Kleine Beursfeiten

En welke oliebedrijven raad je dan aan en wat is je prijsdoel om te verkopen ? Maak het eens allemaal concreet.
Bekijk mijn post niet als kritiek, maar ik zie het gewoon niet.

Want als ik kijk naar Shell, Total, Conocophillips, Chevron, Exxonmobile, BP, Royal dutch shell dan zie ik allemaal aandelen die amper hun koers van voor corona hebben bereikt en een hoop heeft amper koerswinst geboekt de afgelopen 10 jaar. De meeste van die aandelen hun koers lijkt ook op een pannenkoek of een schuif af.

Als de olie-industrie dan toch zo voorspelbaar is dan zou al dat moois toch al in de koers moeten zitten ? Wil die slappe koers dan niet zeggen dat het allemaal niet veel voorstelt?

Niet alleen moet je met je olieaandelen nog voor een groot deel herstellen, maar je moet dan ook nog eens de koersstijging van big tech inhalen (opportuniteitskost van geïnvesteerd te hebben in olie ipv big tech)

ivm met Noorwegen mag je wel niet vergeten dat wat telt voor het huidige olieverbruik het aantal benzine en diesel auto's op de weg is, niet het % elektrische auto's van de verkoop.

Kan best zijn dat vandaag rond de 80% van de nieuw verkochte auto's in Noorwegen elektrisch is, maar 70% van de auto's op de weg blijven diesel en benzine. Hou er ook rekening mee dat een relatieve daling van het aantal auto's op benzine en diesel op de weg niet impliceert dat er ook een absolute daling is van het aantal auto's op benzine en diesel op de weg.

Het echte effect van de elektrificatie van het wagenpark moet nog komen.

Laatst bewerkt door een moderator:
En welke oliebedrijven raad je dan aan en wat is je prijsdoel om te verkopen ?

Want als ik kijk naar Shell, Total, Conocophillips, Chevron, Exxonmobile, BP, Royal dutch shell dan zie ik allemaal aandelen die amper hun koers van voor corona hebben bereikt en een hoop heeft amper koerswinst geboekt de afgelopen 10 jaar.
De meeste van die aandelen hun koers lijkt ook op een pannenkoek of een schuif af.
En dat, beste lolplayer, zijn soms de momenten waarop dingen goedkoop beginnen te staan en waar je bijna vogelpik kan doen om winst te maken ;-)

Beetje zoals tech aandelen in 2009-2010. Velen stonden nog altijd lager dan in 2000.

Of zoals Microsoft in 2011. Een earnings yield van 13%.
Of Apple begin 2016 aan 10% directe earnings yield. Dus 10% rendement per jaar, zelfs in de hypothese van 0% earnings groei. Nul hé.
Nu zit je daar aan minder dan 3% huidig rendement. Als je ziet welke groeiassumpties je moet doen bij sommige bedrijven om aan 10% rendement te geraken...
Welke van de 2 momenten is het best om grote sloefen te investeren denk je? Als de grafiek wat kut stond, of als de grafiek een pijl naar omhoog is zoals nu? (of eind jaren 90)

Als je naar de grafiek kijkt, dan zeg je "ja maar het aandeel 'doet' al 5/10 jaar niets".
Naar de grafiek kijken heeft geen bal met investeren te maken hé.
Voor mij toch niet. Het gaat over de waarde van het bedrijf in de toekomst, versus de prijs die je vandaag betaalt.
Maakt geen bal uit of de grafiek 7 keer een head and shoulders vertoont.
Als de olie-industrie dan toch zo voorspelbaar is dan zou al dat moois toch al in de koers moeten zitten ? Wil die slappe koers dan niet zeggen dat het allemaal niet veel voorstelt?
Dat is Janus zijn mening die afwijkt van die van de algemene markt.
Je kiest zelf wat je daarmee doet.

