Kleine Beursfeiten

Roularta vind ik persoonlijk toch een goed bedrijf om in port te hebben, kon regelmatig aan gunstige prijzen gekocht worden, die cash -buffer geeft toch wat ademruimte en stabiliteit, aangenaam dividend, gewoon ook als bedrijf actief op zoek naar uitbreiding/optimalisatie.

Roularta vind ik persoonlijk toch een goed bedrijf om in port te hebben, kon regelmatig aan gunstige prijzen gekocht worden, die cash -buffer geeft toch wat ademruimte en stabiliteit, aangenaam dividend, gewoon ook als bedrijf actief op zoek naar uitbreiding/optimalisatie.
Zou ik toch van wegblijven.
Geen idee wat mensen daar in zien.
Is zo typische "value trap".
Krimpende sector, super lage marges (zal mooi worden met de inflatie).

Inderdaad, de jeugd leest geen papieren magazines meer dus die markt wordt alleen maar kleiner en kleiner. En heb niet het gevoel dat Roularta zich kan omturnen tot een digitale speler zoals bvb Wolters Kluwer wel gedaan heeft. (alhoewel je die niet echt kan vergelijken natuurlijk)

ook value trap voor mij, net als een Telenet bvb.

Roularta is wachten op een overnamebod door de familiale aandeelhouders (71% van de aandelen), maar die benadrukken bij iedere gelegenheid dat ze op de beurs willen blijven.

Anderzijds doen ze het best goed in die krimpende sector natuurlijk, kon je ze regelmatig oppikken tussen 11-15 € en kan je rekenen op een dividendrendement > 5% netto, voor het dividend -deel van portefeuille ben ik daar zeer tevreden mee. Als je uitgaat van een extreem conservatieve waardering kan je daar geen buil aan vallen.

Target
De volgende 25 p/e, 5% operating margin retailer die "defensive" is.
Squeezed door inflatie.

Wat een verassing.
Een van die outperforming overvalued "value" bedrijven.

unknown.png

KBC vorige week maar liefst 7,6€ dividend uitgekeerd per aandeel :eek: aangename verrassing

Zit all in op kbc, vorige week ook dividend getrokken, (wat ik bekijk als rente op mijn investering)
En hiervan nog 40 stuks KBC bijgekocht, ipv het naar mijn prive over te zetten Zoals ik gewoonlijk doe.

Nu die 40 stuks terug verkocht, netto opbrengt 100€.

Dus ik heb 100€ rente met mijn rente verdiend op een dikke week.
Van zo’n stomme dingen word ik dus oprecht blij.

KBC schat ik tussen de 65 en 75 in. Zodra ik terug op 2~3K winst zit kan ik het toch niet laten om ze te verkopen.

CostCo is de ergste van de overvalued retailers.
Wordt ook vaak beschouwd als "value".
Een van de meest overgewaardeerde aandelen momenteel.

Ik zou het bedrijf toch eens van naderbij onderzoeken;)
Ik heb in die sector gewerkt. Een collega's vader werkt bij Roularta.

Papier kost veel.
Veel tijdschriften worden gesqueezed op kosten, zelfs zonder die papier inflatie.

Dit type bedrijf wordt op zijn beurt gesqueezed tussen input kosten en magazines/tijdschriften/infobladen/kranten die oplages stopzetten of verminderen.

In deze sector moet ge echt overnames doen om geen omzet te verliezen.
Als ik dan bereken wat die waard zijn dan trek ik geld gespendeerd aan overnames/rechten/merken ook af van fcf om te bepalen wat zoiets waard is.
Resultaat is dat die bedrijven pak minder goedkoop zijn dan ze lijken.

Terug
Bovenaan