Kleine Beursfeiten

Bij Saxo Bank zijn ze serieus de pedalen kwijt:
Op dit moment zijn we, in nauw overleg met de financiële autoriteiten (FSMA), onze huidige vragenlijsten voor de complexere producten aan het herwerken. Totdat deze vragenlijsten verbeterd zijn, hebben we beslist dat de handel in complexere producten tijdelijk beperkt wordt.​
Wat betekent de beperkte handel in complexe producten voor u?​
U kan enkel verkooporders plaatsen. U kan geen nieuwe aankooporders plaatsen.​
Dit geldt enkel voor handel in volgende complexe producten:
Turbo’s
Warranten
OTC aandelen (‘over-the-counter’)
Complexe certificaten
Bepaalde beleggingsfondsen
Obligaties
Complexe trackers (ETC’s, ETN’s en complexe ETF’s)​
Op 1 mei 2022 start de beperking​

Bij Saxo Bank zijn ze serieus de pedalen kwijt:
ja, was ook shocked gisteren ... turbo's etc enkel verkopen, niets aankopen gedurende misschien 6 maanden....

en dan was ik net aan het overzetten van Bolero naar Saxo omdat ik van Bolero niet content was...

en dan was ik net aan het overzetten van Bolero naar Saxo omdat ik van Bolero niet content was...
Please make a U-turn.

Ik ben mijn portefeuille bij Saxo aan het afbouwen ten voordele van Bolero en Lynx en daar zou de komende weken wel eens een serieuze turbo (pun intended) op kunnen worden gezet.

Hier eveneens een probleem, echter is het overzetten van de portefeuille een dure aangelegenheid - heb wel een voorstel van Belfius gekregen die alle kosten wil betalen - echter geen idee hoe goed/slecht/duur/goedkoop Belfius is als broker.

Ik begrijp nog steeds niet waarom de banksector de best betaalde sector is, het geeft in elk geval niet de indruk dat dit ten voordele gaat van efficiëntie, gebruiksvriendelijkheid of service.

In het geval van Saxo is het drama nog groter, men neemt een goed bedrijf/app/interface over en maakt alles prompt slechter.

Please make a U-turn.

Ik ben mijn portefeuille bij Saxo aan het afbouwen ten voordele van Bolero en Lynx en daar zou de komende weken wel eens een serieuze turbo (pun intended) op kunnen worden gezet.
Ben al effe bezig met weg te gaan van Bolero, telkens als ik iets verkoop dan geld overschrijven naar andere broker, maar op die manier duurt het wel even natuurlijk... ziet er naar uit dat ik dus opnieuw andere broker kan zoeken. Suggesties?

Terug naar Bolero: no way, veel te veel slechte ervaringen met hun arrogante helpdesk en als broker ook veel te duur in allerhande kosten

Hier eveneens een probleem, echter is het overzetten van de portefeuille een dure aangelegenheid - heb wel een voorstel van Belfius gekregen die alle kosten wil betalen - echter geen idee hoe goed/slecht/duur/goedkoop Belfius is als broker.
Hangt volledig af van de orderbedragen en markten waarop je wil handelen. RE=BEL is spotgoedkoop (3 EUR) voor Belgische aandelen met orders tot 2500 EUR en tegelijk zeer duur voor alles wat niet in Brussel, Parijs, Amsterdam of New York noteert.

Als je kan leven met het IB-platform: Lynx of Mexem.

Laatst bewerkt:
Als je kan leven met het IB-platform: Lynx of Mexem.
Heeft dit consequenties? Verder ziet Mexem er wel héél goed uit qua kosten... iemand ervaring met dit platform?

Te vervullen formaliteiten​

DeGiro, Lynx en Mexem zijn actief vanuit het buitenland. Dit betekent dat als u er klant wordt, u een buitenlandse rekening opent. Bijgevolg dient u enkele formaliteiten te vervullen.
Zo bent u verplicht om het bestaan ervan, eenmalig, aan te geven bij het centraal aanspreekpunt van de Nationale Bank van België. Elk jaar moet u ook het bestaan van deze rekening in uw belastingaangifte vermelden.

In het geval van Saxo is het drama nog groter, men neemt een goed bedrijf/app/interface over en maakt alles prompt slechter.
Dit dus hé, ik heb op zich geen problemen door die vreemde move rond "complexe" producten hierboven, maar dat platform is toch echt niet zo overzichtelijk of gebruiksvriendelijk als Binck was.

Heeft dit consequenties?
Naast wat er in je quote staat: Belgische RV op buitenlandse dividenden wordt niet ingehouden, dus als je aan meer dan 800 EUR (AJ 2022) komt, dan moet je dit ook in je belastingsaangifte opnemen.
Verder ziet Mexem er wel héél goed uit qua kosten... iemand ervaring met dit platform?
Achterliggend is dat Interactive Brokers en dat is niet het meest intuïtieve of gebruiksvriendelijke platform, maar alles went.

Ben al effe bezig met weg te gaan van Bolero, telkens als ik iets verkoop dan geld overschrijven naar andere broker, maar op die manier duurt het wel even natuurlijk... ziet er naar uit dat ik dus opnieuw andere broker kan zoeken. Suggesties?

Terug naar Bolero: no way, veel te veel slechte ervaringen met hun arrogante helpdesk en als broker ook veel te duur in allerhande kosten
Wat is er mis met bolero?

15 euro voor 10k order. Of het 7 8 of 10 is, maakt toch geen verschil op 10k?

Wat is er mis met bolero?

15 euro voor 10k order. Of het 7 8 of 10 is, maakt toch geen verschil op 10k?
- wisselkoerskosten zijn veel duurder dan bvb bij Binck (nu Saxo) (ik dacht uit mijn hoofd iets van 1%, wat dus véél is als je een 10k order hebt)
- nalatigheidsinteresten van 10% als je even negatief saldo hebt (wat zogezegd niet mag volgens hun regels, maar waarom blokkeren ze dit dan niet, zoals bijvoorbeeld bij Binck?)
- en verder dus een shit klantendienst waar ze liever arrogant dan klantvriendelijk zijn

Ik ben aan rustig tempo alles aan het overzetten, zal eens Lynx proberen met de volgende transactie.

Hier move van Degiro naar Interactive Brokers. Laagste wisselkoerskosten die er zijn en de interface valt wel mee.

Ik had via mijn werk warrants gekregen. Op aanraden van mijn manager had ik een limietkoers ingegeven (ik ben helemaal niet thuis in die wereld).

Vandaag zie ik in de Belfius tool dat er "uitgevoerd" staat in het orderboek (de minimum limiet was bereikt). Bij portefeuille staat de status nog op "in uitvoering'.
Moet dat daar ook niet op "uitgevoerd" staan? Iemand toevallig een idee hoe snel het nu verder gaat? Wordt dat geld volgende week ergens automatisch op mijn rekening gestort?

- wisselkoerskosten zijn veel duurder dan bvb bij Binck (nu Saxo) (ik dacht uit mijn hoofd iets van 1%, wat dus véél is als je een 10k order hebt)
- nalatigheidsinteresten van 10% als je even negatief saldo hebt (wat zogezegd niet mag volgens hun regels, maar waarom blokkeren ze dit dan niet, zoals bijvoorbeeld bij Binck?)
- en verder dus een shit klantendienst waar ze liever arrogant dan klantvriendelijk zijn

Ik ben aan rustig tempo alles aan het overzetten, zal eens Lynx proberen met de volgende transactie.

Nochtans makkelijk op te lossen:
Wisselkoerskosten --> gewoon niet te veel wisselen of enkel in EUR werken? Je kan ook rekeningen in andere valuta openen zodat je niet bij elke transactie een wissel moet doen
Nalatigheidsinteresten --> niet onder de 0 vallen? Of bedoel je als je uw tradingmarge hebt opgebruikt en tijdelijk onder 0 komt te staan afwachtende van inkomende fondsen? Dat is overigens geen krediet dat wordt gegeven maar gewoon om transacties te vergemakkelijken: https://www.bolero.be/nl/support/veelgestelde-vragen/wat-betekent-het-beschikbaar-saldo je kan dit ook op 0 laten zetten zodat je die flexibiliteit (en voor u dus een risico) niet meer hebt.

Klantendienst --> ik heb enkel en alleen positieve ervaringen met hun klantendienst. Had ooit een compleet fout order ingegeven (komma fout gezet in limietorder) en ze hebben dat preventief geblokkeerd en mij er direct voor gecontacteerd.

Wisselkoerskosten --> gewoon niet te veel wisselen of enkel in EUR werken? Je kan ook rekeningen in andere valuta openen zodat je niet bij elke transactie een wissel moet doen
Elke US stock die je koopt/verkoopt is wel onderhevig aan die kosten, dus toch niet te onderschatten imo. :p. Als je een deel cash in USD wil aanhouden ga je ook FX kosten moeten betalen om eerst jouw EUR om te zetten.

Vandaag zie ik in de Belfius tool dat er "uitgevoerd" staat in het orderboek (de minimum limiet was bereikt). Bij portefeuille staat de status nog op "in uitvoering'.
Bij mijn vriendin hetzelfde. Gewoon nog een paar werkdagen geduld hebben vermoed ik.

Elke US stock die je koopt/verkoopt is wel onderhevig aan die kosten, dus toch niet te onderschatten imo. :p. Als je een deel cash in USD wil aanhouden ga je ook FX kosten moeten betalen om eerst jouw EUR om te zetten.
Akkoord, maar is redelijk eenmalig als je op de lange termijn belegt. Lijkt me sowieso nooit efficient om teveel tussen EUR/USD te switchen als lange termijnbelegger. En als je uw USD aandeel verkoopt laat je dat imo best in USD staan om daar een ander USD aandeel mee aan te kopen

Nochtans makkelijk op te lossen:
Nalatigheidsinteresten --> niet onder de 0 vallen? Of bedoel je als je uw tradingmarge hebt opgebruikt en tijdelijk onder 0 komt te staan afwachtende van inkomende fondsen? Dat is overigens geen krediet dat wordt gegeven maar gewoon om transacties te vergemakkelijken: https://www.bolero.be/nl/support/veelgestelde-vragen/wat-betekent-het-beschikbaar-saldo je kan dit ook op 0 laten zetten zodat je die flexibiliteit (en voor u dus een risico) niet meer hebt.

Klantendienst --> ik heb enkel en alleen positieve ervaringen met hun klantendienst. Had ooit een compleet fout order ingegeven (komma fout gezet in limietorder) en ze hebben dat preventief geblokkeerd en mij er direct voor gecontacteerd.
wisselkoersen -> ok als je iets US verkoopt en dan terug met datzelfde geld iets US koopt, maar da's niet altijd het geval hé

die nalatigheidsinteresten daar ga ik me ook geen 2e meer aan laten vangen

anyway, vind het wel prettig om 2 verschillende brokers te hebben, sommige producten zijn beschikbaar bij de ene en niet de andere en dan weer omgekeerd, maar Bolero is echt wel de duurste :)

Terug
Bovenaan