Kleine Beursfeiten

Een zeer idiote vraag,maar wil graag advies

Ik heb via mijn werk aandelen gekocht en deze een tijd terug weer verkocht.
Aandelen van een Amerikaans bedrijf in USD dus.

Als ik het geld overschrijf moet ik rekening houden met de wisselkoers? Zoja... Is het beter dat te doen als de euro sterk staat of beter als deze laag staat ....

Definieer sterk/laag ?

Zoveel mogelijk euros per dollar krijgen. Nu is een goed moment. Vorig jaar nog 80 cent per USD, vandaag 90 cent.

Ik heb geen blazen bol, maar staat aan bijna hoogste koers in 5y, kans dat het nog veel beter wordt is beperkt.

3-4% rendement met zeer laag risico. Beter dan een spaarboek.

Als complete leek in coöperatieve aandelen:
  • Hoe bepaald men het risico
  • Is er een wettelijke kader / referentie rond dit
Ouders zijn bezig met een significante schenking die deels kan en mag gebruikt worden om te beleggen. Mss een optie een deel daarin te investeren.

YTD jan 2022: -20%
YTD feb 2022: -20%
YTD mar 2022: -22%

Blijft vrij stabiel maar zo goed als alle bedrijven in mijn portfolio hadden degelijke kwartaalresultaten dus zijn ze in principe goedkoper geworden.
Sinds vorige update AMPL verkocht en wat BILL bijgekocht. Alleen MDB staat op mijn watchlist.

+18.6%, de BABA calls zijn al aan de winst aan het knagen 😋

Biden zijn olie reserves die nu dagelijks op de markt komen gaat mij ook geen goed doen.

PF1 YTD: -3.56 %
PF2 YTD: +2.59 %
PF3 YTD: +0.63 %
PF4 YTD: -3.43 %
Man ik heb lang moeten nadenken voordat ik doorhad wat PF wel mag betekenen.

YTD -4,70% hier. 15% van mijn PF ;) zit in door Janus als shit gelabelde en door Racing_Genk de hemel in geprezen groeiaandelen. :music:
Sterke dollar helpt ook wel.

Daad bij het woord gevoegd: LSEG verkocht en daarmee OXY bijgekocht, mocht er nog een dipje komen door omstandigheden (Iran?) koop ik nog wat bij - als de vooruitzichten niet bijgesteld worden en we niet in een recessie belanden.

YTD 1,7% :woohoo: wel heel hard geholpen door Shell, 1 van mijn beste corona-aankopen. Nogal overweight wel nu, staat een verkooporder in op 25,4 zodat ik daar wat kan afbouwen. Bedoeling is om 500 stuks over te houden om mijn dividendpot te vullen, rest gaat eruit.

YTD -15.3% met een aanzienlijk deel gewoon cash. :unsure:

$AMD is het dit jaar rotslecht aan het doen tegenover de Nasdaq en sectorgenoten INTC en NVDA.
$VOW3 forse klappen gekregen aan het begin van de oorlog maar is terug aan het herstellen.
$NET is ondertussen al fors hersteld van hun crash en staan terug hoger dan de prijs waaraan ik in januari een pakket (weliswaar met flinke winst) heb verkocht. :smurf:

Had met de dip aan het begin van de oorlog meer risico moeten durven nemen. KBC nog overwogen aan €50 maar uiteindelijk niet gedaan.

Zit momenteel op mijn niveau van begin oktober 21 wat uiteindelijk gelijk is met de evolutie van de nasdaq.

YTD 1,7% :woohoo: wel heel hard geholpen door Shell, 1 van mijn beste corona-aankopen. Nogal overweight wel nu, staat een verkooporder in op 25,4 zodat ik daar wat kan afbouwen. Bedoeling is om 500 stuks over te houden om mijn dividendpot te vullen, rest gaat eruit.
YTD 25%, puur dankzij Shell.
Ik ga net als @horste een deel overhouden als dividendpot die ik erna nooit meer ga aanraken :unsure:

Wellicht hebben jullie Shell aan een spotprijs gekocht (10-15€), persoonlijk heb ik het moeilijk een aandeel dat 100 of meer % is gestegen als dividend aandeel te behouden wanneer er steeds een forse downside mogelijk is ( het blojft olie) en het dividendrendement op de hogere/ huidige koerswaarde niet zo hoog is. Hoe zien jullie dit?

Weekje geleden OXY verkocht met 38% winst en vandaag in BRK-B gestoken. Dus eigenlijk een beetje terug aangekocht :fingerguns_r:

Aandelen PF YTD +13,72%
ETF PF YTD -5% (grofweg, degiro heeft geen YTD berekening)

Wellicht hebben jullie Shell aan een spotprijs gekocht (10-15€), persoonlijk heb ik het moeilijk een aandeel dat 100 of meer % is gestegen als dividend aandeel te behouden wanneer er steeds een forse downside mogelijk is ( het blojft olie) en het dividendrendement op de hogere/ huidige koerswaarde niet zo hoog is. Hoe zien jullie dit?
Gekocht sub 10 idd. Ik weet ook dat er aan de huidige koersen waarschijnlijk meer down dan upside is aan shell, maar ik ben er wel van overtuigd dat ze een stabiel koersverloop zullen hebben met een stabiel dividendrendement. Met die 500 stuks heb ik dan een investering die me op jaarbasis waarschijnlijk 8%+ dividendrendement geeft ten opzichte van mijn initiële investering. Ik ben er er niet van overtuigd dat ik een aandeel kan kiezen waar ik zeker ben van elk jaar hetzelfde rendement.
Vandaar dus mijn keuze om een deel aan te houden om mijn dividendpot te vullen, is ook het enige dividendaandeel dat ik heb.

En ik weet dat ik het dividendrendement moet afzetten tegenover de huidige koers qua opportuniteitskost etc, maar bottom line heb ik 5k geinvesteerd.

Je hebt het toch over Shell die in 2020 hun dividend hebben gesnoeid van 47 cent naar 16 cent / aandeel?
Geen vertrouwen meer in die hun dividendbeleid.

We hebben het ook over dezelfde shell die de afgelopen 30-40 jaar trouw wel een stijgend dividend betaald heeft.
Dat ze daar in gesnoeid hebben was meer blijk van realiteitszin als om perse de beleggers te blijven pleasen.

Terug
Bovenaan