Kleine Beursfeiten

Ik laat het aan uw verbeelding over of er de komende 10 jaar een verschil zal zijn in rendement tussen enerzijds de s&p500 die momenteel voor een groot stuk uit tech bestaat die uit een 12 jaar bullmarkt komt, en Berkshire dat 15% ondergewaardeerd is en uit inflatiebestendige bedrijven bestaat (en by the way het sterkste consumententech bedrijf Apple).
Gek dat je eerst als argument aanhaalt dat de S&P 500 te risky is owv tech tegenover Berkshire en dan de Apple positie als pro-Berkshire argument naar voren schuift.
Mijn voorkeur gaat naar de NASDAQ, eveneens een index, maar dan wel gespreid over de topbedrijven (FAANG). Berkshire is goedkoper, maar mist het momentum van de techs compleet en ik betwijfel ten sterkste of de Berkshire top holdings in de buurt gaan komen van de winstgevendheid van een FAANG.

Mijn verbeelding zorgt er alvast voor dat het 40% van mijn portefeuille is.
Lijkt mij geen slechte positie, zelfs als Buffett en Munger er binnen een jaar niet meer zijn. Maar ik zie ze het niet halen tegenover pakweg Facebook qua ROI.

Wat als buffet (91) en/of munger (97) de pijp aan maarten geven? Denk niet dat dat de prijs goed zal doen.
Die erfenis en machtsoverdracht is al lang in kannen en kruiken. Mogelijks duikt de koers even lager, maar de impact op de fundamentele waarde is verwaarloosbaar.

Nasdaq heeft Berkshire gecrusht de afgelopen 5 jaar. Waarom denk je dat dat gaat veranderen?
Omdat de nasdaq voor minstens de helft uit overgewaardeerde bedrijven bestaat momenteel, en Berkshire ondergewaardeerd is.

Meer redenen heb ik niet.

Als de bullmarkt nog 5 jaar verder duurt, zal ik fout zijn.
Maar dan zal het relatieve verschil in de jaren erna gewoon nog groter zijn.

Ik snap die Berkshire fetisj toch niet hoor.
Tegenover big tech is het maar een slappe prestatie

Bij een crash/recessie zal berkshire het een stuk beter doen omdat de nasdaq overgewaardeerd is, dat wil Janus zeggen. Natuurlijk als je de laatste 5 jaar in de nasdaq geinvesteerd hebt, is uw rendement het dubbele van Berkshire dus de nasdaq mag al 50% zakken en dan zijn ze nog gelijk. Op lange termijn denk ik ook dat de nasdaq het beter zal doen dan Berkshire, bij een crash niet.

Crashes zijn voor mij koopmomenten, geen verkoopmomenten.

Dus wat ben ik ermee dat een aandeel het beter doet bij een crash en minder diep zakt dan de rest?

Hoogstens mss een psychologisch effect op korte termijn omdat je portefeuille beter stand houdt?

Crashes zijn voor mij koopmomenten, geen verkoopmomenten.

Dus wat ben ik ermee dat een aandeel het beter doet bij een crash en minder diep zakt dan de rest?

Hoogstens mss een psychologisch effect op korte termijn omdat je portefeuille beter stand houdt?
Omdat het ook gemakkelijk 10 jaar kan duren eer de koers terug op hetzelfde niveau geraakt, niet iedereen kan daar mee om.

2020Perodic.jpg

Genoeg jaren waarin emerging markets het beter doen. VWCE is een one stop shop zonder wakker te liggen van wereldpolitiek.

Ik spreek trouwens over een horizon van 30 a 40 jaar natuurlijk. Niemand kan voorspellen hoe alles op zo'n termijn gaat evalueren.
Ik denk dat een wereldindex zoals IWDA of VWCE zeker een degelijke keuze is om op consistente wijze in te sparen op lange termijn.

Voor degenen die graag eens een individueel aandeel kiezen, denk ik dat Berkshire aan 270 momenteel een defensieve keuze is met toch een hoger rendement dan die index in de komende 3-5 jaar.

De 2 sluiten elkaar niet uit.

Einde Q3, +19.82% ytd.
De +26% als doel zal niet evident zijn.
Had jij niet veel renewables en chipfabrikanten?
Dan vrees ik er voor...

Renewables bijna allemaal in een gigantische bubble,
en chipfabrikanten stonden op unieke cyclische toppen door het publiek gekende chiptekort (en elke overheid wil nu eigen chipproductie uit staatsveiligheid, exact hetzelfde zoals bij staalproductie vroeger. Aandelen van staalbedrijven daarna voor tientallen jaren totaal gedecimeerd... )

Hoe kom je trouwens aan die precieze 26% als doel, en hoe zet je zo'n doel als je niet weet wanneer en of er opportuniteiten zullen zijn, en dan nog bij onbekende toekomstige rentevoeten?

Had jij niet veel renewables en chipfabrikanten?
Dan vrees ik er voor...

Renewables bijna allemaal in een gigantische bubble,
en chipfabrikanten stonden op unieke cyclische toppen door het publiek gekende chiptekort (en elke overheid wil nu eigen chipproductie uit staatsveiligheid, exact hetzelfde zoals bij staalproductie vroeger. Aandelen van staalbedrijven daarna voor tientallen jaren totaal gedecimeerd... )

Hoe kom je trouwens aan die precieze 26% als doel, en hoe zet je zo'n doel als je niet weet wanneer en of er opportuniteiten zullen zijn, en dan nog bij onbekende toekomstige rentevoeten?
26% omdat het simpel is te rekenen:
x2 per 3 jaar
x10 per 10 jaar

Terug
Bovenaan