Kleine Beursfeiten

Je kan toch ook aandelen laten overzetten? Lijkt me goedkoper dan te moeten opnieuw te kopen?
Degiro vraagt 100 euro per regel en duurt ook enkele weken blijkbaar (wat een probleem kan zijn als je tijdens die periode niet kan handelen, geen idee hoe dat precies werkt). Maar inderdaad, ik zou dat ook nog eens in detail moeten bekijken want opnieuw kopen kan ook duur zijn als de timing slecht valt (en de spread groot is)

Laatst bewerkt:
Degiro vraagt 100 euro per regel en duurt ook enkele weken blijkbaar (wat een probleem kan zijn als je tijdens die periode niet kan handelen, geen idee hoe dat precies werkt). Maar inderdaad, ik zou dat ook nog eens in detail moeten bekijken want opnieuw kopen kan ook duur zijn als de timing slecht valt (en de spread groot is)
Ja amai zeg.. Inderdaad zomaar alles verkopen ga ik zeker ook niet doen want je hebt posities met een lage GAK. Die opnieuw aankopen is niet van toepassing dus moet je al een hele nieuwe portefeuille starten.
Bij IB moet je dan zelf vanalles regelen met de belastingen. Mocht je dat hebben uitgezocht dan lees ik t graag ook. Mocht ik ooit zelf willen overschakelen.

Opsturen van TOB is niet moeilijk. Ik hou een excel bij waar ik alles ingeef waardoor ik een duidelijk overzicht behoud van de TOB die ik moet betalen. Mijn vrouw zit ook bij IB omdat Degiro haar id niet aanvaard en Lynx vereiste minsten 3K.

Laatst bewerkt:
Opsturen van TOB is niet moeilijk. Ik hou een excel bij waar ik alles ingeef waardoor ik een duidelijk overzicht behoud van de TOB die ik moet betalen. Mijn vrouw zit ook bij IB omdat Degiro haar id niet aanvaard en Lynx vereiste minsten 5K.
Is naar 3K gezakt volgens de website.

Nog iemand by Lynx? Ben het geklooi met Saxo beu.

Ik zit toch met bijna alles in EUR als redelijke noob , krijg al stress als ik alleen maar denk aan excel tabbelekes.

Opsturen van TOB is niet moeilijk. Ik hou een excel bij waar ik alles ingeef waardoor ik een duidelijk overzicht behoud van de TOB die ik moet betalen. Mijn vrouw zit ook bij IB omdat Degiro haar id niet aanvaard en Lynx vereiste minsten 3K.
Heb jij zo'n voorbeeldje dan van uw Excel? En enkel door te geven op je belastingpapieren of? Ben een leek op dat vlak.

Nog iemand by Lynx? Ben het geklooi met Saxo beu.
Ik sinds deze zomer als buy-and-hold belegger zijnde, met het plan om er quasi mijn hele portefeuille onder te brengen. Ik hoor ook goeie dingen over MeXeM (ook IB reseller, met nog lagere kosten dan Lynx). Platform van IB is wel wennen, vind ik.

Ik werk en ben belastbaar in Zwitserland momenteel dus n/a. Maar indien weer in Belgie: ja.
Dat is ook handig natuurlijk! Kameraad zit daar ook en zit ook bij IBKR. Ondertussen zelf al spijt dat ik weggegaan ben bij IBKR, misschien ook maar eens kijken om mijn account terug te activeren.
Heb jij zo'n voorbeeldje dan van uw Excel? En enkel door te geven op je belastingpapieren of? Ben een leek op dat vlak.
Op reddit staat er een uitgebreide post met alle informatie in:
modedit: zulke dingen graag in spoiler

Laatst bewerkt door een moderator:
Inflatie Belgie richting 6%, rente spaarrkng 0.1%. Brave werknemers met wat spaargeld zijn de pineut :(:(

Full bonanza hypotheek aan 115% van aankoopprijs gaat op termijn nog mijn beste investering ever worden. 5.36% indexatie in januari :clap: Beeld je in dat je cash dat je vorig jaar verdiend had gebruikt had of op 20y afbetaalt en elk jaar 3000 meer moet afbetalen. Wat een verspilling...

Indien je naar KeyTrade zou verplaatsen, nemen zij de transferkosten op zich. KeyTrade als trade platform suckt maar voor buy & hold aandelen kan het wel interessant zijn.

Ja amai zeg.. Inderdaad zomaar alles verkopen ga ik zeker ook niet doen want je hebt posities met een lage GAK. Die opnieuw aankopen is niet van toepassing dus moet je al een hele nieuwe portefeuille starten.
Bij IB moet je dan zelf vanalles regelen met de belastingen. Mocht je dat hebben uitgezocht dan lees ik t graag ook. Mocht ik ooit zelf willen overschakelen.
GAK maakt toch niet uit :p

Full bonanza hypotheek aan 115% van aankoopprijs gaat op termijn nog mijn beste investering ever worden. 5.36% indexatie in januari :clap: Beeld je in dat je cash dat je vorig jaar verdiend had gebruikt had of op 20y afbetaalt en elk jaar 3000 meer moet afbetalen. Wat een verspilling...
Die hoge infatiegraad is maar een momentopname he, vnl te wijten aan die hoge energieprijzen... Het zal niet zo hard blijven gaan...
Door 115% van je aankoopprijs te lenen, lagen je aankooppkosten vemoedelijk ook hoger: hogere SSV, hogere aktekosten notaris, hogere rentelast etc...

Natuurlijk als je voor de rest alles op de beirs gooit en je timing zit goed, is de kans groot dat je er op langz termijn je voordeel mee doet, maar als je niet van plan bent alles direct op de beurs te gooien, is het sinds de afschaffing van de woonbonus niet noodzakelikk een slecht idee om je vastgoed volledig cash te betalen: je spaart onmiddellijk alle kosten die gerelateerd zijn aan een krediet.

80% is mandaat, dus aktekosten etc zijn verwaarloosbaar.

Ssv is 0.1% als je het uitrekent en linear.

De quotiteit had geen impact op %.

Dus all-in betaal ik 1.1% om 0 cash te spenderen. Als ik 200k cash gelegd had, had ik ook 1.1 betaald. ~25k rente extra over 25y. Zelfs aan 0% beursrendement rendabel aan huidige inflatie tarieven...

80% is mandaat, dus aktekosten etc zijn verwaarloosbaar.

Ssv is 0.1% als je het uitrekent en linear.

De quotiteit had geen impact op %.

Dus all-in betaal ik 1.1% om 0 cash te spenderen. Als ik 200k cash gelegd had, had ik ook 1.1 betaald. ~25k rente extra over 25y. Zelfs aan 0% beursrendement rendabel aan huidige inflatie tarieven...
Aktekosten verwaarloosbaar? Ben vrij zeker dat je voor je kredietakte toch minstens 1,5- 2k zal betaald hebben hoor. Dat is toch al een "instapkost" van bijna 1%. Vermoedelijk nog wat dossierkosten van de bank ook...

1% is natuurlijk zeer goeie rentevoet op 25j. Is niet standaard.
Dus je totale SSV premie bedraagt 215 euro? Of betaal je die jaarlijks en heb je hier ook een geschatte inflatiecoefficient op toegepast?

Hoeveel bedraagt je jaarlijkste premie (en die van je partner) en hoelang moet je die betalen?
En wat bedoel je met " als ik 200k zelf gelegd had ik ook 1,1 moeten betalen"? Natuurlijk, maar wel maar op 15k

Het gaat hem in dit gval toch om de absolute kostprijs van een krediet, niet om de relatieve?

Soit, voor jouw situatie en beleggersprofiel zal het in the long run naar alle waarschijnlijkheid wel de beste optie zijn. Of het moest zijn dat de volgende jaren deflatie de regel wordt....

Mijn punt was gewoon dat dat niet steeds zo hoeft te zijn. Mensen die nu eeen hoop cash hebben en niet of slechts zeer gespreid willen instappen, realiseren door hun woning cash te financieren zowel een onmiddellijke( geen aktekosten, dossierkosten, geen ssv ptelie, geen dure brandverzekering) als in de tijd gespreide (geen rentelast) besparing tov ervoor te gaan lenen (ervan uitgaande dat de interestvoeten nog lang laag blijven natuurlijk)...

Aktekosten verwaarloosbaar? Ben vrij zeker dat je voor je kredietakte toch minstens 1,5- 2k zal betaald hebben hoor. Dat is toch al een "instapkost" van bijna 1%. Vermoedelijk nog wat dossierkosten van de bank ook...

1% is natuurlijk zeer goeie rentevoet op 25j. Is niet standaard.
Dus je totale SSV premie bedraagt 215 euro? Of betaal je die jaarlijks en heb je hier ook een geschatte inflatiecoefficient op toegepast?

Hoeveel bedraagt je jaarlijkste premie (en die van je partner) en hoelang moet je die betalen?
En wat bedoel je met " als ik 200k zelf gelegd had ik ook 1,1 moeten betalen"? Natuurlijk, maar wel maar op 15k

Het gaat hem in dit gval toch om de absolute kostprijs van een krediet, niet om de relatieve?

Soit, voor jouw situatie en beleggersprofiel zal het in the long run naar alle waarschijnlijkheid wel de beste optie zijn. Of het moest zijn dat de volgende jaren deflatie de regel wordt....

Mijn punt was gewoon dat dat niet steeds zo hoeft te zijn. Mensen die nu eeen hoop cash hebben en niet of slechts zeer gespreid willen instappen, realiseren door hun woning cash te financieren zowel een onmiddellijke( geen aktekosten, dossierkosten, geen ssv ptelie, geen dure brandverzekering) als in de tijd gespreide (geen rentelast) besparing tov ervoor te gaan lenen (ervan uitgaande dat de interestvoeten nog lang laag blijven natuurlijk)...

Veel mensen kijken ook enkel naar de kostprijs van de lening "op het einde van de rit". Hoeveel leningen zijn er wel niet die eerder worden afgebroken bij een eerdere verkoop van een huis of een echtscheiding. Ik snap de uitleg van Cege absoluut en een slimmerik in beleggen gaat er zeker zijn voordeel in uit halen, maar je hoort dit verhaaltje toch ook net wat te veel bij mensen die eigenlijk niet weten waar ze mee bezig zijn.

Eigenlijk zou je gewoon moeten kijken hoeveel winst je per jaar er kan uithalen min de extra kosten van de intrest van dat jaar.

Terug
Bovenaan