Kleine Beursfeiten

Leidt wsl tot gekibbel weer over het schuldenplafond.

Naast de renteverhoging die eraan komt, China gedoe....

Wordt toch heet onder de voeten.
Nee hoor. Dat gebeurt elke keer opnieuw. Steeds hetzelfde verhaal.

Positie van Ageas uitgebreid en GAK verhoogd - op basis van aankoopprijs is dit nu mijn grootste positie met 8% van port. Heeft het mijn inziens gedeeltelijk onterecht iets te zwaar te verduren de afgelopen maanden.
mooie timing was dit, ben blij dat ik meegegaan ben ;)

Vandaag +4,5% nu blijkt dat Chinezen zelf fors hun positie in Ageas vergroot hebben (hier ook Ageas 9% van totale portefeuille nu)

Nee hoor. Dat gebeurt elke keer opnieuw. Steeds hetzelfde verhaal.
Correctie: dat gebeurt enkel als de republikeinen in de oppositie zitten, want dat zijn grotendeels hypocriete huichelaars, en al zeker de huidige generatie ;)

Schuldplafond heeft trouwens niets met 'geld uitgeven' te maken, het is een loutere technische ingreep om reeds goedgekeurde uitgaven letterlijk te betalen.
Maar elke keer opnieuw hetzelfde liedje bij de GOP.
Zelfs onder Trump verlaagden de democraten zich niet om daarmee te chanteren.

Dit gezegd zijnde: hoewel ik als Amerikaan waarschijnlijk een progressieve democraat zou zijn, wat een shitshow maken ze er nu van zeg.

Tegenhouden van het bipartisan infrastructuurplan waarmee Biden zwaar zou scoren en 1 van de verkiezingsbeloften waarmaken.

Elisabeth Warren (die ik vroeger wel goed vond op consumentenzaken) die volledig alle rationaliteit overboord kegelt:

- aandelen terugkopen belasten?? Dat is pure interne kapitaalallocatie, dan kan je dus de loutere overname van een ander bedrijf ook beginnen belasten.

- Fed baas Powell als 'gevaarlijk' bestempelen, terwijl die onverwacht op het niveau van Yellen zit, en zonder fout een depressie vermeden heeft door kordaat in te grijpen in maart 2020.
Zelfs Yellen zélf pleit voor het heraanstellen van Powell.

Als ze het presidentschap willen kwijtspelen in 2024, moet die linkervleugel van de democraten vooral zo voortdoen. Dan wordt 0,0 van hun prioriteiten uitgevoerd.

Mss een geschikt moment om Colruyt aan te kopen, als eerste instap. Niet om rijk van te worden maar iets meer rendement dan een spaarboekje mss wel.
Vrij stabiel, maar ze zitten allerlei bedrijven te kopen totaal buiten hun sector en competentie.
Daarnaast is die ceo fan van zweverige pseudowetenschap. (Vele verhalen gehoord van vreemde hr of teambuilding activiteiten waar er gebeden moet worden of andere rare dingen)

En een irrationele ceo, hoe goed het bedrijf ook, blijf ik liever van weg voor de lange termijn :-)

- China beveelt aankoop gas, olie, lng etc "AT ALL COSTS" om te zorgen dat er zeker geen electriciteit blackouts zijn komende winter.

- Europa is in directe concurrentie op de wereldmarkt voor die grondstoffen.

Nu nog een bijtend koude winter.

Kan niet wachten op de smeekbedes van politici en mensen om meer gas en olie te pompen, en de ESG bullshit in vlammen te zien opgaan.
🍿🍿🍿🍿

Vrij stabiel, maar ze zitten allerlei bedrijven te kopen totaal buiten hun sector en competentie.
Daarnaast is die ceo fan van zweverige pseudowetenschap. (Vele verhalen gehoord van vreemde hr of teambuilding activiteiten waar er gebeden moet worden of andere rare dingen)

En een irrationele ceo, hoe goed het bedrijf ook, blijf ik liever van weg voor de lange termijn :)
Klinkt niet echt overtuigend :p
beetje te veel concurrenten en te lage marges naar mijn goesting, wel mijn favoriete winkel (y)
Die lage marges zijn soms een probleem maar dat geldt voor de sector uiteraard, van een vriendin (manager ahold food) heb ik deze week vernomen dat de cijfers ook niet denderend zijn op haar afdeling en dat men de promo acties gaat afbouwen. Verder is het business model van Colruyt gewoon zeer solide en best performant in vergelijking met sectorgenoten - dat is ook nodig want ze zijn de goedkoopste natuurlijk.