Als je gelooft in de strong-form efficiente markt dat alles altijd al in de koers zit, dan moet je geen aandelen kopen, maar puur de index.
Niet alleen moet je met je olieaandelen nog voor een groot deel herstellen, maar je moet dan ook nog eens de koersstijging van big tech inhalen (opportuniteitskost van geïnvesteerd te hebben in olie ipv big tech)
Maar tech is gruwelijk overgewaardeerd.
Ik kan nooit voorspellen dat iets overgewaardeerd, nog overgewaardeerder zal worden, jaren aan een stuk.
Je kan altijd iets vinden dat 'sneller gestegen is', bv. crypto.

Hoe voer jij als techinvesteerder een discussie met een Dogecoin miljonair? Want je moet die koersstijging ook nog inhalen...
ivm met Noorwegen mag je wel niet vergeten dat wat telt voor het huidige olieverbruik het aantal benzine en diesel auto's op de weg is, niet het % elektrische auto's van de verkoop.

Kan best zijn dat vandaag rond de 80% van de nieuw verkochte auto's in Noorwegen elektrisch is, maar 70% van de auto's op de weg blijven diesel en benzine. Hou er ook rekening mee dat een relatieve daling van het aantal auto's op benzine en diesel op de weg niet impliceert dat er ook een absolute daling is van het aantal auto's op benzine en diesel op de weg.
Klopt als een bus.
Dat effect zal wel komen, binnen 7-10 jaar. Ondertussen groeit de olieconsumptie van India, China, Zuid-Oost Azie en Latijns Amerika 1% per jaar.
En dan nog het olie aanbod? Zonder bijkomende investeringen daalt dat sterk hé. En slechts weinigen investeren momenteel.
Dus dat moet ook nog allemaal dichtgereden worden dan.

Ik denk dat ik op 1 van de 2 delen fout mag zitten, en toch veel geld ga verdienen op dit idee.
En als beiden juist zijn, is het Bahama's met Paris Hilton die mij coctails mag maken.

Laatst bewerkt:
Ik kijk naar wat overheden doen, niet wat ze zeggen.

De realiteit: olievraag blijft stijgen. Olieconsumptie nu is wereldwijd quasi hetzelfde als in 2019, terwijl we nog met een halve pandemie zitten en internationaal/business luchtverkeer plat ligt.

Het olieverbruik van DE electrificatie voorloper Noorwegen is op 10 jaar tijd misschien 5% in totaal gedaald.
Moeiteloos gecompenseerd door de groei in andere landen, die meer dan 10 jaar achter zitten op Noorwegen op dat vlak.

Zodanig gemakkelijk dat verschillende landen momenteel ONDER hun quota pompen, en dat SA en Rusland bijna aan hun maximum zitten, sommigen denken voor de komende paar jaren.
Rusland heeft nog nooit zo weinig exploratie gedaan als de voorbije 5 jaar. Als je weet dat nieuwe olievelden exploiteren 2-4 jaar kan duren tot maximum capaciteit...

Dat kan, maar ik zit dan ook niet in mijn oliebedrijven voor de komende 10 of 15 jaar.

Het moment dat de wereld zich realiseert dat we nog lang olie gaan nodig hebben en dat er dus wel opnieuw zwaar zal moeten geïnvesteerd worden in extra exploratie, zal dat in de prijs komen te zitten, en dan ben ik er uit.

Maar ik verwacht binnen de komende 2-3 jaar 50% kans op een tekort.
En wat een tekort doet met prijzen, is zoals een overvloed doet in april 2020 toen de prijs negatief ging.
Maar dan de andere richting uit, stratosferisch. En in dat scenario zal ik geen normaal rendement hebben, maar een zot rendement.

Waarmee ik niet gezegd heb dat je nu oliebedrijven moet kopen. en de olieprijs blijft >60, dan heb je opnieuw genoeg margin of safety om in te stappen.
`Tenzij ze nu nog 20% zakken...'
Als het een certitude is dat een investering big gaat opleveren dan is die 20% verwaarloosbaar en moet je toch niet twijfelen...

'Maar ik verwacht binnen de komende 2-3 jaar 50% kans op een tekort.`
Conclusie: macro gokken op olie :wink:

Bedrijfsnamen en koersdoelen wil ik zien. :coffee:
Koersdoelen? Neem je mij voor 1 of andere amateur De Tijd of De Belegger analist of zo :biglaugh:

Ik heb het hier al verschillende malen vermeld met wat uitleg waarom en waar en vanaf welke prijs interessant etc.
Als dat al teveel moeite is om het op te zoeken...
Straks moet ik het order nog komen ingeven ook.

Daarbij, ik ben nogal sceptisch over mijn vermogen tot beïnvloeding.

Al die kutaandelen zoals vroeger Galapagos, Shell (ipv andere olie aandelen), Carvana, Virgin Galactic, Upstart, Futu, Freq, Cassava, Lemonade die ik vernoem en waarbij ik duidelijk zeg waarom ze kut zijn, zie ik dan 2 weken later gewoon rustig verschijnen in iedereen zijn portfolio hier.
Alsof ik bij de helft op de negeerlijst sta of zo :laugh:

Laatst bewerkt:
Koersdoelen? Neem je mij voor 1 of andere amateur De Tijd of De Belegger analist of zo :biglaugh:

Ik heb het hier al verschillende malen vermeld met wat uitleg waarom en waar en vanaf welke prijs interessant etc.
Als dat al teveel moeite is om het op te zoeken...
Straks moet ik het order nog komen ingeven ook.

Daarbij, ik ben nogal sceptisch over mijn vermogen tot beïnvloeding.

Al die kutaandelen zoals vroeger Galapagos, Shell (ipv andere olie aandelen), Carvana, Virgin Galactic, Upstart, Futu, Freq, Cassava, Lemonade die ik vernoem en waarbij ik duidelijk zeg waarom ze kut zijn, zie ik dan 2 weken later gewoon rustig verschijnen in iedereen zijn portfolio hier.
Alsof ik bij de helft op de negeerlijst sta of zo :laugh:
Als ik naar mijn gerealiseerde winsten kijk op Futu en Upstart zou ik dat niet direct kut noemen.

En het is makkelijk om alles kut te noemen he. Noem 100% van alle aandelen kut (behalve olie en Berkshire) en je zal uiteindelijk genoeg aandelen vinden waar je gelijk hebt. Das gelijk die mensen die sinds 2010 roepen dat er een bear market komt, ooit gaan ze gelijk hebben natuurlijk.

Maar @JanusDR Galapagos is geen kut aandeel. Buy @ 8 en sell @176. Just zoals Twist Bioscience (buy @ 19 en sell @ 199). Gewoon kwestie van op goeie moment te verkopen (als het op VTM komt that is...)

Maar @JanusDR Galapagos is geen kut aandeel. Buy @ 8 en sell @176. Just zoals Twist Bioscience (buy @ 19 en sell @ 199). Gewoon kwestie van op goeie moment te verkopen (als het op VTM komt that is...)
Maar het was all the way kut zoals achteraf bleek, en je hebt gewoon de retailspeculatietrein naar boven gereden toch :)

Tenzij je consistent retailspeculatie aandelenbewegingen kan voorspellen, dan heb je een punt.

Maar ik kan dat niet consistent denk ik.

Zelfde bij Futu. Daar gebeurt nu exact wat ik al de hele tijd aan het zeggen was. Maar ondertussen stijgt dat aandeel x5 puur door de gigantische retailbubble waarin we toen zaten.

Er zijn ook grote winnaars bij AMC, of Dogecoin. Zou je die aanraden om dat consequent te blijven spelen, die russische roulette?

Maar het was all the way kut zoals achteraf bleek, en je hebt gewoon de retailspeculatietrein naar boven gereden toch :)

Tenzij je consistent retailspeculatie aandelenbewegingen kan voorspellen, dan heb je een punt.

