Kleine Beursfeiten

effe rap hun laatste kwartaalrapport opengedaan -> tof begin alleszins:

Ik zal nog effe verder lezen, maar 6 verschillende namen en genoteerd op weinig gereguleerde beurs van Toronto ... brrrrr...

Het gaat om de toekomst. Met hetgeen wat er daar in Nebraska onder de grond zit.... ;-)

Kan mijzelf voor de kop slaan.

Ik stond met de vinger in de aanslag, maar niet gedaan omdat ik dan zeker onder speculatieve bezigheden zou vallen.
Achteraf gezien onnozel en dom gedacht, want who cares die 33% belasting als je een *10 doet op 2 dagen met 150k.

En ik was 99,9% zeker. De ultieme intersectie van gokkers, easy aankoop via spac, en uiteraard de ultieme cult leader die de spac doet nl. Trump.
Qua cult-niveau is dat gelijk Elon Musk in het kwadraat on steroids en een kilo xtc.

En wetende dat er een grote intersectie is tussen bitcoiners en Trumpfans, wetende dat bitcoin op een high staat dus confidence hoog én geld beschikbaar dat in de spac kan geroteerd worden.

Godverd godverd godverd.
Deze moest ik gehad hebben, ook al was het pure speculatie :)

Laatst bewerkt:
Blijf maar bij het macro gokken op olie.
Fundamenteler dan zoals bij mijn oliebedrijf geraak ik bijna niet hoor.

Supply&demand cijfers van de industrie zelf, individueel bedrijf management check, jaarrapporten check om eventueel gefoefel te ontdekken, cashflow check obv de verwachte gestegen omzet, scuttlebut check voor consumentenolievraag, conference call slides en transcripts van de afgelopen jaren check om te zien of het zeveraars zijn of hun beloftes nakomen, ...

DWAC was een fenomenale intersectie tussen de speculatieve bubbel qua spacs/crypto/redditmania, en vol in de gepolariseerde politieke arena.
Daar kon ik toch met een margin of safety (downside beperkt want de spac gaat in de eerste dagen niet naar 0 want dat geld zit er effectief nog in) concluderen dat er een heel grote kans was op een speculatieve boom in een vrij illiquid en klein aandeel.

Laatst bewerkt:
Beyondmeat ook wel een verleidelijke dip. Zijn er liefhebbers van het bedrijf waarop de naam van dit forum geïnspireerd is?

Laatst bewerkt:
Haha, tbegint al, 2 dagen na aankondiging.
Een bedrijf van Trump dat liegt, zaken probeert te verbergen, ook al zie je van kilometers ver dat het gelogen is? Daar geloof ik niets van :biglaugh:

"The Software Freedom Conservancy (SFC) says former President Donald Trump’s new social network violated a free and open-source software licensing agreement by ripping off decentralized social network Mastodon. The Trump Media and Technology Group (TMTG) has 30 days to comply with the terms of the license before its access is terminatedforcing it to rebuild the platform or face legal action.

TMTG launched a special purpose acquisition company fundraising effort yesterday with promises to build a sweeping media empire. Its only product so far is a social network called Truth Social that appears strongly to be forked from Mastodon. While anyone can freely reuse Mastodon’s code (and groups like right-wing social network Gab have already done so), they still have to comply with the Affero General Public License (or AGPLv3) that governs that code, and its conditions include offering their own source code to all users.

Truth Social doesn’t comply with that license and, in fact, refers to its service as “proprietary.”
Its developers apparently attempted to scrub references that would make the Mastodon connection clear — at one point listing a “sighting” of the Mastodon logo as a bugbut included direct references to Mastodon in the site’s underlying HTML alongside obvious visual similarities.

Blijf maar bij het macro gokken op olie.
Toch wel straf.
Daarom even een recapitulatie om jouw geheugen op te frissen.

Ik zeg begin dit jaar op voorhand wat er zal gebeuren, met fundamentele redenering en cijfers.

Dan reageer jij zo:
Schalie olie snap ik niet.
Is zuiver macro gokken op een berg van schulden.

OPEC gaat nooit meer toelaten dat schalie olie nog winstgevend kan pompen en OPEC is volledig in controle.

Ik ga niet akkoord en geef je mijn redenering:
Ik zie het aanbod krimpen: EU oliebedrijven zijn zich massaal aan het terugtrekken uit olieproductie wegens ESG-druk van hun politiek correcte pensioenfondsen. Er is onderinvestering geweest in nieuwe olie-exploratie sinds eind 2015 wegens de lage olieprijzen.
Oude olievelden zijn aan het afkalven qua productie.

De assumptie van de markt is dat peak demand er al geweest is. Maar ik zie dit niet in de cijfers. Als ik Azië, USA, Zuid-Amerika zie, zie ik de vraag nog altijd stijgen.
Electrische auto's ok, maar dat is slechts 1 deel van de vraag. + indien IEDERE auto die verkocht wordt vandaag electrisch zou zijn, dan duurt het nog 8-10 jaar eer het volledige wagenpark elektrisch is. Vandaag zitten we wereldwijd tussen de 3-5% elektrisch van de nieuwe wagens die verkocht worden.
Dus die invloed op de olievraag op korte en middellange termijn wordt mijns inziens schromelijk overschat.
Verbruik van India en China ligt NU al hoger dan in 2019! Wat wordt dat niet als Covid gedaan is en alle vliegtuigen volle bak terug vliegen?

* Dus supply-demand zit volgens mij in de richting van hogere prijzen (dit zei ik hier trouwens al in 2020, ze zijn ondertussen al serieus gestegen en staan hoger dan in 2019, terwijl de echte après-Covid bonanza van eind 2021-2022 nog moet komen).

* Als dat mijn assumptie is, dan is de volgende vraag welke oliebedrijven te kiezen?
-Pure exploratie heeft het meest 'hefboom' op de olieprijs.
-Stabiele omgeving (geen explosief Midden-Oosten gedoe waar elk moment oorlog kan uitbreken).
-Kan snel reageren op hogere/lagere prijzen en snel de productie opdrijven moesten prijzen hoger gaan. (conventionele velden kunnen dit moeilijker, schalie wel).
- Aandeelhoudersgericht management dat geen massa's geld wegsmijt voor pr-redenen (dure windmolens kopen om pensioenfondsen te sussen zoals BP? Geen exploratie meer doen, want 'meuh fossiele transitie' zoals Shell?) en zich dus richt op de core business.

Dan blijft enkel Amerikaanse schalie olie over. Die vroeger kost wat kost productiegroei nastreefden, maar sinds vorig jaar puur gericht zijn op aandeelhouderswaarde onder druk van de markt.

* Dan is de laatste vraag nog: zijn die oliebedrijven ondergewaardeerd, is de prijs correct?
In september-oktober 2020 stonden die geprijsd alsof het volgend jaar gedaan was met olie, en iedereen samen in de groene velden kumbaya zou zingen onder de windmolens terwijl de vliegtuigen op waterstof passeren en een geluksregenboog achter laten.
Toen heb ik mij scheel gekocht, want de experts waren toen overduidelijk dat er vaccins gingen zijn tegen november-december, en dus was de markt mijns inziens fout in zijn marktwaardering van die bedrijven.
Ja, de markt is heel soms verkeerd :) (en als ik fout ben, verlies ik veel geld. Heerlijk toch...)

Dan repliceer jij:
Ik zie veel olie bulls momenteel.
Ikzelf zie enkel een plafond aan $65 omwille van de supply capaciteit van OPEC en Rusland.
De vraag mag herstellen, maar de productiecapaciteit is veel hoger.

Nu is het nog afwachten tot regulaties in scheepvaart verstrengen op vlak van uitstootnormen en een pak van de vraag valt alweer weg.

Dus kortom: ik krijg vandaag in de fundamentele feiten compleet gelijk.

Jij blijkt compleet verkeerd.

En dan is jouw reactie nu om wat lacherig te doen. Over exact díe investering.

Jawadde.

Het blijft macro gokken.
Die prijs is in controle van opec en mij gaat ge niet wijsmaken dat ge een inzicht hebt in wat die gaan doen.

Het blijft macro gokken.
Die prijs is in controle van opec en mij gaat ge niet wijsmaken dat ge een inzicht hebt in wat die gaan doen.
Haha, BG op zijn best, ontkennen tot in het graf :biglaugh:
Ik heb u letterlijk gezegd wat ging gebeuren.
En als dat dan gebeurt, is het volgens u gokken.

En upstream die beter doet dan geïntegreerde oliebedrijven, chance?

En amerikaanse shale die veel beter doet dan shell en de majors? Ook chance?

(Los van de prijs allemaal, puur het fundamentele.
Ik heb het niet over bv. bitcoin dat gewoon in prijs stijgt zonder dat er fundamenteel iets aan de waarde of use case veranderd is in de voorbije jaren. DAT is gokken.)

Wat betreft vraag en aanbod:
Opec had al meermaals gesignaleerd dat ze zeer terughoudend capaciteit in de markt zouden zetten.
UAE had letterlijk gezegd dat ze een prijs van 70-80 'normaal beschouwden'.

Trouwens interessant weetje: als je op gelijk welk moment in de afgelopen 13 jaar in de nasdaq investeerde, had je op vandaag een CAGR van 20+%...

Wie dus techaandelen kocht in de 13 jaar en daar globaal minder dan 20% heeft --> indexen.

Wat een raging bull markt zeg.

Is door de kwaliteit van die bedrijven en de grote shit van asset heavy naar asset light bedrijven.

De kwaliteit van de bedrijven is veel hoger dan historisch ooit gezien is.
En ze zitten merendeels nog altijd in vroege tot late groei.

Het blijft macro gokken.
Nog een laatste iets terzake:

Als blijkt dat de reservecapaciteit van opec+ plots lager blijkt dan ze publiek laten uitschijnen (50-50 kans volgens mij), zal je nog eens wat meemaken qua energieprijzen in 2022/begin 2023.

De kranten gaan vol staan en op BG zal er plots interesse in olie investeringen zijn.
(en ik zal op Miami beach tussen mijn harem liggen)

Terug
Bovenaan