Wacht hé. Je hebt FUTU voor de helft verkocht op de absolute piek aan 195 $ in februari '21 en de helft aan 130$ (in ~mei '21?).Aangezien Futu een tip van mij is (november 2020, 45 dollar) toch even reageren:
Wat jij niet lijkt te begrijpen is dat het belangrijk is om (de bull thesis van) groeiaandelen nauwgezet op te volgen. Dit is geen buy and hold forever. Er zijn zo wel wat groeiaandelen waar je wat meer achterover kan leunen, maar zeker bij een bedrijf als Futu, dat o.a afhankelijk is van handelsvolumes, moet je continue opvolgen.
Er waren 3 duidelijke aanwijzingen om te verkopen:
1) Ten eerste rond mei, toen het duidelijk werd dat de retail beleggersrush, waar Futu financieel van profiteerde, sterk afzwakte. Koers rond de 130.
2) Q2 resultaten eind aug: duidelijk dat de groei weg was, koers rond de 100
3) Chinezen die gek gaan met hun reguleringen, voor mij een teken dat China voorlopig non-investable is. koers rond de 100
Wat heb ik gedaan? De helft verkocht op 195 na parabolische stijging en de rest rond 130 toen duidelijk werd dat de groei zou vertragen. Meer dan 200% rendement op minder dan 6 maanden.
Als redenen geef je hiervoor aan:
1) een dalende koers: niet van toepassing voor je verkoop op de piek. Mogelijk van toepassing op je verkoop aan 130$. Maar je verkoopt dus om een reden die volledig losstaat van de prestaties van het bedrijf, nl een korte termijn koersdaling?
2) Mindere kwartaalcijfers Q2. In augustus '21 had je toch al alles verkocht? Noem bovendien eens een bedrijf dat ieder kwartaal een perfect parcours heeft afgelegd zonder ooit enige speedbump? Is dat een reden om te verkopen? Zou je je positie in Upstart verkopen bij eens wat mindere kwartaalcijfers?
3) Chinaregulatie: in principe geen nieuwe informatie, tenzij je de nieuwsberichten van augustus bedoelt? Toen had je ook al alles verkocht...

, en doe je aan posthoc rationalisering.
Buikgevoel
of iets anders?