Kleine Beursfeiten

Vrijwel alle landen hebben ofwel meerwaardebelasting of vermogensbelasting.

Enkel de meest achterlijke landen halen nog al hun belastinggeld uit arbeid. Dat is veruit de meest shit bron van belastingen.

Als ge zoals dom België al het geld uit arbeid wilt halen dan krijgt ge gigantische belastingvoet en toch te weinig geld om te functioneren op basisniveau. Klinkt dat bekend? Klinkt dat niet heel Belgisch.
Het niet functioneren op basisniveau ligt allerminst aan een gebrek aan inkomsten hoor.

De belastingen verhogen op aandelen zou een top idee zijn, dan gaan de mensen nog wat meer oppotten.

Dat ze liever spaargeld belasten. :devilish:
Aandelen of spaarcenten belasten is eigenlijk triestig. Werkt ge heel uw leven om n cent opzij te zetten. Moet ge naast uw bank, en de standaard belastingen die ze van uw loon afhouden, nog extra gaan dokken ten opzichte van mensen die alles lekker uitgeven en niet sparen. Ik dacht het niet.

Kapitaal uit vermogen blijft een groter en groter deel van bnp worden.
Arbeid als de bron van inkomsten blijven behouden ziet er niet goed uit.
Zou wel degelijk best zijn voor dit land dat men wat moderner wordt en kijkt naar een Nederland of Zwitserland.

Kapitaal uit vermogen blijft een groter en groter deel van bnp worden.
Arbeid als de bron van inkomsten blijven behouden ziet er niet goed uit.
Zou wel degelijk best zijn voor dit land dat men wat moderner wordt en kijkt naar een Nederland of Zwitserland.
Gezien de beleidsmakers van dit land een gat in hun hand hebben, zal het geen verschuiving zijn van belasting, maar een globale verhoging.

Allez, enige verlaging zal voor de lage lonen zijn.
2000 eur bruto zal 2000 netto worden, waardoor alle zin om hogerop te raken zal gefnuikt worden.

En zoals @Lolplayer zegt, dividendbelasting, beurstaks, btw op aan en verkoopkosten (?),..

Minwaarden dan ook 100% aftrekbaar?

Aandelen of spaarcenten belasten is eigenlijk triestig. Werkt ge heel uw leven om n cent opzij te zetten. Moet ge naast uw bank, en de standaard belastingen die ze van uw loon afhouden, nog extra gaan dokken ten opzichte van mensen die alles lekker uitgeven en niet sparen. Ik dacht het niet.
Is dat nu niet hetgene wat je juist wil als overheid/economie? ;)

Mensen die al hun geld direct uitgeven 'dragen wel bij' aan de economie. Simpel gezegd heeft niemand er iets aan dat jij 100.000 euro opspaart om dan door te geven aan je kind, die het op zijn beurt misschien opnieuw doorgeeft aan zijn kind, enz...

Die lijn je kan je blijven doortrekken natuurlijk. Je betaalt al een heel pak belastingen op je loon en als je dan de 'overschot' wil gaan uitgeven om een brood mee te kopen, dan betaal je daar opnieuw belastingen op, enz ...

Er moet gewoon een juist evenwicht zijn.

Verwachten dat België een eerlijke taxshift kan doorvoeren waarin de lasten op arbeid gelijk daalt met de stijging van lasten op vermogen is gewoon naïef.

Verwachten dat België een eerlijke taxshift kan doorvoeren waarin de lasten op arbeid gelijk daalt met de stijging van lasten op vermogen is gewoon naïef.

Resultaat zal zijn dat de middenklasse het gelag zal betalen.
Nog meer dan nu zal hangmatterij lonen.

Kunt beter in dit land halftijds werken, netto is dat in verhouding niet zoveel minder en veel meer vrije tijd.

