Kleine Beursfeiten

Welke mensen zijn volgens jou goed om te volgen?
Over actualiteit, interestvoeten, stand van zaken in de economie etc. luister (en lees, bv. annual report) ik oa. naar Dimon van JPMorgan.
Geen gelul, rechtoe rechtaan, vinger op de pols van de economie.

Als het over investeringen gaat, is alles al gezegd en geschreven door Graham en Buffett.
Eventueel kan je de 13-F checken van wat value investors gekocht hebben voor de lange termijn, proberen begrijpen waarom, en eventueel wat van hun aankopen kopiëren indien beschikbaar aan een goede prijs.
Dat zal het dichtst bij een 'tip' komen die iet of wat waard kan zijn.

En er is niemand die u zomaar waardevolle 'tips' over specifieke aandelen gaat geven op een wijdverspreid publiek kanaal, want die zijn goud waard.
Als je dat nodig hebt, moet je indexen.

Laatst bewerkt:
Trouwens interessante opmerkingen in dat interview over de klimaatproblematiek.

Zaken waarover we het hier 2 jaar geleden over hadden toen het over "ethisch beleggen" ging, en dat investeren in oliebedrijven 'niet ethisch' zou zijn.

Wel, Dimon zegt hier letterlijk dat dit soort domme opvattingen rechtstreeks mee verantwoordelijk zijn voor de problemen van vandaag, compleet irrationeel zijn. en de klimaattransitie zelfs tegenwerken.

Zoals ik @mac-bc toen uiteraard zei.

En hij denkt ook dat er een grote kans is dat olieprijzen serieus hoger zullen gaan.

En dat Europa wat shit kan hebben, want te weinig eigen energievoorraden.

Dat betekent in feite dat de 'terms of trade' voor Europa redelijk zwaar zullen verzwakken.
Dus hoewel je normaal gezien langs geen kanten de USD/EUR kan voorspellen, denk ik dat de kans dus groter is dat de USD nog een stuk sterker wordt. (zit mss wel al in de koers verwerkt)
En USA zal 'all hens on deck' olie&gas moeten bijpompen om Europa te helpen.

Hm, men zou kunnen denken dat een oliebedrijf dat nog voldoende high-quality velden heeft om productie te verhogen, dat noteert in USD in Amerika, een niet onaangename investering zou kunnen zijn.

Oh wait :coolbrows:

Laatst bewerkt:
Is de reden dat @Straddle hier niet meer post, dat hij vooral de Nasdaq zat aan te raden vorig jaar en redelijk wat BABA en Facebook in portefeuille had? :crazy:

Hier ook redelijk wat BABA, ook vertrouwen in, maar je weet maar nooit met dit soort situaties.
Mijn voorkeur gaat naar de NASDAQ, eveneens een index, maar dan wel gespreid over de topbedrijven (FAANG). Berkshire is goedkoper, maar mist het momentum van de techs compleet en ik betwijfel ten sterkste of de Berkshire top holdings in de buurt gaan komen van de winstgevendheid van een FAANG.
Maar ik zie ze het niet halen tegenover pakweg Facebook qua ROI.
Ik heb de laatste maanden telkens de Nasdaq bijgekocht (bijna elke keer op een nieuwe high). Voelt nu al minder tegenstrijdig aan dan toen ik het de eerste keer deed. Begin januari ga ik weer een grotere portie bijkopen.

Laatst bewerkt:
Man o man dat wordt nog hilarischer dan Upstart als de cryptoboys ontdekken dat hun bitcoin/ethereum "kwaliteitsmunten" net dezelfde 0/zero/nul/shit zijn als al de rest van die complete hoop gezwets.

Zonet live de dansende luna bagholders gespot:

Beetje een gratuite comment. Ik ben nog steeds aan het dansen hoor. Na de crash zijn er grote trade opportunities.
Not to mention dat de huidige algemene crypto crash gewoon cyclisch is en voorspelbaar.

