Ook van de allereerste "duidingsdag" van Colruyt vandaag werd je als belegger niet bepaald vrolijk. Een mens vraagt zich af waarom hij het aandeel zou aanhouden met diverse andere core holdings in portefeuille waar het vertrouwen er wel is dat de waardecreatie navenant (15-20%+ / jaar) zal zijn.
Jef Colruyt reageerde ook op de kritiek dat zijn bedrijf een holding lijkt te worden. 'Maakt dat uit? Wat verstaat u onder holding? Er is synergie tussen onze merken. We kunnen gemakkelijk JIMS-fitnesszalen openen bij Colruyt-winkels en we zijn als geen ander in staat voedingsadvies te geven aan fitnessers. We weten waarmee we bezig zijn. Pakweg reisbureaus nemen we niet over, want die hebben niks met onze business te maken.'
Als de synergie van deze zaken moet komen, tjonge jonge... Compleet geen besef van de dagdagelijkse realiteit lijkt het.
Ik zou dan gaan nadenken over een Xtra-abonnementformule waarbij je voor een vast bedrag per maand X aantal keer gratis thuisgeleverd en/of Collect & Go kan doen, een fitness abo krijgt, toegang krijgt tot same/next day pick-up van NewPharma/Dreamland/Bio-Planet bestellingen, gratis jaarlijks onderhoud van de fiets, extra korting bij DATS, extra opties binnen hun Foodbox concept, ... Dan kan je inderdaad beginnen met "hubs" waarbij heel wat zaken meedraaien rond je Colruyt locaties.
Maar als het is om zwangere vrouwen extra babyproducten te pushen en mensen Everyday gezonde voeding aan te prijzen in de fitness, dan gaan ze van een kale reis thuiskomen.
Er is überhaupt een nieuwe wind nodig om met dergelijke "nieuwe*" projecten aan de slag te gaan. Van Jef gaat het duidelijk niet meer komen. Het is in die optiek dat ik voor de langere termijn wel wat durfde te investeren in Colruyt aan de huidige koersen. Maar het wordt meer en meer duidelijk dat de euro daar nog niet gevallen is en dat men liever de kop in het zand steekt.
Dat OF men is natuurlijk expres zo vaag mogelijk en houdt de kaarten dicht bij de borst tot men de kleine aandeelhouders volledig heeft kunnen uitkomen. Luc Tack/Coucke Playbook zeg maar. Ik geloof namelijk niet dat men daar zo dom is om bovenstaande allemaal niet in te zien. Maar god weet wat een "zoveelste generatie Colruyter" nog overhoud aan realiteitszin natuurlijk, daar alludeert JanusR uiteindelijk ook graag op.
De analisten reageerden vrij lauw. 'Hebt u - de dalende marges indachtig - genoeg middelen om te investeren in uw steeds diversere activiteiten?' vroeg Fernand de Boer van Degroof Petercam. Colruyt antwoordde dat het bedrijf ruimte heeft om te lenen.
Hij kreeg ook de vraag of het nog zin heeft dat Colruyt op de beurs staat. Het aantal vrij verhandelbare aandelen daalde onder 40 procent. 'Het is wat het is', antwoordde Colruyt.
'Ik begrijp de overname van JIMS nog altijd niet', zei een analist achteraf. 'Wie wil beleggen in fitnesszaken is eerder geneigd voor Basic-Fit te gaan. De familie Colruyt lijkt er niet wakker van te liggen, nu ze het bedrijf almaar strakker in handen heeft.'
Dat allemaal gezegd zijnde ben ik er wel van overtuigd dat de wijziging in de aanduiding van prijzen (reactie op promo concurrent niet langer in het rood) een positieve impact zal hebben op de marges. Maar of het allemaal genoeg zal zijn op termijn, ik vrees ervoor. Het probleem is momenteel dat het aandeel fair gewaardeerd is gezien de potentiële levers die goed management voor handen heeft, maar dat het huidige management dat vertrouwen niet lijkt te verdienen.
(* Genoeg bedrijven die op deze manier heel wat high margin revenue konden binnen halen de laatste jaren, met Amazon's Prime als beste voorbeeld. Ook Nintendo's Switch Online gaat hiermee aan de slag in het voetspoor van Playstation en Xbox.)