Welja. De regels zijn wat ze zijn, doe er uw voordeel mee. Ik heb lang 4/5e gewerkt en zou het in de nabije toekomst opnieuw willen doen. Als je wat zuinig leeft geraak je al ver.

Denk jij echt dat iemand met een modaal loon van 1900 euro veel kan sparen? Huur,voeding,telecom,energie,auto,....

Gezien de beleidsmakers van dit land een gat in hun hand hebben, zal het geen verschuiving zijn van belasting, maar een globale verhoging.

Allez, enige verlaging zal voor de lage lonen zijn.
2000 eur bruto zal 2000 netto worden, waardoor alle zin om hogerop te raken zal gefnuikt worden.

En zoals @Lolplayer zegt, dividendbelasting, beurstaks, btw op aan en verkoopkosten (?),..

Minwaarden dan ook 100% aftrekbaar?
Denk jij echt dat een orderpicker,poetsvrouw,kassierster, geen zin heeft om hogerop te komen? Wat kunnen ze doen? Harder poetsen? Hoeveel van de poetsvrouwen op 30 jarige lftd zal ooit een kaderfunctie in een multinational kunnen krijgen?

Laatst bewerkt:
Resultaat zal zijn dat de middenklasse het gelag zal betalen.
Nog meer dan nu zal hangmatterij lonen.

Kunt beter in dit land halftijds werken, netto is dat in verhouding niet zoveel minder en veel meer vrije tijd.
Diegenen met een leuke job en 3000 euro netto per maand die gaan niet parttime werken. Een alleenstaande kassierster wel omdat ze haar kind wil opvoeden en een miseriejob heeft....

Het niet functioneren op basisniveau ligt allerminst aan een gebrek aan inkomsten hoor.
Meer dan de helft vh budget in Vlaanderen gaat naar onderwijs. Naar het schijnt is de gemiddelde leerkracht niet de best betaalde werknemer en al helemaal geen mc's of bedrijfswagen...
Federaal gaat het grootste gedeelte naar de sociale zkerheid: ziekte en pensioenen. In de ambtenarij is het vet al lang vd soep....waar ga jij nog kunnen besparen...beetje redelijk blijven.

Denk jij echt dat een orderpicker,poetsvrouw,kassierster, geen zin heeft om hogerop te komen? Wat kunnen ze doen? Harder poetsen? Hoeveel van de poetsvrouwen op 30 jarige lftd zal ooit een kaderfunctie in een multination kunnen krijgen?

Niet iedereen moet ook hogerop willen.
Met ons progressieve belastingsysteem loont het gewoon in verhouding niet echt om hogerop te willen.

2000 bruto is al 1700 netto
4000 bruto is amper 750 netto meer.

Maar dat is een andere discussie.

Soms ben ik wel eens jaloers op mensen die tevreden zijn met het “gewone” werk bij ons op het werk.
Elk jaar hun 2 weekjes ziek, al hun dagen familiaal verlof opnemen, soms eens klagen en zagen, maar elke maand hun loon en meer dan 2000 bruto.
En om 17u naar huis en aan niks meer moeten denken !

Pas op, ik heb respect voor elke job, versta me niet verkeerd. Ik ben zelf van eenvoudige/normale komaf.

Niet iedereen moet ook hogerop willen.
Met ons progressieve belastingsysteem loont het gewoon in verhouding niet echt om hogerop te willen.

2000 bruto is al 1700 netto
4000 bruto is amper 750 netto meer.

Maar dat is een andere discussie.

Soms ben ik wel eens jaloers op mensen die tevreden zijn met het “gewone” werk bij ons op het werk.
Elk jaar hun 2 weekjes ziek, al hun dagen familiaal verlof opnemen, soms eens klagen en zagen, maar elke maand hun loon en meer dan 2000 bruto.

