Kleine Beursfeiten

Hier komt morgen normaal gezien FREQ ook bij.

Vooraleer hier mensen zeggen dat deze aandelen overpriced zijn, stel dat je uitgaat van volgende revenue growth rates komende 5 jaar (wetende dat laatste kwartaal 68% gemiddeld was):

Y1: 55%
Y2: 45%
Y3: 38%
Y4: 35%
Y5: 30%

Een simpele calculatie leert dan dat de revenue dan op 5 jaar x5.44 gaat. Aangezien het hier bij mijn meeste posities over recurring, subscription based revenue gaat is alles relatief voorspelbaar.

En dat gaat uit van een heel serieuze groeivertraging in mijn aandelen alsook de assumptie dat ik dit portfolio 5 jaar zou aanhouden, terwijl er via nieuwe IPO's af en toe wellicht nieuwe opportuniteiten opduiken.

Mijn doel is verdubbeling van mijn portfolio op 5 jaar, aangezien de revenue volgens deze heel high-level schatting x5.44 kan gaan mag er al een heel serieuze multiple contraction plaatsvinden. Dat de aandelen tussendoor eens met 30-40% corrigeren kan goed zijn en lig ik niet van wakker, ik maak mijn huiswerk steeds voor een periode van 5 jaar, op korte termijn kan alles gebeuren.

Laatst bewerkt:
Vreemd om bij zoveel Belgische Biotech aandeelhouders geen enkele keer Argenx te zien terugkeren. Die steekt al jaren met kop en schouders boven mijn andere aandelen uit. Sinds zijn beursintroductie enkele jaren geleden intussen x40 gegaan. Jammer genoeg heb ik ze af en toe eens verkocht wanneer ik hoogtevrees begon te krijgen. Met de Covid-19 crash terug wat aandelen bijgekocht aan 110 en staan nu al terug boven de 300.
Ik had ze. Verkocht om glpg bij te kopen :D Je kan ze niet allemaal juist hebben :)

Allen,

Ook zit wil de stap zetten richting aandelen kopen.
Momenteel te veel centen op de spaarrekening waar ik niks mee kan doen en de fondsen die de bank aanbied zijn veel te duur wat betreft in, uitstap en beheer.

Na wat te hebben gelezen kom ik als trader uit bij keytrade, bolero...

Wat betreft aandelen om van start te gaan dacht ik aan een 2500 euro/stuk zoals:

Ab inbev
Boeing
Kinepolis
Shell
Melexis
ASML (staan zeer hoog)

Iemand nog iedeen voor een starter inzage spreiding...?

Gr

Allen,

Momenteel te veel centen op de spaarrekening waar ik niks mee kan doen en de fondsen die de bank aanbied zijn veel te duur wat betreft in, uitstap en beheer.

Wat betreft aandelen om van start te gaan dacht ik aan een 2500 euro/stuk zoals:

Ab inbev
Boeing
Kinepolis
Shell
Melexis
ASML (staan zeer hoog)

Gr

Lees de ETF-thread eens als het toch over spaargeld gaat en fondsen je niets zeggen + als je wil spreiden.

Hier komt morgen normaal gezien FREQ ook bij.

Vooraleer hier mensen zeggen dat deze aandelen overpriced zijn, stel dat je uitgaat van volgende revenue growth rates komende 5 jaar (wetende dat laatste kwartaal 68% gemiddeld was):

Y1: 55%
Y2: 45%
Y3: 38%
Y4: 35%
Y5: 30%

Een simpele calculatie leert dan dat de revenue dan op 5 jaar x5.44 gaat. Aangezien het hier bij mijn meeste posities over recurring, subscription based revenue gaat is alles relatief voorspelbaar.

En dat gaat uit van een heel serieuze groeivertraging in mijn aandelen alsook de assumptie dat ik dit portfolio 5 jaar zou aanhouden, terwijl er via nieuwe IPO's af en toe wellicht nieuwe opportuniteiten opduiken.

Mijn doel is verdubbeling van mijn portfolio op 5 jaar, aangezien de revenue volgens deze heel high-level schatting x5.44 kan gaan mag er al een heel serieuze multiple contraction plaatsvinden. Dat de aandelen tussendoor eens met 30-40% corrigeren kan goed zijn en lig ik niet van wakker, ik maak mijn huiswerk steeds voor een periode van 5 jaar, op korte termijn kan alles gebeuren.

Ik ga toch eens proberen ;) : deze aandelen staan momenteel aan een zeer hoge prijs, als je kijkt naar hun actuele inkomenstroom. Zelfs met de gunstige prognoses die je zelf vooruitstelt, maak je toch de assumptie dat de "niet-kwantificeerbare" marktvaluatie van deze bedrijven constant blijft?

