Kleine Beursfeiten

Gisteren nog eens TSLA put gekocht (810$ strike, 18MAR22) voor $24, net verkocht voor $45.
Dat dempt de losses op mijn stocks van vandaag wat...
YTD wel al +17% :p , sorry for the humblebrag!
Vol in energy?
Of is die +17% vooral te danken aan bets zoals de Tesla put?
Alleszins een uitmuntende start van het jaar, gefeliciteerd! Weinigen doen het je na in de huidige markt.

--

Hier intussen (ruwweg) -4% YTD, komende van +3 a 4% vorige week
Die hele FPIM saga bij Ageas heeft alleszins niet geholpen. 12% eraf daar sinds de aankondiging.

Top 20 posities hieronder, 80.6% weging. Vrij traditionele (en intussen heel Belgische) lijst met finance, vastgoed, olie, tabak, farma, (very big) tech, etc.
De resterende 19.4% verdeeld over 25+ posities is echter wel speculatief te noemen. Pakweg viervijfde daarvan zit in small/mid cap biotech en high growth tech. Die laatste ga ik wellicht uitbouwen nu dat segment enorm aan het zakken is. Naast uitbreidingen van bestaande posities, zit ik ook met interesse te kijken naar oa. Netflix, Paypal, Block, Asana, Monday, Zoom, Roblox, Unity, etc.

Ageas SA (XBRU:AGS)
17.72%
KBC Ancora BV (XBRU:KBCA)
8.74%
Telenet Group Holding NV (XBRU:TNET)
7.98%
GILEAD SCIENCES, INC. (XNAS:GILD)
4.84%
Meta Platforms, Inc. (XNAS:FB)
4.18%
Cofinimmo SA (XBRU:COFB)
4.03%
Vngrd FTSE AllWld ETF USD A (XFRA:VWCE)
3.93%
Prosus NV (XAMS PRX)
3.30%
Warehouses Estates Belgium SCA (XBRU:WEB)
3.11%
ROYAL DUTCH SHELL PLC (XAMS:RDSB)
2.83%
VANECK LIECHTENSTEIN ETN (XETR:VBTC)
2.55%
Anheuser Busch Inbev SA (XBRU:ABI)
2.46%
Bayer AG (XFRA:BAYN)
2.20%
AMAZON.COM, INC. (XNAS:AMZN)
2.07%
BP P.L.C. (XLON:BP.)
2.07%
Retail Estates NV (XBRU:RET)
2.03%
Altria Group, Inc. (XNYS:MO)
1.82%
Lions Gate Entertainment Corp. (XNYS:LGF.A)
1.78%
BRITISH AMERICAN TOBACCO P.L.C. (XLON:BATS)
1.54%
Ackermans & Van Haaren NV (XBRU:ACKB)
1.43%

Laatst bewerkt:
LFMD nog verder -30% sindsdien.
Graag gedaan! :woohoo:
Ben sinds 2018 beginnen beleggen. Het grootste deel van mijn beleggingen zit in IWDA. Ondertussen staan de aandelen (LFMD, TIGR, TLRY) die ik Q1 2021 kocht op resp. -86%, -83% en -74%. Jammer genoeg gaat dit ook over aanzienlijke bedragen, nu gereduceerd tot speelgeld van enkele honderden euro´s. Door een sterke stijging van IWDA heb ik over mijn beleggingsperiode nog een XIRR van ca. 10% maar ik verwacht daar nog een correctie. Anderzijds verwacht ik op korte/middellange termijn nog opwaartse correcties van mijn ind. aandelen. Ik gok dat maar 1 van de 3 aandelen ooit terug naar aankoopprijs zal stijgen. Verkopen op dit enorm lage punt heeft geen zin, de opportuniteitskost is erg beperkt.

Laat me zeggen dat ik mijn les geleerd heb en niet over de skillset en kennis beschik van een aantal forumgangers hier. Ik heb mijn best gedaan om balansen door te nemen, earning reports te volgen, reddit threads te lezen, noem maar op. Maar moet erkennen dat het niet lukt. Geen schande, het blijkt immers weinigen gegeven hoewel je op dit forum wel de indruk krijgt dat het allemaal zo moeilijk niet is. (Saas met wide moat? All in :))Geleerde lessen, die ik niet zal vergeten.

Mijn strategie naar de toekomst zal een iwda/emim/iusn combo worden terwijl ik de fenomenale beursprestaties op dit forum met open mond (af en toe) nog eens zal volgen.

Uiteraard duiken er nu overal berichten op dat er een grote crash komt want de markt staat historisch hoog.

Maar het feit dat de markt telkens een nieuwe ATH maakt is toch logisch zolang de wereldeconomie blijft groeien? En daar dan nog eens de inflatie bijgerekend.