Maar ik kan dat niet consistent denk ik.

Zelfde bij Futu. Daar gebeurt nu exact wat ik al de hele tijd aan het zeggen was. Maar ondertussen stijgt dat aandeel x5 puur door de gigantische retailbubble waarin we toen zaten.

Er zijn ook grote winnaars bij AMC, of Dogecoin. Zou je die aanraden om dat consequent te blijven spelen, die russische roulette?

Maar GLPG was op het moment dat het aan 120 of zo stond ook 120 waard. Ze hadden een succesvolle Phase 3, 4-5 indicaties met goede resultaten, 5bln op de bank, een sterke partner. Meerdere positieve phase 2 etc.

Met de info op dat moment, was het niet debiel om het te hebben. Ik had een genereuze DCF berekening gedaan en kwam aan 125 uit. Aan 170 uiteindelijk de deur uit omdat het niet te verdedigen was aan die prijzen. Wie aan 200 of 250 kocht was debiel. Maar wie aan 8 of 10 of 20 kocht niet.

Je kunt positieve resultaten niet voorspellen, maar je kunt ook niet voorspellen dat ongeveer heel het programma zal failen uiteindelijk of afgekeurd worden door FDA. Als je rationeel uitgaat van de standaard phase 2-->3--> approval percentages, kwam je aan 80, 100, 120 uit...

Zelfde met Twist. Aan 20 waren ze cheap. Aan 200 belachelijk duur. Nu staan ze terug aan 80-100. Wil dat zeggen dat wie kocht aan 20 en de op en neer meemaakt debiel is ? Realiteit/voorspellingen kunnen veranderen.

Als ik naar mijn gerealiseerde winsten kijk op Futu en Upstart zou ik dat niet direct kut noemen.

En het is makkelijk om alles kut te noemen he. Noem 100% van alle aandelen kut (behalve olie en Berkshire) en je zal uiteindelijk genoeg aandelen vinden waar je gelijk hebt.
Ik heb er hier exact 3 vernoemd in de laatste 3 jaar waarvan ik zei: dit is nu eens een aandeel dat je kan kopen met heel hoge reward/risk en verwaarloosbare downside (dus grote sloefen mogelijk).

Berkshire onder de 200 (en later aan 230, 250, en pas 2 weken geleden nog aan 270) , BAC aan tangible book value (17,9 in maart 2020), en Amerikaanse shale oil in september/oktober 2020 en nog eens ergens half 2021 (denk dat @Spooky mij daar gevolgd is aan een goede prijs).

Waarom slechts 3? Omdat ik enkel publieke "tips" geef, wanneer ik 99% zeker ben dat er winst zal zijn.
Dan krijg ik achteraf geen zwart op wit commentaren op dit forum, of maken er geen gasten verlies door mij.

Want zeg nu zelf, zijn er nog ergere dingen dan ongelijk krijgen op het forum!? :biglaugh:
Das gelijk die mensen die sinds 2010 roepen dat er een bear market komt, ooit gaan ze gelijk hebben natuurlijk.
Maar ik zit 100% in aandelen sinds maart 2020, daarvoor ook al 70%.

Ik heb momenteel 1.500 euro op mijn zichtrekening staan en that's it. Niet zo bearish toch? :)

De Berkshire-Nikola indicator staat positief.

Dat is wel al een hele tijd geleden dat dit zich zo voortzette.

Zou de kerstman deze keer echt komende zijn voor cashflow aandelen en zwarte piet voor "groei"gezever?
Of weer een fake-out zoals in mei 2021?

Spannende avonturen!! 🤓

Mijn hoge fcf aandelen gaan mee omlaag. Lijkt allemaal niet uit te maken momenteel.

Gewoon alles dat niet veel omhoog is gegaan voorbije half jaar gaat nu omhoog.
Alles dat veel omhoog is gegaan gaat omlaag. Multiples, fundamentals, fcf yield, lijkt allemaal weinig uit te maken.

Terug
Bovenaan