Krijg je in een eenvoudige economie niet een gelijkaardig resultaat?
Producten worden 'goedkoper' (moeilijk te schatten, bedrijven gaan volgens mij echt hun prijzen niet drukken door wat extra voordelen...)
en de consument wordt beperkt door een verhoogde uiteindelijke prijs incl accijns/btw
-> minder consumptie
Producten worden duurder in de markt gezet door verlaagde accijns/btw en extra kost voor productie.
-> minder consumptie
Hoe bedoel je?
Olie is een niet gedifferentieerd product dat wordt gekocht/verkocht op de wereldmarkt hé.
Productie/Investeringen worden beslist op basis van return on investment en risico.
De vraagzijde is ook grotendeels inelastisch. Enkel de arme landen/armer deel van de bevolking heeft daar wat last van, maar dat zijn niet de grote consumenten.
Het huidig probleem van de hoge prijzen situeert zich ook vooral in de raffinaderijen.
Daar zijn er veel van gesloten de laatste jaren want 'waarom zijn die nog nodig als we allemaal elektrisch rijden' nietwaar...
Dat hebben ze in de USA nu ook door, maar wat gaan ze eraan doen? Een stilgelegde raffinaderij nationaliseren en zelf runnen?
Want investeringen in raffinage gaan over een terugbetalingstermijn van 15-20 jaar. Wie gaat dat doen als de vraag naar benzine zal dalen binnen 5 à 10 jaar en er dan een overschot aan raffinage zal zijn?
Kortom, ik denk dat de olieprijzen nog een jaar of 5-10 hoog zullen blijven want niemand wil/kan echt zwaar investeren gezien de lange terugverdientermijnen, noch kan iemand het olieverbruik op korte termijn verminderen zonder economische rampspoed.
De enige die dat investeringsrisico kan beperken, is de overheid. Door het te subsidiëren op korte termijn.
Maar geen enkele politicus gaat dat durven want ik denk dat je zelfs op dit kleine forum hiervoor geen meerderheid kan vinden.