Kleine Beursfeiten

Wist niet dat salesforce zo slecht is, bij ons praten ze al jaren erover en volgend jaar wordt het eindelijk geïmplementeerd.
Iedereen kijkt er zo naar uit om van de verouderde systemen vanaf te zijn :unsure:
bij ons is het sinds 2 jaar geïmplementeerd.
Zoveel replicatie errors en manuele data entry die we moeten doen... eigenlijk enorm veel extra werk omdat er dan (foutieve) rapportjes gegenereerd kunnen worden waar management graag naar kijkt.

Het werkt bij ons ook gewoon niet goed omdat we in zo'n grote globale organisatie zitten.

PS: Saudi en Uae kunnen zonder problemen 2.2M barrels per dag extra op de markt brengen maar ze doen het niet...
Neen dat kunnen ze niet.
@JanusDR Het is toch duidelijk dat de petrolprijs voor een groot deel 'politiek' macro gokken is of blijf je de overtuiging hebben dat deze petrolprijs louter economisch vraag en aanbod is zoals bij de meeste productiegoederen?
Mening is niets veranderd (forumsearch JanusDR 'olie' begin 2021).

Dat oorlog gedoe is een intermezzo dat niets te maken heeft met het initiële idee.
Het kan gewoon potentieel extra supply problemen opleveren, meer niet.

MSFT directe concurrentie met Salesforce precies?

Zelf gebruik ik Salesforce maar vind het vreselijk :puke:

MSFT is al lang een concurrent van Salesforce:
OhhZB9N.png

Een betere vraag is: met welk software bedrijf concurreert Microsoft niet?

Het zijn er niet zoveel. Net eens gekeken en in mijn portfolio alleen al is Microsoft een concurrent van 6 van mijn 8 holdings. En dan doen ze ook nog eens aan bundling waardoor ze deel van hun software op een verborgen manier onder kostprijs kunnen verkopen.

Zie ook Slack's anti-trust complaint: https://slack.com/blog/news/slack-files-eu-competition-complaint-against-microsoft

—Slack Technologies, Inc., (NYSE: WORK) today announced it has filed a competition complaint against Microsoft Corporation before the European Commission.

The complaint details Microsoft’s illegal and anti-competitive practice of abusing its market dominance to extinguish competition in breach of European Union competition law. Microsoft has illegally tied its Teams product into its market-dominant Office productivity suite, force installing it for millions, blocking its removal, and hiding the true cost to enterprise customers.

Nuja, Slack is niet veel meer dan een fancy chatapp, dus niet direct een moat daar & makkelijk te kopieren. Zelf al Slack gebruikt, nooit begrepen waarom bedrijven daar miljoenen aan spenderen. En dan weten dat Salesforce daar 28B $ voor betaald heeft, LOL.

Laatst bewerkt:
Er is een verschiĺ tussen willen en kunnen...
Klopt, ze kunnen niet.

Dat is totaal niet omdat ze zogezegd de prijzen hoog willen houden.
Voor hen zijn de prijzen immers al te hoog, ze willen liefst geen substitutie of demand destruction.

Wel omdat er ten eerste tot eind september afspraken zijn binnen opec, je kan die niet zomaar even opzij schuiven als grootste voorstander van de alliantie.

Ten tweede is er geen reservecapaciteit meer als je die opgebruikt.
Wat betekent dat er van de minste shit die er gebeurt, direct acute miserie is.
En saoudi zijn functie en status van olieprijs regulator en swingproducer verliest.
En dergelijke zotte prijspieken zouden totaal tegen hun eigen lange termijn belang zijn.

En ten derde weet eigenlijk niemand of die reservecapaciteit er uberhaupt wel is.
Wss is ze kleiner aangezien zowel UAE als saoudi al een jaar roepen dat er overal meer geïnvesteerd moet worden in olie exploratie of dat er anders shit komt.

Wat landen overal ter wereld nu doen/voorstellen is: productiebedrijven straffen met belastingverhoging, consumptie ondersteunen via btw/accijnsverlagingen.
Ik ben maar een simpele Janus, maar volgens mij moet je dus net het tegenovergestelde doen om Rusland te counteren en deze tricky economische periode te overbruggen.

Krijg je in een eenvoudige economie niet een gelijkaardig resultaat?

Producten worden 'goedkoper' (moeilijk te schatten, bedrijven gaan volgens mij echt hun prijzen niet drukken door wat extra voordelen...) en de consument wordt beperkt door een verhoogde uiteindelijke prijs incl accijns/btw
-> minder consumptie

Producten worden duurder in de markt gezet door verlaagde accijns/btw en extra kost voor productie.
-> minder consumptie

Het verschil lijkt mij eerder populistisch om het consumentenvertrouwen te behouden / politieke motivatie.

In scenario 1 kan dat m.b.t de btw wel voordeliger zijn voor bedrijven om aankopen te doen in het buitenland.

Krijg je in een eenvoudige economie niet een gelijkaardig resultaat?

Producten worden 'goedkoper' (moeilijk te schatten, bedrijven gaan volgens mij echt hun prijzen niet drukken door wat extra voordelen...)
en de consument wordt beperkt door een verhoogde uiteindelijke prijs incl accijns/btw
-> minder consumptie

Producten worden duurder in de markt gezet door verlaagde accijns/btw en extra kost voor productie.
-> minder consumptie
Hoe bedoel je?

Olie is een niet gedifferentieerd product dat wordt gekocht/verkocht op de wereldmarkt hé.
Productie/Investeringen worden beslist op basis van return on investment en risico.

De vraagzijde is ook grotendeels inelastisch. Enkel de arme landen/armer deel van de bevolking heeft daar wat last van, maar dat zijn niet de grote consumenten.

Het huidig probleem van de hoge prijzen situeert zich ook vooral in de raffinaderijen.
Daar zijn er veel van gesloten de laatste jaren want 'waarom zijn die nog nodig als we allemaal elektrisch rijden' nietwaar...

Dat hebben ze in de USA nu ook door, maar wat gaan ze eraan doen? Een stilgelegde raffinaderij nationaliseren en zelf runnen?
Want investeringen in raffinage gaan over een terugbetalingstermijn van 15-20 jaar. Wie gaat dat doen als de vraag naar benzine zal dalen binnen 5 à 10 jaar en er dan een overschot aan raffinage zal zijn?

Kortom, ik denk dat de olieprijzen nog een jaar of 5-10 hoog zullen blijven want niemand wil/kan echt zwaar investeren gezien de lange terugverdientermijnen, noch kan iemand het olieverbruik op korte termijn verminderen zonder economische rampspoed.

De enige die dat investeringsrisico kan beperken, is de overheid. Door het te subsidiëren op korte termijn.
Maar geen enkele politicus gaat dat durven want ik denk dat je zelfs op dit kleine forum hiervoor geen meerderheid kan vinden.

De enige die dat investeringsrisico kan beperken, is de overheid. Door het te subsidiëren op korte termijn.
Maar geen enkele politicus gaat dat durven want ik denk dat je zelfs op dit kleine forum hiervoor geen meerderheid kan vinden.
Tot het bij velen te veel pijn zal doen in portefeuille. In Duitsland en Nederland zijn er al plannen om meer energie uit de kolencentrales te halen.

Tot het bij velen te veel pijn zal doen in portefeuille. In Duitsland en Nederland zijn er al plannen om meer energie uit de kolencentrales te halen.
zou het nu echt zo moeilijk zijn om een moordcommando op Poetin af te sturen? in films lijkt dit toch simpel? 😛

zou het nu echt zo moeilijk zijn om een moordcommando op Poetin af te sturen? in films lijkt dit toch simpel? 😛
Reminder dat de olieprijs sowieso op het huidige niveau zou staan tegen eind 2022-2023, oorlog of geen oorlog.
Dat kon je een paar jaar geleden al zien aankomen.
En dat was de reden waarom ik geïnteresseerd werd in oliebedrijven.

Indien er recessie komt door hogere voedselprijzen, metaalprijzen, supply chain issues door sancties op Rusland, dan zal de oorlog in Rusland zelfs voor lagere olieprijzen gezorgd hebben dan anders het geval geweest was.

Wat het raden naar de bodem betreft etc, why bother?

Volgens mij zijn er nu al zotte koopjes te doen, ongeacht huidige algemene waarderingen (die ook cva zijn). Goedkoper kan altijd, maar tis ook eigen aan mensen om die recency bias ten harte te nemen en te geloven dat het altijd nog wat lager zal vallen. Ik heb ook geen glazen bol maar voor hetzelfde geld staat de brede markt eind dit jaar op -5% of breakeven voor het jaar. Of we staan lager en je hebt nog altijd koopjes gedaan op basis van de info die je vandaag ter beschikking hebt.

FF mezelf quoten. 😎 Zal volgens Janus wel weer een broltech rally zijn or zo tho. 😁

Het is 1 dag omhoog aan het gaan, voor hetzelfde geld dondert het morgen 5% naar beneden. Hier vallen toch geen conclusies uit te trekken? :unsure:
Nee natuurlijk niet. Maar het toont aan hoe snel sentiment verandert. Laat één goed nieuwtje op de wereld los en we knallen volgens mij naar boven.

Nee natuurlijk niet. Maar het toont aan hoe snel sentiment verandert. Laat één goed nieuwtje op de wereld los en we knallen volgens mij naar boven.
Idd, beurs tegenwoordig zit veel te veel vol met leverage, turbo's etc, traag geld verdienen is precies geen optie meer voor sommigen

Zoals de beurs momenteel ADHD gedrag vertoont, dat was vroeger toch veel minder

Terug
Bovenaan