Kleine Beursfeiten

De olieboeren gaan vandaag ook lekker omhoog.

HESS vandaag ook aangekondigd dat de tijden van grote investeringen achter hun liggen, focus zal liggen in toekomst op aandelen inkopen en dividenden verhogen.

Vraag naar olie zal stijgen tot 105 miljoen vaten per dag in 2030.

Oil demand should rise at the end of this year to 102 million barrels per day, from 99 million bdp today, and to between 105-106 million bpd in 2030, he estimates.

"In any credible scenario oil and gas will be needed in 20 years from now," Hess said. "Oil demand is not falling off the cliff."

Het wordt mayhem qua olieprijzen in de komende 2-3 jaar, behoudens een Omicrongolf die China platlegt of een nieuwe dodelijkere coronavariant.

Turbo's blijven IMO gokspelletjes. Der zijn er niet veel die hier effectief deftige winst uit halen. Die hefboom speelt je parten als het de verkeerde richting uitgaat, en eens uitgestopt ben je bijna alles kwijt. En het maakt echt niet uit of het nu een goed bedrijf is of niet, als de markt naar beneden gaat gaat het snel met die turbo's. En de grote fout die je ook maakt IMO is om er steeds maar bij te kopen. Op den duur zit je er met een grote zak geld in en als het echt misgaat (correctie van bv. 20-30%) ben je de sigaar.

Als je aandelen Microsoft koopt en het zakt fors heb je ze tenminste nog en kan je doen wat je wilt. Bij afgeleide producten (turbo's, boosters, opties) ben je afhankelijk van verschillende factoren, waaronder timing.

Allee soit, tis maar mijn gedacht.
Effe gokje geplaatst en turbo's (x5) op Just Eat gekocht op het moment dat ik zag dat ze na de cijfers van rood naar groen gingen vanmorgen -> is slechts als kort ritje bedoeld want long term geloof ik echt niet in de rentabiliteit van deze business, maar aandeel was mijns inziens héél erg oververkocht en trading update van Q4 viel eigenlijk beter mee dan verwacht (toch als je de recente koersdaling bekijkt)

Toch nog even enkele puntjes hier:
- Nu doe je alsof BABA de helft van zijn cijfers opblaast en alles fraude is. Ooit al eens in China geweest? Nog nooit de taobao & tmall dozen gestapeld zien staan aan de poort van elke appartementsgebouw en/of universiteitscampus? Dit is real business met real revenue.
Misschien haal je Luckin Coffee aan als tegenvoorbeeld, maar daar staat natuurlijk Wirecard en alle schandalen van de US tegenover.

- Het 'Chinese overheidsrisico': De overheid zal hun gans met gouden eieren heus niet slachten hoor. Dit geldt niet alleen voor BABA, maar voor de Big Tech daar in het algemeen. Dat zou zelfs enorme schade toebrengen aan het zorgvuldig opgebouwde imago van 'high tech' land. De antitrustboete waarvan momenteel sprake momenteel gaat over 1 miljard USD voor BABA. Last time I checked, had BABA 72 miljard USD jaarlijkse omzet en een nettowinst van 21 miljard USD. Die boete is hoogstens een tik op de pols. Net zoals de boetes van de EU voor GOOG, FB, etc.
- Nieuwe (strengere) wetgeving zit nog in een vroege stadium en de soep wordt niet zo heet gegeten als ze geserveerd wordt.
- Daarbovenop: het overheidsrisico kan in sommige gevallen ook als een tailwind gezien worden: Als je de jaarlijkse updates van de overheid ivm hun 5-jarenplan volgt, kan dit zelfs helpen in het uitkiezen van een potentiele nieuwe groei stock (niet dat jij daar in zou investeren natuurlijk wegens te risky). Stel u eens voor dat de overheden in het westen een duidelijke (middel)lange termijnstrategie hadden, hoe blij zouden we wel niet zijn? Maar bij China is het meteen een risico.
Google bijvoorbeeld eens Dual Circulation.

- Ivm betrouwbaarheid van de financiële cijfers: die grote techbedrijven worden allemaal door de big 4 daar geauditeerd. Zeg je nu dat je die bedrijven hun kwaliteit in twijfel trekt? If yes, dan zou je dit evengoed voor alle bedrijven ter wereld doen, neen?

- En dan als laatste, Jack Ma: die willen ze gewoon intomen na enkele aangebrande commentaren in aanloop van de mislukte IPO van Alipay. Zijn aandeelbelang in BABA is 4,8% vandaag. In absolute dollars is dat veel geld, maar die heeft geen controle meer.

4 vd 5 zijn niet Chinese bedrijven / personen.

Net zoals bij Google & FB heb je als kleine aandeelhouder inderdaad amper (geen?) stemrecht.
Bij FB heeft Mark alle macht.
Bij Google heb je
- Class A shares, ticker GOOGL met één aandeel één vote
- Class C shares, ticker GOOG één aandeel no vote
- Class B shares, één aandeel 10 votes. Niet verhandelbaar op de beurs.

Welke aandelen denk je dat Sergey Brin & Larry Page hebben...

Nr. 1 aandeelhouder is Softbank, die voor geen haar te vertrouwen zijn, dat schept wel vertrouwen :) (Voor de liefhebbers, zie hun rol in de huidige saga van het failliete Greensill waar ze zitten foefelen hebben dat het geen naam heeft).

Maar zoals ik zei, Alibaba is een legitieme winstgevende business en ik snap de appeal van Chinese aandelen wel.
Maar ik zie teveel potentiële rode lichten, dus dat sluit een positie van 20% of meer uit, dus koop ik ze niet. Heel simpel eigenlijk...
Moest het nu extreem goedkoop worden door bv. een situatie zoals in de Aziatische crisis waarbij het gemiddelde aandeel aan een p/e van 4 staat, dan zou ik wel een etf durven nemen.
Maar momenteel staan die gemiddeld niet eens echt goedkoper dan een Berkshire aan 240 of zo.
Dus zou ik goed zot moeten zijn om meer risico te gaan nemen voor hetzelfde potentieel rendement.

Een mooi voorbeeld is bv. Wirecard.
Dat was al in 2015-2016 duidelijk dat dit fraude was.
COO was een charlatan met een groot publiciteitsbord op zijn kop "charlatan".
Maar blijkbaar is dit voor sommigen moeilijker te zien, ik blijf anderen soms moeilijk snappen hoe ze blijven in die oplichters hun zever trappen :) (zie Trump, ceo van Softbank, ceo van Nikola, CIO van Greensill, ...)
Toch blijft het aandeel stijgen tot 2020 of zo, waarna het plots compleet crasht en je eigenlijk alles kwijt bent.

Dat soort left-tail aandelen probeer ik te vermijden, vandaar geen rode lichten toegelaten als ik een aandeel koop.

Sinds die post: BABA -40% , Berkshire +33%.
Heerlijk, fundamentele analyse :)

Dit gezegd zijnde, ik zie dat China weer een gigantische investeringsbonanza in airports en infrastructuur aan het opzetten is om hun vastgoedprijsshit (evergrande, lokale overheden in de shit omdat hun financiën afhangen van vastgoedtransacties) te kunnen counteren, dus misschien kunnen ze het weer rekken (zoals in 2015).

Dit gezegd zijnde, ik zie dat China weer een gigantische investeringsbonanza in airports en infrastructuur aan het opzetten is om hun vastgoedprijsshit (evergrande, lokale overheden in de shit omdat hun financiën afhangen van vastgoedtransacties) te kunnen counteren, dus misschien kunnen ze het weer rekken (zoals in 2015).
Munger is nochtans blijkbaar een serieuze positie in $BABA aan het opbouwen.

Lol, lees mijn post van maart vorig jaar eens deftig opnieuw @JanusDR . Nergens zei ik dat het de moment is om te investeren in BABA, of heb ik maar zelfs een aankoopadvies gegeven. Ik ging enkel in tegen je bewering dat de cijfers van BABA "bijna zeker halve fraude" zijn. Wat zit je dan te lullen over fundamentele analyse? Stop met oude posts uit context trekken en verkeerde conclusies te trekken om zo je gelijk proberen te halen. Daar heeft niemand iets aan.

Edit: wat @lolitaa zonet zegt: de bromie van uw geliefde bompa heeft zonet 300k shares gekocht in BABA. Als je dan toch zo graag hen volgt, dit is je koopmoment :ROFLMAO:

Edit: wat @lolitaa zonet zegt: de bromie van uw geliefde bompa heeft zonet 300k shares gekocht in BABA. Als je dan toch zo graag hen volgt, dit is je koopmoment :ROFLMAO:
Mijn geliefde bompa is nog steeds een held, de bromie van bompa doet al meer dan 10 jaar niets meer in Berkshire qua investeringen.

Los daarvan kan het zijn dat BABA aan de huidige prijs zo goedkoop is, dat dat het risico compenseert.

Ik mocht inderdaad niet puur de aandelenprijzen van BABA en BRK vergeleken hebben, dat was inderdaad jouw punt niet en prijzen kunnen snel en irrationeel veranderen op korte termijn.

Maar wat wel jouw punt was toen:

"- Het 'Chinese overheidsrisico': De overheid zal hun gans met gouden eieren heus niet slachten hoor. Dit geldt niet alleen voor BABA, maar voor de Big Tech daar in het algemeen. Dat zou zelfs enorme schade toebrengen aan het zorgvuldig opgebouwde imago van 'high tech' land. De antitrustboete waarvan momenteel sprake momenteel gaat over 1 miljard USD voor BABA. Last time I checked, had BABA 72 miljard USD jaarlijkse omzet en een nettowinst van 21 miljard USD. Die boete is hoogstens een tik op de pols. Net zoals de boetes van de EU voor GOOG, FB, etc.
- Nieuwe (strengere) wetgeving zit nog in een vroege stadium en de soep wordt niet zo heet gegeten als ze geserveerd wordt."

De soep is dus duidelijk wel heet geserveerd en bedrijven moeten nu grote delen van hun winst afgeven voor overheidsinitiatieven.

Dat BABA toen slechts even goedkoop was als Berkshire vond ik toen geschift om BABA te kopen in de plaats van BRK (gezien het overheidsrisico).
Als dat overheidsrisico hem dan voordoet, en BRK het 120% beter doet dan BABA 10 maanden later, dan vind ik dat ik kort het recht heb om blij te zijn :)

Vroeger konden we één artikel per dag uit De Tijd gratis lezen, maar heb de indruk dat dat niet meer gaat.
Of bij jullie wel nog?
Via de KBC app krijg je een lijstje met financieel gerelateerde artikels die je kan lezen.
Dit kan van VRT zijn, van KBC zelf of van De Tijd.
Is niet het volledige aanbod van De Tijd, maar dus toch enkele artikels per dag (KBC maakt wel de keuze welke artikels... )

@Brt: wat is de hedging positie van OXY?

Bij APA speelt echt het E&P, die hebben geen midstream-activiteiten.
APA is op dat vlak iets speculatiever: Suriname.
Desalniettemin mijn doel is usd 40, dan gaan ze over de toonbank.
Je gaat aan dit tempo rap aan 40$ zitten, waarom verkopen@40$? Zit toch meer in?

Je gaat aan dit tempo rap aan 40$ zitten, waarom verkopen@40$? Zit toch meer in?
APA is een volatiel beestje en het is pas winst als het op uw rekening staat.

Alles zal afhangen of Total overgaat tot FID in Suriname.
Maar aan 40 dollar kan ik pandwissel doen naar type woonst waar ik echt van droom.

Dus ja.

Digitaal kan ik de krant nog lezen via de bibliotheek, maar met twee dagen vertraging. Een optie dus voor echt interessante artikels alsnog te lezen.

Terug
Bovenaan