Kleine Beursfeiten

Wat voor zever is me dat? Ik koop bewust geen woning om maximale flexibiliteit te behouden en huur dan ook veel liever momenteel.
Maar dan gaat het niet over "genieten van het leven" he. Jij probeert gewoon een beter investering te doen dan vastgoed...

Maar de mensen die ik ken die huren "om te genieten van het leven" hebben ofwel meer dan budget genoeg om te wachten tot hun droomwoning passeert ofwel niet genoeg budget om een woning te kopen. Als je genoeg budget hebt om uw droomwoning te kopen én te genieten van het leven, zijn er weinig mensen die dat niet gaan doen.

Hoe waarderen jullie je vastgoed om dit te bepalen?

Op basis van de aankoopprijs (en openstaande schuld natuurlijk) is mijn allocatie iets van 50% woning - 40% aandelen en 10% cash. Maar gegeven de vastgoedprijsindex en de waardevermeerderende investeringen die er gebeurd zijn, zou de reële allocatie wel eens in de buurt van 70% - 26% - 4% ofzo kunnen zitten. Maar dat is toch wel redelijk met de natte vinger...

Hoe waarderen jullie je vastgoed om dit te bepalen?

Op basis van de aankoopprijs (en openstaande schuld natuurlijk) is mijn allocatie iets van 50% woning - 40% aandelen en 10% cash. Maar gegeven de vastgoedprijsindex en de waardevermeerderende investeringen die er gebeurd zijn, zou de reële allocatie wel eens in de buurt van 70% - 26% - 4% ofzo kunnen zitten. Maar dat is toch wel redelijk met de natte vinger...
Ja, gaat altijd met de natte vinger zijn idd, maar maakt op zich ook niet uit of je nu 60% of 65% van je vermogen in vastgoed hebt hé

86% aandelen
5% cash voor aandelen
7% cash voor emergency fund, lopende kosten etc.
2% rest (wat fysiek goud, andere bezittingen)

Woning: 37% (op basis van afbetaald deel t.o.v. aankoopprijs)
Bouwgrond: 23%
Aandelen: 15%
Te investeren cash: 15%
Spaarbuffer: 3%
Pensioensparen: 5%
ETF: 1%

Mss maar wat van de cash in ETF stoppen :unsure:

Aandelen was tot voor kort een groter “aandeel” 🤓 maar heb van de “Corona winst” een auto gekocht.

Welke sites gebruiken jullie om de beurs wat op te volgen? Ik marketwatch....

Ps: oxy en apa allebei bijna plus 5% en nieuwe ath 🚀🚀

80% van mijn liquide middelen zitten in aandelen/etf, 20% cash. Verder geinvesteerd in enige eigen woning met woonbonus en beperkt (fiscaal) pensioenspaarkapitaal. Met fiscaal pensioensparen ben ik gestopt toen het duidelijk werd dat etf gemiddeld tot hogere rendementen leid. Cashbuffer van 20% voel ik me (het absolute bedrag beschouwd) OK bij.

ALS ik 50-55 jaar word, pas ik strategie aan in aanloop naar risicovrij pensioen.

percentage onroerend
30,97​
percentage roerend
69,03​
percentage aandelen op totaal vermogen
8,04​
percentage aandelen op roerend vermogen
11,64​
In percentage aandelen zitten zowel de reserves van het Argenta pensioenspaarfonds als mijn aandelenportefeuille.

Welke sites gebruiken jullie om de beurs wat op te volgen? Ik marketwatch....

Ps: oxy en apa allebei bijna plus 5% en nieuwe ath 🚀🚀
Grote posities: bedrijven zelf, als is groot zeer bescheiden maar goed

Marketwatch, Yahoo, Beursduivel, Seeking Alpha maar ook De Tijd en kanaal z

Dus jullie hebben allemaal niks cash, geen auto, geen huis, geen Groepsverzekering, geen andere investeringen, niks van assets?

40% huis
30% crypto
10% aandelen
20% cash

Ik heb ook een BVBA waar een (naar mijn normen) behoorlijke spaarpot inzit en dan voor +-€120k aan auto's. Maar dat tel ik niet mee momenteel.

Die crypto moet ik eens rebalancen, maar dat is zo gegroeid door vroeg in te stappen en het geld eigenlijk niet nodig te hebben momenteel...

35% huis (het reeds afbetaald bedrag)
43% crypto (grotendeels BTC) - is natuurlijk onderhevig aan schommelingen
10% cash
7% aandelen/etf's
3% pensioensparen

Zal nog wat in groepsverzekeringen ook hebben zitten, dat heb ik in feite niet meegerekend. Zal binnenkort wel wat crypto heralloceren naar ETF's ofzo ('t is nu niet echt een goed moment om uit te stappen).

Vastgoed: 57% (eigen woning + studio, op basis van afbetaald deel t.o.v. aankoopprijs)
Pensioen: 12% (pensioensparen + groepsverzekering + VAPZ + IPT)
Bedrijfs obligaties: 12% (low risk, 4,5% bruto rendement)
Energie cooperaties: 7% (ecopower, beauvent, ...)
Cash: 6%
Crowdfunding: 4%
Aandelen: 3% (sinds corona voorzichtig begonnen met aandelen, sinds sept 2021 begonnen met ETF)

Sinds dit jaar heb ik mijn maandelijks ETF budget verhoogt. Ben ook de crowdfunding aan het afbouwen, zou dan naar aandelen gaan.
Voorlopig is het nog wat spelen met de aandelen, ben er nog niet uit welk aandeel dit zal innemen tegenover ETF.

Terug
Bovenaan