Over actualiteit, interestvoeten, stand van zaken in de economie etc. luister (en lees, bv. annual report) ik oa. naar Dimon van JPMorgan.
Geen gelul, rechtoe rechtaan, vinger op de pols van de economie.

Als het over investeringen gaat, is alles al gezegd en geschreven door Graham en Buffett.
Eventueel kan je de 13-F checken van wat value investors gekocht hebben voor de lange termijn, proberen begrijpen waarom, en eventueel wat van hun aankopen kopiëren indien beschikbaar aan een goede prijs.
Dat zal het dichtst bij een 'tip' komen die iet of wat waard kan zijn.

En er is niemand die u zomaar waardevolle 'tips' gaat geven op een wijdverspreid publiek kanaal, want die zijn goud waard.
Als je dat nodig hebt, moet je indexen.
De Sven maakt meestal ook een summary van de quarterly guide to markets van JP Morgan, ook wel interessant :)

Ja, dat van dat bidden is gewoon bullshit maar kom. Tis wel zo dat colruyt zeer ruim opleidingsaanbod heeft voor alle medewerkers. Zelf mindfulness edm behoren tot het aanbod.

Dat een ceo gelooft in reiki, mbti en andere prul maakt nog niet dat ik die per sé zou afschrijven. Niemand is perfect rationeel.

Core business drift is idd een veel grotere zorg maar dat valt nog goed mee toch? In België heeft Colruyt group nu eenmaal een sterke distributieketen waaruit competitief voordeel kan gepuurd worden. Al geldt dat lang niet voor alle investeringen. Jims en zeb come to mind. Maar over D'ieteren werd dat jaren geleden ook gezegd met oa overname moleskine en die gingen voor veel grotere brokken. Ondertussen staat het aandeel wel een pak hoger. Niet dat het verder iets wilt zeggen ntr.

Het grootste probleem blijft de kans op langdurige stagflatie maar aan deze prijzen lijkt dat bijna een done deal volgens de market ? Daarnaast speelt ntr de prijzenslag van Nederlandse concurrentie en ook Aldi, lidl en AH maken het Colruyt al jaren moeilijk. Om dat allemaal te doorbreken gaat er wat lef nodig zijn denk ik. Als grootste speler in België heb je een competitief voordeel en mag je wat agressiever zijn.

Sowieso een sector met dunne marges, redelijk wat overbezetting in België zeker wat super/hypermarkten betreft. En AH als extra in de mix helpt natuurlijk ook niet.
Al had Colruyt misschien nog meer marktaandeel kunnen weghalen bij Carrefour, die kwakkelen al jaren en ook al verloren ze veel terrein, ze blijven qua marktaandeel nog redelijk in de buurt van Delhaize en Colruyt.
Als defensief aandeel misschien nog OK, maar nu echt niet iets waarvan ik denk dat ze met iets nieuws zullen komen dat voor een serieuze koerssprong zal zorgen.

Beetje een gratuite comment. Ik ben nog steeds aan het dansen hoor. Na de crash zijn er grote trade opportunities.
Not to mention dat de huidige algemene crypto crash gewoon cyclisch is en voorspelbaar.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen fan van Janus' onophoudelijke leedvermaak. Maar hoezo ben je nog steeds aan het dansen?. Had je Luna dan tijdig verkocht, net nadat je aangaf dat dit 90% (!) van uw (crypto?) portfolio uitmaakte? Wat mis ik?

Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen fan van Janus' onophoudelijke leedvermaak. Maar hoezo ben je nog steeds aan het dansen?. Had je Luna dan tijdig verkocht, net nadat je aangaf dat dit 90% (!) van uw (crypto?) portfolio uitmaakte? Wat mis ik?
Dat ik een volwassene ben, ik gediversifieerd ben in de beurs en het verliezen van winsten mijn gemoed niet aantast (90% van crypto, niet 90% van totale portfolio). Shit happens, alle crypto is speculatief.
Mijn leven voor en na de luna crash zijn hetzelfde, niets verloren dat niet mocht verloren worden.