Of zie ik dat zo verkeerd?

Los van het feit dat bepaalde aandelen/sectoren mogelijks te hoog gewaardeerd zijn, maar velen hebben toch al serieuze correctie achter de rug.

Uiteraard duiken er nu overal berichten op dat er een grote crash komt want de markt staat historisch hoog.

Maar het feit dat de markt telkens een nieuwe ATH maakt is toch logisch zolang de wereldeconomie blijft groeien? En daar dan nog eens de inflatie bijgerekend.

Of zie ik dat zo verkeerd?

Los van het feit dat bepaalde aandelen/sectoren mogelijks te hoog gewaardeerd zijn, maar velen hebben toch al serieuze correctie achter de rug.
42% van de aandelen op de NASDAQ noteren inmiddels meer dan 50% onder hun ATH, zij die nu afkomen dat er een crash komt zijn rijkelijk te laat.

En inderdaad, bedrijfswinsten blijven toenemen dus nieuwe ATH’s zijn niet onlogisch, zeker met interest rates die relatief laag zullen blijven (ondanks de hikes).

Edit: tijdens de hikes aangekondigd in 2018 zakten de indexen ongeveer 20%, om nadien weer te herstellen. Het zou goed kunnen dat we nu een gelijkaardig scenario gaan zien.

Laatst bewerkt:
Janus zal het niet graag horen maar “higher highs, higher lows” blijft hier trouwens mooi van toepassing:

Hoewel mijn portfolio ongeveer 45% onder de ATH van begin november noteert, staat het nog altijd hoger dan tijdens de vorige correctie van februari 2021.

Ik vind dit juist positief. Ik heb liever iemand die zegt koop x niet want dat is rommel dan iemand die zegt koop x want dat is super.
Zo heb je een andere mening over hetgeen je koopt of in stock hebt en kan je dubbel checken.
Het is vooral positief als het daadwerkelijk deftig onderbouwd is en niet gedurende 1,5 jaar lang herhaald wordt op de momenten dat de koersen naar beneden gaan, terwijl het stil blijft als er weer eens een ATH erna wordt behaald. Imo neigt dat meer naar een kapotte klok die 2 maal per dag het juiste uur aangeeft :D

Maar andere inzichten zijn uiteraard altijd welkom!

Gisteren was duidelijk een dump van beta.
Hoge beta komt vaak bij hoge groei. Nu dat dit zwaar gedumpt wordt, en duidelijk lage beta gekocht wordt (PG, COST, KO, bonds) gaat groeiende tech enorm omlaag natuurlijk.

Is duidelijk dat multiples, kwaliteit, waardering niets meer uitmaken als ge ziet hoe hoog de multiples van type bedrijven PG, COST, KO zijn, en hoe teleurstellend hun fundamentals.

Groei zal blijven groeien, zelfs bij een recessie (die nu blijkbaar verwacht wordt). Het zijn die lage beta bedrijven die gaan krimpen bij recessie. Bij sterk groeiende bedrijven zal de groei wat vertragen, maar hun waarde propositie blijft. Wie gebruik maakt van hun product/dienst zal daar goeie roi op halen, zelfs tijdens een recessie.

Rake klappen weer op de Nasdaq, en bij uitbreiding alle markten eigenlijk. Op zich vrij schrikwekkend dat NFLX 21% onderuit gaat op een <1% miss in subscription growth terwijl earnings verder gewoon goed zijn.

Ik verwacht dat er komende week nog verschillende (tech) stocks zwaar afgestraft worden op hun earnings.

INTC zal denk ik ook missen. In de meest lucratieve markt, de servermarkt, blijft het gat met AMD gewoon verder groeien. Enige wat hun val kan temperen is de wereldwijde chip shortage waar AMD meer mee te kampen heeft (INTC heeft eigen fabs), en dat ze met hun lage PE eerder als value stock worden beschouwd in plaats van semiconductor stock. Dat, en dat hun chart de afgelopen jaren in feite zwaar teleurstellend is voor in de semiconductor markt te zijn.

Nu nog juist hopen dat memestock favorieten als TSLA en GME spoedig terug met voeten op de grond komen.