Pas op, ik heb respect voor elke job, versta me niet verkeerd. Ik ben zelf van eenvoudige/normale komaf.
Het loont wel en zeker als je de jobinhoud mee gaat incalculeren. Telework voor een poetsvrouw? Een orderpicker die voldoening haalt uit zijn job? De meeste die dergelijke jobs doen willen wel maar kunnen niet hogerop. Dit heeft niets te maken met hard werken. 2000 bruto is 1700 netto, ze moeten toch in hun levensonderhoud kunnen voorzien? Of wil je working poor in Belgie? Iedere euro die een slechtbetaalde werknemer meer krijgt die gaat naar de economie (consumptie). Iemand met 3000 netto die gaat beleggen en wil nog meer oppotten...hebzucht is oneindig.

Laatst bewerkt:
Elk jaar hun 2 weekjes ziek, alle hun dagen familiaal verlof opnemen, soms eens klagen en zagen, maar elke maand hun loon en meer dan 2000 bruto.

Jij hebt dan misschien stress door je werk, maar zo’n mensen hebben een ander type stress.
Als mijn afwasmachine het begeeft na 3 jaar dan koop ik gewoon een nieuwe, en een Miele deze keer. Diegene die ‘aan niets meer moet denken’ moet constant zitten rekenen zodat er op het einde van de maand nog geld overblijft. Elke onverwachte uitgave is een probleem.

Als ik morgen m’n job kwijtraak begin ik overmorgen ergens anders, ook dik betaald. En zelfs moest ik niet aan een job raken dan heb ik een buffer waarmee ik het jaren uitzing. Die arbeider zal die luxe niet hebben.

Ook qua ziektedagen, zijn er cijfers over laaggeschoold vs hooggeschoold? Want ik ken er genoeg die hooggeschoold zijn en misschien weinig afwezig zijn, maar als ze eens afwezig zijn is het met een burn-out en zijn ze meteen maanden weg.

En aangezien een belasting op meerwaarde van aandelen in het belang zou zijn van meer dan 90% vd bevolking (herverdeling)en die er desondanks niet is, zou je kunnen zeggen dat dit is omwille vd macht vh kapitaal?

De grote investment funds en banken zullen sowieso aan zo'n belastingen (kunnen) ontsnappen, wie er dan overblijft om de rekening te betalen, is de doorsnee spaarder.

Het loont wel en zeker als je de jobinhoud mee gaat incalculeren. Telework voor een poetsvrouw? Een orderpicker die voldoening haalt uit zijn job? De meeste die dergelijke jobs doen willen wel maar kunnen niet hogerop. Dit heeft niets te maken met hard werken. 2000 bruto is 1700 netto, ze moeten toch in hun levensonderhoud kunnen voorzien? Of wil je working poor in Belgie? Iedere euro die een slechtbetaalde werknemer meer krijgt die gaat naar de economie (consumptie). Iemand met 3000 netto die gaat beleggen wil nog meer oppotten...hebzucht is oneindig.
Conclusie: diegene die teveel heeft en al zeker de investeerders en banken en aandelenmarchanten extra belasten en doorschuiven naar diegenen met 1700 netto,naar de zieken en gepensioneerden, naar het openbaar domein,.... want dat is goed voor de economie en het algemeen welzijn.

Ook qua ziektedagen, zijn er cijfers over laaggeschoold vs hooggeschoold? Want ik ken er genoeg die hooggeschoold zijn en misschien weinig afwezig zijn, maar als ze eens afwezig zijn is het met een burn-out en zijn ze meteen maanden weg.

Kaderleden zijn hier significant minder vaak ziek dan bedienden.
Vrouwen ook vaker ziek dan mannen.

Een gewone bediende van pakt 45 jaar zit hier aan 4000 bruto.

Leidinggevenden zitten hoger, maar niet zo super veel. Het verschil zit hem meeste in de bonus en de auto.
Maar verhoudingsgewijs is de pure brutomaandverloning niet spectaculair hoger (Allez ik vind toch van niet)

Terug
Bovenaan