Ik ga toch eens proberen ;) : deze aandelen staan momenteel aan een zeer hoge prijs, als je kijkt naar hun actuele inkomenstroom. Zelfs met de gunstige prognoses die je zelf vooruitstelt, maak je toch de assumptie dat de "niet-kwantificeerbare" marktvaluatie van deze bedrijven constant blijft?
Als rates stijgen dan gaan die aandelen het moeilijk krijgen.
Maar bijna niets wijst erop dat rates gaan stijgen de komende jaren.

Enige tekenen die ik tot nu toe hoor is vermeldingen van prijsverhogingen in sommige bedrijven hun conference calls. Maar dat kan evengoed niet meer zijn dan spike inflation door supply squeeze.

Inkomstenstroom is relatief onbelangrijk op dit moment, wat ik wel wil zien is operational leverage, dus toenemende operating margins en free cash flow.

Maar voor deze bedrijven is het veel interessanter om gewoon zoveel mogelijk te investeren in R&D en S&M personeel waardoor er bottom line geen winst meer overblijft. Dit zijn bijna allemaal subscription based companies dus eenmaal je een klant kan "onboarden" blijft die vaak vele jaren of zelfs decennia als klant aangezien de switching costs bij de meeste software behoorlijk hoog liggen. De accounting is dan ook deels achterhaalt aangezien je je personeelskosten in 1 jaar "recognized" terwijl je de voordelen die dat personeel in dit geval creeeren (nieuwe klanten, nieuwe modules,...) vele vele jaren in de revenue zichtbaar zullen zijn. Gross margins van mijn stocks zijn meestal >70% dus naar winstgevendheid in de toekomst toe maak ik me absoluut geen zorgen. Maar als de unit economics zo interessant zijn als voor deze bedrijven kan je beter gewoon alle "overschot" in sales personeel investeren om zoveel mogelijk klanten binnen te halen, alsook in R&D personeel om de software te blijven uitbreiden (vandaar ook dat quasi al deze bedrijven een dollar net retention rate van >120% hebben, m.a.w de klanten van vorig jaar spenderen dit jaar 20% meer dan vorig jaar, dus zelfs haalt het bedrijf 0 klanten extra binnen in een gegeven jaar stijgt de revenue met 20% of meer)

Als je kijkt naar de meer mature software bedrijven genre Adobe, Veeva Systems, ServiceNow, Autodesk,... ga je al richting FCF margins van >40%. Ik geloof dat de meeste bedrijven in dit portfolio diezelfde margins kunnen halen eenmaal ze beginnen focussen op winstgevendheid ipv growth (aangezien dit allemaal marktleiders zijn in hun specifieke software categorie, geen second tier voor mij). Crowdstrike vorig kwartaal zat trouwens aan een FCF margin van 33% met 86% revenue growth, dat zijn absurde cijfers!!

Begrijp me trouwens niet verkeerd, de waardering is heel hoog en de returns van de afgelopen 5 jaar in deze stocks kan je absoluut niet extrapoleren. Maar ik ben nog altijd optimistisch.

Laatst bewerkt:
Ik kan begrijpen dat je er zo over denkt, maar laat ons eerlijk zijn, dat dachten vele mensen een jaar geleden ook en kijk waar we nu staan.. Het is elk aan zich om te bepalen of ze een aandeel koopwaardig vinden of niet. GAK zegt voor mij enkel dat mensen er vroeger ingestapt zijn dan mij, en dan is het aan mij om te bepalen of ik het nog steeds koopwaardig vind.

Ik kan je voor bv Amazon begrijpen, maar volgens mij zit daar nog steeds groeipotentieel, daarom houd ik ze ook. Als ik ervan uit zou gaan dat de huidige koers niet realistisch is met het toekomstbeeld zou ik ze verkopen. En dat zou bij zowat iedereen de insteek moeten zijn denk ik.

Het is natuurlijk gemakkelijk om een aandeel bij te houden als je al op een zeer mooie winst staat. Indien je merkt dat de resultaten stagneren en/of ( al dan niet gerelateerd) de koers ter plaatse blijft trappelen of daalt, dan kan je nog verkopen.

De redenering" ik zou ze vandaag nog kopen, dus ik hou ze" is een correcte redenering,maar één die voor een ervaren belegger ( die de psychologie al wat heeft kunnen uitschakelen) ook veel gemakkelijker te maken is dan voor iemand die naar dit topic kijkt, overal Amazon, Apple en Tesla ziet en die nu op een zeer hoog en duur koersniveau gaat kopen.

Het is trouwens ook - achteraf bekeken- heel gemakkelijk (eens je op mooie winst zet) om te zeggen " ik zou ze vandaag nog steeds kopen", maar zou je echt bvb. een Tesla vandaag nog voor de eerste keer kopen? Op een all time high en waarbij een extreme groei reeds ingeprijsd zit?

Als ik eerlijk ben, zou ik bepaalde aandelen die ik nu nog in portefeuille heb, aan de huidige koersen niet meer kopen. Niet omdat ik niet denk dat ernog rek op zit, maar gewoon omdat de veiligheidsmarge voor mij te beperkt is geworden.

Ikzelf heb Amazon en Tesla eigenlijk nog maar recent gekocht, wel met de bedoeling om zeer lang te houden.

- Amazon: is groot geworden door e-commerce, AWS en de groei daarin zal groter worden dan hun e-commerce, mark my words.
- Tesla: mijlenver voor op de concurrentie, als hun plannen van battery day vorig jaar nog maar half uitgevoerd kunnen worden zal dit aandeel de volgende jaren makkelijk verdubbelen IMO.

Ik onthou uit je post vooral "mark my words", IMO en "als hun plannen"

Enige zekerheid voor beide aandelen is dat er reeds heel veel positief nieuws ( waarbij het nog niet zeker is dat dit ook zal bewaarheid worden) in de koers van vandaag ingeprijsd is. De toekomst is nu eenmaal onzeker.

Maar uiteraard, moet iederen wanneer iets koopwaardig is en wanneer niet.

Ik hou van een veiligheidsmarge en ondergewaardeerde aandelen en dat zie je ook aan mijn portefeuille.

Allen,

Ab inbev
Boeing
Kinepolis
Shell
Melexis
ASML (staan zeer hoog)

Gr
Waarom kies je voor dit lijstje?

Persoonlijk zou ik weinig bedrijven uit dit lijstje overwegen. Lijken me bedrijven die het vooral in de jaren '90 goed hebben gedaan...

Waarom kies je voor dit lijstje?

Persoonlijk zou ik weinig bedrijven uit dit lijstje overwegen. Lijken me bedrijven die het vooral in de jaren '90 goed hebben gedaan...

Van dat lijstje ben ik toch (zoals gisteren aangegeven) Kinepolis toch ook aan het overwegen.
Doen het in vergelijking met concurrenten, wereldwijd, beter. Waar anderen hebben cinema's hebben moeten sluiten zijn zij opengebleven.

Zitten nog met redelijk veel cash en ik zie die wel terug oppikken als ze terug open mogen. Zal ook veel van de films afhangen die uitkomen dan en de weerssituatie als ze terug open mogen.

Van dat lijstje ben ik toch (zoals gisteren aangegeven) Kinepolis toch ook aan het overwegen.
Doen het in vergelijking met concurrenten, wereldwijd, beter. Waar anderen hebben cinema's hebben moeten sluiten zijn zij opengebleven.

Zitten nog met redelijk veel cash en ik zie die wel terug oppikken als ze terug open mogen. Zal ook veel van de films afhangen die uitkomen dan en de weerssituatie als ze terug open mogen.
Heb deze ook op mijn watchlist staan, maar vind de koers eigenlijk redelijk hoog momenteel in vergelijk met pre-corona als je weet dat ze al maanden cash aan het verliezen zijn, en ook bij een versoepeling (die er niet direct in zit) gaat het zeker niet direct open zijn aan 100% capaciteit.
Verder zit je met het feit dat mensen al maanden snakken naar iets anders dan thuis zitten, maar dan lijken vakantie, café, restaurant, pretpark, familie/vrienden bezoek, BBQ's, etc toch allemaal hoger op wish lists te staan dan terug met zijn allen kort op elkaar in cinemazaal te gaan zitten waar je moet stil zijn?

Ze hebben ook een pak schulden op hun balans staan, en als de vaccinatiecampagne verder moeizaam vooruit gaat zou het me zelfs niet verbazen als er eerst nog een kapitaalsverhoging aan komt?

Heb deze ook op mijn watchlist staan, maar vind de koers eigenlijk redelijk hoog momenteel in vergelijk met pre-corona als je weet dat ze al maanden cash aan het verliezen zijn, en ook bij een versoepeling (die er niet direct in zit) gaat het zeker niet direct open zijn aan 100% capaciteit.
Verder zit je met het feit dat mensen al maanden snakken naar iets anders dan thuis zitten, maar dan lijken vakantie, café, restaurant, pretpark, familie/vrienden bezoek, BBQ's, etc toch allemaal hoger op wish lists te staan dan terug met zijn allen kort op elkaar in cinemazaal te gaan zitten waar je moet stil zijn?

Ze hebben ook een pak schulden op hun balans staan, en als de vaccinatiecampagne verder moeizaam vooruit gaat zou het me zelfs niet verbazen als er eerst nog een kapitaalsverhoging aan komt?

Dat zijn inderdaad een aantal zaken waardoor ik nog niet 100% zeker ben om de stap te zetten :p

High tide inc

Op degiro aan 0.685euro ticker 2ly
Op tradingview 0.610euro ticker 2ly

Wat is er hier aan de hand?

Begin me toch meer en meer te ergeren aan degiro. Frequency therapaeutics staat aan 52.25 op een bepaald moment. Ik zet me limiet op dat bedrag - 5 minuten passeren. Nog altijd niet aangekocht, springt het plots naar 54 - limit order dus niet uitgevoerd..
Dit terwijl Degiro aangeeft dat ze de live prijs aantonen. Kan toch niet..

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan