Kleine Beursfeiten

Wat ik mij afvraag:
Als je Tiffany, Sarah en Brittany vervangt door Japanse dames die in 1979 in de Nikkei index hebben geïnvesteerd.
Hoeveel zou hun 99.000 USD dan vandaag waard zijn?
De wijze les die hieruit voortvloeit is dat je zeker niet enkel aan sectorspreiding moet doen, maar ook aan regio spreiding. Er is altijd wel een regio die beter presteert dan andere.

Tuurlijk maar hoeveel jaren kennis heb je nodig om die jaarraporten en wat dan ook te kunnen lezen en effectief begrijpen?

Plus dat veel bedrijven ook erg creatief zijn in het opstellen van hun jaarrapporten. Neem simpele dingen zoals het ene bedrijf dat quasi alles kapitaliseert en het andere niet, dan hebben die op het eerste zicht heel verschillende EBITDA marges terwijl de realiteit veel dichter bij elkaar ligt.

Ik denk dat er voor elke winnaar, minstens 10tallen robin hood verliezers zijn. Er gaan genoeg hedgies de boel kapot geshort hebben aan 100-200-300-40. En het reddit leger stond te roepen om te schreeuwen. Wat zouden die RH mannetjes typisch gekocht hebben? 1-2-3-4-5 aandelen? Er zijn executives die voor miljoenen verkocht hebben aan 100-200 USD. Check de SEC filing. Executives kassa kassa en 10000 wenende kleine beleggertjes.

Ja, met timing heb ik het niet over het obvious "als je 10j geleden instapt heb je meer dan niet ingestapt te zijn". Stel dat je 100k hebt op je spaarrekening en je moet kiezen tussen gewoon kopen of wachten op de dip en dan de dip kopen, dat werkt dus niet. Stel index is 100, stijgt naar 300 en dipt naar 200. Je koopt aan 200 "recht in de dip - woohoo". Maar je had ook aan 100 kunnen kopen... Het gaat over die timing.

En ja, Amazon zal waarschijnlijk niet x10 gaan de komende jaren. Maar misschien iemand anders wel. Of niet. I don't care. En in mijn redenering heb ik het over serieuze investeringsbeslissingen en niet over jip-en-janneke gedrag van "ik heb 100 euro, ga ik er 200 van maken op een week of ga ik er mee op restaurant". Je hebt geen Amazon of Facebook of Apple nodig om aan 7-8-9-10% per jaar te raken.

En ik ben ingestapt in 2008, 2009, 2010, 2011, bon elk jaar tot nu. Het is nu eenmaal een wetmatigheid dat de beurs van record naar record gaat. Economie blijft groeien, er zijn meer mensen, productiviteit stijgt, winsten stijgen etc etc. En zal er een dip inzitten ooit, waarschijnlijk. Zal dat pijn doen? Misschien. Maar als je gewoon systematisch koopt, dan komt dat wel OK.

En wederom over je timing. Je moet moeite doen om een moment te vinden wanneer je het slecht doet hoor ? Wie elk jaar op 1 januari vb 10k koopt, zal heel weinig momenten vinden dat hij met zijn portefeuille onder water staat. Zelfs in de kutperiodes zoals 2001 of 2008.

PS, ik blijf kopen, ook nu. De grote winnaars gaan de deur uit en die vliegen in het optrekken van bestaande posities of nieuwe posities. Vorige week nog BASF, Berkshire en wat andere gekocht. Wat is het alternatief? Wachten en proberen te timen om de dip mee te nemen? Dat lukt toch niet.

Ik vermoed dat je 1989 bedoelt. Wederom. Als je elk jaar koopt, doen zulke rariteiten er niet toe.
Ik bedoelde wel degelijk 1979 hoor... Vermits dat ook het startpunt was van Brittany en co. Dan heb je gedurende 10 jaar aangekocht aan koersen die kelderen en die hun pre crash niveau ook niet meer hebben bereikt...
Wat je zegt klopt dus, maar niet voor elke index...

Een vraag in dezelfde context. Ik spaar op een rekening voor mijn petekinderen. Idee was €50 per maand maar ik stort uit gemakzucht gewoon elk jaar €600. Dat staat daar maar te staan op een gewone spaarrekening.
Aangezien dit geld nog 15 jaar op die rekening blijft, met het idee het te geven of iets mee te kopen op hun 18 jaar, wat zouden jullie hiermee doen?
Wat is de veiligste manier om hier binnen zo'n lange periode meer aan over te houden? 1 zeer ruime ETF waar ik jaarlijks die €600 bijstort? Uiteraard geen zin om met 'hun' geld te gokken op een redditraket:)

Klassiek antwoord: IWDA :) Kan je moeilijk verkeerd mee doen. Natuurlijk als je wat meer zekerheid wilt hebben over het eindresultaat kan je mengen met obligaties of zelfs aan tak21 denken, maar die vreten wel aan het rendement. Gezien je elk jaar echter zou storten lijkt me dit wel niet nodig :)

Als ge niet in staat zijn om een waarde te bepalen van het bedrijf zelf, nu of in de toekomst, dan moet ge geen aandelen in bedrijven kopen en houdt ge u beter aan index trackers.
Zoals Tesla, Amazon in het begin, Apple, etc. Die bedrijven die door duizenden gevolgd worden en waarbij de waardering er altijd compleet naast zit?
Heck, GME...

Keer op keer zie ik al die waarderingen passeren en bijna altijd zitten ze er naast. Voor mij is vooral de redenering waarom een stock toekomst heeft belangrijker. Het nummer dat daar op geplakt wordt interesseert me niet. Tenzij je dit bedoelt met 'waardering' natuurlijk😄

Laatst bewerkt:
Een waarde bepalen van een bedrijf is niet zo moeilijk. Dé waarde bepalen daarentegen...
Nu impliciet of expliciet is dat wat iedereen doet bij investeren*. Daar draait heel het spel rond uiteindelijk? Maar het is niet bepaald een simpel gegeven, iets dat je kan of niet kan.
*abstractie makende van speculeren adhv technische analyse en dergelijke.

Als ge niet in staat zijn om een waarde te bepalen van het bedrijf zelf, nu of in de toekomst, dan moet ge geen aandelen in bedrijven kopen en houdt ge u beter aan index trackers.
Is da ook ni een beetje kort door de bocht?

Ik heb aandelen in bedrijven da ik persoonlijk van denk "Da gaat wel goed komen" zonder te gaan kijken naar die hun jaarrekeninge en dergelijke, gewoon omdak zelf met die producten bezig ben. And lo and behold, mijn NVIDIA aandelen dak in 2018 gekocht heb zijn met 144% gestegen, mijn AMD met 147%
Aandelen in een cobalt mining corporation van in canada waren ook met een 50 a 60% gestegen vooraleer da ik die verkocht heb etc etc

Tis wel handig om iet fwa te weten hoe goe ze doen ofzo maar da's ni perse een vereiste. Het helpt gewoon.

Ik heb aandelen in bedrijven da ik persoonlijk van denk "Da gaat wel goed komen" zonder te gaan kijken naar die hun jaarrekeninge en dergelijke, gewoon omdak zelf met die producten bezig ben. And lo and behold, mijn NVIDIA aandelen dak in 2018 gekocht heb zijn met 144% gestegen, mijn AMD met 147%
Aandelen in een cobalt mining corporation van in canada waren ook met een 50 a 60% gestegen vooraleer da ik die verkocht heb etc etc

Tis wel handig om iet fwa te weten hoe goe ze doen ofzo maar da's ni perse een vereiste. Het helpt gewoon.
goh, stel je drinkt eens graag een Leffe, en denkt dan: AB Inbev ga ik kopen... dan is het wel handig dat je weet dat die een gigantische schuld hebben nee?

Al ben ik wel 100% voorstander om bedrijven te kopen waar je in gelooft -> Ik ga bijvoorbeeld nooit voor long term een Barco of Kinepolis kopen, dan mogen die nog laag staan nu, als ik niet geloof in hun verhaal dan stopt het, ... hoogstens een short term trade als ze na Covid bijvoorbeeld te zwaar afgestraft waren

Als ge via uw eigen werk ziet dat een bepaald bedrijf het wel zeer goed moet doen, omdat ge een goed zicht op die sector, dan zit ge al een eind verder dan speculeren. Dan nog lijkt het mij wel ook nuttig om toch te onderzoeken wat dat goed bezig zijn echt kan betekenen voor een bedrijf, of het zich echt gaat vertalen in bedrijfsresultaten.
Zoals Tesla, Amazon in het begin, Apple, etc. Die bedrijven die door duizenden gevolgd worden en waarbij de waardering er altijd compleet naast zit?
Heck, GME...

Keer op keer zie ik al die waarderingen passeren en bijna altijd zitten ze er naast. Voor mij is vooral de redenering waarom een stock toekomst heeft belangrijker. Het nummer dat daar op geplakt wordt interesseert me niet. Tenzij je dit bedoelt met 'waardering' natuurlijk😄
De toekomst hoort er natuurlijk bij en is een cruciaal deel van een waardering.

goh, stel je drinkt eens graag een Leffe, en denkt dan: AB Inbev ga ik kopen... dan is het wel handig dat je weet dat die een gigantische schuld hebben nee?

Al ben ik wel 100% voorstander om bedrijven te kopen waar je in gelooft -> Ik ga bijvoorbeeld nooit voor long term een Barco of Kinepolis kopen, dan mogen die nog laag staan nu, als ik niet geloof in hun verhaal dan stopt het, ... hoogstens een short term trade als ze na Covid bijvoorbeeld te zwaar afgestraft waren

Wat maakt dat je long-term niet in Barco gelooft?

Als ge via uw eigen werk ziet dat een bepaald bedrijf het wel zeer goed moet doen, omdat ge een goed zicht op die sector, dan zit ge al een eind verder dan speculeren. Dan nog lijkt het mij wel ook nuttig om toch te onderzoeken wat dat goed bezig zijn echt kan betekenen voor een bedrijf, of het zich echt gaat vertalen in bedrijfsresultaten.

Ja en nee. Want als je dan alleen op die sectoren inzet die je via je werk kent en die sector wordt plots hard getroffen door een externe oorzaak (wetgeving, pandemie,...) dan is je hele portefeuille er ook aan natuurlijk.

Maar to be fair, je kon in 2010 dezelfde redenering maken met AMD en Nvidia en je zou zes-zeven jaar in het rood gestaan hebben. (denk ik, heb het niet nagekeken maar zijn toch stocks die jarenlang in een sukkelstraatje hebben gezeten, zeker AMD)

Anyway, je maakte een inschatting over hun toekomstige waarde. Misschien niet zo goed gefundeerd, maar men moet klassieke fundamentele analyse ook niet overschatten. Het belangrijkste blijft toch een goede inschatting van de toekomst te maken (productkwaliteiten, concurrentie, marktaandeel, groeimogelijkheden, etc).

Als kleine belegger is sector kennis via eigen werkervaring een van de voordelen die ge kunt hebben over de rest van de markt.
Die kennis in uw voordeel gebruiken lijkt vanzelfsprekend.

Kan gaan over bepaalde producten van bedrijven die duidelijk aantrek hebben, kan gaan over commodities waar de vraag naar verhoogd of waarbij supply problemen ontstaan voor whatever reden, of omgekeerd dat de vraag verlaagt,...

Als ge vanuit een job dicht bij een sector staat dan kunt ge een van de eersten zijn die signalen kan oppikken over hoe de nabije toekomst er zal uitzien. Dat is een voordeel waar ge wss iets mee kunt aanvangen.

Ghoh, AB inbev is wel schoon voorbeeld van een bedrijf da het goed deed int verleden en negen op tien goe zal blijven doen in de toekomst ondanks het feit da ge er niks van weet.

Die hebben mss wel schulden (Ik ga maar af van wa jij zegt want ik ken van da bedrijf bijna niks) maar uiteindelijk is da een wereldwijd bedrijf da maar dingen blijft opkopen en gewoon op die wereldwijde markt negen op de tien zal blijven als redelijk grote speler.

Nu me corona hebben die wel wa klappen gehad maar binnen dit en een paar maand is da terug in orde.

Da's natuurlijk ook pure speculatie op het verleden. En eigenlijk mag je het verleden van een bedrijf niet vergelijken met wat de toekomst ervoor zou brengen.

De toekomst hoort er natuurlijk bij en is een cruciaal deel van een waardering.
You're not wrong, ik vind gewoon dat zeggen om enkel maar funds/trackers te doen puur omdat je de jaarrekening en dergelijke niet bekijkt een beke verkeerd.

Zo kunt ge als "leek" ook gewoon speculeren door te kijken wa een bedrijf int verleden heeft gedaan en wat ze in de toekomst vanplan zijn.

Ik ben nu bijvoorbeeld aan het kijken naar Nokia. Iedereen kent ze van vroeger maar ze zijn tegenwoordig ni echt mee me de markt.
Maar ze zijn een van de main competitors van ericson en huawei als het komt op 5G met hun contracten, dus daar kan je al bij denken van "Ah, die staan nu laag, misschien wa kopen nu"

Dat verhaal met AB Inbev: da's een beetje zoals ik 5 jaar geleden met de beurs bezig was -> en dat gaat soms goed, maar soms ook horribly fout. En dan lees je op tal van fora: ah ja, tuurlijk dat dit crasht, deze kapitaalsverhoging zag je van ver afkomen...

Ik zeg niet dat dit met AB inbev gaat gebeuren, maar als je de fundamentals van een bedrijf niet kent kan je af en toe wel eens serieus verschieten.

Langs de andere kant heb ik wel zéér mooie winsten de voorbije jaren laten liggen omdat ik me niet "durfde" te wagen aan bedrijven zoals Tesla, Facebook, Argenx, ... omdat ik hun waardering te hoog vond.

Ghoh, AB inbev is wel schoon voorbeeld van een bedrijf da het goed deed int verleden en negen op tien goe zal blijven doen in de toekomst ondanks het feit da ge er niks van weet.

Die hebben mss wel schulden (Ik ga maar af van wa jij zegt want ik ken van da bedrijf bijna niks) maar uiteindelijk is da een wereldwijd bedrijf da maar dingen blijft opkopen en gewoon op die wereldwijde markt negen op de tien zal blijven als redelijk grote speler.

Nu me corona hebben die wel wa klappen gehad maar binnen dit en een paar maand is da terug in orde.

Da's natuurlijk ook pure speculatie op het verleden. En eigenlijk mag je het verleden van een bedrijf niet vergelijken met wat de toekomst ervoor zou brengen.

You're not wrong, ik vind gewoon dat zeggen om enkel maar funds/trackers te doen puur omdat je de jaarrekening en dergelijke niet bekijkt een beke verkeerd.

Zo kunt ge als "leek" ook gewoon speculeren door te kijken wa een bedrijf int verleden heeft gedaan en wat ze in de toekomst vanplan zijn.

Ik ben nu bijvoorbeeld aan het kijken naar Nokia. Iedereen kent ze van vroeger maar ze zijn tegenwoordig ni echt mee me de markt.
Maar ze zijn een van de main competitors van ericson en huawei als het komt op 5G met hun contracten, dus daar kan je al bij denken van "Ah, die staan nu laag, misschien wa kopen nu"
Ge moet wel opletten.
AB Inbev deed het niet goed, ook niet voor corona.
Ze zijn te gulzig geweest met overnames en hebben een gigantische schuldpositie.
Ze hebben ook serieuze moeite met de concurrentie die komt van kleine en ambachtelijke brouwers, die meer en meer in smaak vallen bij veel mensen, die iets unieker of authentieker willen?
Op vlak van massa consumptie merken krompen ze terwijl Heineken gewoon door kon groeien.

Terug
Bovenaan