, terwijl je analytisch noch inzichtelijk al veel indruk op mij maakte.

Dat ik mezelf even quote was om terug te keren op het punt dat ik aanhaalde enkele dagen ervoor, niet om mijn gelijk te halen. Dat jij dat ervan maakt zegt vooral veel over hoe jij naar de dingen kijkt. En past ook nog eens in hoe jij inderdaad constant bezig bent met je ego een boost geven en anderen zielig probeert een hak te zetten met "ziejewel's".

Ben ik nu een bullshitter omdat ik bij Colruyt op korte termijn van gedacht verander over de intrinsieke waarde, zowel in absolute als relatieve zin tegenover de markt? Nou nou. :wallbash: Waar ik voorheen pakweg 42-44€ als realistische value zag, zie ik dat nu eerder aan 34-36€ en zijn er ondertussen grotere opportuniteiten gekomen. Ga jij volledig in BRK blijven zitten aan $220/share als OXY op $40 staat met olie >$100 toch? Dat je BRK misschien net gekocht had aan $260 een maand daarvoor doet niet ter zake. Sunk cost fallacy etc, maar gezien je o zo geleerd en belezen bent moet ik je over behavioral finance ook al niets meer leren! :coolbrows:

In je eerste zin haal je trouwens aan dat je pas na een half jaar jezelf gaat quoten om aan te tonen dat je niet naar de korte termijn kijkt en in de tweede vind je het komisch dat ik na circa 6 weken op -8% sta. In diezelfde periode ging OXY -15%+, daar jank ik toch ook niet om? :rofl:

En net zoals een vorige poster heb ik geen noodzaak aan het delen van mijn gehele financiële geschiedenis. Ik heb een jarenlange LT non-trading portefeuille bij PB en mijn huidige portefeuille werd in mei aangemaakt als reactie om de tumult op de markten, voor fwiw dik 6 cijfers voor de komma.

Wat een of andere Buffett-fetishist met autistische trekken verder meent te vinden over mijn "beleggingsskills" of resultaten interesseert me eerlijk gezegd geen hol. Je irriteert hier het halve forum maar blijft hardnekkig het kneusje uithangen dat hard wilt bewijzen dat hij op de eerste rij hoort te zitten en een kus van de juf verdient. No one cares. Verder ga ik dan ook niet meer in op je gelul. Quote me eens binnen enkele jaren, als je dan toch echt LT denkt.

Laatst bewerkt:
Ben ik nu een bullshitter omdat ik bij Colruyt op korte termijn van gedacht verander over de intrinsieke waarde, zowel in absolute als relatieve zin tegenover de markt? Nou nou. :wallbash: Waar ik voorheen pakweg 42-44€ als realistische value zag, zie ik dat nu eerder aan 34-36€ en zijn er ondertussen grotere opportuniteiten gekomen.
Colruyt is een interessante case.
Er is diworisifcation. En het business model staat onder druk.

Na de pandemie vermindert het share of wallet van de warenhuisketens. Dus extra druk.
Daarnaast heeft Colruyt weinig macht tegenover leveranciers in vergelijking met ketens die ook in veel meer landen opereren.
Vroeger was Colruyt sterk met laagste prijzen. Maar hoe houdt ge zoiets vol als een andere keten veel groter en meer internationaal aanwezig is en dus veel veel grotere schaalvoordelen kan genieten.

Colruyt is een interessante case.
Er is diworisifcation. En het business model staat onder druk.

Na de pandemie vermindert het share of wallet van de warenhuisketens. Dus extra druk.
Daarnaast heeft Colruyt weinig macht tegenover leveranciers in vergelijking met ketens die ook in veel meer landen opereren.
Vroeger was Colruyt sterk met laagste prijzen. Maar hoe houdt ge zoiets vol als een andere keten veel groter en meer internationaal aanwezig is en dus veel veel grotere schaalvoordelen kan genieten.

Het zijn valide punten die reeds zijn aangehaald waar ik enkele matige tegenargumenten voor had maar die uiteindelijk ook twijfelde zaaiden over de robustheid van het competitieve voordeel en de ontbrekende laserfocus bij Colruyt. Los daarvan was het ook een sectorplay op een van de goedkoopste spelers die, achteraf gezien, veel te vroeg kwam. Dat alles had mede tot gevolg dat ik mijn waardering wat bijschaafde.

Of ik ben compleet manisch-depressief, zoals Janus (aka Mister Rationality himself) het zou diagnosticeren.

Vroeg of laat maakt de beurs iedereen wel eens nederig trouwens, of je nu de brieven van Buffett en co hebt gelezen of niet.
Verder ga ik niet in op grotendeels anekdotisch gezwans, no offense hoor...
Jaja, daar heb je al over gememd, what's your point?
FF mezelf quoten. 😎 Zal volgens Janus wel weer een broltech rally zijn or zo tho. 😁
Meneer die zichzelf ad nauseam quote om zijn gelijk op te eisen en die zijn beleggingen enkel vind door Buffett te kopiëren gaat het eens zeggen ze. 🤣

Alee hup, ga nog eens pochen dat de beste beleggingen die ge vindt super large caps zijn en hoe ge het toonbeeld van rationaliteit zijt. 👌
zoals Janus (aka Mister Rationality himself)
Wat een of andere Buffett-fetishist met autistische trekken verder meent te vinden over mijn "beleggingsskills"
hardnekkig het kneusje uithangen

En het zijn dergelijke ad hominems die mij inderdaad triggeren en ervoor zorgen dat ik gasten zoals jou achteraf wel eens viseer.

Inhoudelijk: het blijft vreemd dat je Colruyt op 45 waardeerde met veel hoeplala er rond, om dan een paar weken later te zeggen dat je het op 35 waardeert terwijl er niets veranderd is.
Tenzij de irrationaliteit van de CEO, maar daarop reageerde je ten tijde van je aankoop op met "memmen" tegen mij en "zwanzen" tegen een ander forumlid.

Dat we daar achteraf dan iets over vragen, lijkt mij normaal en volledig on topic.

Laatst bewerkt:
120 posts op andere topics sinds dit bericht, en +- 500 posts in de laatste 6 maand sinds je niets meer postte in het beurstopic.

Ik vrees dat het toch niet aan jouw professionele verplichtingen ligt straddle!

If it looks like a bullshitter and quacks like a bullshitter, it is probably a bullshitter.

Ik ken straddle niet, maar ik vind dat je hier heel kort door de bocht gaat. Als hij zegt dat hij momenteel niet intensief meer bezig is met zijn beleggingen wegens job of whatever, is dat geen belet om in andere topics wel te posten.
Hij zou pas bullshitten als hij hier eender wat kwam posten.

Ik ben zelf redelijk lang intensief bezig geweest met beleggen, maar sinds bijna 2 jaar ben ik content met de huidige portfolio en verander helemaal niks (en volg amper nog iets op wat buiten mijn circle of competence ligt en heb nauwelijks iets bij te dragen hier).

Mijn centen gaan momenteel naar andere projecten.

Ik heb trouwens ook wat Colruyt, ik denk dat de CEO wel degelijk een goeie capital allocator is en dat de firma wel degelijk uitstekend bestuurd wordt. Op lange termijn zal dat wel bovendrijven.
Wie weet, als ik de inloggegevens van mijn broker terugvind, koop ik er nog wat bij, kwestie van niet gezjost te zijn als de familie de toko van de beurs haalt voor een prijsje.

Ik heb trouwens ook wat Colruyt, ik denk dat de CEO wel degelijk een goeie capital allocator is en dat de firma wel degelijk uitstekend bestuurd wordt. Op lange termijn zal dat wel bovendrijven.
Agree to disagree daar, met alle nonrendabele zijsprongen die ze al gekocht hebben.
Wie weet, als ik de inloggegevens van mijn broker terugvind, koop ik er nog wat bij, kwestie van niet gezjost te zijn als de familie de toko van de beurs haalt voor een prijsje.
Dat gezegd zijnde, ik zou Colruyt ook zeker niet shorten.
Puur op de cijfers bekeken is het vrij goedkoop aan 8x pretax earnings.

Agree to disagree daar, met alle nonrendabele zijsprongen die ze al gekocht hebben.
Onrendabel, compared to what?

Waar zou hij de cash dan beter investeren?
Dividend? Elke euro wordt op slag 70cent.
Eigen aandelen? Koopt ie massaal op, al jaar en dag. Ook dat ziet er tegenwoordig lullig uit gezien het koersverloop in de jongste tijd. Captain hindsight had het niet gedaan.

Hij heeft de vrijheid om risico's te nemen, met een deel van de cash flow. Sommige dingen mislukken, that's life.
Sommige dingen zijn geslaagd, en bij andere zal pas op lange termijn blijken of het de moeite was. Soms moet je centen steken in zaken die de eerste 5 jaar niet bijdragen tot de winst.

Jef heeft het voordeel dat hij kan denken gelijk een eigenaar, niet gelijk een huurling met een MBA die met financial engineering voor optische korte termijn "rendabiliteit" moet zorgen.

Dat de cash flow momenteel gezakt is, lijkt mij een strategische keuze.
Maar ik vrees dat the endgame een Sioentje is, uitkoop na een reeks opvallend "zwakke" cijfers.

