Kleine Beursfeiten

Het grootste probleem met Upstart dit kwartaal is dat ze voor bepaalde leningen geen institutionele investeerders vonden en dat ze die dus zelf op hun balance sheet hebben genomen, terwijl ze het altijd over hun 'asset-light' model hebben.
En waarom wilden die Institutionele investeerders die leningen niet?
En waarom maakte Upstart die dan?
En waarom wijken ze af van hun 'asset light' model?

En dan nog, hun 'deeply proprietary model' is nog niet eens getest in een recessie.
Dat is zoals de kwaliteit van een condoom testen door er wat naar te kijken.

Nee, ik begrijp totaal niet hoe iemand daar in godsnaam geld kon insteken op basis van fundamentele analyse.

Een gokje om de retailbullmarkt mee te rijden, ok. Maar geen investering.
Niet volledig akkoord trouwens ivm uw opmerking over kutbedrijven: Ik heb u nog geen bear case zien maken over bedrijven zoals Datadog, Snowflake, Crowdstrike, Zscaler etc (behalve de waardering in het verleden, maar we hebben het hier over het fundamentele business model).
Daar heb je wel gelijk in.
Maar ik vergelijk het met Microsoft in 2000.
Als je van geschifte waarderingen vertrekt in een volledige sector, heb je in het beste geval 15 jaar underperformance, bijna ongeacht de gemiddelde fundamentele onderliggende business.

Bij uitkering bronbelasting van 37.5 ipv 30
Is 15 vr andere amerikaanse aandelen, geen 30.
, bij verkoop : nog aan het wachten op fb van lynx...
Dus kortom: je weet het niet, maar raadt hier wel dat limited partnership aandeel aan?

Ok, maar daarom vestig ik er dus even de aandacht op voor de medelezers.
In geval van komend jaar recessie, covid langdurig, ,oorlog gedaan, Iran deal,....dan zal je nog veel jaren mogen wachten op die 100$. Timing is wel relevant want anders kan je beter een etf tracker kopen en zal je sneller rendement behalen dan met oxy de 100$ halen indien petrol aan 50$ staat...maar intrinsiek idd 100$ en afhankelijk van timing.
Als het 2-3 jaar duurt, wat dan nog?
100/60 is 66%.
En als je de 2027 warrants hebt, 100%.

Als jij mij een etf kan aanraden met een rendement van 30%+ , hou je vooral niet in.

Timing interesseert mij niet. Fundamentele redeneringen en waarderingen zijn wat telt, met voldoende margin of safety (= korting) om eventuele verrassingen te dempen.

En waarom wilden die Institutionele investeerders die leningen niet?
En waarom maakte Upstart die dan?
En waarom wijken ze af van hun 'asset light' model?

En dan nog, hun 'deeply proprietary model' is nog niet eens getest in een recessie.
Dat is zoals de kwaliteit van een condoom testen door er wat naar te kijken.

Nee, ik begrijp totaal niet hoe iemand daar in godsnaam geld kon insteken op basis van fundamentele analyse.

Een gokje om de retailbullmarkt mee te rijden, ok. Maar geen investering.

Daar heb je wel gelijk in.
Maar ik vergelijk het met Microsoft in 2000.
Als je van geschifte waarderingen vertrekt in een volledige sector, heb je in het beste geval 15 jaar underperformance, bijna ongeacht de gemiddelde fundamentele onderliggende business.

Uw vragen over Upstart zijn terecht. Ik vermoed de plotse reductie in liquiditeit + stijgende interestvoeten dat de institutionele investeerders weigerachtig maakte. Upstart geeft de leningen wel omdat die volgens hun AI models kredietwaardig zijn aan de voorgestelde interestvoet. Maar ik heb de CC niet gevolgd dus ken de details niet, voorlopig geen plannen meer om in UPST te investeren.

=======

Ivm vergelijking MSFT: goede vergelijking, al is het nu minder extreem dan toen denk ik. Dat de koersen enkele jaren voorsprong hadden genomen eind vorig jaar: volledig akkoord. Volgens mijn waarderingsanalyses stond alles ook extreem duur toen en was de 5-year upside beperkt, maar FOMO was nu eenmaal sterk. Voor dit soort groeibedrijven zou je hoge 5-year expected returns moeten zien (gezien de hogere risico's en assumpties van groei die onzeker zijn), dus dat was een signaal om winsten te nemen.

Ik zie het nu echter geen 15 jaar duren, Datadog staat bijvoorbeeld aan 50 keer de forward FCF nu met +- 75% groei (en recurrente subscriptie omzet). Ter vergelijking, veel consumer staples staan aan 30 keer FCF met 0-5% groei (je kan wel de case maken dat die te duur staan). Dit zijn geen waarderingen waar het 15 jaar gaat duren om iets van return te zien, maar het zal inderdaad een aantal jaren duren.

Is 15 vr andere amerikaanse aandelen, geen 30.

