Kleine Beursfeiten

Ik heb al vaker gehoord (en nu hier ook in het beurstopic) dat mensen enthousiast zijn over seeking alpha. Heb al eens op hun website gekeken, maar wat kan ik hier precies van verwachten? Waarvoor gebruiken jullie het specifiek? Misschien moet ik eens een maandje premium uitproberen.
Volg gewoon de adviezen en tips van op het forum. Veel betere info en zelfs betere resultaten dan die vd professionals...Allemaal miljonairs hier op het forum dankzij hun beleggingen!

Inderdaad, als je zelf niet quasi fulltime analyses doet of kan doen, is het beter om publiek beschikbare artikels te lezen van random dudes op het internet die geen enkele verantwoording dienen af te leggen.
Onder elk artikel kunnen natuurlijk comments geplaatst worden, waar toch vaak een kritische noot wordt geuit of een andere visie aan bod komt. En aangezien dat toch een vrij grote community is kan je toch een goede visie ontwikkelen pro of contra van veel bedrijven op die manier. Vroeger gebruikte ik dat dan wel vaak om wat nieuwe bedrijven te leren kennen, maar nu dat het betalend is niet meer jammergenoeg.

Wat ze vragen als maandelijkse prijs vind ik persoonlijk ook te veel. Das dan onder het mom van die quant ratings enz. maar das echt bullshit.

Onder elk artikel kunnen natuurlijk comments geplaatst worden, waar toch vaak een kritische noot wordt geuit of een andere visie aan bod komt. En aangezien dat toch een vrij grote community is kan je toch een goede visie ontwikkelen pro of contra van veel bedrijven op die manier. Vroeger gebruikte ik dat dan wel vaak om wat nieuwe bedrijven te leren kennen, maar nu dat het betalend is niet meer jammergenoeg.

Wat ze vragen als maandelijkse prijs vind ik persoonlijk ook te veel. Das dan onder het mom van die quant ratings enz. maar das echt bullshit.
Ik vind het ook wel nuttig, zowel seekingalfa, als dit forum en nog andere, dat tesamen met kranten en podcasts -> niemand zegt dat je blindelings tips/analyses moet volgen, maar ik heb toch liever te veel info dan te weinig.
En als ik bullish ben op een aandeel dan lees ik graag de tegenstanders om te kijken of hun argumenten zinvol zijn of niet.

Ik heb geen betalend abo op SA omdat er voldoende andere bronnen zijn, en je gemakkelijk een aantal artikels gratis kan lezen per maand.

Als het gaat over de markt verslaan -> wij hebben als "kleine garnalen" wel 1 ontzettend voordeel, en dat zijn die small cap bedrijven waarin te weinig volume zit voor institutionelen, maar waar soms pareltjes tussenzitten -> ook de website van fsma met insider aankopen heb ik al veel plezier uit gehaald -> als je ziet dat insiders consistent grote aankopen doen in een bepaalde periode dan kan je er bijna je klok op gelijk zetten dat in de maanden nadien het aandeel het beter doet dan de markt... en dan bedoel ik niet prutsaankoopjes van 3-4000 euro door een CEO ... om Global Graphics niet te noemen :biglaugh: (maar bvb wel de 100k+ aankopen op D'Ieteren ..., die waren de perfecte voorspeller van de latere koersstijging)

Ook zouden de spaarrekeningen allemaal leeg moeten geweest zijn maar zelf deze zijn in 2020 aangegroeid.
Het geld op de spaarrekeningen groeit altijd bij economische expansie en endogene geldcreatie.(andere discussie)
Dat heeft niets te maken met 'het geld op de beurs zetten" van mensen.

Iedereen die een aandeel koopt, vermindert zijn eigen spaarrekening, maar creeert een identiek bedrag op de spaarrekening van de verkoper.
Wat wel kan wijzigen is de structuur van het geld op de rekeningen (bij de overheid/vennootschappen/particulieren), maar dat is op korte termijn niet van belang.

