Kleine Beursfeiten

Op basis waarvan gaan een Blackrock etc dan hun posities vergroten/verkleinen/opbouwen? Misschien is de term "analist" niet correct, ik zit niet in financiële sector, maar die personen die dat beslissen, dat bedoel ik dus ...
Een sellside analist (degene waarvan je de 'buy-sell / koersdoelen" ziet in de krant) is niet de portfoliomanager/analist bij de fondsen, dat zijn verschillende entiteiten.

Een sellside analist = een promostukje schrijver.
Hoofdeconoom bij een bank = pr-man voor de bank en de private banking klanten

Niets te maken met investeringen doen.

ik blijf eraf -> als de rente stijgt en zuiderse landen komen in problemen dan is't miserie met de banken.

Gezien de situatie zal men de rente wellicht heel beperkt en in stapjes verhogen, zoals je aangeeft kan dat leiden tot problemen bij de banken maar bepaalde zuiderse landen kunnen dat gewoon niet aan - een bruuske verhoging is dan ook gewoon geen optie voor de centrale banken.
ING heeft wel wat blootstelling niet?

ING heeft bevestigd dat de blootstelling "nihil" is, als ik daar nog enige veiligheidsmarge aan toevoeg lijkt de daling van 30% een brug te ver.

Als we dan naar KBC kijken, daar staat al een (weliswaar uitzonderlijk) dividend van ruim 10% tegenover

ik blijf eraf -> als de rente stijgt en zuiderse landen komen in problemen dan is't miserie met de banken.
Ik denk eerder dat de banken juist zakken momenteel omdat er al geblijt wordt dat de rente niet meer zal stijgen.
Oorlog is niet echt stimulerend voor globale handel, consumentenvertrouwen, investment banking, stijgende kans op stagflatie, ...

Die algemene blootstelling is 1 ding, maar specifiek zullen winsten in Oost-Europa ook wel een tijdje wat minder zijn.
Daar heeft KBC wel blootstelling met 30% van de loans en 20% van de profits zag ik in een analyse.

Laatst bewerkt:
Petrol is te fel aan het stijgen,aan deze prijs zal de vraag minderen en petrol corrigeren...Beter lange tijd petrol tussen 85$ en 100$.
Misschien dat die Iran deal wat vd prijs kan doen...

Petrol is te fel aan het stijgen,aan deze prijs zal de vraag minderen en petrol corrigeren...Beter lange tijd petrol tussen 85$ en 100$.

Hopen op een reddit-pump als GME en verkopen!
Maar ja, die bende zal te woke zijn om olie te omarmen?

Denk dat een recessie tot zware recessie niet ondenkbaar is.
Grondstoffen prijzen gaan veel pijn doen, hoge energieprijzen gaan zeer veel pijn doen. Chip tekorten gaan groei ook sterk vertragen.

Dit is wellicht een beter alternatief:clap: Weet wel niet of big oil dit effectief kan uitvoeren...

Hoe een dubbeltje rollen kan.
Toen Biden pas aan was, wou hij drillen op federal land aan banden leggen.

Drill baby drill!

Hoe een dubbeltje rollen kan.
Toen Biden pas aan was, wou hij drillen op federal land aan banden leggen.

Drill baby drill!

Er zijn permits genoeg, dat is het probleem helemaal niet.
De oliebedrijven zijn gewoon zeer conservatief na het 2010-2016 debacle (een beetje té).

Wat Biden moet doen is incentives geven.
10% belastingkorting voor elke 100k extra barrels die gepompt wordt in usa.
Dat zou aanzetten tot productieverhoging.

Maar tot nu toe heeft hij zelfs de oliebedrijven eens niet gecontacteerd.
En wel heel de tijd smeken bij Opec, waar ze veel minder co2 bewust zijn, begrijpen wie begrijpen kan.

Maar subsidies gaan natuurlijk slecht vallen bij de Bernie- en Warrenfractie.

Reality meets esg irrationele shit.
I love it.

Reminder dat een vat olie tussen 2008 en 2014 gemiddeld 130 dollar (inflatiegecorrigeerd) kostte, en dat was geen enkel probleem voor de economie.

Nu is olie zelfs nog een lager % van het besteedbare consumenteninkomen dan toen. (Lonen gestegen, olie niet ten opzichte van toen)

Olie demand destructie op basis van prijs alleen, is nog veel verder weg dan iedereen denkt!
En carbon subsidies (accijnsverlagingen) wereldwijd incoming!

De fun is nog maar pas begonnen.
Normaal pas voorzien voor eind 2022 en 2023, maar de sancties trekken het naar voor.
Ik zie dat Russische cargo's geweigerd worden door vele transporteurs uit angst vr zware boetes.
Russen geraken momenteel al bijna 2 miljoen barrels per dag niet kwijt.

Mayhem incoming 🥳

Laatst bewerkt:
shit man, olieprijs gezien? $110 ondertussen ..., da's plots wel heel snel gegaan, straks is het fileprobleem op de ring van Brussel vanzelf opgelost :crazy:

Terug
Bovenaan