Dus kortom: je weet het niet, maar raadt hier wel dat limited partnership aandeel
Het zou mij toch sterk verbazen,ongeacht wetgeving, dat er een ambtenaar in de VS zich gaat bezighouden met het checken van een K1 formulier van een Belg (particulier, niet professioneel) met wat aandelen in een LP...

Ivm vergelijking MSFT: goede vergelijking, al is het nu minder extreem dan toen denk ik.
Van alles wat ik gezien heb de afgelopen paar jaar, denk ik dat het nu integendeel nog een stuk extremer is dan toen!
Over deze periode gaan tientallen boeken verschijnen, iets in de trend van 'the everything bubble' of zo.

Ook Buffett&Munger zeiden op de BRK annual meeting dat deze periode de extreemste is die ze ooit gezien hebben.
En die gasten gaan al een paar jaar mee :)

Crypto, SPACS, midcap groeiaandelen, reddit-meme raketten, massale retailparticipatie, ...
Achteraf zullen degenen die die boeken lezen, denken van 'haha hoe stom kon men toch eigenlijk zijn in die tijd om te denken dat het zo gemakkelijk was om geld te verdienen'.

Maar de bewijzen zullen op internet en Beyondgaming vereeuwigd zijn :)

Maar dat zal niets helpen in de volgende hype binnen 10 jaar.
Nu kon je immers ook het 'silicon investors forum' nalezen (van de periode eind jaren 90, met michael Burry van 'the big short'), waar exact dezelfde discussies plaatsvonden van de toenmalige Janussen vs. crypto/growth.
Dat staat allemaal nog online.

Maar nobody cares, effortless money sedates even the most rational mind, en the cycle repeats :)

En Upstart ondertussen -60% op 1 dag.

Mijn kleine teen kan niet wachten op het lot van Crypto en Tesla, de laatste overgeblevenen van de Janus fetisjen.

Al de rest is al compleet gecrasht.
Iemand al eens opnieuw Carvana, Lemonade, Afterpay, Virgin Galactic, Futu, Cassava, alles van Palihapitiya, gechecked in de laatste weken?
Nog eens -50% nadat ze al -50% waren , gewoon allemaal nog meer in de prak.

Ja, dit is een irritante victory lap.

Laatst bewerkt:
En Upstart ondertussen -60% op 1 dag.

Mijn kleine teen kan niet wachten op het lot van Crypto en Tesla, de laatste overgeblevenen van de Janus fetisjen.

Al de rest is al compleet gecrasht.
Iemand al eens opnieuw Carvana, Lemonade, Afterpay, Virgin Galactic, alles van Palihapitiya, gechecked in de laatste weken?
Nog eens -50% nadat ze al -50% waren , gewoon allemaal nog meer in de prak.

Ja, dit is een irritante victory lap.
Sofi ook nog eens -20% vandaag.
Credit where credit is due: knappe calls, Janus. :)

En zonet is al mijn (virtuele) winst verdwenen. Ik sta nu volledig in het rood. Komende van 110K en nu aan 82K maakt dat een drop van 25%. Opzich mag het nog wat dalen want kan toch niets kopen omdat ik cash moet opbouwen.

Als ik mij niet vergis, had je in jouw portefeuille oa. BABA, RKT, Palantir, Prosus.

Deze zijn allemaal -50% of zo sinds deze bloemlezing van berichten op Beyondgaming:

BABA:
Bv. BABA geraak ik aan de helft van het jaarrapport niet uit. Er zit zeker een legitieme winstgevende business tussen, maar bijna zeker ook halve fraude. En dan inderdaad nog het 'Chinese overheidsrisico' en de betrouwbaarheid van de cijfers die veel lager ligt.
En Jack Ma die af en toe eens verdwijnt in de kerkers van de Chinese politie :laugh:

De vraag die ik mij stel is: moest dit zoals een frietkot zijn hier in de buurt, wil ik daar dan ondergeschikte minderheids-medevennoot van worden in die omstandigheden? Het antwoord is redelijk hard neen :)

RKT (en daarvoor al LMND)
$LMND verliezer gedumpt. Volgende meme stock gok: $RKT.
Zou je niet beter je geld in deftige aandelen steken ? Wat zijt ge met uw mooie winsten op Nvidia en uw ETF's als ge het door het raam terug buitensmijt met diene zever... op die manier gaat ge niet financieel onafhankelijk worden op uw 40ste hoor :thinking:

throwing-money-away.gif

PALANTIR:
Palantir is 'feeding the ducks' :)

Zelfde met SPACS en zo.
Als het publiek geen waarde hecht aan fundamentals, is de juiste move om zoveel mogelijk overpriced aandelen te verkopen aan het publiek.

PROSUS
Zuid-Afrikaans bedrijf dat vooral uit Chinees bedrijf bestaat, dat een notering in Amsterdam aanvraagt om gemakkelijker gekocht te worden door retailbeleggers bij wie het enorm populair is.

