Kleine Beursfeiten

Wat vinden we hier van GBL? Noteert nog altijd aan zo'n belachelijk grote discount van 30%+ en heeft de laatste maanden wat moeite, mede door de terugval van Adidas uiteraard. Doch degelijke CAGR sinds 2012 en een koers die de laatste jaren niet veel gedaan heeft, ondanks groeiende en een paar mooie privé investeringen (oa Canyon, dat door zijn model een mooi concurrentieel voordeel lijkt te hebben). Verder grote investeringen in Umicore, asset management, Pernod Ricard, edm. Enige uitschuiver was Ontex maar dat is echt een prul in het groter geheel.

Kopen sinds enige tijd eigen aandelen in en hebben programma verlengd met nog eens 500 miljoen euro. Gezien de discount en kwaliteit van de onderliggende beleggingen die ook enige koersdruk hebben gekend, toch een logische stap. En dat loopt aardig op. Alleen al vorige week werd er circa 0,13% van alle aandelen opgekocht binnen het inkoopprogramma. Met 3-4% terugkopen op jaarbasis kom je al aan een groei van de boekwaarde van 5-6% en dan ben je nog niet begonnen met het operationele, (dat in dit klimaat misschien beide kanten uit kan.)

Laatst bewerkt:
goh, crazy tech, brol firma's,...

dat voor dezelfde firma's die hier niet lang geleden opgehemeld werden. Straf.

Maar, of die firma's crazy tech of 'brol' zijn, kan en kon ik niet beoordelen.
Dat de multiples batshit crazy waren (en zijn), daarover kan ik me wel een mening vormen.

Ik heb misschien wel gemist waar in de BG investment case van OXY in '21 precies vermeld werd dat:
1) BRK massaal aangeboden OXY aandelen wou gaan opkopen en daarmee de prijs serieus zou opdrijven
2) Rusland een grote oorlog ging beginnen met een de facto olie embargo voor hun olie tot gevolg.

Maar misschien komt die quote nog.

Ik denk dat het vetgedrukte een goede analyse is. In de meeste SaaS bedrijven zat op de top misschien 4-6 jaar groei ingeprijsd om tot een mature ('terminal') multiple te komen, als de markt dan nu beslist om bijna niet meer voor groei te betalen is dat uiteraard niet proper voor de koers.

Uiteindelijk worden de returns bepaald door de delta tussen de marktverwachtingen en de actuele business performance. Op dit moment zie ik 1,5-3 jaar groei ingeprijsd in de betere software bedrijven van deze wereld (= marktverwachting). Indien die bedrijven voor veel langer dan dat kunnen groeien (= business performance) dan zullen de returns goed zijn, in mijn investment case ga ik ervan uit dat deze bedrijven langer dan de marktverwachtingen aan een relatief hoog tempo kunnen groeien. De fout in mijn geval was inderdaad om niet de winsten te nemen toen de markt extreme verwachtingen had, namelijk die 4-6 jaar groei die nodig was enkel en alleen om de koers op de top te verantwoorden.

Kan het nog 50% lager nu? Absoluut, maar dat verandert helemaal niets aan bovenstaande en de investment thesis.

Laatst bewerkt:
Je denkt toch niet dat een 10-jarige tech bullmarkt vol met retailbeleggers en de grootste speculatieve episode van de afgelopen 100 jaar, eindigt met een paar maand underperformance? :)
En dat 30x sales 'goedkoop' is of 'overreactie'? :-D

De volgende -30% zal ik nog eens quoten.
En de -30% daarna nog nog eens.

Een quote op @GodWillsIt zijn post maar ik ga toch eens reageren:

1) Ivm einde bullmarkt: de bear market is eigenlijk al begonnen in februari 2021, zie ARKK ETF, SPAC's & de rommelbedrijven die toen zijn beginnen zakken. Dus dat is toch al een jaar en 3 maanden nu. De kwaliteitsvolle SaaS is pas in een tweede wave met de uitverkoop begonnen, in november 2021. De third wave, met name de indexen zakken sinds begin dit jaar.