Vol in energy?
Of is die +17% vooral te danken aan bets zoals de Tesla put?
Alleszins een uitmuntende start van het jaar, gefeliciteerd! Weinigen doen het je na in de huidige markt.
~20% in Energy, die dragen een (beperkt) stukje bij aan het rendement.
Maar het meeste komt van puts op TSLA of andere heel rijkelijk gevalueerde stocks (e.g. MRNA een tijdje terug).
Daarnaast schrijf ik nog weekly/biweekly puts op de AEX/DAX op voorzichtige strikes, die premiums tikken ook wel aan na loop van tijd.
80% van mijn stocks doet het overigens ook wel slecht hoor dit jaar, maar wordt geoffset door bovenstaande.

tsla.jpg

Ik maak hier wel graag de kanttekening bij dat dit zeker niet zonder risico is. DYOR en no financial advice enzo...
Ik neem expiraties die relatief ver zijn en sluit mijn posities z.s.m. als ze deftig in de plus zitten om risico exposure ietwat te reduceren.
Heeft als nadeel uiteraard ook dat in hindsight er soms te snel winst wordt genomen.
Zie MRNA voorbeeld hieronder; 29/11 2 puts gekocht met strike 300 en expiratie 21/01 aan $10,6, 2 dagen later verkocht aan $25. Super mooi rendement op korte tijd, maar als ik die gehouden had tot expiratie, had ik er gisteren $140 voor gekregen. Dat had 1220% gain kunnen zijn en van mijn $2.120, $28.000 kunnen maken.

mrna.jpg

Crypto volgt ondertussen ook gewoon de algemen markt.

Alles is stevig gedaald. Het wordt stilaan tijd om wat bij te kopen.

Het is vooral positief als het daadwerkelijk deftig onderbouwd is en niet gedurende 1,5 jaar lang herhaald wordt op de momenten dat de koersen naar beneden gaan, terwijl het stil blijft als er weer eens een ATH erna wordt behaald. Imo neigt dat meer naar een kapotte klok die 2 maal per dag het juiste uur aangeeft :D
Blijven volharden in het negeren van de talloze aandelen die ik op voorhand en specifiek bij naam genoemd heb en die nu allemaal -50% en meer naar beneden zijn sinds we de discussie erover hadden!

Enkel Tesla en crypto schieten nog over, AL de rest is al gecrasht.

En Tesla en crypto gaan nog -80% in de komende paar jaar.

M.b.t. Tesla vond ik dit filmpje wel lollig:
Of toen hij regelrecht zat te liegen over de "solar roof tiles" in 2016 en een demonstratie vervalste, puur om Solarcity met Tesla over te nemen aan een te hoge prijs.

Omdat Solarcity zijn eigen bedrijf was, dat op faillissement aan het afstevenen was, en dus een smet zou brengen op zijn imago van superondernemer.
Uiteindelijk heeft dat hem geen windeieren gelegd, want daardoor werd uiteindelijk de Tesla hype mogelijk en de focus op zijn personencultus.

Voor geen haar te betrouwen, buyer beware.
(heeft uiteraard wel de elektrische auto markt in gang gestoken, grote accomplishment. Maar vanuit investor standpunt: 'if you mix raisons with turds, they are still turds')

Blijven volharden in het negeren van de talloze aandelen die ik op voorhand en specifiek bij naam genoemd heb en die nu allemaal -50% en meer naar beneden zijn sinds we de discussie erover hadden!

Enkel Tesla en crypto schieten nog over, AL de rest is al gecrasht.

En Tesla en crypto gaan nog -80% in de komende paar jaar.
Begin te shorten dan ipv te roepen?

Begin te shorten dan ipv te roepen?
Waarom? Er gewoon uit blijven is voldoende in mijn geval.

Bij shorten heb je path dependency (als iets van een prijs van 5 eerst naar 100 schiet vooraleer het een maand later naar 0 gaat dan ben je toch alles eerst kwijt, ook al had je gelijk qua eindresultaat) én moet je de timing juist hebben want je betaalt borrowing cost voor uw short.
Levensgevaarlijk. (tenzij je uw shorts spreidt over 100+ stuks van elk minder dan 0,5% of zo).

Typevoorbeeld: Wirecard.
Reeds duidelijk van in 2015 (en sommige shortsellers hadden al bewijs van in 2006-2007) dat het 1 en al fraude was.
Maar het gaat van 2015 tot 2020 eerst nog +400% vooraleer naar 0 te gaan.
Shorten is risky business, zeker met een horde van miljoenen retail reddit beleggers die er zijn bijgekomen in de laatste 5 jaar.

Ik vind dat Janus wel interessante inzichten heeft ook al ben ik zelf meer op GARP investing gericht. Het feit dat hij zijn info uit de jaarrapporten van de bedrijven haalt en niet uit reddit forums geeft hem wat meer geloofwaardigheid. Deed me wat denken aan stijl van investing die Pat Dorsey heeft.
Wel benieuwd hoe je zelf jouw strategie omschrijft en wat er zo in jouw portfolio zit momenteel?

Ik peins dat jullie veel te vroeg juichen en leedvermaak tentoon spreiden. De geldkraan staat nog altijd wijd open en zal bij de minste hapering enkel verder opengedraaid worden.

It ain‘t over till the fat lady sings.

Terug
Bovenaan