Ik vind het wel echt spijtig dat het project dood is.

Ik hoop ook dat iedereen hier het fantastisch doet op de beurs en in crypto. Het is geen computerspel waar we tegen elkaar spelen. Leedvermaak naar mensen die verliezen slikken is een beetje zielig en associaal. Leedvermaak zonder te weten of iemand effectief hard geraakt is door een crash is niet alleen zielig maar mentaal gehandicapt (looking at you Janus).

Er zijn waarschijnlijk hier wel wat mensen die de volgende dag opstonden en nu niet weten van welk hout pijlen te maken en daar voel ik echt met mee. Het is een harde wereld.

Laatst bewerkt:
Absoluut kingjulie. Het is geen zero sum game en erg asociaal om zo om te gaan met mensen. Vroeg of laat maakt de beurs iedereen wel eens nederig trouwens, of je nu de brieven van Buffett en co hebt gelezen of niet.

Dat moest ik opzoeken, tulpenmanie de eerste bubbel. Idd, een systeem van bubbels en barstjes. Tegen volgende halving zullen we wel weer een nieuwe bubbel zien komen. Vooral sneller en meer winst nemen ga ik dan doen :-D

Trouwens interessante opmerkingen in dat interview over de klimaatproblematiek.

Zaken waarover we het hier 2 jaar geleden over hadden toen het over "ethisch beleggen" ging, en dat investeren in oliebedrijven 'niet ethisch' zou zijn.

Wel, Dimon zegt hier letterlijk dat dit soort domme opvattingen rechtstreeks mee verantwoordelijk zijn voor de problemen van vandaag, compleet irrationeel zijn. en de klimaattransitie zelfs tegenwerken.

Zoals ik @mac-bc toen uiteraard zei.

Kun je dan niet even kort uitleggen wat zijn redenering is?

Dat ik een volwassene ben, ik gediversifieerd ben in de beurs en het verliezen van winsten mijn gemoed niet aantast (90% van crypto, niet 90% van totale portfolio). Shit happens, alle crypto is speculatief.
Mijn leven voor en na de luna crash zijn hetzelfde, niets verloren dat niet mocht verloren worden.

Ik vind het wel echt spijtig dat het project dood is.

Ik hoop ook dat iedereen hier het fantastisch doet op de beurs en in crypto. Het is geen computerspel waar we tegen elkaar spelen. Leedvermaak naar mensen die verliezen slikken is een beetje zielig en associaal. Leedvermaak zonder te weten of iemand effectief hard geraakt is door een crash is niet alleen zielig maar mentaal gehandicapt (looking at you Janus).

Er zijn waarschijnlijk hier wel wat mensen die de volgende dag opstonden en nu niet weten van welk hout pijlen te maken en daar voel ik echt met mee. Het is een harde wereld.
Da's allemaal wel waar maar beleggen op de beurs & in crypto is risicovol, je weet dat je je geld kan verliezen. Janus grijpt met wat leedvermaak terug naar wat anderen vroeger hebben gezegd, daar is niets mis mee. Ik ga er nu zelf niet mee beginnen lachen maar ik voel ook geen medelijden. If you can't stand the heat, stay out of the kitchen.

OT: ik heb bij wijze van oefening eens geprobeerd een jaarrekening te analyseren, die van Inbev. Ik kan hier geen pdf's zetten, je vindt hem hier terug: https://consult.cbso.nbb.be/consult-enterprise/0433666709 (NL versie). Enkele vragen:
  • Ik zie dat ze €7.126.339.850 aan schulden hebben die binnen het jaar vervallen. Is dat dik 7 miljard? Echter is er maar 89 miljoen aan reserves en 57 miljoen aan liquide middelen. De overdraagbare winst is 1,7 miljard. Hoe kunnen zij die schuld betalen? Echter lijkt het precies toch geen probleem te zijn want er is ook voor 430 miljoen aan winst uitgekeerd. Welke oplossingen hebben zij hiervoor? Ze hadden die schuld in 2019 ook, dat viel onder "overige leningen" (wat kan dat dan zijn?), maar nu moest hij betaald worden.

• Klopt het dat Inbev precies niet zo goed bezig lijkt te zijn, op basis van volgende argumenten:
    • De voorraad gereed product is gestegen, dus ze hebben waarschijnlijk minder verkocht dan vorig jaar
    • Gelinkt daaraan is ook de voorraad in de resultatenrekening sterk toegenomen tov vorig jaar
    • De omzet is licht gedaald, maar op een omzet van 1.8 miljard halen ze 2,8 miljoen bedrijfswinst. Is dat niet erg op het randje? Ze halen veel meer winst uit hun financiële opbrengsten dan uit hun bedrijfsactiviteit. Daar komt bijna al hun winst uit vandaan. In 2019 hadden ze een grote niet-recurrente financiële opbrengst van 1,4 miljard, maar dat is ook niets structureels. Het lijkt me dat er niet al te veel schommelingen meer moeten gebeuren of dat ze in het rood zullen eindigen.
Wat kan je verder nog uit die jaarrekening afleiden dat ik gemist heb?

Da's allemaal wel waar maar beleggen op de beurs & in crypto is risicovol, je weet dat je je geld kan verliezen. Janus grijpt met wat leedvermaak terug naar wat anderen vroeger hebben gezegd, daar is niets mis mee. Ik ga er nu zelf niet mee beginnen lachen maar ik voel ook geen medelijden. If you can't stand the heat, stay out of the kitchen.

OT: ik heb bij wijze van oefening eens geprobeerd een jaarrekening te analyseren, die van Inbev. Ik kan hier geen pdf's zetten, je vindt hem hier terug: https://consult.cbso.nbb.be/consult-enterprise/0433666709 (NL versie). Enkele vragen:
  • Ik zie dat ze €7.126.339.850 aan schulden hebben die binnen het jaar vervallen. Is dat dik 7 miljard? Echter is er maar 89 miljoen aan reserves en 57 miljoen aan liquide middelen. De overdraagbare winst is 1,7 miljard. Hoe kunnen zij die schuld betalen? Echter lijkt het precies toch geen probleem te zijn want er is ook voor 430 miljoen aan winst uitgekeerd. Welke oplossingen hebben zij hiervoor? Ze hadden die schuld in 2019 ook, dat viel onder "overige leningen" (wat kan dat dan zijn?), maar nu moest hij betaald worden.

• Klopt het dat Inbev precies niet zo goed bezig lijkt te zijn, op basis van volgende argumenten:
    • De voorraad gereed product is gestegen, dus ze hebben waarschijnlijk minder verkocht dan vorig jaar
    • Gelinkt daaraan is ook de voorraad in de resultatenrekening sterk toegenomen tov vorig jaar
    • De omzet is licht gedaald, maar op een omzet van 1.8 miljard halen ze 2,8 miljoen bedrijfswinst. Is dat niet erg op het randje? Ze halen veel meer winst uit hun financiële opbrengsten dan uit hun bedrijfsactiviteit. Daar komt bijna al hun winst uit vandaan. In 2019 hadden ze een grote niet-recurrente financiële opbrengst van 1,4 miljard, maar dat is ook niets structureels. Het lijkt me dat er niet al te veel schommelingen meer moeten gebeuren of dat ze in het rood zullen eindigen.
Verschillende valuta’s spelen ook altijd grote rol bij ABI op resultaat, ik vermijd ze sowieso omwille van die waanzinnig hoge schuldlast

Dit is niet de geconsolideerde jaarrekening van de hele groep die jij aan het bekijken bent. Je kan uit jouw jaarrekening in feite heel weinig nuttige informatie halen, aangezien een AB Inbev uit honderden (of zelfs duizenden) aparte entiteiten bestaat waarbij er een heel kluwen aan transfer pricing enzo verder aan te pas komt. 1 entiteit kan bijvoorbeeld enkel en alleen als holding dienen, een andere entiteit als producent van het bier waarbij er @ cost (+ evt. minimale mark-up) wordt verkocht aan een andere entiteit die dan enkel voor de verkoop dient, nog een andere entiteit bestaat misschien enkel voor de treasury activiteiten etc etc.

De geconsolideerde jaarrekening vind je hier: https://www.ab-inbev.com/investors/annual-and-half-year-reports/

Vanaf pagina 82:

Groepsomzet is 54.3B $
Netto winst 6.1B $, oftewel profit from operations van 13.8B $ exclusief de financiele kosten.

Korte termijn schulden (onder de current liabilities) 1,4B $, dus hun winst is meer dan voldoende om hun korte termijn schulden af te lossen.

Stel hier gerust uw vragen over de jaarrekening, ik heb jarenlang bij wijze van spreke niets anders gedaan (professioneel) dan jaarrekeningen volledig uit te spitten

Laatst bewerkt:
Dit is niet de geconsolideerde jaarrekening van de hele groep die jij aan het bekijken bent. Je kan uit jouw jaarrekening in feite heel weinig nuttige informatie halen, aangezien een AB Inbev uit honderden (of zelfs duizenden) aparte entiteiten bestaat waarbij er een heel kluwen aan transfer pricing enzo verder aan te pas komt. 1 entiteit kan bijvoorbeeld enkel en alleen als holding dienen, een andere entiteit als producent van het bier waarbij er @ cost (+ evt. minimale mark-up) wordt verkocht aan een andere entiteit die dan enkel voor de verkoop dient, nog een andere entiteit bestaat misschien enkel voor de treasury activiteiten etc etc.

De geconsolideerde jaarrekening vind je hier: https://www.ab-inbev.com/investors/annual-and-half-year-reports/

Vanaf pagina 82:

Groepsomzet is 54.3B $
Netto winst 6.1B $, oftewel profit from operations van 13.8B $ exclusief de financiele kosten.

Korte termijn schulden (onder de current liabilities) 1,4B $, dus hun winst is meer dan voldoende om hun korte termijn schulden af te lossen.

Stel hier gerust uw vragen over de jaarrekening, ik heb jarenlang bij wijze van spreke niets anders gedaan (professioneel) dan jaarrekeningen volledig uit te spitten

Bedankt, geeft toch al een heel ander beeld. Zoek ik geconsolideerde jaarrekeningen van Belgische bedrijven best op de site van de bedrijven zelf of vind ik die ook terug in de balanscentrale?

Bedankt, geeft toch al een heel ander beeld. Zoek ik geconsolideerde jaarrekeningen van Belgische bedrijven best op de site van de bedrijven zelf of vind ik die ook terug in de balanscentrale?
Omdat de geconsolideerde entiteit van AB Inbev ook Belgisch is moeten zij deze verplicht bij de NBB neerleggen, dus je vind deze ook bij de balanscentrale (ondernemingsnummer 0417497106). Die van 2021 is echter nog niet neergelegd omdat de deadline pas 30 juni is. Sowieso zou ik dus altijd gewoon de jaarrekening van op de Investor Relations pagina gebruiken, ook voor Belgische bedrijven (als ze beursgenoteerd zijn).

Oke. Ik heb dan nog een concrete vraag. Ik zie bij de activa bij non-current assets staan: 115B aan Goodwill. Totaal vaste activa is 193B. Wat denk je daar van? Is dat niet heel veel? Op p.112 gaan ze er wat dieper op in, maar ik denk niet dat ik het volledig snap.

Terug
Bovenaan