Ja tot vorig jaar was Big Tech = FAANG. Daar zijn nu al 2 van afgevallen (en eentje bij nu, je kan MAAG of GAMA ervan maken).
Feit is dat tech sneller evolueert dan die saaie 'kleine' div aandelen. En daarom moet je dat meer in't oog houden. Eenmaal de cloud business minder snel groeit, ga je dat ook meteen voelen in de multiples van die bedrijven. En vroeg of laat komt dat ervan, net zoals de groei van subscribers bij Netflix opeens omsloeg.
Als je er lang genoeg inzit, dan sta je inderdaad nog op vette winst (ik ook hoor bij MSFT). Maar die bedrijven moeten vroeg of laat wel iets nieuws vinden om die multiples te blijven verantwoorden. Dus echt defensief vind ik dat niet.
Apple is in services gegaan, maar de move naar Apple TV+ lijkt me vooralsnog een money pit.
Bij zo'n bedrijven moet je die cijfers gewoon van dichter opvolgen, meer dan een Pepsico bvb.
Ik heb al veel meer last en drama gehad bij mijn 'kleine' div aandelen dan bij de Big Tech.
Als Big Tech er niet in slaagt te innoveren, dan kopen ze wel een bedrijf op dat er wel in slaagt.
Moesten ze toch dezelfde weg op gaan als IBM, dan verkoop ik er gewoon dure calls op.