In de geschiedenis bleken dat meestal buitenkansjes waarbij iedereen rijk werd :rolleyes:

Dan vraag ik mij écht af: waarom kom je eigenlijk op dit forum voor informatie als je gewoon vierkant het tegenovergestelde doet van wat men aanraadt...?

Vanavond wel resultaten Oxy.

Buffett heeft nog bijgekocht vorige week aan 56.

En friendly reminder dat bij quasi elk kwartaalreport van de afgelopen 2 jaar het aandeel daalde tot wel -15%, ook al waren de resultaten goed (wat achteraf bleek nadat de cashflow explodeerde en het aandeel +100% steeg).

Want er zitten ook veel speculanten in heb ik de indruk, wat voor rare koersbewegingen kan zorgen (en opportuniteiten).

Als het -60% gaat zoals bij Upstart, is er waarschijnlijk wel iets grondiger mis en zal ik even van het forum moeten verdwijnen om werk te zoeken :biglaugh:

Als ik mij niet vergis, had je in jouw portefeuille oa. BABA, RKT, Palantir, Prosus.

Deze zijn allemaal -50% of zo sinds deze bloemlezing van berichten op Beyondgaming:

BABA:

RKT (en daarvoor al LMND)

PALANTIR:

PROSUS

Dan vraag ik mij écht af: waarom kom je eigenlijk op dit forum voor informatie als je gewoon vierkant het tegenovergestelde doet van wat men aanraadt...?
Niet Prosus wel Tencent (NNND). RKT is een solide bedrijf dus dat hou ik gewoon. Ook niets mis met BABA. PLTR is idd een moeilijk maar is geen grote positie dus dat zien we nog wel. Maar ik sta zo rood omdat ik zwaarder in NVDA, BABA en de S&P zit en die krijgen allemaal klappen. om nog maar te zwijgen van SOF, EQQQ en ASML en die kan je bezwaarlijk gokken noemen.

Laatst bewerkt:
MSFT na 2000 is geen goede vergelijking.
MSFT hun winsten zijn bijna 15 jaar vlak geweest. Pas midden vorig decennium zijn ze terug in serieuze groeimode geschoten.

Eens zien of ik nog ergens aan geld geraak, dit zal zich wel herstellen tegen eind van het jaar.
Mja, op basis van wat dan? FED is maar met 1 ding bezig en dat is inflatie naar beneden krijgen door liquiditeit uit de markten te halen en zijn zelf bereid om milde recessie te riskeren. Met dat in het achterhoofd, waarom nu aandelen kopen? We staan nog steeds veel hoger t.o.v. net voor corona toen er weinig inflatie was. Heel de rally na corona was puur door de FED, en nu doen ze het omgekeerde. Ondanks al het 'solden' geroep vind ik dat aandelen in deze context zeker niet goedkoop noteren. Zie het maar somber in tbh, tot de FED hun kar weer keert.

Ik begin in mijn omgevingen te horen dat mensen het enorm moeilijk beginnen krijgen om rond te komen, en meer mensen beginnen een open schuld te hebben.

Mja, op basis van wat dan? FED is maar met 1 ding bezig en dat is inflatie naar beneden krijgen door liquiditeit uit de markten te halen en zijn zelf bereid om milde recessie te riskeren. Met dat in het achterhoofd, waarom nu aandelen kopen? We staan nog steeds veel hoger t.o.v. net voor corona toen er weinig inflatie was. Heel de rally na corona was puur door de FED, en nu doen ze het omgekeerde. Ondanks al het 'solden' geroep vind ik dat aandelen in deze context zeker niet goedkoop noteren. Zie het maar somber in tbh, tot de FED hun kar weer keert.
Als ik het goed heb is de FED er maar 1 keer op 11 in geslaagd om door renteverhogingen de inflatie “juist” af te stemmen, de overige 10 keer was het resultaat een recessie, de kans is dus 90% dat het nu ook zal gebeuren.

Niet Prosus wel Tencent (NNND). RKT is een solide bedrijf dus dat hou ik gewoon. Ook niets mis met BABA. PLTR is idd een moeilijk maar is geen grote positie dus dat zien we nog wel.
Met andere woorden, je negeert alles van Beyondgaming, wat net mijn punt was :)

RKT is niet solide, BABA is verdacht, en palantir was niet moeilijk maar easy overgewaardeerd met totaal onbetrouwbaar management.

Maar geen probleem, enjoy the losses.

Laatst bewerkt:
@JanusDR welkom terug!

Laat uw deskundigheid eens schijnen over StoneCo. Zit zowel in de portefeuille van Buffett als Cathy Wood.
Geen mening want geen kennis genoeg over Braziliaanse markt van payment providers.
Het is trouwens niet Buffett die StoneCo kocht maar Todd Combs (die ook SNOW kocht).

Wel extreem opletten, want contra-indicator Nesjamag had dit in portefeuille.
En de verwachtingen werden ruimschoots ingelost, -53% sinds deze post:
Mijn laatste aankoop is ook Z-Amerikaans, maar in Brazilië. StoneCo, als die nieuwe 52w lows maakt koop ik er nog van bij.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan