Kleine Beursfeiten

80% is mandaat, dus aktekosten etc zijn verwaarloosbaar.

Ssv is 0.1% als je het uitrekent en linear.

De quotiteit had geen impact op %.

Dus all-in betaal ik 1.1% om 0 cash te spenderen. Als ik 200k cash gelegd had, had ik ook 1.1 betaald. ~25k rente extra over 25y. Zelfs aan 0% beursrendement rendabel aan huidige inflatie tarieven...
115%, 80% mandaat en maar 1% interest? Wat voor profiel heb jij? :whistle:
Ik ga begin volgend jaar moeten horen voor een tweede lening voor aankoop 2de gezinswoning.
Het appartement in Brussel is nog lang niet klaar en gaat dus gewoon al te klein zijn tegen we er met ons drieën in kunnen.

115%, 80% mandaat en maar 1% interest? Wat voor profiel heb jij? :whistle:
Ik ga begin volgend jaar moeten horen voor een tweede lening voor aankoop 2de gezinswoning.
Het appartement in Brussel is nog lang niet klaar en gaat dus gewoon al te klein zijn tegen we er met ons drieën in kunnen.

To be fair, het was 1.12%, maar dat verandert niet veel aan de redenering.

I don't know what happened. Ik was ook verwonderd dat het zo liep, kan er ook niet aan doen. Hypo + mandaat dekken zelfs maar voor 90% de lening. Denk dat het 20 % hypotheek en 70% mandaat is en 10% niet gedekt.

Het vreemdste was dat de 1.12 op 25y was en 1.08 op 20y. En de quotiteit deed ook niks, telkens 1.08/1.12... Redelijk no brainer in dat geval.

Aktekosten verwaarloosbaar? Ben vrij zeker dat je voor je kredietakte toch minstens 1,5- 2k zal betaald hebben hoor. Dat is toch al een "instapkost" van bijna 1%. Vermoedelijk nog wat dossierkosten van de bank ook...

Je moet kijken naar de incrementele kost. Ik heb geen half miljoen cash liggen. De keuze was tussen 225k lenen of 450k lenen. De volledige 225k extra is allemaal op mandaat. Dus die extra kosten vallen heel goed mee. Misschien 700 euro.

1% is natuurlijk zeer goeie rentevoet op 25j. Is niet standaard.
Dus je totale SSV premie bedraagt 215 euro? Of betaal je die jaarlijks en heb je hier ook een geschatte inflatiecoefficient op toegepast?

Betalen jaarlijks ~350 nu (80/20, ik <100, zij 250). Wat is dat op 450k? 0.1%, binnen jaar of 10 waarschijnlijk zal dat getal anders zijn. Maar geen 10voud. Again, incrementele kost is 0.1%, die SSV schaalt nogal lineair met het te lenen bedrag.

In elk geval een beter keuze dan 10k upfront te betalen. Die 10k zit in een saai aandeel, met de dividenden betaal ik de SSV. Als ik op het einde van de rit een aandeel heb dat niet 0 is, winst. Zou moeten lukken.

Wie weet gaat de beurs volledig YOLO en verkoop ik binnen 10y alles en los ik het krediet af en lig ik in mijn hof voor de komende jaren.

Hoeveel bedraagt je jaarlijkste premie (en die van je partner) en hoelang moet je die betalen?
En wat bedoel je met " als ik 200k zelf gelegd had ik ook 1,1 moeten betalen"? Natuurlijk, maar wel maar op 15k

Zie hierboven
Het gaat hem in dit gval toch om de absolute kostprijs van een krediet, niet om de relatieve?

Who cares wat de absolute prijs is? De 200+k die ik nu niet als cash gebruik is in de beurs gevlogen. Als ik daar meer dan 1.x % return haal, profit.

Je moet ook rekenen dat aan de huidige inflaties, een toekomstige euro veel minder waard is. Of je betaalt nu 1000 euro, of je betaalt binnen 10 jaar 1000*1.0112^10 euro. Aan 2-3% inflatie/indexering, doet dat minder "pijn" binnen 10 y dan nu. Los van het beleggingsrendement.

Soit, voor jouw situatie en beleggersprofiel zal het in the long run naar alle waarschijnlijkheid wel de beste optie zijn. Of het moest zijn dat de volgende jaren deflatie de regel wordt....

