Kleine Beursfeiten

-5.7% YTD. Komt van een -14 of 15%.
Zwaarste verliezen zijn Prosus, Meta, Twilio, DocuSign, Palantir, ... en een hoop small/midcap biotech.
Als ik dat rijtje zie, ben ik eigenlijk nog best tevreden met de YTD performance :D

Ik kijk al uit naar het dividendseizoen dat hier binnenkort echt van start gaat, met Mei en Juni als topmaanden. Dividend zien verschijnen, altijd tof :love2:💶

APA 1 miljard dolllar in het bakje vandaag.
Idealiter schuldafbouw zodat investment grade bereikt kan worden.

Volgend nieuws zal de flowtest zijn van Krabdagou in Suriname- ik verwacht deze week of volgende week.
Even terugkeren naar maandag.
Na de verkoop van die grond en aandelenpakket werd beslist om voor 500 miljoen dollar aan schulden terug te betalen, maar men heeft dit opgetrokken naar + 1 miljard dollar!

De totale opbrengst van de verkoop werd dus aangewend voor schuldafbouw liet men vandaag weten . Zo hoort dat.
Samen met de deconsolidatie van ex-Altus op de balans (wegens afbouw belang) , zal er voor 1.7 miljard dollar aan schulden van de balans weggeveegd worden tussen Q4 2021 en Q1 2022.

Totale schuld zal landen op 5.5 miljard dollar eind Q1 2022.
Investment Grade komt dichterbij. Wat ook goed is voor de koers !
Ter info, schulden einde Q1 2021: 8.2 miljard dollar.

+ 60% van de FCF wordt gebruikt om uit te keren aan de AH onder vorm van sharebuybacks en/of verhoging dividend.
Ik verwacht een terugkeer naar 0,25 dollar per aandeel aan dividend per kwartaal, dus 1 dollar per aandeel per jaar.
Vanaf Q2.
Geen inkoop eigen aandelen meer.

Laatst bewerkt:

Beurzen 'te relaxed' over oorlogsrisico's​

Kopt De Tijd. En ik geef hen gelijk.

Heeft er dan niemand die oorlogsspeech gezien van Poetin? Er heeft zich zonet een kernmacht geuit als het nieuwe Noord-Korea. En de manier waarop China hier vlotjes in meegaat is ook niet bepaald geruststellend.
Hoe er de voorbije dagen ronduit euforisch werd gereageerd op "Misschien wil Rusland aan tafel gaan zitten" is gewoon belachelijk, zeker als je rekening houdt met het feit dat dit louter afleidingsmanoeuvres zijn.

Iedereen is zodanig op zoek naar een morzeltje rendement met hun bergen cash, iedereen is zodanig bang om een vertrekkende trein te missen, ... dat men gewoon collectief de kop in het zand steekt en doet alsof er niets aan het gebeuren is.

Ik heb de laatste 3 weken echt met stijgende verbazing naar dit schouwspel staan kijken.

Heeft er dan niemand die oorlogsspeech gezien van Poetin? Er heeft zich zonet een kernmacht geuit als het nieuwe Noord-Korea. En de manier waarop China hier vlotjes in meegaat is ook niet bepaald geruststellend.
Hoe er de voorbije dagen ronduit euforisch werd gereageerd op "Misschien wil Rusland aan tafel gaan zitten" is gewoon belachelijk, zeker als je rekening houdt met het feit dat dit louter afleidingsmanoeuvres zijn.

Iedereen is zodanig op zoek naar een morzeltje rendement met hun bergen cash, iedereen is zodanig bang om een vertrekkende trein te missen, ... dat men gewoon collectief de kop in het zand steekt en doet alsof er niets aan het gebeuren is.

Ik heb de laatste 3 weken echt met stijgende verbazing naar dit schouwspel staan kijken.
We kunnen er ons voordeel maar mee doen zeker?

Wat zou gij dan doen?
Of wat doet ge?

Ok, jij hebt me overtuigd ik ga alles verkopen. Bedankt mac!

De beurs leidt al jaren een leven los van de socio-economische toestand.
Laat staan crisistoestanden.

Laat morgen bij wijze van spreken nog eens een vliegtuig ergens invliegen, misschien een flashcrash van enkele minuten? Kopen kopen !!

Ik heb het gevoel toch ook dat de beurzen toch vrij optimistisch zijn. Ok als er een betrouwbare deal kan gesloten worden tussen Rusland en Oekraïne dan zal het wel terecht geweest zijn en er terug een rally zijn.
Maar er zijn nog zoveel andere scenarios die niet ondenkbaar zijn en die dramatisch kunnen zijn voor de (wereld)economie dat ik me wel afvraag of de kans op die mogelijke uitkomsten wel al vervat zit in de huidige beurskoersen.

Blijkbaar embargo in de maak voor Russische olie?
Of het verstandig is voor de EU om daarin mee te gaan laat ik in het midden.

Wat ik wel weet is dat er extra supply-gap moet dichtgereden worden.

Oa Egypte staat klaar om de kraan open te draaien naar de EU. Ook qua LNG.
Met de verbeterde voorwaarden voor de producenten hopen ze 100k bopd extra op te pompen.

We kunnen dan ook nog wat shale-oil importeren van onze Amerikaanse vrienden.
Over fracking wordt niet meer gepiept :biglaugh:

Q1 zal bij OXY, APA en consoorten een vet kwartaal zijn.

Deels overstag gegaan. 25 van mijn 45 Kinepolis-aandelen verkocht aan 59.25. Ik was origineel van plan om langer te houden, maar EUR interest is me niet iets te hoog en moet stilaan toch wat margin afbouwen. Temeer omdat ik niet snel cash geld beschikbaar zal hebben (appartement zit in laatste fase en moet nog meubels kopen om het bemeubeld te verhuren).

Daarenboven schurkt KIN tegen ATH ondanks dat Corona nog niet echt helemaal voorbij is. Toch maar eieren voor mijn geld gekozen. Liever een vogel in de hand dan 10 in de lucht.

Uiteindelijk 169% winst op 504 dagen. De andere 20 hou ik nog even aan om te zien of het even uitschiet richting 70. Verkoop order ingesteld op 66.10. Als het blijft schommelen de laatste 20 wss ook verkopen een dezer.

Laatst bewerkt:
Blijkbaar embargo in de maak voor Russische olie?
Of het verstandig is voor de EU om daarin mee te gaan laat ik in het midden.

Wat ik wel weet is dat er extra supply-gap moet dichtgereden worden.

Oa Egypte staat klaar om de kraan open te draaien naar de EU. Ook qua LNG.
Met de verbeterde voorwaarden voor de producenten hopen ze 100k bopd extra op te pompen.

We kunnen dan ook nog wat shale-oil importeren van onze Amerikaanse vrienden.
Over fracking wordt niet meer gepiept :biglaugh:

Q1 zal bij OXY, APA en consoorten een vet kwartaal zijn.
Zou toch niet verstandig zijn, olie en gas gaan enorm duur worden en de vraag zal instorten al dan niet met recessie...

Terug
Bovenaan