De diversificatie die men heeft mag me ook niet overdrijven want in het geheel stellen die zaken niet heel veel voor - de winkels zijn de core van het bedrijf met een straat voorsprong

Er zitten bij Colruyt miljoenen verborgen waarde in hun vastgoed - dat zal wellicht niet naar boven komen als koerswaarde tenzij ze hun vastgoed naar de beurs brengen, maar het legt wel een ferme bodem onder de koers.

De combinatie van defensieve sector, marktleider, stijgend dividend, verborgen waarde vastgoed … maakt het aandeel voor mij persoonlijk interessant genoeg om deel uit te maken van een brede portefeuille indien aangekocht aan een aanvaardbare prijs.. Het is echter geen aandeel dat je grote returns zal opleveren..

Er zitten bij Colruyt miljoenen verborgen waarde in hun vastgoed - dat zal wellicht niet naar boven komen als koerswaarde tenzij ze hun vastgoed naar de beurs brengen.
Ik kan mij vergissen maar zit het vastgoed zelf (eigendom) niet in Korys en niet Colruyt-groep? Heb altijd gedacht/gehoord dat Korys ook het vastgoed imperium beheerde

Geen carbon tax, maar een carbon subsidie in Frankrijk.
Maar alé, ik dacht dat we net hogere prijzen wilden? En dat het co2 probleem zich dan zou oplossen?

De komende periode wordt werkelijk lachen. (Niche humor, dat wel :) )

Laatst bewerkt:
Als China half plat ligt zou dat de vervuiling wel wat kunnen drukken.
Onbetaalbare benzine/diesel zou ook wat kunnen helpen.

Maar sowieso zal het wel nog volop gaan met vervuiling en climate change nog verergeren.

Ik kan mij vergissen maar zit het vastgoed zelf (eigendom) niet in Korys en niet Colruyt-groep? Heb altijd gedacht/gehoord dat Korys ook het vastgoed imperium beheerde
Deze staan vermeld in de jaarrekening van Colruyt - zowel de oorspronkelijke aanschafwaarde als de locatie/aantallen, deze behoren dus tot de Colruyt groep.

Maar sowieso zal het wel nog volop gaan met vervuiling en climate change nog verergeren.
Men zou bijna tot de conclusie komen dat 100% met bakken geld op innovatie ingezet moet worden, zoals Gates met Breakthrough Energy Ventures, ipv gezever met 'nee wij sustainable fondsen kopen geen aandelen van olie of tabak en dát zal de vraag naar die producten nogal eens doen afnemen zie. (not)

Maar goed, wat weet die amateur Gates van rationele oplossingen en innovatie natuurlijk :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Zelf ben ik een fervente passieve belegger maar ik ben wel benieuwd wat hier (o.a. @JanusDR) de mening is over de beursgang van Coolblue?

Lijkt mij een solide bedrijf. Ik volg en koop er al sinds het prille begin en ben wel overtuigd van de commerciële kwaliteiten van de CEO.

Zelf ben ik een fervente passieve belegger maar ik ben wel benieuwd wat hier (o.a. @JanusDR) de mening is over de beursgang van Coolblue?

Lijkt mij een solide bedrijf. Ik volg en koop er al sinds het prille begin en ben wel overtuigd van de commerciële kwaliteiten van de CEO.
Lijkt me ook een solide bedrijf. 31% omzetgroei eerste helft van dit jaar (t.o.v. 34% vorig jaar) wat goed is maar wel maar 2% nettowinst en 2% FCF wat licht gedaald is t.o.v. vorig jaar. Jaarlijkse actieve users is 23% gestegen t.o.v. 26% vorig jaar.
Met de groei die zakt en lage marges vind ik het persoonlijk niet de moeite om in te investeren. Ik vermoed dat het wel populair zal zijn bij de benelux particuliere investeerders.

Colruyt terug een tik, bij een daling van 10% zal ik nog een schijfje bijkopen, bij een volgende daling van 20% (als die er komt) een laatste schijfje, doel is op te bouwen tot ca 2,5% van port. Niet geheel onverwacht omdat er o.a. nog wat lagere koersdoelen gaan volgen.

Terug
Bovenaan