Als je dus een artikel leest "er staat weer veel geld op de spaarrekeningen" dat daaruit concludeert dat er meer geld naar aandelen kan gaan, dan weet je dat de schrijver in kwestie er geen bal van af weet :p

Laatst bewerkt:
Inderdaad, als je zelf niet quasi fulltime analyses wil of kan doen, is het beter om publiek beschikbare artikels te lezen van random dudes op het internet die geen enkele verantwoording dienen af te leggen.
Het zijn gewone analyses van mensen die research doen, je kiest zelf wat je ermee aanvangt. Als je maar 1 of 2 bedrijven volgt en daar zelf je tijd in wilt steken om hun boekhouding te analyseren kan je dat zelf doen, maar als je geïnteresseerd bent in meerdere analyses/viewpoints vind ik SA beter. Ik volgde bijv. nooit airline stocks en toen Covid zorgde voor een crash in deze aandelen was het interessant om de analyses te volgen van SA posters die deze firma's al jaren op de voet volgen.
Ik heb het nu terug drukker met mijn job en heb minder tijd om bijv. de 4 major US banken te volgen (en hun koers staat ook weer hoog), maar ook daar heb je verschillende analisten op SA die hier in detail op ingaan.

Ik volgde bijv. nooit airline stocks en toen Covid zorgde voor een crash in deze aandelen was het interessant om de analyses te volgen van SA posters die deze firma's al jaren op de voet volgen.
En wat zeiden die toen?

Want ik denk dat Buffett toen gelijk had om die airlines buiten te pegelen maar dat de markt die uiteindelijk veel te hoog naar boven speculeerde.
(Staan nu veelal terug op niveau eind 2020 en gaan waarschijnlijk nog lager terwijl we economisch en met het vaccin eigenlijk in het meest optimistische scenario van toen zitten).

En wat zeiden die toen?
Hangt af van het artikel, velen waren bearish omwille van de zwakke working capital posities die de meeste (US) airlines hadden. Er waren ook bull bij natuurlijk, voornamelijk omdat de prijsdaling zo snel/fel was gebeurd.
Want ik denk dat Buffett toen gelijk had om die airlines buiten te pegelen maar dat de markt die uiteindelijk veel te hoog naar boven speculeerde.
Ik vraag me af of Buffett in pakweg 1980 dat ook gedaan zou hebben. Op lange termijn is er zeker toekomst voor en in maart 2020 zaten veel airlines ver onder hun boekwaarde te noteren.

Dus gij laat een beslissing over 100k over aan input van wildvreemden op een forum? :)
Als iets misloopt kunt ge verkopen he...heb via tip hier bntx gekocht en verkocht met meer dan 30% winst...sentinel1 twijfel ik maar misschien gokje doen (wel geen 100k). Snow via tip hier gekocht en met 10% winst verkocht. Oxy gekocht en verkocht met 1% verlies(aan 34, staat nu op 29).

Iemand een idee? Wil voor 100k kopen en dan wil ik wel graag zeker zijn 🙂

Deze gaat over merger arbitrage. Zou ik persoonlijk wel niet aanraden, vereist al echt wel veel fundamentele analyse.

Deze gaat over merger arbitrage. Zou ik persoonlijk wel niet aanraden, vereist al echt wel veel fundamentele analyse.
Heb reeds beleggen voor dummies gelezen, is meer dan genoeg...🙂
Als ik mij goed herinner: koop trackers en luister niet naar forumposters of mensen die zeggen dat ze altijd de indexen verslaan...

Heb reeds beleggen voor dummies gelezen, is meer dan genoeg...🙂
Als ik mij goed herinner: koop trackers en luister niet naar forumposters of mensen die zeggen dat ze altijd de indexen verslaan...
Als je een indexfonds wilt kopen ga ik je dat niet afraden hoor. Ik had begrepen uit je eerdere post dat je een interesse had in merger arbitrage, ik zal dat verkeerd begrepen hebben. Laat je niet misleiden door de titel/cover van die boek van Greenblatt trouwens, het is één van de meer technische fundamentele boeken (door een fondsmanager die jaar na jaar de index klopte).

350 telenetjes binnengeharkt vandaag.
Uit nieuwschierigheid, wat maakt je zo'n fan van Telenet? Akkoord, prijs en dividend zijn attractief, maar mag imo ook wel met dergelijke hoge schuldgraad.

Iemand hier een opinie over Umicore? Hebben precies een goede klap gekregen nadat ze guidings neerwaarts hebben bijgesteld. Ik ga me er eens verder in verdiepen, maar opinies van hier neem ik graag mee.

Terug
Bovenaan