Kleine Beursfeiten

We hebben het ook over dezelfde shell die de afgelopen 30-40 jaar trouw wel een stijgend dividend betaald heeft.

- In een tijdperk waarin de wereld voornamelijk op olie draaide (niet dat het meteen gaat omdraaien, maar de trend weg van olie is hopelijk toch langzaamaan ingezet)
- Een bedrijf dat net heeft gesneden in zijn dividend

Dan lijken me er veel betere opties op de markt aanwezig te zijn (als dividend aandelen). Oftewel andere oil majors (XOM bvb?) oftewel in een andere sector. Philip Morris, Coca cola hebben nog nooit gesneden bvb. & JP Morgan niet sinds de financiële crisis.

Een bedrijf met het meeste retain contact points can gelijk welk bedrijf op deze planeet.
Een bedrijf dat aan de leiding staat om de infrastructuur te voorzien voor waterstof als fuel in de toekomst.

- In een tijdperk waarin de wereld voornamelijk op olie draaide (niet dat het meteen gaat omdraaien, maar de trend weg van olie is hopelijk toch langzaamaan ingezet)
- Een bedrijf dat net heeft gesneden in zijn dividend

Dan lijken me er veel betere opties op de markt aanwezig te zijn (als dividend aandelen). Oftewel andere oil majors (XOM bvb?) oftewel in een andere sector. Philip Morris, Coca cola hebben nog nooit gesneden bvb. & JP Morgan niet sinds de financiële crisis.
Trend is ingezet? Uit ettelijke studies blijkt dat het olieverbruik nog gaat stijgen en tegen 2050 hoger zal zijn dan vandaag....

Mss nog wat SAP bijkopen, onder de 100€ lijkt me een goede prijs met wat marge, als ik uitga van 7 miljard fcf en een multiple van 22 = 130€ koersdoel, beiden zijn vrij conservatief ingeschat - graag wat safety margin.

Benieuwd naar wat de wereld nog in petto heeft voor Rusland, hier en daar lees je dat een olieboycot wordt overwogen, short term een goede zaak voor olieaandelen maar op > 1 jaar liever niet. Mss maakt een olie- boycot effectief een kans, staal zal wellicht opnieuw getroffen worden

We krijgen al meldingen dat binnen goei maand er geen staal meer te bestellen valt wegens tekorten .. .

Europa gaat zichzelf economisch in de voet schieten met een groot kaliber: VS en China hebben véél minder last van de gigantische stijging van noodzakelijke grondstoffen voor een aantal takken in de klassiek maak -industrie, ook de export van China naar Europa werd fors gereduceerd waardoor er nu een oneerlijke concurrentie heerst in vele sectoren. Wij krijgen nu de eerste meldingen van onze klanten dat contracten ofwel niet getekend/uitgesteld worden of toegekend worden aan concurrenten in China of VS.

Well done Joe Biden / Xi Jinping: Europa met het hoofd tussen de bankschroef met beiden heren aan het hendeltje - we wisten al dat Europa niet de leiders had maar dit wordt nogmaals pijnlijk duidelijk, na de Corona saga - waar Europa ook onzichtbaar was.

Europa , for what it's worth, is inderdaad de speelbal geworden. Poetin heeft door zijn brainfarts ons met het gat bloot gezet op de wereldmarkt.
We gaan moeten rekenen op goodwill van de VS om niet in een diepe recessie te vallen denk ik.
Maar no worries, ondertussen hebben we nog maar eens de acties hard veroordeeld en met wat maatregelen staan zwaaien die ons zelf meer pijn doen dan de russen

Toch goed, nu aandelen in VS houden en dan na een stevige dip in EU hier terug aankopen

Zelf niet 100% overtuigd dat het zo simpel zal zijn: Veel US aandelen noteren nog steeds fors duurder dan hier, ook het herstel van S&P 500 VS Stoxx 600 vertoont een groot verschil. Daarnaast is Europa ook een afzetmarkt - een crisis hier zal zich ook daar laten voelen.

Elk zijn ding :) ik wou er mijn vakantie volgende maand mee betalen en da's gelukt, dus kben content 🤷‍♂️
Idd - mss zelfs belangrijker, winst maken is 1 zaak maar zo af en toe eens genieten van de winst is uitermate bevorderlijk voor de levenskwaliteit, zonder twijfel één van de belangrijkste en leukste dingen aan het leven.

Terug
Bovenaan