Kleine Beursfeiten

Vind dat best wel een goede een relevante vraag:

Voor mezelf is momenteel 65% van alle vrij beschikbare middelen (dus niet vermogen vermits ik pensioensparen, langetermijnsparen, vastgoed, ... niet beschouw als beschikbaar) geïnvesteerd.

Geen idee hoe dit zich verhoud t.o.v. de andere forumleden.

Verdeling volgens total assets:
93% aandelen
1% auto
3% cash
3% pensioensparen (zit voornamelijk vast in Zwitserland)

Strategie is altijd al geweest om nagenoeg volledig geinvesteerd te zijn.

Laatst bewerkt:
Onder het motto "controleer uzelf":

In maart 2021 verkocht ik Elia aan 85 € met een kleine winst omdat ik andere opportuniteiten meende te zien: vandaag staat dit oerconservatieve aandeel 121 €.

Niet zo slim van contextbinder
Je verkoopt altijd te vroeg of te laat... Niet aantrekken en vooruit kijken...

Pas op, ik bezondig er mij ook nogvaak aan, maar het is uiteindelijk gewoon zelfkastijding.

Voor mezelf is momenteel 65% van alle vrij beschikbare middelen (dus niet vermogen vermits ik pensioensparen, langetermijnsparen, vastgoed, ... niet beschouw als beschikbaar) geïnvesteerd.

Hier is dat een simpele vraag die de Excel sheet rap kan beantwoorden (wel situatie 31/12 - ik maak niet elke dag een overzichtje):

Stocks portfolio: 25.22%
Dividend portfolio: 1.18%
Mortgage portfolio1: 0.25% (dat is de portfolio die ik aanhoud voor de 'fun'. Hypotheek rente op 25 y was hetzelfde als op 20y. Ik steek hier elk jaar de 'besparing' in die ik heb 25y vs 20y en dan kan ik na 20y zien hoeveel het me opgebracht heb na rente aftrekken)
Mortgage portfolio2: N/A (dat is de >100 quotiteit cash die we met de hypotheek getrokken hebben min de portfolio. Wegens practicalities is die portfolio nog niet gevuld)
Company stock + groepsverzekering (overgrote deel is company stock): 25.33%
Fixed income/funds: 3.8%
Savings cash: 11.48% (in afwachting van de afronding van de verkoop van het huis waar we nu wonen, wat cash om de verbouwingen te doen)
Liquide cash: 3.24%
Home equity appartement: 21.76% (waarde - lening)
Home equity huis: 12.34% (waarde - lening)
Huidige huis waar we nu wonen zit niet in het overzicht, aangezien dat van de madam is.... Daar is ook een Excelleke van, maar niet zo interessant. 90% vermogen is het huis :p

zeer relevante vraag idd, hier:

aandelen: 20%
pensioensparen/groepsverzekering: 18%
vastgoed: 60%
cash: 1%

het prototype van een echte Belg dus, zijn vermogen in vastgoed ;)

Als je zegt 60% vastgoed bedoel je de waarde die je betaald hebt aan je huis - het nog af te betalen stuk van je lening?
We zitten in ons laatste jaar van de 20 van de afbetaling van onze eigen woning, maar da's peanuts in vergelijking met totale waarde ondertussen.

2e verblijf is zonder lening.

Snel in Excel gesmeten:
Vastgoed: 74,2%
ETF: 5,2%
Crypto: 3,1%
Cash: 17,5%

Vastgoed is nieuwbouw (oplevering augustus) en wordt renteloos gebouwd.
Ik had een lening kunnen nemen, maar dan werd het cash-gedeelte nog groter en dat voelde voor mij niet meer comfortabel om bv op de beurs te zetten (ben nog maar beginner, sinds 01/21), vandaar voor gemoedsrust gekozen en geen lening.
Van cash zal ook nog wel een deel afgaan voor alles rondom het huis (en eventueel nog binnen)
Benieuwd om te zien wat er na afwerking van het huis over zal blijven om alsnog in ETF's te steken.
% cash zou ik graag veel lager zien ( = meer geïnvesteerd). Maar momenteel dus eerst nog wat opzij houden.
ETF en crypto lijken procentueel zo weinig aangezien mijn huis zoveel inneemt 😅

Hoe hoger de prijs van een aandeel, hoe minder extra aandelen een bedrijf moet bijmaken indien het geld nodig heeft. Je zal dit waarschijnlijk nooit meer zien bij de giganten maar voor kleinere bedrijven is dit wel de reden om naar de beurs te trekken. Tesla bijvoorbeeld heeft tijdens de grote stijgingen van hun aandeel steeds voor miljarden extra aandelen bijgemaakt. Daarom hebben ze nu een hele goede cash-balans en kunnen ze heel makkelijk al die extra giga-factories bouwen.
Nu heb je het over stijgende koersen, maar koersen kunnen evengoed dalen he.

Mijn punt is gewoon dat iemand die met zijn 100k cash 500 aandelen X koopt, geen fluit doet voor 'de economie', want die aandelen hadden een verkoper die nu 100k cash heeft ipv 500 aandelen X.

Nu heb je het over stijgende koersen, maar koersen kunnen evengoed dalen he.

Mijn punt is gewoon dat iemand die met zijn 100k cash 500 aandelen X koopt, geen fluit doet voor 'de economie', want die aandelen hadden een verkoper die nu 100k cash heeft ipv 500 aandelen X.
In zeker zin dragen ze wel bij aan optimisme op de beurs wat uitgaven en investeringen aanmoedigt :unsure:?

Als je de verdeling so far bekijkt dan zit bij de meesten toch een groot gedeelte van het vermogen in vastgoed... nu ja, bij de Chinezen zat ook veel vermogen in vastgoed 🙃

Dat is toch niet raar? Quasi iedereen wil graag een eigen huis kopen he...
Dat is toch de meest logische stap. En 't is een goede "hedge" tegen inflatie ook met niet te veel risico. En ge hebt het sowieso zelf nodig.
Ge zou kunnen redeneren dat ge met de beurs het rendement van vastgoed kunt outperformen, maar dat is ook geen zekerheid.

Pas daarna de overschot investeren in meer risicovolle dingen zoals aandelen en crypto.

Ik persoonlijk:
29% vastgoed (1/2 eigen woning)
59% aandelen en turbo's
4% pensioensparen
8% cash

Als gezin:
29% vastgoed (eigen woning + stuk weidegrond)
21% aandelen en turbo's
3% pensioensparen
47% cash --> deels bestemd voor investering in het bedrijf van mijn vrouw, deels te beleggen

Dat is enkel iets dat van toepassing is als je ofwel écht miljoenen hebt, ofwel gewoon niet genoeg geld om iets te kopen imo.
ik kan je een paar voorbeelden geven van 2-verdieners die best zouden kunnen lenen op 20-25 jaar voor een deftig huis maar liever huren en mooie reizen maken nu.

Terug
Bovenaan