Kleine Beursfeiten

Voorbije maand of twee heb ik V en MA verkocht.
Heb met dat geld Intel gekocht.
Mogelijk heb ik nog andere dingen verkocht of gekocht, maar ontgaat mij momenteel (verkouden).

Intel met Gelsinger kan imo terug leider worden.
De hires die voorbije jaar gedaan hebben talent dat terugkomt, toont aan dat de cultuur daar weer volop tech gericht wordt.
Daarnaast is het ook bijzonder goedkoop.

P/e onder de 10
Ev/ebitda rond de 6

Veel zal afhangen van hun execution. Als ze succesvol zijn dan krijgt Intel tegen 2025 een mega rerate terwijl ze terug deftig groeien.
Reviews van hun nieuwe CPU zeggen allemaal dat Intel al terug is.

Shell is een van mijn 10 slechtst presterende aandelen ondanks olie dat onverwacht hoog blijft staan.
Veel olie bedrijven lijken niet echt mee te gaan met de olieprijs.
Zie je echt zoveel opwaarts potentieel in Intel? Ik heb zowel Intel als AMD in maart dit jaar op m‘n watchlist gezet. Intel serieus in de min, AMD is bijna verdubbeld in die tijd…

Zie je echt zoveel opwaarts potentieel in Intel? Ik heb zowel Intel als AMD in maart dit jaar op m‘n watchlist gezet. Intel serieus in de min, AMD is bijna verdubbeld in die tijd…
Ja, het potentieel zit er zeker in.
Maar ze moeten terug de leider worden.

Die leidende positie zijn ze in hoofdzaak verloren omdat het op vlak van hun foundry slecht is gelopen. Daar gaan ze nu meer dan $100 miljard in investeren.
En de bedrijfscultuur lijkt al positief te herstellen. Zodat dit geen IBM wordt.

Boskalis terug buitengesmeten (de volle 1% winst) , resultaten ok maar ik vertrouw hun mededeling ivm Covid en het Manilla project niet, lijkt erop dat ze daar iets van slecht nieuws aan het voorbereiden zijn (uitstel van start omwille van covid?)

Je bent niet alleen. BABA wat bijgekocht aan deze lage notering en zit nu met 35 aandelen aan een GAK van $177.99.
Het probleem is dat de Partij nog altijd sterk aanwezig is in het nieuws, waardoor ieder beetje positief nieuws voor het bedrijf maar deels positief wordt onthaald.

Ja, het potentieel zit er zeker in.
Maar ze moeten terug de leider worden.

Die leidende positie zijn ze in hoofdzaak verloren omdat het op vlak van hun foundry slecht is gelopen. Daar gaan ze nu meer dan $100 miljard in investeren.
En de bedrijfscultuur lijkt al positief te herstellen. Zodat dit geen IBM wordt.
- In de US zijn ze nu langs alle kanten chipfabrieken aan het bouwen om nooit meer zo'n tekort te hebben.
Idem de EU die een 'European chips act' uitvaardigde.
Dus productie omhoog om strategische redenen. Betekent profits down voor chipmakers. (zoals bij staal vroeger).

- Daarnaast laat Apple nu zijn eigen chips zoals de M1 maken, die enorm goede prestaties leveren.

- Daarnaast zitten chipfabrikanten door het chiptekort nu op een cyclisch hoge waardering.

Nee, van chipfabrikanten zou ik ver weg blijven voor een (middel)lange termijn investering.

Rivian is 125 miljard waard op de beurs. (of toch aan de laatste marginale transactieprijs)

Dus een bedrijf met 0 (NUL) omzet, 3 miljard net loss, doet een IPO en is volgens de markt +100 miljard waard.
Dit is dus niet pre-profit, maar pre-revenue.
Dat betekent dat dat bedrijf volgens de markt een roze toekomst te wachten staat qua marktaandeel en winst in de EV space!

En dan is er ook Volkswagen, dat met de Porsche Taycan EV en toekomstige Audi etron modellen nu op een piek van 122 miljard dollar staat.
Ook voor hen een uitstekende EV toekomst qua marktaandeel en profits.

Maar....... tegelijk is er Tesla, een directe concurrent in EV. Met een waardering van 1000 miljard dollar.
Een waardering die inhoudt dat ze zowat wereldwijd monopolie op EV's en hun batterijen zullen hebben met tientallen miljarden winst per jaar.

De 3 scenario's kunnen helaas niet tegelijk waar zijn. Wat de markt op dit ogenblik dus wel suggereert.

Laatst bewerkt:
Na positieve cijfers op singles day hoop ik dat BABA eens vertrokken is. Staat op -15 procent op dit moment.

Ik ben als grote China fan de laatste maanden toch minder positief.
Politiek geroddel boeit mij niet, maar economisch gerommel daarentegen wel.

Zolang de problemen met de Evergrande niet van de baan zijn, gaan de Chinese aandelen niet al te veel doen denk ik.

Elke keer Evergrande bijna default, zakt de beurs en elke keer ze bij verassing toch een betaling doen dan stijgt ze.

Als je trouwens leest hoe diep de Evergrande ( en andere vastgoedbedrijven) in de shit zit en hoe hopeloos ze geld bij mekaar schooien heb ik er ook niet echt vertrouwen in. Die zaak stinkt echt en kan al snel uitdraaien in malaise, drama en aanstellerij.

Zelf heb ik een 2 putjes op BABA die deze maand aflopen en ik ga ze toch niet vernieuwen.
Mijn Chinese aandelen ga ik wel bijhouden en niet verkopen, maar ik verwacht er eigenlijk niks van zolang het Evergrande drama geen uitkomst heeft.

Wat betreft BABA is er al een dip vastgesteld van pakketjes uit China in Nederland (stond op de tijd dat postnl) door die nieuwe BTW regels, zelf heb ik trouwens ook niks meer gekocht via BABA en valt het mij op de dat prijzen bijna gelijk zijn met deze van de retail.

Ik ben al blij dat er geen Evergrande afbetalingen meer moeten gebeuren in november.

In China veegt men trouwens zijn gat aan fundamentals, men kijkt er ook anders naar de beurs, die beleggen op gevoel en gokken gewoon graag.

Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan