Kleine Beursfeiten

Bijhouden en kruiwagen kopen.
Ik ga niet verkopen en nog bijkopen...
Ik heb oxy eens bekeken: stevige onderwaardering tov concurrentie, niet omwille van prestatie's maar omwille van schulden.

Echter indien petrol structureel boven 60 blijft zullen die in Q2 2022 schulden verder afbouwen richting 25B.
En een kwartaal later misschien terug dividend waardoor dit aandeel wel eens potentieel tientallen procenten opwaarts kan evolueren.
Enige probleem: olieprijs kan diep zakken door een extreme coronavariant of andere geopolitieke issues....Het is een beetje macrogokken op petrol met mogelijks stevige winst....

Wat mis ik?

Hier de portefeuille nog steeds 20% onder ATH van een dikke maand geleden. :unsure:

Bekeken op jaarbasis is 2021 wel een absoluut topjaar voor mij. Ale op de beurs dan toch, quasi al de rest was ferm minder.

Ik ben er vandaag. Maar ik vind het wat dubbel want binnen een paar dagen ga ik weer bijkopen. Het ging de laatste paar maanden op en neer en nu het terug op ATH staat moet ik er geld inpompen :unsure:
Ik heb de laatste maanden telkens de Nasdaq bijgekocht (bijna elke keer op een nieuwe high). Voelt nu al minder tegenstrijdig aan dan toen ik het de eerste keer deed. Begin januari ga ik weer een grotere portie bijkopen.

@Brt : ratificatie vernieuwde voorwaarden PSC Egypte is een feit voor Apache (APA).

Straks eens lezen, maar dit zal een boost geven aan de CF en winst.
Egypte had al jaren te kampen met teruglopende productie (hun eigen fout, geen gunstige voorwaarden), maar nu zal dit keren.

Heb een deel apa in stock maar het grootste deel is oxy.

Marktwaarde apa: 9,5B met FCF op jaarbasis van 2B, schulden 7B
Marktwaarde oxy : 27B met FCF op jaarbasis van 7.5B, schulden 30B
Deze FCF met een petrolprijs van 60$ voor oxy...

Cijfers zullen grosso modo correct zijn.

Vandaar hogere positie in oxy. Ze keren voorlopig nog geen dividend uit of andere return naar shareholders (omwille van afbouw schulden) wat bij apa wel het geval is. Nog 2 kwartalen met petrol boven 60$ en oxy veel hoger opwaarts potentieel...

Iwda blijft doorstijgen na positieve geruchten Omikron. Dit feestje blijft duren.
De omikron-correctie was ook één van de gemakkelijker dipjes van dit jaar.
De eerst covid uitbreek rond Q1 in 2020 was een correctie die achteraf in toptempo werd opgevuld. Achteraf bij de deltavariant een kleinere correctie en nu bij omikron een tijdelijke mini-correctie. Bij de volgende variant kan je je al klaarhouden om aandelen bij te kopen.

SE. Sea Limited. Terug op t punt van n jaar geleden. Mensen die hierin geïnvesteerd hebben?

Heb nog cash aan de kant staan. Was de voorbije dagen weg dus kon niets bijkopen. Ben nu aan het rondzien voor enkele opties om te investeren en de extra cash te laten werken. O.a. Sea Limited. Dus wou even horen of er hier mensen met bezig zijn of andere zaken in het oog hebben.

Laatst bewerkt:
SE. Sea Limited. Terug op t punt van n jaar geleden. Mensen die hierin geïnvesteerd hebben?

Heb nog cash aan de kant staan. Was de voorbije dagen weg dus kon niets bijkopen. Ben nu aan het rondzien voor enkele opties om te investeren en de extra cash te laten werken.
Gekocht aan resp. 65$ en 100$ in mei en juni 2020 maar onlangs na Q3 resultaten verkocht voor 324$. In feite bestaat Sea uit 3 grote business units:

1} E-commerce (Shopee): Zowel 1P als 3P. Beiden groeien meer dan 100% en de interessantere high-margin 3P groeit het snelst. Ze zijn het grootste e-commerce bedrijf in SE Asia, met oa concurrentie van Lazada en Tokopedia (nu GoTo). Onlangs is Shopee ook gestart in Brazilie en nu zelfs enkele landen in Europa. De kans dat ze in deze regios marktleider zullen worden is eerder klein (Mercadolibre in Zuid Amerika zet je niet even aan de kant). Hun e-commerce divisie is omwille vd snelle expansie nog verlieslatend. Enorm belangrijk bedrijf voor de regio SE Asia, letterlijk miljoenen mensen hangen voor hun inkomsten af van Shopee, oftewel omdat ze daar producten verkopen oftewel als delivery driver.

2) Gaming unit ‘Garena’: De cash cow divisie die de groei van andere divisies financiert. Garena heeft het recht om de games van Tencent exclusief in SE Asia uit te brengen. De omzet van Garena bestaat voor meer dan >90% uit 1 game: Free Fire. Dit heeft maandelijks meer dan 650 miljoen spelers, een vd populairste mobile games ter wereld. In Q3 is aan de snelle groei wel een einde gekomen hier door saturatie. Voor mij veranderde dat de bull case aangezien Garena ook lange tijd >50% groeide.

Omzet Garena en e-commerce zijn ongeveer hetzelfde en is >90% vd totale omzet.

3) SeaMoney: hun fintech divisie, biedt betalingsopties aan, vergelijk het met een AliPay. Echt veel informatie geven ze niet, zit nog in de ‘early stages’.

Verder hebben ze nog een VC afdeling om in start-ups te investeren.

Waarom heb ik verkocht:
1) in Q3 werd het duidelijk dat de groei in Free Fire gedaan is, ze hebben al iets van 700 miljoen gebruikers dus volledig te begrijpen, maar het verandert de bull case wel. De meeste games blijven niet eeuwig populair, en ik heb geen interesse om Sea in mijn portfolio te hebben op het moment dat de populariteit van Free Fire zakt.
2) E-commerce blijft enorm groeien maar hoe winstgevend zijn die expansies naar Zuid Amerika en Europa waar ze tegen veel grotere concurrenten opboksen?
3) waardering (op een EV/GP basis) was rekening houdende met punt 1 te hoog opgelopen. Een sum of the parts berekening langs mijn kant kwam uit op fair value tussen de 100 miljard en 130 miljard $ market cap. Na de correctie staat het weer interessanter gewaardeerd en hun e commerce divisie is goed gepositioneerd om te profiteren van toenemende welvaart in de regio, maar aangezien ik een portfolio van max. 10 aandelen wil gaat Sea hier voorlopig geen deel meer van uitmaken.

Als je exposure wilt aan de snelgroeiende markt SE Asia is Sea wel het beste aandeel imo, eventueel aangevuld met Grab.

Laatst bewerkt:
@Brt: wat is de hedging positie van OXY?

Bij APA speelt echt het E&P, die hebben geen midstream-activiteiten.
APA is op dat vlak iets speculatiever: Suriname.
Desalniettemin mijn doel is usd 40, dan gaan ze over de toonbank.

@Brt: wat is de hedging positie van OXY?

Bij APA speelt echt het E&P, die hebben geen midstream-activiteiten.
APA is op dat vlak iets speculatiever: Suriname.
Desalniettemin mijn doel is usd 40, dan gaan ze over de toonbank.
Voor 2021 350 MBOD @ 74$ petrol.
Voor 2022 niks.

Laatst bewerkt:
Merci @Racing_Genk voor het antwoord.

Voor de rest zijn alle ideeën of jullie aankopen welkom. Dan kan ik ze zelf ook eens bekijken. Weet namelijk nog niet direct wat ik wil nemen. Ben verschillende tickers aan het bekijken.

Mensen die hier eigenlijk ook beleggen in kunst?
Niet zozeer specifieke stukken maar zaken zoals master works bijv?

Mensen die hier eigenlijk ook beleggen in kunst?
Niet zozeer specifieke stukken maar zaken zoals master works bijv?

Nooit eerder van gehoord, maar ziet er wel interessant uit. Is er een minimumbedrag vereist om hier aan deel te nemen? Hoe zit het met belastingen op de winsten uit verkoop van kunst?

Terug
Bovenaan