Kleine Beursfeiten

Wel op de transactiekosten letten als je maar 150 / maand bijstort. Effectenrekening openen voor een minderjarige is ook niet vanzelfsprekend, enkel bij Keytrade doen ze daar niet moeilijk over.
Wat raad je dan aan voor kind inplaats spaarrekening? Moet niet persee of zijn naam maar wel gescheiden van dat mij zodat ik later zijn deel kan geven.

Mijn aandelen in Steinhoff worden van beurs 'geswitcht' :

Van Xetra naar Frankfurt dus.

Ik lees op fora paniekreacties, waarbij mensen al hun aandelen verkopen en herkopen op een andere beurs (tradegate). Daar is toch niet meteen een reden toe of zie ik dit verkeerd?
"Wanneer de delisting van Xetra plaatsvindt, zal DEGIRO uw positie automatisch omzetten naar de notering aan Boerse Frankfurt."

Zou me geen zorgen maken.

Wat raad je dan aan voor kind inplaats spaarrekening? Moet niet persee of zijn naam maar wel gescheiden van dat mij zodat ik later zijn deel kan geven.
Ik zou gewoon in je eigen portfolio die aandelen houden en dan een Google sheet ofzo gebruiken om aankopen bij te houden. Misschien ook beter om om de zoveel tijd te kopen want op de meeste platformen kan je geen gedeeltelijke shares kopen (bv. koers aan €300, je kan dan geen 0.5 aandeel kopen met die €150 tenzij je broker dat ondersteunt).

https://www.xfab.com/securedl/sdl-e...lease_X-FAB_Q1_2022_Results_28Apr2022_ENG.pdf

Highlights Q1 2022:
› Revenue was USD 178.7 million, within the guidance of USD 175-185 million, up 15% year-on-year (YoY) and up 4% quarter-on-quarter (QoQ)
› Continued strong demand with bookings at USD 239.3 million resulting in a book-to-bill ratio of 1.34
› EBITDA margin of 23.0%, at the upper end of the 19-23% guidance
› EBITDA was USD 41.0 million, up 15% YoY and up 21% QoQ
› EBIT was USD 22.2 million, up 31% YoY and up 57% QoQ

Outlook:
› Q2 2022 revenue is expected to be in the range of USD 180-190 million with an EBITDA margin in the range of 20-24%. This guidance is based on an average exchange rate of 1.10 USD/Euro.
› Management reiterates its full-year guidance with revenues in the range of USD 750-815 million and an EBITDA margin in the range of 21-25%.
› Based on accelerated market development, X-FAB adjusts the long-term guidance and expects to reach USD 1 billion in annual revenues two years earlier than the originally planned 2026 indicated at the X-FAB Investor Day in May 2021. The corresponding EBITDA margin guidance has been raised to >30% (previously >27%).

673M EV
Midpoint guidance for 2022: ~180M ebitda
Guidance for 2024: >300M ebidta

https://www.xfab.com/securedl/sdl-e...lease_X-FAB_Q1_2022_Results_28Apr2022_ENG.pdf

Highlights Q1 2022:
› Revenue was USD 178.7 million, within the guidance of USD 175-185 million, up 15% year-on-year (YoY) and up 4% quarter-on-quarter (QoQ)
› Continued strong demand with bookings at USD 239.3 million resulting in a book-to-bill ratio of 1.34
› EBITDA margin of 23.0%, at the upper end of the 19-23% guidance
› EBITDA was USD 41.0 million, up 15% YoY and up 21% QoQ
› EBIT was USD 22.2 million, up 31% YoY and up 57% QoQ

Outlook:
› Q2 2022 revenue is expected to be in the range of USD 180-190 million with an EBITDA margin in the range of 20-24%. This guidance is based on an average exchange rate of 1.10 USD/Euro.
› Management reiterates its full-year guidance with revenues in the range of USD 750-815 million and an EBITDA margin in the range of 21-25%.
› Based on accelerated market development, X-FAB adjusts the long-term guidance and expects to reach USD 1 billion in annual revenues two years earlier than the originally planned 2026 indicated at the X-FAB Investor Day in May 2021. The corresponding EBITDA margin guidance has been raised to >30% (previously >27%).

673M EV
Midpoint guidance for 2022: ~180M ebitda
Guidance for 2024: >300M ebidta
Marktwaarde: 816M
ST + lt debt : +100M
FCF: 36M
Cijfers 2021

Toch ook niet echt goedkoop...veel opwaarts rendement zit daar toch niet in zelfs met 15% groei van verkoop chips?

Amazon resultaten. Wat een ramp met de guidance erbij. :s
Een echte mixed bag deze FAANGM earnings season...

--

Wat denken jullie trouwens van Twitter?
Het overnamebod lijkt me een heel grote kans van slagen te hebben, en closing wordt nog dit jaar verwacht. De koers noteert momenteel 10.4% onder de biedprijs.
Regulatorisch risico lijkt me laag of zelfs onbestaand. Het Tesla aandeel zou al moeten crashen in de komende maanden om de deal(financiering) te doen ontploffen, lijkt me.

Geen home-run toestanden, maar annualized wel een prima rendement.
Ik zit ook al in Kohl's en Activision met oog op M&A "arbitrage". Daar is de gap tussen koers en biedprijs (of verwachte biedprijs in geval van Kohl's) weliswaar nog een stuk groter, wegens meer kans op falen uiteraard.

Mooie groene vrijdag ... beurs blijft toch echt crazy dit jaar, tientallen procenten omhoog of omlaag alsof het niks is.
Vandaag heeft Prosus eens beslist om zot te doen, mocht wel eens na alle dalingen van Chinese tech

Mooie groene vrijdag ... beurs blijft toch echt crazy dit jaar, tientallen procenten omhoog of omlaag alsof het niks is.
Vandaag heeft Prosus eens beslist om zot te doen, mocht wel eens na alle dalingen van Chinese tech
Idem baba ... maar desondanks de opstoot nog steeds dicht bij -50% in m'n port. Ik ga Chinese tech nog niet afschrijven maar ik vind het onwaarschijnlijk moeilijk om er een waarde op te kleven.

Idem baba ... maar desondanks de opstoot nog steeds dicht bij -50% in m'n port. Ik ga Chinese tech nog niet afschrijven maar ik vind het onwaarschijnlijk moeilijk om er een waarde op te kleven.
Same here. Ik had toch wel verwacht met de lage euro dat Chinese tech in mijn portefeuille wat hoger zou gestaan hebben op dit moment...
Nuja, lange termijn blijf ik er wel in geloven maar -50% doet toch pijn om naar te kijken :)

Het vertrouwen in Umicore is precies ook terug snel weg, ondanks de belangrijke contracten die ze binnenhaalden voor de levering van kathodes.

Amazon zonder AWS is helemaal niks, zie die ex-AWS marges. Met 7.3% revenue groei is dat onaanvaardbaar, uiteraard is de kostinflatie grote factor hier. Niet verbazend dat ze -10% gaan AH:

AWS hun backlog is 89B $, wat betekent dat klanten reeds voor 89B $ aan contracten hebben getekend waarvan de omzet nog moeten gegenereerd. Enorme cijfers. En nog altijd early innings voor de cloud als we Nadella (MSFT) mogen geloven.

Amazon zonder AWS is helemaal niks, zie die ex-AWS marges. Met 7.3% revenue groei is dat onaanvaardbaar, uiteraard is de kostinflatie grote factor hier. Niet verbazend dat ze -10% gaan AH:

AWS hun backlog is 89B $, wat betekent dat klanten reeds voor 89B $ aan contracten hebben getekend waarvan de omzet nog moeten gegenereerd. Enorme cijfers. En nog altijd early innings voor de cloud als we Nadella (MSFT) mogen geloven.
What is jouw view op Shopify -> same issues als Amazon of toch andere business? (after hours gingen ze stevig onderuit op die Amazon cijfers)

Marktwaarde: 816M
ST + lt debt : +100M
FCF: 36M
Cijfers 2021

Toch ook niet echt goedkoop...veel opwaarts rendement zit daar toch niet in zelfs met 15% groei van verkoop chips?
+10,5% vandaag ... de markt ziet precies toch wel opwaarts rendement ;)

Ze zijn ook gelijk zot aan het uitbreiden en hebben grote backlog, lijkt me geen slecht aandeel om in port te hebben

What is jouw view op Shopify -> same issues als Amazon of toch andere business? (after hours gingen ze stevig onderuit op die Amazon cijfers)
Van 2016 tot 2019 aandeelhouder geweest van Shopify dus ik ben nog altijd fan uiteraard. Nu volg ik Shopify eerder oppervlakkig dus de details weet ik ook niet maar mijn view:

Shopify is het dominante bedrijf in zijn sector, met name in de e-commerce platformen. Er zijn een paar kleinere concurrenten maar die komen nog niet aan 1/10 van Shopify's omzet terwijl Shopify op weg is naar >10B $ omzet. Ik denk ook dat E-commerce nog lange tijd sneller dan het BBP zal groeien, dus ben in principe bullish op Shopify. Er zijn ook heel wat bedrijven die op Shopify 'geboren' zijn en die nu zelf op de beurs staan: zij bijvoorbeeld Allbirds (schoenenbedrijf) dat Shopify-native is en nu een 750M $ waard is of Figs (Scrubs maker) die 2.5B $ waard zijn.

Waarom is Shopify zo gezakt volgens mij:

1) Alle COVID stocks (waarbij Shopify hoorde) zaten duidelijk in een bubbel in 2020 en 2021, Shopify's koers steeg bijvoorbeeld 300% op minder dan 2 jaar. De lucht gaat er nu volledig uit. Vaak reageert de markt langs beide kanten overdreven, dus de koers was in eerste instantie te hard opgeblazen, nu is het misschien te hard gezakt.
2) E-commerce heeft het dit jaar moeilijk qua groeicijfers omdat er begin 2021 nog lockdowns waren met dus boomende e-commerce. De 'comps' zijn heel moeilijk waardoor de groei tegenvalt, zie ook Amazon, Paypal etc. Vanaf eind dit jaar worden de comps weer makkelijker en zou de groei terug moeten versnellen.
3) Shopify heeft 2 revenue streams: de eerste is de subscriptie revenue voor hun software (80% gross margin), dit is dus heel hoge margin. De tweede is merchant solutions (41% gross margin) en is dus largere margin. Die merchant solutions groeien veel sneller dan de subscripties waardoor de totale gross margin jaar na jaar zakt. In Q4 was de totale gross margin bijvoorbeeld 50%, terwijl veel software bedrijven aan >70% zitten. Shopify verdient dus geen software multiples, terwijl ze wel aan zo een multiples noteerden vorig jaar. Nu dat we in een moeilijker klimaat zitten vermoed ik dat de markt hier meer op focust.
4) Amazon heeft enkele weken geleden een nieuw product gelanceerd dat zou kunnen concurreren met Shopify, dus markt reageert hier ook op uiteraard. Heb dit echter nog niet in detail bestudeerd maar het zou me verbazen dat dat ineens een grote impact op Shopify gaat hebben.

Ivm vergelijking Amazon: Amazon is in feite een retailer met 1P (extreem lage marges) en 3P (iets hogere margins). Shopify daarentegen is toch meer gelijk software met veel hogere marges, dus Shopify heeft een pak meer potentieel voor hoge winsten imo.

Maar al bij al denk ik dat Shopify het goed gaat doen op lange termijn: Tijdens de dot.com bust deed de markt alsof het internet dood was, in het post-covid tijdperk gaat de markt ervan uit dat e-commerce dood is. Geen van beiden waren/zijn juist uiteraard. (Net een boek uitgelezen over de dot.com bubbel dat geschreven was in 2002, en het pessimisme over het internet was toen extreem groot)

Laatst bewerkt:
+10,5% vandaag ... de markt ziet precies toch wel opwaarts rendement ;)

Ze zijn ook gelijk zot aan het uitbreiden en hebben grote backlog, lijkt me geen slecht aandeel om in port te hebben
Ja, ik vind het toch moeilijk om de logica van sommige waarderingen te begrijpen. In 2020 31m fcf, in 2021 36m. Doet er dit jaar een paar miljoen bij en dan nog een marktwaarde krijgen die richting 1B gaat....:oink:

Ja, ik vind het toch moeilijk om de logica van sommige waarderingen te begrijpen. In 2020 31m fcf, in 2021 36m. Doet er dit jaar een paar miljoen bij en dan nog een marktwaarde krijgen die richting 1B gaat....:oink:
is dan ook een turnaround aandeel -> ze hebben het jarenlang moeilijk gehad maar nu wel de wind in de zeilen (zoals wel meer chippers)

Terug
Bovenaan