2) DDOG staat aan 18x NTM sales met 35% FCF margin en 70% groei. Zet dat eens naast Berkshire bijvoorbeeld, en je zal zien dat dat best meevalt nu. Of ja ik zal het voor jou doen:

DDOG's forward P/FCF: 52x (70% groei en in early innings met de cloud waar ze marktleider zijn in observability met enorm hoge quality of revenue - namelijk subscripties)
Berkshire's forward P/FCF: 23x (5-10% groei)

Ik ga het niet goedkoop noemen / overreactie, dat niet. Kan nog veel van af, maar dan zal het toch vooral sentiment-driven zijn. Je kan dit geen overdreven prijs meer noemen. Als DDOG nog eens halveert staan ze bijna aan de multiple van Berkshire.

Je zit hier op een forum, niet in een café. Misschien kun je op café gaan met iemand die al zijn geld in crazy tech heeft gestoken om samen te huilen en te discussieren wie de rekening gaat betalen ;)
Amai, wat een niveau. En daar moet je 40 jaar voor geworden zijn, proficiat!

Je zit hier op een forum, niet in een café. Misschien kun je op café gaan met iemand die al zijn geld in crazy tech heeft gestoken om samen te huilen en te discussieren wie de rekening gaat betalen ;)
Jouw reactie kan nochtans serieus tellen als cafépraat.

Momenteel wordt alles gedumpt.
Dus komende maanden zou ik er ook gebruik van maken om enkel dingen te kopen aan p/fcf van <10x en zicht op langdurige fcf cagr van 15% of meer.

Amai, wat een niveau. En daar moet je 40 jaar voor geworden zijn, proficiat!
Hoe kom je daarbij????? Zover ben ik nog niet :crazy: (weet niet wat er op mijn profiel staat maar zeker niet het juiste).
Jouw reactie kan nochtans serieus tellen als cafépraat.
Gezien de leeftijd van die man doet de vrouw waarschijnlijk haar hoorapparaat uit en doet verder.
Ik volg het niveau vh forum want iets is blijkbaar alleen cafépraat als je de crazy tech kudde niet volgt....

PS: @ Racing_genk : Deze post heb jij geliked:

'Ik zie zo een man naarstig gniffelend al typend achter z'n pc zitten met wallpaper van Buffett, af en toe roepend tegen z'n vrouw 'zie je wel schat, ik had gelijk! Ik zei het toch! Daar hebben ze niet van terug op beyondgaming! Snel m'n account terug activeren!!'

Terwijl de vrouw eens met haar ogen rolt en terug verder de vaat doet.'

Over cafépraat gesproken :thinking:

Laatst bewerkt:

Ik ga het niet goedkoop noemen / overreactie, dat niet. Kan nog veel van af, maar dan zal het toch vooral sentiment-driven zijn. Je kan dit geen overdreven prijs meer noemen. Als DDOG nog eens halveert staan ze bijna aan de multiple van Berkshire.

BRK is een holding en bijgevolg gaat je p/fcf ratio nogal kort door de bocht.

Op het cash flow statement van die holding tellen enkel de participaties mee waar BRK 80% of meer van bezit, plus de ontvangen dividenden van de overige.

Terwijl die participaties wel meetellen bij de prijs.

Dus ofwel tel je de fcf van de participaties pro rata bij de cash flow, ofwel haal je de marktwaarde van die participaties van de prijs.

hoe dan ook, dat gaat die p/fcf ratio stevig naar onder corrigeren en de realiteit veel beter benaderen.

Dus ga jij nog altijd iemand aanraden om crazy tech te kopen want in de toekomst gaan deze terug enorm in waarde stijgen?
Er zitten er hier veel met -50% op hun port, daar twijfel ik niet aan. Ga je daar tegen zeggen: bijkopen? Het ligt aan de timeframe, het was geen hype? Koop nu extra Datadog,Sentinel1, zscaler,.... want op termijn ga je er geld mee verdienen?
Ik zit met -50% maar ga toch blijven bijkopen, Buffet zegt zelf dat je niet moet beginnen met beleggen als je -50% niet aankan op uw port.
Het was misschien crazy tech maar aan huidige prijzen kan je de crazy al weglaten :)

Dit was exact de situatie en mijn reactie bij Upstart en Lemonade.

Als je al 10 keer diezelfde zever zien passeren hebt in het verleden, en je anderen daarvoor waarschuwt om er niet in te trappen, dan is het jammer dat dat gewoon echt niet lukt.