Waar zou hij de cash dan beter investeren?
Dividend? Elke euro wordt op slag 70cent.
Niet noodzakelijk. Intra europese vennootschappen 0%, als je in buitenland woont met dubbelbelastingverdrag slechts 15% taxatie.
Eigen aandelen? Koopt ie massaal op, al jaar en dag. Ook dat ziet er tegenwoordig lullig uit gezien het koersverloop in de jongste tijd. Captain hindsight had het niet gedaan.
Buybacks doen aan (toen) 30x p/e , dat was inderdaad nogal lullig, en was veel beter extra dividend geweest.
Buybacks doen goede ceo's pas als het aandeel ondergewaardeerd is.
Hij heeft de vrijheid om risico's te nemen, met een deel van de cash flow. Sommige dingen mislukken, that's life.
Fietsenwinkels en fitnessketens?
Sorry, maar het is een supermarkt.
Indien hij al bewezen zou hebben dat hij kapitaal kan alloceren, kan hij dat misschien doen.
Anders moet je uitkeren als dividend, of buybacks doen als uw aandeel goedkoop staat.
Jef heeft het voordeel dat hij kan denken gelijk een eigenaar, niet gelijk een huurling met een MBA
"Supermarktbaas Jef Colruyt laat sinds kort het hoofdkantoor in Halle regelmatig energetisch zuiveren door een extern persoon.
De man zingt, maakt muziek en verbrandt kruiden.
Bedoeling? Negatieve herinneringen verdrijven."

Laatst bewerkt:
2%, dat snap ik niet goed -> als je er werk in steekt om dit te analyseren en op te volgen, dan is 2% toch de moeite niet?

Stel dat je inschatting klopt en het aandeel stijgt de komende jaren met 50%... dan nog is dat maar 1% rendement op je port?

Kan idd wat raar overkomen maar ik had het ooit al eens gemeld - ik heb wat te veel posities in port, bijkomend was EVS bij de 10 eerste aandelen die ik kocht, dan nog tikje bijgekocht in volle corona -crisis - eigenlijk met het doel om te verkopen op 20 €. Vervolgens weten ze te verrassen en beslist om ze gewoon te behouden.

Stapje per stapje probeer ik nu wat meer te focussen (top 10 is nu reeds 60% van port), door het feit dat ik mijn port sinds 2017 continu aan het aanvullen ben zakken ook heel wat posities onder de 2%. Op zich geen probleem want kosten zijn beperkt -echter wordt het intensief opvolgen een probleem - maar anderzijds ook niet: wie een ETF heeft bezit ook veel kleine posities die nooit worden opgevolgd -de <2% posities lees ik heel sporadisch nog eens diagonaal door, het zijn ook niet zelden relatief saaie zaken genre EVS/Roularta/Ascencio/Colruyt/ ... alloewel die laatste niet echt saai meer is - kan straks wedijveren met Prosus

Als belegger ben ik niet voldoende onderlegd of goed genoeg om het bedrag van portefeuille te verdelen over 5 posities ofzo. Ik probeer de index te verslaan (gelukt in 2020/2021 en voorlopig ook in 2022), uiteindelijke doel is kapitaal opbouwen en ook een aanvulling uit dividenden als aanvulling op loon (of ter vervanging van loon :D, maar dat is dromen voorlopig)

Laatst bewerkt:
Dat de cash flow momenteel gezakt is, lijkt mij een strategische keuze.
Maar ik vrees dat the endgame een Sioentje is, uitkoop na een reeks opvallend "zwakke" cijfers.
Dus dat is dan oplichting van de minderheidsaandeelhouders.

Als dat jouw argument is, wie zegt dan dat de koers niet nog eens halveert, waarna hij het volledig opkoopt aan 20% premie, waarna je als minderheidsaandeelhouder dus met een verlies van 40% opgescheept zit ten opzichte van de prijs van vandaag?

Dat hij het goedkoop privé gaat proberen halen, is toch net een argument om het als kleine aandeelhouder niet te kopen, aangezien je weet dat je een onfaire prijs zal krijgen?

KBC securities geeft als tips voor de tweede jaarhelft oa AB inBev, Umicore, Telenet, Care Property Invest en Tinc voor de Belgische Beurs.

Wat denken jullie er van?

Alles al in portefeuille behalve CPI, AB inBev en Telenet wel ferm in het rood

Laatst bewerkt:
KBC securities geeft als tips voor de tweede jaarhelft oa AB inBev, Umicore, Telenet, Care Property Invest en Tinc voor de Belgische Beurs.

Wat denken jullie er van?

Alles al in portefeuille behalve CPI, AB inBev en Telenet wel ferm in het rood
Dat KBC bandieten zijn en een dubbele agenda hebben, ik zou hun adviezen negeren

Terug
Bovenaan