Kleine Beursfeiten

Ik vind het hier eigenlikk behoorlijk kalm in deze boeiende beurstijden... Ben ik hier de enige die zijn bak aan het volladen is met US tech en SaaS bedrijven?

Volgens mij zijn cash, aandelen en obligaties vrij waardeloos in dergelijke situatie. Heb jij eventueel wel tips in een 'nucleair proof' investering?

Je moet cash hebben om iets te kunnen kopen. Met mijn overstap naar zelfstandige heb ik cash nodig om de eerste maanden te overbruggen. Voorlopig dus geen extra aankopen hier, hoe spijtig ik het ook vind.

Beetje cash aanhouden om koopjes te doen eventueel
Kan je die nu al dan niet doen?
Uit de losse pols: Microsoft, Google, Amazon, Snowflake, AMD, Paypal, Zoom, Disney, Volkswagen, Facebook, Qalcomm, ASML, Taiwan Semiconductor, Sofina, Activision Blizzard, SAP, X-Fab., Adyen..

Kan je die nu al dan niet doen?
Uit de losse pols: Microsoft, Google, Amazon, Snowflake, AMD, Paypal, Zoom, Disney, Volkswagen, Facebook, Qalcomm, ASML, Taiwan Semiconductor, Sofina, Activision Blizzard, SAP, X-Fab., Adyen..
Nice lijstje.

Ik koop niets meer dat duurder is dan 8% fcf yield.

Also:

unknown.png

OXY terug op $60 ... verbaast me dat ze niet nog hoger staan met olieprijs die maar boven$100 blijft. Wsl door mindere resultaten Chevron?

OXY terug op $60 ... verbaast me dat ze niet nog hoger staan met olieprijs die maar boven$100 blijft. Wsl door mindere resultaten Chevron?
Gaat op en neer, niks van aantrekken....
Q1 resultaten 10 mei, en Q2 bijna in de helft met nog hogere olieprijzen. Verdere schuldafbouw en petrol rest vh jaar rond de 100$ dan zal oxy wellicht tegen eoy richting 80$ (of meer) gaan vermoed ik, als er tenminste geen recessie komt die de olieprijs de dieperik in duwt.

Eens de schuldgraad acceptabel is (lees: investment
Grade waardig) zal er gewoon een ongeziene stroom van cash zijn die naar de aandeelhouders gaat.

Ik moet de cc van Devon energy nog beluisteren, maar overal hoor je: “we gaan productie niet verhogen, de denken aan de aandeelhouders”.

Eens de schuldgraad acceptabel is (lees: investment
Grade waardig) zal er gewoon een ongeziene stroom van cash zijn die naar de aandeelhouders gaat.

Ik moet de cc van Devon energy nog beluisteren, maar overal hoor je: “we gaan productie niet verhogen, de denken aan de aandeelhouders”.
Inderdaad. Ze hebben reeds gezegd indien debt onder 20B, 3B buyback aandelen (wellicht q3 of q4) en vervolgens wellicht hoger dividend.
Alles staat of valt natuurlijk met de olieprijs maar aangezien die Iran deal half dood is en petrol van Rusland de komende jaren gedecimeerd zie ik geen enkele reden tot stevige correctie vd olieprijs (wel dips mbt covid). Dit uiteraard indien er geen recessie komt....en dan is die 80$ nog een vrij conservatieve inschatting.

Stilaan toch wat signalen die op een afkoeling wijzen in de sector waar ik werk:
  • Teruglopend aantal aanvragen bij werkgever, niet heel relevant want kleine nichemarkt
  • Plots heel rustig bij leveranciers van staal en RVS, toch al een iets bredere markt
  • Plots heel rustig bij bedrijven die staal en RVS versnijden tot kleinere onderdelen voor o.a. machinebouw, eveneens iets bredere markt
  • 2 maand terug was er geen lasser te bespeuren, de laatste 2 weken hebben zich +5 kandidaten gemeld en krijg ik dagelijks telefoontjes van bedrijven die (buitenlandse) lassers verhuren met de melding dat er in Polen, Roemenië en Bulgarije veel te weinig werk is - geen idee of die info klopt of hoe lang dat al gaande is maar toch een opvallend verschil met een tijdje terug.
Ergens logisch want investeringen worden uitgesteld door supply chain issues, torenhoge prijzen voor ruwe materialen. Tijdelijk fenomeen of de start van een krimpende economie. Rekening houdend met stilaan aanhoudende en veel te hoge energieprijzen die het vrij te besteden consumentenbudget stap per stap in de vernieling rijden ben ik er niet helemaal gerust in. Daarnaast momenteel een tekort aan schepen, vrachtwagens, treinen ... die de kost van de logistieke keten nog een extra boost geven.

In de nabije toekomst komen daar nog bij: nog hogere prijzen voor voeding voor minstens Europa, eveneens een direct hit op de koopkracht. Anderzijds waren de vooruitzichten van een aantal bedrijven met enige schaalgrootte dan weer wel goed - maar op het einde van de rit moet en zal de normale consument de rekeningen wel moeten kunnen betalen, de ECB op de eerste plaats zal met een scalpel moeten tewerk gaan of we gaan onvermijdelijk naar beneden.

Mss langzaam ook eens een poging wagen welke sectoren, bedrijven, ... voordeel kunnen halen uit de heropbouw in Oekraïne, hoe bedroevend de situatie ook is, dat is de harde economische realiteit. Voor de wapenproducenten zijn we wellicht te laat, voor de heropbouw nog niet.

Laatst bewerkt:
Stukje uit de earnings van akamai. Het vat de huidige situatie voor veel bedrijven wel goed samen.
It's remarkable how quickly the world has changed with the war in Ukraine, the significant strengthening of the U.S. dollar, escalating inflation, increasing concerns about a recession and a moderation of internet traffic growth, as many countries remove mask mandates. Since these developments are all fairly recent, they had a relatively small impact on our Q1 results, but it's prudent to assume that they'll impact our results more meaningfully for the rest of the year. For example, at current spot rates, the strengthening dollar will adversely impact full year 2022 revenue by about a $100 million.
Data from some of our large customers in the media and commerce verticals suggest that they may be transitioning from an environment of above normal online consumption, fueled by COVID-related restrictions to an environment with more macroeconomic uncertainty, which could moderate their traffic growth in the near term. Discussions with many of our large carrier partners across the world have reinforced the view that traffic growth rates may be moderating across the internet as a whole. In particular, they've told us that they've recently seen a moderation in their year-over-year traffic growth, and that the current levels of traffic on their network are less than what they'd expected. This is consistent with what we've recently seen.

gokje gedaan voor kleine trade vandaag -> in aan Just Eat aan 24.80, straks algemene vergadering ... die -7% momenteel zou wel eens snel kunnen omslaan (is wel enkel daytrade, dus als storm is gaan liggen verkoop ik ze terug, met winst of verlies)

Stukje uit de earnings van akamai. Het vat de huidige situatie voor veel bedrijven wel goed samen.
Anderzijds ook veel bedrijven die zeggen dat ze geen impact zien en ook geen impact verwachten (o.a ZoomInfo maandag in hun earnings call). Volgens mij was AMD ook eerder bullish. Het is natuurlijk makkelijk om alles nu op de macro-omgeving te steken ipv het eigen falen.

Terug
Bovenaan