Kleine Beursfeiten

Op welk manier heeft facebook nu eigenlijk echt een toegevoegde waarde voor de maatschappij?

Geld dat niet voor miljoenen zaken, de toegevoegde waarde van TV, Film, Muziek .... maar ook de toegevoegde waarde van jobs bvb: puur rationeel bekeken is 70-80% van alle jobs ter wereld niet noodzakelijk. Op het eind wordt dat gewoon bepaald op basis van een groep mensen die interesse, plezier, ... uit iets halen.

Simpel voorbeeld van toegevoegde waarde: In mijn dorp is sinds een paar weken een nieuwe bakker, heeft wat geld aan FB gegeven om lokaal te adverteren en vanaf dag 1 stond er een lange rij wachtenden, mensen hadden de mogelijkheid vragen te stellen over de opening, het gamma, ... en de bakker himself heeft de moeite gedaan die nog te beantwoorden ook. Via welk kanaal zou de bakker een efficiëntere campagne kunnen voeren om zijn zaak te lanceren, wetende dat zijn woning in een eerste klas boerengat gelegen is en bovendien nog in een straatje waar je enkel komt als je er woont of verloren gereden bent. Toegevoegde waarde is dus dat:
  • De leden van FB weten dat er een nieuwe bakker in hun buurt opengaat
  • Wellicht weten de kennissen en buren van de leden van FB dit ook, of toch deels
  • Mogelijkheid tot directe feedback
  • De bakker weet dat de leden van FB dat gaan weten en dat op zijn minst een deel alvast één keer zal langskomen om te proeven - het vervolg zal afhankelijk zijn van de kunsten van de bakker
Welk bedrijf, medium, .... kan een dergelijke dienst leveren aan de mensen in de omgeving van de bakker of aan de bakker zelf, tegen eenzelfde kostprijs?

Ik zeg niet dat die metaverse niks zal worden. Maar paar jaar 10-15mrd erin smijten. Lijkt me kostelijk.

En de voorbeelden die ik al gezien heb, lijken me redelijk "lame". Real dollars betalen voor virtueel een cocktail drinken in het fancy cafe op de hoek ? Je gaat toch niet van je werk naar huis, een cafe passeren, en dan in virtual reality een cocktail drinken...

Het kunnen ook gewoon zaken die ontwikkeld worden voor de Metaverse maar anders ingezet worden - mogelijkheden inzake machinebouw, architectuur, visualiseren van complexe zaken, simulaties in tijdens engineering en ontwikkeling, ...

VB: Je gaat een industriële productiesite scannen, uploaden op de cloud, vervolgens virtueel uitbreidingen implementeren als onderdeel van de engineering.
Voor de complexe renderings denk ik dat Epic games met de Unreal Engine hierin toch wel veel verder staat.

Architecturale renderings

gaming

videoproducties

Geld dat niet voor miljoenen zaken, de toegevoegde waarde van TV, Film, Muziek .... maar ook de toegevoegde waarde van jobs bvb: puur rationeel bekeken is 70-80% van alle jobs ter wereld niet noodzakelijk. Op het eind wordt dat gewoon bepaald op basis van een groep mensen die interesse, plezier, ... uit iets halen.

Simpel voorbeeld van toegevoegde waarde: In mijn dorp is sinds een paar weken een nieuwe bakker, heeft wat geld aan FB gegeven om lokaal te adverteren en vanaf dag 1 stond er een lange rij wachtenden, mensen hadden de mogelijkheid vragen te stellen over de opening, het gamma, ... en de bakker himself heeft de moeite gedaan die nog te beantwoorden ook. Via welk kanaal zou de bakker een efficiëntere campagne kunnen voeren om zijn zaak te lanceren, wetende dat zijn woning in een eerste klas boerengat gelegen is en bovendien nog in een straatje waar je enkel komt als je er woont of verloren gereden bent. Toegevoegde waarde is dus dat:
  • De leden van FB weten dat er een nieuwe bakker in hun buurt opengaat
  • Wellicht weten de kennissen en buren van de leden van FB dit ook, of toch deels
  • Mogelijkheid tot directe feedback
  • De bakker weet dat de leden van FB dat gaan weten en dat op zijn minst een deel alvast één keer zal langskomen om te proeven - het vervolg zal afhankelijk zijn van de kunsten van de bakker
Welk bedrijf, medium, .... kan een dergelijke dienst leveren aan de mensen in de omgeving van de bakker of aan de bakker zelf, tegen eenzelfde kostprijs?

Ja dat vind ik nu toch ook, ondanks het feit dat ik nooit meer iets post op fb scroll ik wel eens door groepen die ik interessant vind (zoals geschiedenis, wetenschap, foto's), maar ook is het mijn belangrijkste reminder voor verjaardagen van familie/vrienden en is het een soort telefoonboek waar je iedereen die op fb kan bereiken. Elke dag scroll ik wel een kwartiertje door de feed, dus zie ik ook reklame, wat ook opbrengt voor fb. Dusja, ik vind het wel een nuttig instrument maar heb het wel van mijn gsm gesmeten omdat ik teveel 'nutteloos' scrolde.

Messenger staat er wel nog op.

Ik zeg niet dat die metaverse niks zal worden. Maar paar jaar 10-15mrd erin smijten. Lijkt me kostelijk.

En de voorbeelden die ik al gezien heb, lijken me redelijk "lame". Real dollars betalen voor virtueel een cocktail drinken in het fancy cafe op de hoek ? Je gaat toch niet van je werk naar huis, een cafe passeren, en dan in virtual reality een cocktail drinken...

Naast pluspunten zijn er idd ook pijnpunten en vraagtekens, en geen kleine - dat is dan ook het deel hoop waar ik naar verwees. Geen idee hoe ver zoiets kan ontwikkeld worden, hoe nauw men dat kan koppelen aan praktische toepassingen, hoe ver je kan gaan in games, mate van betrokkenheid/sensatie/verbondenheid of gewoon duidelijkheid en visualisatie, ....

.. buiten lijkt het mij nog gevaarlijker? Het is allemaal niet zo zwart wit als het lijkt hé. Voor hetzelfde liet die manager zijn werknemers wel gaan/ stuurde hij ze naar huis en krijgen ze onder de baan een boom tegen hun kop geslingerd. of storte hun woning in en waren ze dood. dan werd er nog steeds met de vinger naar amazon gewezen, want ja amazon.
Zo zwart-wit was dat verhaal niet hoor, het ging om een delivery driver die haar route wilde afbreken na het horen van een tornado sirene, maar gewaarschuwd werd dat dat reden voor ontslag zou zijn: https://www.theverge.com/2021/12/17...driver-illinois-tornado-warehouse-destruction

In de loop van de dag klein beetje puts gekocht op Datadog, SentinelOne, Upstart en AMC. (Monday en dLocal waren niet liquide genoeg)
En iets meer puts op Tesla.

Expiratie binnen kleine 2 maand.

Onder het motto van het afgelopen jaar: geen lange forumdiscussies zonder dat er op zijn minst harde dollars verdiend worden.
(of verloren, want dit is de eerste en laatste keer dat ik opties koop. Niet mijn stijl, ik hou er niet van om de timing te moeten juist hebben.)

In de loop van de dag klein beetje puts gekocht op Datadog, SentinelOne, Upstart en AMC. (Monday en dLocal waren niet liquide genoeg)

Onder het motto van het afgelopen jaar: geen lange forumdiscussies zonder dat er op zijn minst harde dollars verdiend worden.
(of verloren, want dit is de eerste en laatste keer dat ik opties koop. Niet mijn stijl, ik hou er niet van om de timing te moeten juist hebben.)

En waarom nu wel eenmalig overstag gegaan?
Gewoon om hier mee te discussiëren en ge het nu dan wel gedaan hebt?

Want in da geval de bitcoin staat ook laag en cumrocket coin ook :unsure:

Monday.com, SentinelOne en Datadog bijgekocht.
Groeten x

Groeten x

Dit gaat interessant worden🙂

ITM, ATM of OTM?
Lijkt me nogal riskant zo vlak voor earnings en nadat er al een grote daling geweest is...

ITM, ATM of OTM?
Lijkt me nogal riskant zo vlak voor earnings en nadat er al een grote daling geweest is...
20% OTM.
Als die trash de grond in gaat, wil ik er immers maximaal plezier aan beleven.

Groeten x
Bedankt voor uw geld.

Als de timing verkeerd is (wat nogal eens kan, want slechts 2 maand), deert het mij financieel niet echt en kunnen jullie wat korte termijn plezier maken.

Indien juist, dan wordt het Janus-plezier.
What's not to like? ;)

20% OTM.
Als die trash de grond in gaat, wil ik er immers maximaal plezier aan beleven.

Bedankt voor uw geld.

Als de timing verkeerd is (wat nogal eens kan, want slechts 2 maand), deert het mij financieel niet echt en kunnen jullie wat korte termijn plezier maken.

Indien juist, dan wordt het Janus-plezier.
What's not to like? ;)
Niemand hier heeft beweerd dat deze aandelen over 2 maanden hoger gaan staan dan vandaag, ik kan daar niets nuttigs over zeggen. 2 maanden is helemaal niets in beleggen en is gewoon wat korte termijn sentiment, dat weet jij goed genoeg. Dat ze over 2 jaar hoger gaan staan en de indexen kloppen durf ik wel op te wedden. (DDOG, S, MNDY)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan