Wat ik me eigenlijk af vraag van die turbo's, hoe makkelijk krijg je die terug verkocht?
Ik zou precies verwachten dat je ergens een "premium" betaald in functie van het verschil tussen de huidige prijs van een aandeel en de stop loss van je turbo. Bv. een turbo van Microsoft met een stop loss van $ 274 en MSFT stock op $ 400 moet toch op dat moment inherent veel duurder zijn dan een turbo met stop loss op $360? Bijgevolg: wie koopt die dan van jou op het moment dat je wil verkopen?
Wat rondzoeken in de turbo lijst op Saxo maakt me hier precies niet zoveel wijzer over

.
Er is een fundamenteel verschil qua prijsvorming van turbo's en bv. calls. De prijsvorming van een turbo (bied/laat-koers) wordt bepaald door de uitgever van de turbo op basis van de koers van het onderliggende aandeel. Bij Binck/Saxo zijn turbo's verhandelbaar tussen 8:00 en 22:00, dus wordt er ook met de prijzen after hours en pre-market rekening gehouden.
Je verkoopt je turbo altijd terug aan de bank. Call-opties daarentegen worden onderling verhandeld waardoor de prijs bepaald wordt door wat de markt voor de optie wil betalen, en dan heb je inderdaad die "premiums" waarover je het hebt.
Een turbo wordt wel - bij gelijke onderliggende beurskoers - langzaam risicovoller/duurder omdat achter de turbo een lening met een positieve rentevoet schuilt (Euribor 12m + 2% = momenteel 1,5% jaarlijkse rentevoet). Als ik voor 1000 euro turbo's long MSFT 270 koop wanneer de beurskoers MSFT op 300 staat, geeft dat een hefboom x10 en een financieringsniveau van 90%. De bank financiert 9000 euro, ik leg 1000 euro in, er wordt 10.000 euro MSFT-aandelen gekocht en ik moet hopen dat de waarde van dat pakket niet onder de 9000 euro zakt want dan ben ik mijn 1000 euro "eigen inbreng" definitief kwijt. Naarmate de tijd vordert, knabbelt de te betalen rente aan mijn "eigen inbreng" waardoor mijn risico op stop-out stijgt. 1,5% rente op 9000 euro financiering = 135 euro op jaarbasis in dit voorbeeld. Het stop-out niveau van 270 kruipt dus omhoog naar 270 + (135/1000)*(300-270) = 274,05.
Extra om te weten: dividenden worden ook verrekend alsof je het volledige bedrag aan aandelen zou hebben.
Naast dit effect is er ook nog het verschil tussen bied- en laat-koers van de turbo. Die spread is een vergoeding voor de uitgever van de turbo, die het product ontwikkelt en de service aanbiedt. Als jij en ik op exact hetzelfde moment dezelfde turbo kopen en verkopen, betaalt de koper bv. 1005 euro en ontvangt de verkoper 995 euro.
Tot slot is er nog een transactiekost van de bank, bv. 7,25 euro voor een transactie <5000 euro. Dit is commissie voor de bank, waarmee ze hun personeel betalen, platform bouwen en onderhouden, marketing doen, winst maken, ... .
Zoals bij elke transactie ben je ook 0,35% beurstaks verschuldigd aan de Belgische staat bij elke aankoop en verkoop. Maar je betaalt enkel 0,35% op de turbo-waarde, niet op de waarde van de onderliggende aandelen.