Mijn punt was gewoon dat dat niet steeds zo hoeft te zijn. Mensen die nu eeen hoop cash hebben en niet of slechts zeer gespreid willen instappen, realiseren door hun woning cash te financieren zowel een onmiddellijke( geen aktekosten, dossierkosten, geen ssv ptelie, geen dure brandverzekering) als in de tijd gespreide (geen rentelast) besparing tov ervoor te gaan lenen (ervan uitgaande dat de interestvoeten nog lang laag blijven natuurlijk)...

Als je de getallen bekijkt is het een redelijke no-brainer. We hebben letterlijk -3000 euro cash gespendeerd voor de aankoop (teruggekregen dus). Alle cash die we hadden gaat gefaseerd extra de beurs in (over 3-4y gespreid waarschijnlijk). Totale rentelast+dossierkosten etc zijn 65000+5900. Pak voor de SSV ruim gerekend 10k (niet dat het veel verschil zal maken in de berekening).

Lijkt veel, maar de return die je op je cash moet halen is echt belachelijk laag om het rendabel te maken. I'll take the risk any day.

DEGIRO valt onder de Europese en Nederlandse normen. Ze hebben geen vestiging in België. Met andere woorden, aandelen, fondsen en andere effecten worden op naam van de klant bewaard bij een ander bedrijf. Mocht DEGIRO failliet gaan, kunnen deze niet aangesproken worden. (c) brokertarieven.be

Dit is de eerste keer dat ik dit lees ... Dit is toch waanzin ?

Dit is de eerste keer dat ik dit lees ... Dit is toch waanzin ?
Volgens mij interpreteer je dat gewoon verkeerd; "deze" verwijst naar de effecten, niet naar Degiro.

Brokers moeten de effecten van klanten verplicht onderbrengen bij een custodian (= derde partij) zodat deze buiten een eventueel faillissement van de broker vallen. Degiro valt sinds de overname door Flatex trouwens onder de Duitse toezichthouder.

Volgens mij interpreteer je dat gewoon verkeerd; "deze" verwijst naar de effecten, niet naar Degiro.

Brokers moeten de effecten van klanten verplicht onderbrengen bij een custodian (= derde partij) zodat deze buiten een eventueel faillissement van de broker vallen. Degiro valt sinds de overname door Flatex trouwens onder de Duitse toezichthouder.
Aha, da's inderdaad fout geïnterpreteerd. Stel, degiro gaat failliet dan zijn we beschermd ?

Aha, da's inderdaad fout geïnterpreteerd. Stel, degiro gaat failliet dan zijn we beschermd ?
"28.7 Beleggerscompensatieregeling / depositogarantiestelsel:
De activa van de Cliënt worden gescheiden in afzonderlijke entiteiten (SPV's) en zijn dus gedekt in geval van insolventiev an DEGIRO. In het onwaarschijnlijke geval dat de gescheiden activa niet aan cliënten kunnen worden teruggegeven,
valt DEGIRO onder de Duitse beleggerscompensatieregeling, die verliezen uit niet-geretourneerde activa tot 90% (met
een maximum van EUR 20.000) compenseert.

Bovendien wordt al het geld dat op een Geldrekening wordt gestort, beschermd tot een bedrag van EUR 100.000 in het
kader van het Duitse depositogarantiestelsel."

Je geld bij Degiro is dus beschermd zoals bij onze banken

"28.7 Beleggerscompensatieregeling / depositogarantiestelsel:
De activa van de Cliënt worden gescheiden in afzonderlijke entiteiten (SPV's) en zijn dus gedekt in geval van insolventiev an DEGIRO. In het onwaarschijnlijke geval dat de gescheiden activa niet aan cliënten kunnen worden teruggegeven,
valt DEGIRO onder de Duitse beleggerscompensatieregeling, die verliezen uit niet-geretourneerde activa tot 90% (met
een maximum van EUR 20.000) compenseert.

Bovendien wordt al het geld dat op een Geldrekening wordt gestort, beschermd tot een bedrag van EUR 100.000 in het
kader van het Duitse depositogarantiestelsel."

Je geld bij Degiro is dus beschermd zoals bij onze banken
Top, de meeste websites geven verdeelde info maar had eerst de documenten moeten lezen

Twitter staat ook erg laag zeg. Nochtans geloofde ik er de laatste jaren weer meer in.
Het was op een of andere manier toch opnieuw relevant geworden.

Terug
Bovenaan