Kleine Beursfeiten

Idd - mss zelfs belangrijker, winst maken is 1 zaak maar zo af en toe eens genieten van de winst is uitermate bevorderlijk voor de levenskwaliteit, zonder twijfel één van de belangrijkste en leukste dingen aan het leven.
Doe ikzelf te weinig.

Onlangs operatie gehad, toen ik wakker werd uit narcose was het eerste dat ik dacht eigenlijk: “al dat geld op de bank, maar uw laatste reis was 3 jaar geleden”.

Het deee me even beseffen dat je uw centen niet meedoet,
Maar nu we twee weken verder zijn, ben ik het al vergeten.

Doe ikzelf te weinig.

Onlangs operatie gehad, toen ik wakker werd uit narcose was het eerste dat ik dacht eigenlijk: “al dat geld op de bank, maar uw laatste reis was 3 jaar geleden”.

Njah, hier mijn vader verloren toen hij 51 was, tante toen ze 53 was,...
Sindsdien is het toch redelijk omgeslaan bij mij. Ik smijt het daarom niet buiten door ramen en deuren, maar voor zo'n zaken ga ik me niets ontzeggen. Al is het wel altijd moeilijk om die balans te vinden tussen echt lange termijn beleggen (zijnde op 50 "onafhankelijk" zijn qua werkdruk etc) en niet gelijk een pater leven tot dan. D'Ieteren was op dat vlak dus een leuke opportuniteit, zoiets probeer ik dan wel mee te pikken. Ook het dividend van Shell bv is iets dat ik relatief makkelijk kan uitgeven. Mijn ETF's zijn echt lange termijn, die probeer ik wel zoveel mogelijk te behouden.
De rijkste mens onder de grond zijn is inderdaad iets waar je niets mee bent :)

Doe ikzelf te weinig.

Bij mij net omgekeerde -> 2 jaar geleden diagnose gekregen van kanker en plots beseffen dat je ervoor moet zorgen dat alles financieel in orde moet zijn voor je vrouw en kinderen, ... zo zie je maar ;)

Bij mij net omgekeerde -> 2 jaar geleden diagnose gekregen van kanker en plots beseffen dat je ervoor moet zorgen dat alles financieel in orde moet zijn voor je vrouw en kinderen, ... zo zie je maar ;)
Ook al snap ik deze redenering, ik ben persoonlijk veel contenter van de laatste dingen die ik nog gedaan heb met mijn vader (reis naar de Alpen, goed restaurant,...) dan de financiële middelen die ik meegekregen heb na zijn overlijden. Het laatste wat je wil is uiteraard dat ze zonder middelen zitten nadat je er bent, maar als je de keuze hebt tussen nú samen iets doen, of ervoor zorgen dat ze later zelf eens goed op reis kunnen gaan is de keuze rap gemaakt hoor.

Hopelijk nu alles goed trouwens en een zorg die gewoon in het achterhoofd nog aanwezig is!

Ook al snap ik deze redenering, ik ben persoonlijk veel contenter van de laatste dingen die ik nog gedaan heb met mijn vader (reis naar de Alpen, goed restaurant,...) dan de financiële middelen die ik meegekregen heb na zijn overlijden. Het laatste wat je wil is uiteraard dat ze zonder middelen zitten nadat je er bent, maar als je de keuze hebt tussen nú samen iets doen, of ervoor zorgen dat ze later zelf eens goed op reis kunnen gaan is de keuze rap gemaakt hoor.

Hopelijk nu alles goed trouwens en een zorg die gewoon in het achterhoofd nog aanwezig is!
fully agree, idealiter doe je beide hé, ... bij mij is het momenteel simpel: kan/mag zeer weinig doen voor het moment omdat immuniteit belachelijk laag is, maar gelukkig moet je voor de beurs niet uit je kot komen :)

Bij mij is het vooral oppotten tot ik mijn ontslag kan geven om dan van niemand nog een fuck te moeten aantrekken. Kijk er naar uit.

giphy.webp

Bij mij is het vooral oppotten tot ik mijn ontslag kan geven om dan van niemand nog een fuck te moeten aantrekken. Kijk er naar uit.

giphy.webp
Geen idee, stel dat je erin slaagt om elk jaar 75k op te potten, dan heb je ongeveer 20 jaar nodig om iet of wat te kunnen leven, die 75k/ jaar is een gemiddelde over die 20 jaar inclusief de eventuele winsten. Dus eigenlijk moet het sneller want die 20 jaar is te veel om basic te leven.

Zelf niet 100% overtuigd dat het zo simpel zal zijn: Veel US aandelen noteren nog steeds fors duurder dan hier, ook het herstel van S&P 500 VS Stoxx 600 vertoont een groot verschil. Daarnaast is Europa ook een afzetmarkt - een crisis hier zal zich ook daar laten voelen.
En vermoedelijk zal de opluchtingsrally in Europa ook groter zijn als Poetin eindelijk tot bezinning komt. Ik zou trouwens juist verwachten als oorlog in Oekraïne voorbij is dat er een verschuiving zal zijn van Amerikaanse aandelen naar Europese aandelen. Just my 2 cents.