En die onwil is fascinerend tegelijkertijd.
UPST is niet te vergelijken met LMND, UPST is al vele kwartalen winstgevend terwijl LMND dat nog nooit is geweest.
Los van de koers moet nog altijd bewezen worden dat UPST zal falen.

UPST is niet te vergelijken met LMND, UPST is al vele kwartalen winstgevend terwijl LMND dat nog nooit is geweest.
Aangezien Upstart hier blijkbaar een hot topic blijft kunnen we alles eens op een rij zetten:

Feit: Upstart's AI heeft in het verleden (weliswaar recent verleden, 2017-2021 pakweg) beter gewerkt voor het prijzen en uitgeven van leningen dan de FICO scores die gebruikt worden door nagenoeg alle banken in de US. De default rates zijn lager voor leningen die via Upstart's AI algoritme worden toegekend dan deze die via de FICO score worden toegekend. Dat is ook de reden dat steeds meer bank partners & credit unions Upstart gebruiken (gemiddeld bijna elke week een nieuwe partner).

De vraag is nu:

Is dit ook nog het geval in nieuwe marktomstandigheden, met name mogelijke recessie, stijgende interestvoeten en hoge inflatie. Je kan namelijk zeggen dat Upstart enkel nog maar getest is geweest in positive marktomstandigheden. Dit zijn nieuwe condities voor Upstart's AI algoritme, waarbij we niet weten of de AI nog steeds superieur is.

Het antwoord kan zijn:

Nee: In dit geval is Upstart bijna waardeloos. Het is dan in feite gewoon een marketing channel dat dient om personal loans uit te geven, niet meer of minder. @JanusDR gaat uit van dit scenario en de markt gaat op basis van de huidige koers ook uit van dit scenario.

Ja: In dit geval bewijst Upstart wel degelijk dat hun AI algoritme werkt en zitten ze op potentieel goud.

Ken ik het antwoord? Nee, ik heb in oktober mijn winsten genomen omdat Upstart altijd al een hoger risico had dan mijn andere holdings en na de Q3 cijfers was ik niet meer comfortabel met dat risico. Ik vind het wel nog interessant als case study om te zien hoe dit afloopt + ik hoop voor zij die nog long zijn dat dit een positief einde heeft uiteraard. :)

Laatst bewerkt:
ik vind het anders best leerzaam om statements uit het verleden er terug bij te halen en opnieuw af te toetsen.
zo kunnen we allemaal bijleren, ook al zal het voor sommigen wss pijnlijk zijn.

(de toon van de berichten komen wel wat denigrerend over, daar is wat ruimte voor verbetering :) )
Het interesseert wel iemand dat je juist zat, hier hebben nu toch al meerdere mensen dat beaamd, ik deed het zonet zelf..

Maar je hebt na 2 pagina's denigrerend/uitlachend te doen je punt wel gemaakt zou ik dan denken, laten we ons niet als kleuters gedragen. Ervan genieten dat mensen geld verliezen is gewoon compleet verkeerd, want daar begint het wel op te lijken hé.
De reden is dat ik de bedenkingen op crypto en sommige techaandelen hier in het begin heel neutraal postte.
Als je daarna telkens verweten wordt voor "boomer", "oude man", "zagevent", "uw vrouw heeft hoorapparaten" ,"Buffett-lover die niets begrijpt van nieuwe technologie", en meer koosnaampjes...

Ja, dan komt er wat schadenfreude boven als de reckoning daar blijkt te zijn.

Maar iedereen heeft gelijk, ik zou er boven moeten staan en neutraal blijven antwoorden.
Maar dat is moeilijk :)

Laatst bewerkt:
Aangezien Upstart hier blijkbaar een hot topic blijft kunnen we alles eens op een rij zetten:

Het antwoord kan zijn:

Nee: In dit geval is Upstart bijna waardeloos. Het is dan in feite gewoon een marketing channel dat dient om personal loans uit te geven, niet meer of minder. @JanusDR gaat uit van dit scenario en de markt gaat op basis van de huidige koers ook uit van dit scenario.

Ja: In dit geval bewijst Upstart wel degelijk dat hun AI algoritme werkt en zitten ze op potentieel goud.

Ken ik het antwoord? Nee, ik heb in oktober mijn winsten genomen omdat Upstart altijd al een hoger risico had dan mijn andere holdings en na de Q3 cijfers was ik niet meer comfortabel met dat risico. Ik vind het wel nog interessant als case study om te zien hoe dit afloopt + ik hoop voor zij die nog long zijn dat dit een positief einde heeft uiteraard. :)

Maar ik ken het antwoord wel.
Het gaat naar 0 (nul) of wordt overgenomen door een ander bedrijf voor een appel en een ei door een debiele CEO (of een nog debielere SPAC, maar die hypevogel is gaan vliegen denk ik).

Het is 1 van de gemakkelijkst te voorspellen cases die ik al tegengekomen ben in de afgelopen jaren.
Het business model is zó zwak en zó copy-paste van vroegere mislukkingen (net zoals @cege dat observeert in zijn eigen sector), de CEO en het 'verhaaltje' zó doorzichtig, en de reported resultaten totaal in lijn met die observaties, dat het eindresultaat al vast ligt.

2) DDOG staat aan 18x NTM sales met 35% FCF margin en 70% groei. Zet dat eens naast Berkshire bijvoorbeeld, en je zal zien dat dat best meevalt nu. Of ja ik zal het voor jou doen:

DDOG's forward P/FCF: 52x (70% groei en in early innings met de cloud waar ze marktleider zijn in observability met enorm hoge quality of revenue - namelijk subscripties)

Daarom spreek ik dus over 'Excelridders'. Je haalt wat cijfers uit Yahoo Finance, en denkt dat je hiermee een soort waardering gemaakt hebt, waarop je je beslissingen baseert.

Zoals Charon hieronder zegt, dat is compleet fout voor een holding zoals Berkshire en redelijk ogen-openend dat je zoiets basic niet weet.

Dat je nog nooit deftig het jaarrapport gelezen hebt van de beste investeerder aller tijden, bevestigt voor mij alle observaties dat uw groei-investeringen gewoon wat kort-door-de-bocht oppervlakkig cijferwerk zijn. (zoals uw triple-digit winsten bij Upstart en Futu, 2 bedrijven die op voorhand quasi waardeloos waren maar waar je gewoon een retail bullmarkt mee reed onder de illusie dat het goede bedrijven waren).
BRK is een holding en bijgevolg gaat je p/fcf ratio nogal kort door de bocht.

Op het cash flow statement van die holding tellen enkel de participaties mee waar BRK 80% of meer van bezit, plus de ontvangen dividenden van de overige.

Terwijl die participaties wel meetellen bij de prijs.

Dus ofwel tel je de fcf van de participaties pro rata bij de cash flow, ofwel haal je de marktwaarde van die participaties van de prijs.

hoe dan ook, dat gaat die p/fcf ratio stevig naar onder corrigeren en de realiteit veel beter benaderen.
En dan nog is het iets ingewikkelder dan dat, maar dat zou ons te ver leiden.
Met Berkshire heb je aan de huidige prijs +- een 10% korting op een bedrijf dat aan intrinsieke waarde (+- 360 momenteel) ongeveer 5-6% nettorendement oplevert).
Veel meer dan een oppervlakkig berekende P/FCF van 23 zou laten vermoeden.
Wildcard: dollarkoers.

Laatst bewerkt:
Uiteindelijk is het doel van iedereen hetzelfde: rijk worden, en hoe sneller hoe liever.
Die indruk heb ik soms écht niet op dit forum.

Focus op 1 sector/bedrijf zal altijd resulteren in een extreem resultaat - maar zelfs met de wind in de zeilen is dat een risico: Als er morgen een groot defect, storm, ... zich voordoet bij Oxy zal @JanusDR ook beginnen zweten, dat is nu eenmaal hoe het werkt.
Begin 2021 zat ik in een Amerikaanse financial, daarnaast een wereldwijde holding, en daarnaast een oliebedrijf.
Met 100% van mijn eigen individueel belegbaar vermogen.

Dat is voldoende gespreid en een storm of defect zou mij totaal niet doen zweten.

De cryptomarkt begint ook stevig slaag te krijgen deze week. Ik denk persoonlijk niet dat de beurzen een bodem gaan vinden vooraleer die hele crypto markt in elkaar stuikt. (en dan spreek ik over 95% van de coins naar nul en hier en daar een survivor met een use case, weliswaar na een daling van 70-95%)

Alfen +15% vandaag na positieve earnings:

Q1 2022 revenues amounted to €95.5m, a growth of 77% versus Q1 2021 (€53.8m). This growth was primarily driven by EV charging equipment (+185%). Smart grid solutions also contributed (+23%).

• Gross margin at 35.7% compared with 36.5% in Q1 202
• Adjusted EBITDA of €17.1m (17.9% of revenues), a growth of 139% from Q1 2021 (€7.2m, 13.3% of revenues
• Supply chain update: Up until today, Alfen has been able to manage the supply chain challenges. At the same time, supply chain pressures have intensified over the past month.
• Alfen increases its 2022 full-year revenue outlook from €330-370m to €350-420m.

In the first quarter, approximately 63% of revenues were generated from outside the Netherlands.
In Q1 2022, Alfen produced approximately 64,600 charge points, a growth of 211% from Q1 2021 with approximately 20,800 charge points

Alfen expects supply chain pressures to continue to have an impact on its markets in 2022 and 2023. At the same time, the transition to a carbon-free energy system that is not dependent on fossil fuels is building ever more momentum across Europe. Therefore, Alfen continues to anticipate long-term positive market developments for all its business lines and continues to invest in its organisation, production facilities and innovations for the future. For 2022, Alfen increases its full-year revenue outlook from €330-370m to €350- 420m.
Bron: https://alfen.com/nl-be/file-download/download/public/1665

Vraag me wel af wat de impact van een mogelijke recessie zal zijn op de verkoop van elektrische wagens/laadpalen. Anderzijds: huidige infrastructuur in EU is wellicht nog maar een paar % van wat er uiteindelijk nodig zal zijn als we allemaal elektrisch zullen rijden.

Hernieuwbare energie staat nog maar aan zijn begin.

Ge kunt het ook bekijken als versus olie/gas.
Hoe duurder energie, benzine, gas worden, hoe meer het economisch steek houdt te switchen naar elektrische wagen, zonne-energie, windenergie, energieopslag.

De politiek van schakelen naar hernieuwbaar is nog maar begonnen.
Eerste was het omwille van klimaatopwarming.
Nu zijn er ook de factoren van onafhankelijk worden van externe olie- en gas leveranciers.
Hernieuwbaar was al rendabel, nu is het nog rendabeler door gestegen energieprijzen.

Er zal 1000en miljarden moeten geïnvesteerd worden.
Een bedrijf als Alfen zit daar als speler in.

Maar ik ken het antwoord wel.
Het gaat naar 0 (nul) of wordt overgenomen door een ander bedrijf voor een appel en een ei door een debiele CEO (of een nog debielere SPAC, maar die hypevogel is gaan vliegen denk ik).

Het is 1 van de gemakkelijkst te voorspellen cases die ik al tegengekomen ben in de afgelopen jaren.
Het business model is zó zwak en zó copy-paste van vroegere mislukkingen (net zoals @cege dat observeert in zijn eigen sector), de CEO en het 'verhaaltje' zó doorzichtig, en de reported resultaten totaal in lijn met die observaties, dat het eindresultaat al vast ligt.
Misschien nog iemand met wie je kan discussieren. Bullish note van Louis Stevens van 'Beating The Market' op Seeking Alpha (een van de populairste market places op SA): https://seekingalpha.com/article/4510161-upstart-just-getting-started

Ze gebruiken ook hun 'proprietary L.A Stevens Valuation Model', in feite is dat gewoon een simpele DCF.

Een andere enorm populaire market place, gerund door een Belg (From Growth to Value), die zijn top picks zijn allemaal 80-90% gezakt sinds ATH (Peloton, Fiverr, SEA Limited,...). Het zal niet eenvoudig zijn om een investor service te runnen in een bear market.

Of net wel.
Er zijn dingen die nu echt zeer koopwaardig worden.
p/fcf van 10+ met langdurig 15+% fcf cagr

Winstgevende groei daalt bijna allemaal even snel als de hopeloze "meer groei = meer verlies" rommel die niet meer zal kunnen rekenen op eindeloos gratis geld.
Small cap daarbovenop wordt nog extra hard gedumpt gewoon omdat er minder $volume handel is op die aandelen (lol, ik bedoel etfs, want alles gaat op en neer met etfs tegenwoordig).

Terug
Bovenaan