Kleine Beursfeiten

Das wel een heel raar criterium natuurlijk: kleine/grote portefeuille - laag/hoog loon, ... het ware dan ook beter een rendement te benoemen met een percentage winst. Bijkomend: beleggen is vallen en opstaan, probeer desnoods eens met een klassieke ETF samenstelling i.c.m. gespreide instap als individuele aandelen onvoldoende succesvol zijn geweest of als stresserend worden ervaren.

Denk ook dat het gros (paar uitzonderingen niet uitgesloten) hier zal beleggen om wat meer rendement uit spaargeld te bekomen en niet om voldoende inkomen te genereren om te stoppen met werken hoor.
goh, als je portefeuille groot genoeg is om hierdoor vroeger op pensioen te kunnen ... graag zou ik zeggen :)

goh, als je portefeuille groot genoeg is om hierdoor vroeger op pensioen te kunnen ... graag zou ik zeggen :)

Goh, eerlijk: mocht mijn portefeuille voldoende groot zijn - ik zou blijven werken, zou zo niet meteen weten wat te doen met de tijd die vrij zou komen- als ik het zo lees lijkt met mss dat ik hulp nodig heb of gewoon een triest leven zou hebben :p

Voor diegenen die dat ambiëren zal je toch een portefeuille/investering van +/- 1 miljoen nodig hebben vermoed ik. Zo voor de vuist weg zijn hier wel een aantal forumleden die dat zouden kunnen maar ik stel ook vast dat deze toch nog werken :p.

Goh, eerlijk: mocht mijn portefeuille voldoende groot zijn - ik zou blijven werken, zou zo niet meteen weten wat te doen met de tijd die vrij zou komen- als ik het zo lees lijkt met mss dat ik hulp nodig heb of gewoon een triest leven zou hebben :p

Voor diegenen die dat ambiëren zal je toch een portefeuille/investering van +/- 1 miljoen nodig hebben vermoed ik. Zo voor de vuist weg zijn hier wel een aantal forumleden die dat zouden kunnen maar ik stel ook vast dat deze toch nog werken :p.
Bij mij is het toch wel een stiekeme droom om tegen mijn 55 of zo op pensioen te kunnen en mij dan wat meer te kunnen toeleggen op beurs ... dat werken hoeft zo persé niet ;)

Effe gokje geplaatst en turbo's (x5) op Just Eat gekocht op het moment dat ik zag dat ze na de cijfers van rood naar groen gingen vanmorgen -> is slechts als kort ritje bedoeld want long term geloof ik echt niet in de rentabiliteit van deze business, maar aandeel was mijns inziens héél erg oververkocht en trading update van Q4 viel eigenlijk beter mee dan verwacht (toch als je de recente koersdaling bekijkt)
en out met 54% winst, zoals gezegd, long term geloof ik er totaal niet in, was voor kort ritje en goed gelukt dus (y)

Ik vind 400 euro per jaar voor de Tijd in vergelijking met 250 euro voor seekingalfa toch een no brainer -> heb ook zo een 1 euro abo eens geprobeerd, maar aan de volle prijs toch echt zijn geld niet waard voor mij.

Dat is niet te vergelijken. Seekingalpha is gericht op beleggingsadvies, terwijl De Tijd puur financiële en economische journalistiek is.

Uiteindelijk kan je dat toch ook allemaal gratis lezen op yahoo finance.

Het is niet dat de tijd super geheime journalistiek is en alsof er elke dag zoveel interessant economisch nieuws is.

Voor de rest wat googlen en je hebt ook alles wat je wilt.

Dat is niet te vergelijken. Seekingalpha is gericht op beleggingsadvies, terwijl De Tijd puur financiële en economische journalistiek is.
Ok, maar we zijn beleggers en we willen "x" euro per jaar investeren om zo betere beslissingen te maken -> dan kan je SA en de tijd wel vergelijken vind ik.

De Tijd geeft ook info over de Belgische wetgeving en de impact er van op de Belgische belegger/inwoner. Dat ga je niet in de Financial Times vinden. Ze geven ook analyses van Belgische aandelen die niet allemaal waardeloos zijn (GVV's en holdings zoals Sofina).

De Tijd geeft ook info over de Belgische wetgeving en de impact er van op de Belgische belegger/inwoner. Dat ga je niet in de Financial Times vinden. Ze geven ook analyses van Belgische aandelen die niet allemaal waardeloos zijn (GVV's en holdings zoals Sofina).
Kan zijn, maar blijft toch overdreven duur voor wat je krijgt vind ik

2K netto per maand (excl extralegale voordelen) een minimumloon noemen. Classic BG.

Minimuloon voor een voltijdse betrekking: € 1721 euro bruto. Volgens de bruto/netto calculator geeft dit 1590 euro netto voor een bediende.
Ik weet niet exact met hoeveel je dat mag vermenigvuldigen, voor brutoloon is het 13.92 om tot jaarloon te komen maar bij een nettoloon weet ik het niet. Nemen we een conservatieve factor 13, dan komen we op 20 670 euro. En ik had 22 000 euro gezegd.

Lol, classic bg inderdaad, het minimumloon 6% te hoog inschatten. Hoe wereldvreemd van me. En ik vermoed dat die factor eigenlijk hoger is dan 13 dus dat ik er in realiteit nog dichter bijzat.

Minimuloon voor een voltijdse betrekking: € 1721 euro bruto. Volgens de bruto/netto calculator geeft dit 1590 euro netto voor een bediende.
Ik weet niet exact met hoeveel je dat mag vermenigvuldigen, voor brutoloon is het 13.92 om tot jaarloon te komen maar bij een nettoloon weet ik het niet. Nemen we een conservatieve factor 13, dan komen we op 20 670 euro. En ik had 22 000 euro gezegd.

Lol, classic bg inderdaad, het minimumloon 6% te hoog inschatten. Hoe wereldvreemd van me. En ik vermoed dat die factor eigenlijk hoger is dan 13 dus dat ik er in realiteit nog dichter bijzat.
Het ging over 500 netto voor 4.73 werkdagen en dat is voor een gemiddelde werkmaand 2200 euro.

260 werkdagen per jaar x 100 euro per werkdag is trouwens niet 22k maar 26k en 2166 euro.

260 werkdagen? Ik zou eens bij jouw vakbond aankloppen. 365 dagen per jaar. Minus 104 weekenddagen. Minus 20 vakantiedagen. Minus 10 feestdagen. Is 231 maximum werkdagen per jaar. Had even met 220 gewerkt omdat ik er zoveel werk.

231 * (500/4.73) = 24 418 euro.

Als je over jaarloon spreekt moet je trouwens ook de eindejaarspremie en 13de maand meerekenen. Wederom, ik zou bij de vakbond aankloppen als jouw jaarloon gewoon 12 maal je maandloon is.

260 werkdagen? Ik zou eens bij jouw vakbond aankloppen. 365 dagen per jaar. Minus 104 weekenddagen. Minus 20 vakantiedagen. Minus 10 feestdagen. Is 231 maximum werkdagen per jaar. Had even met 220 gewerkt omdat ik er zoveel werk.

231 * (500/4.73) = 24 418 euro.

Als je over jaarloon spreekt moet je trouwens ook de eindejaarspremie en 13de maand meerekenen. Wederom, ik zou bij de vakbond aankloppen als jouw jaarloon gewoon 12 maal je maandloon is.
Ah gij krijgt niet betaald op vakantiedagen of feestdagen? Soit, anders halen we JPV er even bij. Gij noemde 100 netto per dag een minimumloon. Iedereen hier snapt dat we het simpel houden 100x20 werkdagen in een maand = 2000 euro. Misschien nog bedrijfswagens of uitgespaarde naft berekenen?

Maar dat is allemaal naast de kwestie. Rendement uitdrukken in werkdagen is zoals bij de Bomma vragen hoeveel uiertrekken melk er in de koffie zitten.

Ben het zelf even gaan opzoeken.
Minimum nettoloon is dus 1590 * 12. Daar bovenop komt nog is 958 en 886 euro. Geeft een totaal van 20 924 euro minimum nettoloon voor een voltijdse betrekking, per jaar. Behoudens correctie door JPV.

En ja, ik verdien ook wanneer ik vakantie neem. Maar ik wou het eens bekijken per effectief gewerkte dag. Heeft weinig waarde behalve dat het mijzelf een kader geeft om de inkomstenstromen uit verschillende bronnen te vergelijken, en dat ik wat cijfertjes uit mijn excel-files kon samenleggen.

Terug
Bovenaan