En vermoedelijk zal de opluchtingsrally in Europa ook groter zijn als Poetin eindelijk tot bezinning komt. Ik zou trouwens juist verwachten als oorlog in Oekraïne voorbij is dat er een verschuiving zal zijn van Amerikaanse aandelen naar Europese aandelen. Just my 2 cents.
Volgens Nieuwsblad zou Poetin mikken om begin Mei alles klaar te hebben omdat het dan één of andere Russische feestdag is... for what it's worth...

Volgens Nieuwsblad zou Poetin mikken om begin Mei alles klaar te hebben omdat het dan één of andere Russische feestdag is... for what it's worth...

Ben ook benieuwd naar de situatie voor Aleksandr / Andrei en Boris Modaal in het post - Oekraïne tijdperk. De schade die nu is toegebracht zal potentieel nog decennia lang nazinderen tenzij er grote akkoorden met o.a.China worden gesloten.

Geen idee, stel dat je erin slaagt om elk jaar 75k op te potten, dan heb je ongeveer 20 jaar nodig om iet of wat te kunnen leven, die 75k/ jaar is een gemiddelde over die 20 jaar inclusief de eventuele winsten. Dus eigenlijk moet het sneller want die 20 jaar is te veel om basic te leven.
Stel dat ge €2000/m nodig hebt om te overleven, dan zou ge dat volgens de algemene FIRE-regel x25 moeten doen op jaarbasis.

Met een 600k zou ge in principe dus een mooi fuck-you potje hebben. Toch niet absurd moeilijk voor een BG'er?

Ik geloof ook dat Rusland & China nauwer gaan samenwerken. China gestaag blijven groeien en zich vestigen over gans de wereld. De VS zal ook wel blijven samenwerken (tot op een bepaald niveau) met China.
Middenoosten & Zuid Amerika blijft wat het is.
Verliezers : Rusland (relatief omw China) & vooral Europa die zal moeten hopen op externe steun & Afrika is volledig gekloot

Laatst bewerkt:
Stel dat ge €2000/m nodig hebt om te overleven, dan zou ge dat volgens de algemene FIRE-regel x25 moeten doen op jaarbasis.

Met een 600k zou ge in principe dus een mooi fuck-you potje hebben. Toch niet absurd moeilijk voor een BG'er?

Niet echt thuis in FIRE -regels maar 600K lijkt mij niet voldoende om te stoppen met werken - tenzij je naast die 600K nog een eigen woning hebt of een uitkering of andere bron van inkomsten - of redelijk basic gaat leven. Uitgaande van een koppel op basis van 1,2 miljoen is al een betere situatie.

Potje van 600K excl. woning is zelfs voor een BG'er niet zo evident denk ik. Er gaan er zijn - maar beperkt en diegenen die er geraken zullen niet zelden een deel via erfenis/schenking verkregen hebben (wat absoluut geen verwijt is voor de duidelijkheid - het is eenmaal onderdeel van). Maar het kan ook anders - zo een potje van 600K als koppel in combinatie met een halftijdse job die je wat bevalt lijkt me ook een mooi vooruitzicht.

600K zonder leningen dan. Dat zou misschien wel lukken als je die 600K niet stomweg op een spaarboek laat staan natuurlijk maar in vastgoed steekt o.i.d.

600K oftewel 2K per maand is inderdaad aan de lage kant. Het kan wel maar na betaling huur / hypotheek en dan ook nog eens autokosten zou er niet al teveel meer overschieten om leuke dingen te doen dus je moet dan al tevreden zijn met een heel simpel leven zonder veel extra's. :D (Tenzij je al een afbetaald huis hebt, dan is het beter te doen)

Denk dat 1M-1.2M inderdaad realistischer is als koppel zijnde, met 4K per maand kom je normaal niets te kort en kan je ook op vakantie gaan etc. Voordeel van Belgie is dat het hier nog relatief goedkoop is voor de Westerse levensstandaard (huur is aan de lage kant, ziekteverzekering voornamelijk door de staat betaald etc).

Maar je kan natuurlijk ook naar een land met een lagere cost of living verhuizen als zo snel mogelijk FIRE je doel is.

Laatst bewerkt:

Een modaal werknemersinkomen is 2000-2500 euro netto. Als je daar je leefkosten aftrekt en je op jaarbasis 10k kan sparen om daar vervolgens op relatief korte termijn 600K van te maken lijkt mij toch niet echt realistisch...(en dan moet je zeer zuinig leven wat toch ook niet echt aangenaam is.)

Terug
Bovenaan