Kleine Beursfeiten

Alles ongeveer zelfde weging behalve wat spinoff aandelen (sibanye, south32) en paar kleine mislukte avonturen (petro matad, nyrstar) die ik bijhou in geval verliezen ooit aftrekbaar zouden worden...

ACKERMANS V. HAAREN
AGEAS NV/SA
ANHEUSER-BUSCH INBEV
BASF SE REGISTERED
BAYER AG -REGISTERED
CFE
DANONE
ENGIE
EURONAV
EVS BROADCAST EQUIPMENT
GALAPAGOS NV
GIMV
GROEP BRUSS LAMBERT
KINEPOLIS GROUP
KONINKLIJKE AHOLD DELHAIZE NV
NYRSTAR NV
ONTEX GROUP NV
RESILUX
SANOFI
SOLVAY
TELENET GROUP HOLDING
TESSENDERLO GROUP N.V.
TUBIZE FINANCIERE DE
VAN DE VELDE
SOUTH32 LTD
NOVARTIS AG REG.
ROCHE HOLDING AG - GENUSS
BHP GROUP PLC
GLENCORE PLC
PETRO MATAD LTD
ROYAL DUTCH SHELL PLC -B
AGILENT TECHNOL. INC
BERKSHIRE HATHAWAY INC. -B-
BIO-RAD LABORATORIES-CL A
GILEAD SCIENCES INC
ILLUMINA INC
MONDELEZ INTERNATIONAL INC
NUTRIEN LTD
QUEST DIAGNOSTICS INC
THERMO FISHER SCIENTIFIC
TWIST BIOSCIENCE CORPORATION
SIBANYE STILLWATER LTD
QUEST FOR GROWTH PRIVAK

Valt dat allemaal wat te beheren, zoveel verschillende aandelen?
Ja, valt wel mee. Ik heb wel elke avond een half uurtje persberichten te lezen.

De case voor elk van die bedrijven is op voorhand gemaakt en de exit parameters zinn op voorhand bepaald.

Maar die grote bedrijven valt niet veel aan te beheren. Een bayer of basf verandert niet van de ene op de andere dag. Ik doe elk kwartaal een herbalancering oefening waar de grote stijgers eens bekeken worden.

Okta
ASML
Docusign
BRK.B
CSPX.AS
Total
LightPath Techologies
DataDog
Square Inc
Match Group Inc

Vrij veel tech maar is ook een branche waar ik professioneel actief in ben en dus wel goed vinger aan de pols houd.

Ik heb volgende in port:
S&P 500 --> 32%
Amazon --> 9%
MSFT --> 8%
Boeing --> 8%
Shell --> 8%
Google --> 7%
Ter Beke --> 7%
Visa --> 5%
Spce --> 4%
Cola --> 3%
FB --> 4%
Kinepolis --> 3%
Xiaomi -->3%

Eerste kandidaat die er binnenkort uitvliegt is Ter Beke (gekocht net na listeria, dus OK winst, maar dat aandeel bougeert voor geen meter). Blijft voor mij intrinsiek een aandeel dat makkelijk 50% hoger kan noteren als ze eindelijk charcuterie eens zouden buitenschoppen. Rest ben ik op zich best wel tevreden over.
Ben nog aan het twijfelen waarin ik het zou steken erna. FB is een goede kandidaat, maar ik sta wat afkering om nóg meer big tech toe te voegen. Ook al blijven die volgens mij de komende jaren nog wel goed groeien. Nog wat afwegen dus.

Spce en Xiaomi waren/zijn mijn speculatieve plays (beide minder dan 1% bij aankoop), beide aangekocht eind 2019 dus best tevreden. Pas begonnen met beleggen dan ook algemeen, maar wel tevreden met de return tot nu toe in elk geval. Boeing, Shell & Kinepolis zijn er die toegevoegd zijn na de coronadip.

Het is niet de meest avontuurlijke portefeuille, maar het is een goeie mix denk ik.
Ik had ook Xiaomi, maar ik heb ze verkocht doordat ze op de zwarte lijst zijn komen te staan van de VS. Geen zin in aandelen die politieke issues hebben.

Laatst bewerkt:
Hier ook vrij veel tech:

Tesla 18%
Amazon 14%
Google 9%
Walt Disney Co 8%
Apple Inc 6%
Gamestop corp 5%
Coca Cola Company 5%
Microsoft 5%
AMD 4%
Corsair Gaming 3%
Unity Software 3%
Nio 2.5%
Palantir 2%
Nokia 2%
CNH Industrial 1%
Blackberry 1%

iShares S&P500 ETF 4%
iShares MSCI World ETF 3%

Hier ook vrij veel tech:

Tesla 18%
Amazon 14%
Google 9%
Walt Disney Co 8%
Apple Inc 6%
Gamestop corp 5%
Coca Cola Company 5%
Microsoft 5%
AMD 4%
Corsair Gaming 3%
Unity Software 3%
Nio 2.5%
Palantir 2%
Nokia 2%
CNH Industrial 1%
Blackberry 1%

iShares S&P500 ETF 4%
iShares MSCI World ETF 3%
@DuffyT S&P die noteert op AMS?

Zou ook wel interessant zijn om de gemiddelde instapkoersen (GAK) erbij te vermelden... Immers, veel van de aandelen die vaak terugkomen zijn topbedrijven, maar noteren vandaag reeds zeer duur...
Kwestie dat "beginners" die dit topic volgen in de hoop wat snel geld te verdienen, niet halsoverkop beginnen te kopen aan dure koersen om dan in paniek te slaan bij de eerstvolgende correctie...

Mijn huidige portefeuille:

Ik had het geluk dat ik net vóór de Corona quasi volledig in cash zat ( grote ABI-positie bvb. in de zomer van 2019 verkocht tussen 82 en 90) waardoor ik goed heb kunnen aankopen in maart-mei... Deel daarvan wel al terug verkocht. Achteraf bekeken misschien soms wat te vroeg, maar achteraf is het altijd makkelijk natuurlijk :)...

What do I care dat een ander mijn pf koopt en verliest als het zakt? Zakt bii mij even veel hoor.

Is niet omdat het 200% gestegen is, dat een daling van 50% geen pijn doet...

Aankoop koers is heel oninteressant gezien het gepasseerd is en er niet toe doet naar de toekomst toe.

Zou ook wel interessant zijn om de gemiddelde instapkoersen (GAK) erbij te vermelden... Immers, veel van de aandelen die vaak terugkomen zijn topbedrijven, maar noteren vandaag reeds zeer duur...
Kwestie dat "beginners" die dit topic volgen in de hoop wat snel geld te verdienen, niet halsoverkop beginnen te kopen aan dure koersen om dan in paniek te slaan bij de eerstvolgende correctie...

Mijn huidige portefeuille:

Ik had het geluk dat ik net vóór de Corona quasi volledig in cash zat ( grote ABI-positie bvb. in de zomer van 2019 verkocht tussen 82 en 90) waardoor ik goed heb kunnen aankopen in maart-mei... Deel daarvan wel al terug verkocht. Achteraf bekeken misschien soms wat te vroeg, maar achteraf is het altijd makkelijk natuurlijk :)...
Niet teveel naar anderen kijken en verleden kijken.
Doe uw analyse en maak uw besluit of het ge het buy vindt of niet.

Als ik een aandeel nog in port heb ga ik ervan uit dat het nog gaat groeien. Anders zou ik het verkopen. GAK is leuk voor jezelf, maar maakt voor een ander weinig uit imo.

Niet teveel naar anderen kijken en verleden kijken.
Doe uw analyse en maak uw besluit of het ge het buy vindt of niet.
Mij moet je dat niet uitleggen hoor, maar als de GME-hetze iets heeft bewezen is dat onervaren "beleggers" (=mensen met dollartekens in de ogen) gewoon vollenbak Tesla of Amazon zouden kopen omdat ze het hier in verschillende lijstjes zien terugkomen en eraan voorbijgaan dat de meeste deze bedrijven reeds verschillende jaren in portefeuille hebben en dus aan een veel interessantere koers zijn kunnen instappen.

Mij moet je dat niet uitleggen hoor, maar als de GME-hetze iets heeft bewezen is dat onervaren "beleggers" (=mensen met dollartekens in de ogen) gewoon vollenbak Tesla of Amazon zouden kopen omdat ze het hier in verschillende lijstjes zien terugkomen en eraan voorbijgaan dat de meeste deze bedrijven reeds verschillende jaren in portefeuille hebben en dus aan een veel interessantere koers zijn kunnen instappen.
En wat is volgens jou de redenering dat ze aan huidige koers niet meer koopwaardig zijn?

Priced for perfection
Ik kan begrijpen dat je er zo over denkt, maar laat ons eerlijk zijn, dat dachten vele mensen een jaar geleden ook en kijk waar we nu staan.. Het is elk aan zich om te bepalen of ze een aandeel koopwaardig vinden of niet. GAK zegt voor mij enkel dat mensen er vroeger ingestapt zijn dan mij, en dan is het aan mij om te bepalen of ik het nog steeds koopwaardig vind.

Ik kan je voor bv Amazon begrijpen, maar volgens mij zit daar nog steeds groeipotentieel, daarom houd ik ze ook. Als ik ervan uit zou gaan dat de huidige koers niet realistisch is met het toekomstbeeld zou ik ze verkopen. En dat zou bij zowat iedereen de insteek moeten zijn denk ik.

Vreemd om bij zoveel Belgische Biotech aandeelhouders geen enkele keer Argenx te zien terugkeren. Die steekt al jaren met kop en schouders boven mijn andere aandelen uit. Sinds zijn beursintroductie enkele jaren geleden intussen x40 gegaan. Jammer genoeg heb ik ze af en toe eens verkocht wanneer ik hoogtevrees begon te krijgen. Met de Covid-19 crash terug wat aandelen bijgekocht aan 110 en staan nu al terug boven de 300.

Priced for perfection

Ikzelf heb Amazon en Tesla eigenlijk nog maar recent gekocht, wel met de bedoeling om zeer lang te houden.

- Amazon: is groot geworden door e-commerce, AWS en de groei daarin zal groter worden dan hun e-commerce, mark my words.
- Tesla: mijlenver voor op de concurrentie, als hun plannen van battery day vorig jaar nog maar half uitgevoerd kunnen worden zal dit aandeel de volgende jaren makkelijk verdubbelen IMO.

Terug
Bovenaan