Kleine Beursfeiten

Staat in sec filings en ik ga die niet zitten linken, iedereen kan googlen.
En degenen die daar te lui voor zijn, zouden die links toch sowieso nooit bekijken.

Er zijn wel geruchten dat hij van die margin loan zou willen afgeraken door nog meer equity/debt op te halen.
Of hij blaast gewoon de deal af en betaalt de 1 miljard boete?

Ik weet niet of het hier past, maar zijn de Staatsbons die ze nu terug gaan introduceren een interessante belegging?

Of hij blaast gewoon de deal af en betaalt de 1 miljard boete?
Ja natuurlijk, de rest is in de veronderstelling dat hij de overname effectief doet.
Andere mogelijkheid is dat hij probeert om de prijs te heronderhandelen...
Ik weet niet of het hier past, maar zijn de Staatsbons die ze nu terug gaan introduceren een interessante belegging?
Moeilijk in te schatten aangezien de interest erop nog niet bekendgemaakt is :)

Letermebon was in 2011 4% en werd massaal gekocht. Maar de rentes stonden nog hoger en door de dalende rente erna had elke koper meteen ferme meerwaarden. Daarop is de kans nu veel kleiner.

Ik heb toch eens goed gevloekt toen Teladoc op de proppen kwam met een 6,6 Miljard USD goodwill impairment charge op zijn 2022 Q1 resultaten. Meer dan de huidige beurswaarde van het totale bedrijf afgeschreven in 1 kwartaal. Veel van die overnames gebeuren ook (voor een deel) met aandelenswaps. Het is natuurlijk nog moeilijker als je waardes moet evalueren die gebaseerd zijn op 2 verschiilend (over)gewaardeerde aandelen. Al bij al komt goodwill bij mij over als gefoefel. Is het eigenlijk de bedoeling dat goodwill op een bepaalde termijn wordt afgeschreven ? Ik kan mij niet voorstellen dat het de bedoeling is dat een asset zonder reële waarde in de boekhouding blijft.
Goodwill is geen gefoefel. Misschien komt dat bij jou zo over omdat Teladoc gewoon een veel te dure overname deed, waarvoor ik hen nog altijd dankbaar ben zoals ik recent aangaf:

Goodwill is er omdat de meeste bedrijven nu eenmaal meer waard zijn dan hun eigen vermogen, en dat is ook gewoon logisch voor een winstgevend bedrijf met goede vooruitzichten. In BE GAAP moet je goodwill verplicht op 5 jaar afschrijven (BE GAAP is conservatief), bij IFRS en US GAAP heb je dus de impairment test. En die impairment test zorgt er net voor dat er geen asset zonder reële waarde in de boekhouding blijft.

Gisterenavond en deze ochtend kleine posities genomen in Dominos en Adidas.

Er is nog zo'n resem van 10-15 bedrijven waar ik ook graag een kleine positie in zou opbouwen als we verder dalen. Momenteel 30% belegd. Fingers crossed.

Btw, mbt tot Colruyt, van twee weken terug:

In een steekproef met merkproducten Colruyt met voorsprong zelf de goedkoopste tegenover de grenswinkels in Frankrijk, Nederland en (nipt) Duitsland.

Dat marges onder druk staan, daar bestaat geen twijfel over. Maar in Colruyt zie ik nu toch een veel defensievere waarde dan Ahold Delhaize in het geval we naar een recessie wegglijden. En vorige week werd er nog eens 6,5 miljoen euro aan aandelen ingekocht. Beetjes die optellen.

Interessant...

Musk zijn leningen bij de bank (als hij Twitter overneemt) zijn deels on margin op zijn Tesla aandelen.
Als Tesla onder de +-650 zakt, moet hij die leningen onmiddellijk cash terugbetalen (Tesla was +- 1100 toen de leningen toegestaan werden).
Tesla staat nu op 724...
Nog 10% to go.

Ik denk dat ik weet waarom hij die Twitterovername nu aan het vertragen is en dat heeft geen fluit met 'due diligence' te maken, de charlatan :biglaugh:

Anderszijds hoop ik dat hij Twitter wel overneemt (ik denk helaas dat de kans reëel is van niet), want met de opbrengst kan hij nooit de interesten/preferente dividenden betalen voor de aangegane verbintenissen.
Kans is reëel dat hij dan Tesla aandelen moet verkopen om te kunnen betalen.
Waardoor dat aandeel nog verder zakt.
Waardoor zijn andere margin loans (+100 miljard usd als hij Twitter overneemt!) ook kunnen gecalld worden.
Waardoor het aandeel nog verder zakt en er een prachtige neerwaartse spiraal ontstaat.

Enfin, vuurwerk waarbij hij uiteindelijk Tesla en Twitter kwijt kan zijn.
Dan zit ik alleszins op de eerste rij met popcorn 🍿

Nu ben ik zeker dat jouw echte naam Sven is (video start op 415s) :wink:

VGP - wat staat voor Van Geet Parks - realiseerde in de voorbije tien jaar een fundamentele waardestijging van 27,98 procent per jaar. Daarmee onttroont de ontwikkelaar en verhuurder van magazijnen de weefgetouwenbouwer Picanol, die naar de derde plaats zakt met een jaarlijkse waardeklim van 19,98 procent. Melexis krijgt net als vorig jaar zilver. De maker van chips voor de auto-industrie zag zijn fundamentele waarde jaarlijks met 23,25 procent toenemen.

Quality

Nu ben ik zeker dat jouw echte naam Sven is
Of het is mogelijk dat 2 mensen die naar dezelfde data kijken, tot dezelfde conclusie komen.

Anyway, toch speciaal dat je dan zowel Sven als Janus negeerde op weg naar de -50% op uw portefeuille :-)

VGP - wat staat voor Van Geet Parks - realiseerde in de voorbije tien jaar een fundamentele waardestijging van 27,98 procent per jaar. Daarmee onttroont de ontwikkelaar en verhuurder van magazijnen de weefgetouwenbouwer Picanol, die naar de derde plaats zakt met een jaarlijkse waardeklim van 19,98 procent. Melexis krijgt net als vorig jaar zilver. De maker van chips voor de auto-industrie zag zijn fundamentele waarde jaarlijks met 23,25 procent toenemen.

Quality
Een holding, een vastgoedbedrijf, verzekeringsmaatschappij, en een productiebedrijf vergelijken via 1 en dezelfde boekwaarde (en dan nog de ene US Gaap en andere BE).

Dergelijke quatsch kom je ook alleen maar in De Tijd tegen :rolleyes:

Of het is mogelijk dat 2 mensen die naar dezelfde data kijken, tot dezelfde conclusie komen.

Anyway, toch speciaal dat je dan zowel Sven als Janus negeerde op weg naar de -50% op uw portefeuille :)
Ik heb niemand genegeerd, ik lees alles met interesse. Ik heb vertrouwen in de bedrijven in mijn portfolio. Achteraf gezien moest ik verkopen in november maar dat is gemakkelijk gezegd nu. Ik probeer de markt niet te timen dus houd ik de bedrijven waarvan ik denk dat ze het nog lang goed zullen doen. Ik blijf er geld in steken en hoe meer ze zakken hoe goedkoper ik ze kan kopen.

WMT -11%
Wie had dat zien aankomen... LoL

Share of wallet naar beneden na covid.
Inflatie die hun squeezed.
Overgewaardeerd aan 5% fcf yield met 0-gdp groei.

Consumer "defensive".
De hot shit van de laatste maanden, terwijl tech dat zot groeit, en winstgevend is, allemaal rerate naar 5-20% fcf, voor 15-100% groei. :crazy:

Volgens mij koopt Janus zelf techbedrijven met hoge groei maar zaait hij hier constant paniek om goedkopere prijzen te krijgen.
Typische charlatan. Janus exposed.

Terug
Bovenaan