Kleine Beursfeiten

Ik heb ze aan 11€ gekocht. Geen geklaag hier voorlopig.

Al had ik wel gedacht dat ze verder gingen stijgen, ondertussen al een tijdje rond zelfde koers.

ABI mag vooral eens gaan stijgen...
Welke stocks heb jij zoal in portefeuille behalve Shell? Allemaal recent aangekocht, of al tijdje in portefeuille?

Vandaag alles van GME buitengezwierd. Eerder een ritje gedaan van 75$ naar 90$ en dan ééntje van gemiddeld 209$ vorige week naar 230$ vandaag. Geen superwinst maar toch een paar tienduizend dollar erbij.

Heb met AMC in feite een stuk meer verdiend. Ook daar vandaag 85% buitengezwierd en de rest morgen in het eerste uur bij opening.
Heb je dan bewust meegedaan met het WSB verhaal?

Vandaag alles van GME buitengezwierd. Eerder een ritje gedaan van 75$ naar 90$ en dan ééntje van gemiddeld 209$ vorige week naar 230$ vandaag. Geen superwinst maar toch een paar tienduizend dollar erbij.

Heb met AMC in feite een stuk meer verdiend. Ook daar vandaag 85% buitengezwierd en de rest morgen in het eerste uur bij opening.
Dus je hebt eigenlijk op je eerste trade 20% winst gemaakt en op je tweede 10%?
En dat heeft je een paar tienduizend dollar opgeleverd?
Dat wil dus zeggen dat je daar 2 keer minstens 100k hebt ingestoken?

100k *0.20 = 20k
100k*0.10 = 10k

Heb je dan bewust meegedaan met het WSB verhaal?
Wat bedoel je met bewust? Bewust in de zin van aandelen gekocht, ja :p Niet in de zin van shorters een lesje leren ofzo ^^

Gewoon springen op de hype zolang het sentiment goed zit en rapen wat ge kunt lol. Maar nu begon het te link te worden met de shortpositie die afgenomen is (leugen of niet).

Dus je hebt eigenlijk op je eerste trade 20% winst gemaakt en op je tweede 10%?
En dat heeft je een paar tienduizend dollar opgeleverd?
Dat wil dus zeggen dat je daar 2 keer minstens 100k hebt ingestoken?

100k *0.20 = 20k
100k*0.10 = 10k
Als ik me goed herinner had Fizmo in November alleen al een 6 cijferige winst op aandelen.
Dan zit je idd al met heel grote bedragen te spelen (naar retail investor standaarden toch), en lijkt 100K in Gamestop nog wel mee te vallen. Ik ga er dan wel van uit dat hij een mid seven-figure portfolio, of op zijn minst vermogen, heeft.
Indien niet, was die trade waanzin imo.

Wat bedoel je met bewust? Bewust in de zin van aandelen gekocht, ja :p Niet in de zin van shorters een lesje leren ofzo ^^

Gewoon springen op de hype zolang het sentiment goed zit en rapen wat ge kunt lol. Maar nu begon het te link te worden met de shortpositie die afgenomen is (leugen of niet).
AMC heeft mij ook een flinke duit opgebracht. Ritje gemaakt van gemiddeld 2 naar 20 dollar, was mijn eerste tenbagger ooit. En waarschijnlijk mijn laatste :ROFLMAO:

Alright, mijn eerste storting op mijn oude binckbank moet er straks opstaan.

Ga mij terug zwaar moeten inlezen en markt volgen want het is al +10 jaar geleden dat ik er mij nog mee bezig gehouden heb. Maar ik heb een redelijk groot maandelijks spaarpotentieel nu ik 2 jaar geleden mijn deel van het appartement aan mijn vriendin heb verkocht en goedkoop huur van mijn baas.
Ben ook absoluut niet meer van plan nog iets te kopen op korte termijn, het enige wat ik mij nog zie doen is binnen 5 jaar naar het buitenland verhuizen.
En op de bank staat alles maar waarde te verliezen.

Dus sowieso wil ik maandelijks instappen met een 200-300 euro vast. Dat is ook mijn opslag die ik op een jaar heb gehad dus ik "verlies" er an sich niets mee.
Dat zal voor een groot deel naar trackers gaan, het is mij toch op een horizon van +10 jaar te doen.
En daarnaast op "kortere" termijn 10-20k ook gespreid toevoegen van mijn spaarcenten.
Dat is geld wat ik sowieso echt niet nodig heb. Over de spreiding met instappen daarvan ben ik ook nog niet uit hoe ik dat zie.
Een jaartje iedere maand 1000-2000 euro per maand instappen of toch instappen op overwogen momenten en eventueel die kortere termijn rekken tot 2 jaar.

Met een deel centen wil ik mij wel wat "amuseren" zonder mij daar zorgen over te maken. Maar ben er nog niet echt uit over hoeveel procent ik dan spreek.

Kan iemand mij de TLDR versie van WAAROM Gamestop uitleggen? Er zijn toch nog veel bedrijven/sectoren die het slecht doen en geviseerd worden door short sellers? Dus waarom net Gamestop?

Zelf krijg ik ook meer en meer zin om zelf wat te gaan beleggen in enkele aandelen/ETF's (in kleine bedragen natuurlijk). Alleen schrikt te rompslomp me wel wat af, qua rekening openen, kosten en taxen, fiscaliteit etc.
Van mijn vriendin mag ik het ook niet, want ze kent een ouder koppel dat er vroeger veel geld mee verloren is :unsure:

Moet je hier dan in feite belastingen op betalen?
Roerende voorheffing op dividenden 30%, maar ik denk niet dat deze aandelen dividenden uitkeren.
Taks op Beursverrichtingen bij aankoop en bij verkoop.
Beurswinsten zijn nog niet belast, zolang de fiscus dit ziet als "beheer als goede huisvader". Als de fiscus dit ziet als "speculatief" wordt dit belast aan 33%, of als de fiscus dit ziet als beroepsinkomsten dan wordt het 50%.

meer info: https://www.debelgischebelegger.be/...t totaal van de Belgische,de limiet van € 800

Kan iemand mij de TLDR versie van WAAROM Gamestop uitleggen? Er zijn toch nog veel bedrijven/sectoren die het slecht doen en geviseerd worden door short sellers? Dus waarom net Gamestop?

Zelf krijg ik ook meer en meer zin om zelf wat te gaan beleggen in enkele aandelen/ETF's (in kleine bedragen natuurlijk). Alleen schrikt te rompslomp me wel wat af, qua rekening openen, kosten en taxen, fiscaliteit etc.
Van mijn vriendin mag ik het ook niet, want ze kent een ouder koppel dat er vroeger veel geld mee verloren is :unsure:
Met een deftige broker wordt de transactietaks en dividendbelasting automatisch afgehouden.
Rekening openen is niet echt omslachtig.

Typisch stereotype. Waarschijnlijk weer een gevalletje van te weinig kennis en int zak laten zetten en dan allemaal over dezelfde kam scheren.
Je kan nochtans weldegelijk een goed rendement halen op de beurs als je de risk/reward goed in het oog houdt.

Typisch stereotype. Waarschijnlijk weer een gevalletje van te weinig kennis en int zak laten zetten en dan allemaal over dezelfde kam scheren.
Je kan nochtans weldegelijk een goed rendement halen op de beurs als je de risk/reward goed in het oog houdt.

Klopt, ik vermoed ook één van de slachtoffers van de bankencrisis ofzo, en het blind opvolgen van wat men in een bankkantoor aanbeveelt zonder zelf iets van research te doen.

Ook altijd grappig om de vriendin dat te horen zeggen. Ik kom uit een economische richting dus weet heus wel het verschil tussen een aandeel en een obligatie. Ik zou al moeite moeten doen om het haar te doen snappen...

Enkel abi, zowel Shell als abi vooral aangekocht in eerste lockdown (gak 54€ voor abi).

De rest zit in ETF's en Bitcoin momenteel.
Is aandelen kopen van Shell puur om het dividend te doen dan? Want als ge kijkt naar afgelopen 10j, dan schommelt de koers toch gewoon tussen paar euro's en haalt ge er toch geen winst uit op lange termijn? Nu komen ze wel van een dipje natuurlijk

Is aandelen kopen van Shell puur om het dividend te doen dan? Want als ge kijkt naar afgelopen 10j, dan schommelt de koers toch gewoon tussen paar euro's en haalt ge er toch geen winst uit op lange termijn? Nu komen ze wel van een dipje natuurlijk
Die 11€ waar ik ze aan gekocht heb, was sinds 1994 geleden he. De voorbije 10 jaar schommelde het tussen de 20 en 30€, als het terug naar die waarden stijgt is dat dus 100 à 200% rendement.

Ik heb aangekocht aan 17.5 (gemiddeld).
Voor mij is het voornamelijk voor het dividend, maar als het binnenkort nog eens aan EUR 28 staat ga ik ook wel alles verkopen denk ik.

Ben over het algemeen wel fan van dividendaandelen aangezien dat een passieve inkomstenstroom is & het onderliggende aandeel ook nog kan stijgen. Dat geld kan je dan gebruiken voor andere zaken + ik kan ook nog de roerende voorheffing terugkrijgen via de belastingen (max EUR 830 ofzo?)

Terug
Bovenaan