Kleine Beursfeiten

Ik denk dat SNDL het nieuw speeltje is van de Wallstreetbets'ers en daghandelaars. Wat een intraday volatiliteit.
Ik heb een paar dagen geleden serieus mijn vingers verbrand aan apha na aankoop aan ca. 33 CAD. Dag nadat ik het gekocht had -30%. Vermoed dat wsb daar ook voor iets tussen zat gezien dit ook een cbsstock is. Was het eerste aandeel dat ik zonder dd kocht na meldingen op Stocktwits van grote merger tussen apha en tlry. Hoe dan ook: ik heb (veel) geduld en denk dat het op termijn nog goedkomt maar dit is zeker een goede les voor mij geweest!

tnadeel aan dat de instapdrempel zo laag is, is dan ook dat er veel mensen die beurstaks gaan vergeten (of er zelfs geen weet van zullen hebben) en er later mogelijk de prijs gaan voor betalen. Bux zero, etoro, etc trekken die NIET automatisch af. Tis maar da ge het weet.

Degiro en Mexem zijn de goedkoopste waar ze dit wel doen. Ik heb mij op alle2 ingeschreven om eerst wa te vergelijken, maar mexem duurt precies wel opmerkelijk langer om in te schrijven...
Wat betreft die beurstaks, daar ben ik mij in het begin ook naar gaan informeren en er rekening mee gehouden. (Je had trouwens daar ook een post over gemaakt met een video, dacht ik).
Hopelijk dat, eens er meer belgen met Bux Zero zullen werken, ze hun service gaan uitbreiden.

Ik ben aan het kijken om een aandeel aan te kopen met dividend. Wat vinden jullie van Shell, Euronav en Ageas?
Denk dan eerder aan shell omdat de koers hierbij nog zal stijgen, op termijn. Zit momenteel al een deel in euronav.

Ik maak sinds een maand ook gebruik van Copytrading op Etoro. Nu ben ik ook info aan het opzoeken hoe belastingen aan te geven?

Ik ben op dat platform wel niet actief aan het traden? Ik lees dan iets over het goede huisvader principe... Als mijn winstmarge beperkt blijft zal die fiscus hopelijk niet te moeilijk doen?

Ik ben aan het kijken om een aandeel aan te kopen met dividend. Wat vinden jullie van Shell, Euronav en Ageas?
Denk dan eerder aan shell omdat de koers hierbij nog zal stijgen, op termijn. Zit momenteel al een deel in euronav.
Ik denk dat dat alle drie verdedigbare keuzes zijn. Ageas hoogste dividendrendement de laatste jaren denk ik.

Ik heb een paar dagen geleden serieus mijn vingers verbrand aan apha na aankoop aan ca. 33 CAD. Dag nadat ik het gekocht had -30%. Vermoed dat wsb daar ook voor iets tussen zat gezien dit ook een cbsstock is. Was het eerste aandeel dat ik zonder dd kocht na meldingen op Stocktwits van grote merger tussen apha en tlry. Hoe dan ook: ik heb (veel) geduld en denk dat het op termijn nog goedkomt maar dit is zeker een goede les voor mij geweest!

Gewoon meme stocks vermijden. Ik ben al 13y of zo actief. Eerst met weinig, ondertussen +-300k portefeuille. Tip van het huis: Saai is goed. Ik haal ~10%/y consistently . Beats meme accidenten .

Gewoon meme stocks vermijden. Ik ben al 13y of zo actief. Eerst met weinig, ondertussen +-300k portefeuille. Tip van het huis: Saai is goed. Ik haal ~10%/y consistently . Beats meme accidenten .
Ik zou zelfs durven zeggen dat 95% van de hedendaagse beleggers even goed of beter af is met consistent een tracker van bijvoorbeeld de S&P500 aan te kopen. Daar haal je op die 13 jaar ook ongeveer 10% jaarlijks gemiddeld uit. Zeker degenen die met relatief kleine bedragen werken, veel trades doen met bijhorende kosten gaan al veel geluk moeten hebben om significant beter te doen...

(Tenzij je het meer voor de fun doet uiteraard)

Momenteel in de portefeuille:
- Nio (reeds +18%, nog hopen op de grote stijging 😆)
- Steinhoff ( nu +4,6%, hopelijk volgende week goed nieuws zodat deze terug naar zijn huidige koers kan...)

Ik zou zelfs durven zeggen dat 95% van de hedendaagse beleggers even goed of beter af is met consistent een tracker van bijvoorbeeld de S&P500 aan te kopen. Daar haal je op die 13 jaar ook ongeveer 10% jaarlijks gemiddeld uit. Zeker degenen die met relatief kleine bedragen werken, veel trades doen met bijhorende kosten gaan al veel geluk moeten hebben om significant beter te doen...

(Tenzij je het meer voor de fun doet uiteraard)
Het "koop s&p 500" onderschat serieus het fx risico.

En s&p wordt grotendeels gedreven door paar kleppers zoals apple, fb, Google, Amazon. Samen zijn die 20-30% denk ik. Als je die uit de equation haalt, is de s&p tgo dax index of zo verdwenen.

Om maar te zeggen, er is geen garantie dat s&p andere indexen zal blijven verslaan.

En mijn portefeuille is voor de fun uiteraard.

Niet elke meme stock is een pump & dump zoals GME/AMC. Genoeg meme stocks die het nog steeds goed doen (TSLA, NIO, Palantir, AMD, ...).

Meer zelfs, voor heel die GME/AMC saga was WSB best wel een goed forum met goede DD. Nudat de populatie geexplodeerd is van 1m naar 9m door de media aandacht is het helaas meer richting een stocktwits gegaan waar er meer en meer aan pump & dump gedaan wordt. Jammer.

Laatst bewerkt:

En s&p wordt grotendeels gedreven door paar kleppers zoals apple, fb, Google, Amazon. Samen zijn die 20-30% denk ik. Als je die uit de equation haalt, is de s&p tgo dax index of zo verdwenen.
Mee eens, je zou ook bijvoorbeeld de IWDA tracker kunnen overwegen, iets beter gespreid, al heb je daar ook dezelfde bedrijven als hierboven.

Om maar te zeggen, er is geen garantie dat s&p andere indexen zal blijven verslaan.
uiteraard niet, maar is evenzeer het geval voor een andere index/individuele portefeuille

En mijn portefeuille is voor de fun uiteraard.

het "fun" gedeelte is nu niet bepaald van toepassing op jouw portefeuille van 300k, maar ging het over dit stuk:
Zeker degenen die met relatief kleine bedragen werken, veel trades doen met bijhorende kosten gaan al veel geluk moeten hebben om significant beter te doen...

Zoals je zelf aangaf, saai is goed (wat de aanleiding van mijn reply was). En ik blijf erbij, actief beheer is absoluut geen must voor de gemiddelde persoon, en is dikwijls zelfs nadeliger dan passief beleggen in ETFs.

Een voordeel van passief beleggen dat vaak over het hoofd wordt gezien is dat de drempel groter is om te verkopen dan bij actief beleggen. De grootste vijand van een goed rendement is nog altijd de emotionele belegger zelf... En als je gedisciplineerd 1x per maand aankoopt, nog nooit iets hebt verkocht en er voor de rest gewoon met je handen afblijft is het risico veel kleiner dat je irrationeel gaat handelen. Wat was het weer, de beste beleggers zijn diegenen die dood zijn...

Daar heb je gelijk in, maar als standaard denk ik dat het één van de meest "veilige" investeringen is die er aangeraden kan worden. Zeker aangezien de S&P 500 vrij goed opgevolgd wordt in tegenstelling tot onze eigenste BEL20 bv. En klopt, momenteel zit tech hier heel sterk in vertegenwoordigd, maar dat is gewoon de evolutie van de samenleving. Zou me bv niet verwonderen dat we in 2020-2030 naar een weging gaan waarbij bv een geneesmiddelenbedrijf dat genentechnologie doet naar de top gaat, of een ruimtetoerismebedrijf. (Ik zeg maar wat).

Als hoeksteen van een portefeuille is het voor een beginnende belegger imo één van de enige die blindelings aangeraden kan worden.

Er wordt hier ook wel een heel belangrijk element van ETFs vergeten: tijd! Individuele stocks nemen hier veeeeel meer tijd in beslag als de ETFs

Je kunt ook niet s&p500 trackers kopen...

Je kunt ook stock picking doen zonder actief beheer. Ik verkoop bijna nooit. Enkel af en toe na een x5 x10 of x20 trimmen en herinvesteren.

Maar we gaan grotendeels akkoord met elkaar

Laatst bewerkt:
Ik gebruik nu ook sinds kort Bux Zero. Elke maand geven ze een belastingsoverzicht dat handmatig ingevuld worden in uw belastingsbrief. Dit overzicht is erg duidelijk, dus op zich kan je hier weinig fouten mee maken denk ik. Het is inderdaad wat extra werk en minder handig dan wanneer dit automatisch wordt afgehouden door de broker zelf, maar 't is nu niet dat dit op het einde van het jaar 5 uur van m'n tijd gaat vragen om dit in orde te brengen.

Ik ben hier ook onlangs mee begonnen. Ik heb al enkele jaren 2 fondsen die beheerd worden door een bank waar ik maandelijks geld in stort. Maar ik wil dus zelf ook een beetje proberen. Omwille van de gebruiksvriendelijkheid heb ik daarom ook die bux zero geïnstalleerd. Maar het is idd een gedoe voor die beurstaks toe te voegen in je belastingaangifte. Dat zijn uiteraard zorgen voor later, aangifte in 2022 zelfs... Je mag ook niet vergeten dat je dit ook moet doen voor je RV, maar dan moet je wel al meer dan 800 euro aan dividend inkomsten hebben. Dus dat zal nog niet voor direct zijn... Hier bovenop is er ook nog eens de meldingsplicht voor een buitenlandse bankrekening. Dit moet je ook vermelden in je aangifte.

Ik ben nog maar paar weken bezig met BUX en ben begonnen met een heel beperkt startkapitaal van 200 euro. Afhankelijk of het mij bevalt zal ik hier regelmatig een storting op doen. Maar ook al ben ik nog maar enkele weken bezig stoor ik mij vooral aan het beperkt aantal aandelen die je kan kopen bij bux. Dus daarom denk ik dat ofwel toch voor een ander systeem zou gaan met meer mogelijkheden.

Zo'n spijtige zaak, maar je weet dat er beleggers zullen zijn die op het allerhoogste punt gekocht hebben en dat die (bijna) alles zouden verliezen.

Hopelijk zijn er enkele beleggers die wel forse winsten met GME gemaakt hebben en die hem wat geld cadeau doen. Zou ik alleszins wel doen...
Ik denk nu wel dat wat GME betreft er voor elke "robin hood" verliezer er minstens 10 winnaars zijn...

Vorig jaar heeft de vriend van iemand in mijn familie die begin de 20 was nog zelfmoord gepleegd omdat hij ook +-150k verloren was in crypto's.
Kwam van een goede thuis dus had al veel bij elkaar kunnen sparen maar toch wat slechte dingen gedaan, nog wat geld bijgevraagd met een of ander verhaal en dat ook verloren en kon het dan niet meer aan.
Voor dat gezin zou dat langs een kant totaal geen probleem geweest zijn om dat geld te verliezen, die kerel was nog zo jong en nog een heel leven voor zich om dat terug te verdienen of gewoon te vergeten.

Ik zou er nu niet zo met omgaan maar ik heb voorlopig toch ook nog niet de stap durven maken naar de beurs. Zit er bij ons thuis ook niet in, mijn vader is altijd succesvol zelfstandige geweest en eerder hard gewerkt voor zijn geld en goede investeringen/zaken gedaan ipv zijn geld laten werken voor hem.
Maar zoals anders => een glazen bol zou fantastisch zijn he.

Dat valt toch ook onder "zijn geld laten werken voor hem"?:)

maar je moet(mag eerder) ook gewoon het onderscheid leren dat hier mensen zitten met 5 dagen beursxp en mensen met 5j en mensen met 10j+... (en dan nog sommige mensen met zware economische achtergrondopleiding/professionele activiteit). Net zoals in een brutoloontopic kan je niet elke cijfer/rendement zomaar gaan vergelijken puur en concluderen: ah ik ben niet goed bezig precies.

Mijn beste beursherinneringen zijn apple gekocht te hebben als student, zeer mooi rendement maar met zeer beperkte insteek dusja. Als tweede men eerste multibagger met ArgenX, nog gekocht destijds aan..ergens tussen de 10-20 geloof ik, 2x extra ingestapt naarmate de fases vorderden.
Maar men derde herinnering is misschien de beste: eveneens in mijn eerste 2jaar ergens er een moment geweest dat ik op 5k 3k verloren ben (mijn FOMO ervaring). Ik wens het jullie allen van harte toe. Het is het beste dat je kan overkomen, veel meer als nu met een GME 10k verdienen en denken sky is the limit zonder nadenken.

En tis nu niet dat 31% als "maar" moet beschouwd worden he 🤪 Mezelf deze week ook betrapt, laatste 2 weken zoveel groen dat ik vloekte met lichtgroene dag. Direct mijn voetjes terug op de grond gezet.
Ja is wel zo... In dit topic heb je inderdaad wel wat mensen die er al zeer lang mee bezig zijn en ook gewoon kennis van zaken hebben (Racing Genk, cege,...) dus niet onlogisch dat hun rendementen enorm goed zijn, maar ik heb hier quasi nog niemand zien posten met beperkte/negatieve rendementen en dat is toch wat vreemd, maar goed:)... Het zullen allemaal succesverhalen zijn dan. Het kan op zich natuurlijk, al de meeste pas in maart/april zijn ingestapt, dan sta je nu zo goed als zeker op winst, ongeacht wat je gekocht hebt.

Heb je trouwens ArgenX dan al verkocht ondertussen?
En met welke aandelen ben je dan verloren?

Terug
Bovenaan