Kleine Beursfeiten

Inderdaad, zou het zelf ook nooit durven.

Misschien maar goed ook, want voor elke buitenproportionele winnaar zoals hem, zijn er 99 anderen die alles verloren hebben.

Ik zocht nog iets om de re-bel app van belfius eens mee te proberen en vond het wel lollig om er daarnet KBC(A) mee te kopen :unsure:
Blij met (de werking van) re=bel dus daarnet via de chat aangevraagd om mijn “oude” beleggingen daar ook naar te transfereren. De medewerker belde mij op en het was direct in orde.

En wat meer is: zonder verkoopspraatjes of suggesties voor een of ander product of verzekering van hen 👌

Ik vraag mij eigenlijk af waarom ge nog zou beleggen in fondsen van de bank met hoge beheers en instapkosten, terwijl ge gewoon ETF's gelijk IWDA / EMIM of VWCE kunt kopen. Om transactiekosten te beperken zou ik IWDA kopen in schijven van 2500 euro telkens wanneer ik genoeg gespaard heb.

Laatst bewerkt:
Omdat 90% van deze thread enkel een erg winstgevend tijdperk in de beurs heeft meegemaakt, en je emoties anders werken wanneer je elk jaar geld verliest.
Itt wat hier wordt beweerd is IWDA geen garantie op winst, maar dat lijkt vloeken in de kerk.

Ik vraag mij eigenlijk af waarom ge nog zou beleggen in fondsen van de bank met hoge beheers en instapkosten, terwijl ge gewoon ETF's gelijk IWDA / EMIM of VWCE kunt kopen. Om transactiekosten te beperken zou ik IWDA kopen in schijven van 2500 euro telkens wanneer ik genoeg gespaard heb.
Ik heb wel al slechte beursjaren meegemaakt, maar toch vind ik dit een zeer goed plan eigenlijk.

Als je beleggingstermijn lang genoeg is, dan is deze strategie een zekerheid om véél beter dan de inflatie te doen... de Belgen met al hun spaargeld zouden ook beter een deel op deze manier beleggen ipv jaarlijks 2 à 3% koopkracht weg te smijten via geld op hun spaarboekje.

Natuurlijk niet plots al je geld nu in een hoge beurs steken, maar een strategie van telkens €2,500 lijkt me zeer zinvol, en absoluut veel slimmer dan zo'n fonds waarmee je je bank rijkt maakt.

Veel mensen die er niets van weten, die er de tijd niet willen insteken en vertrouwen op de bank om hun geld te beheren.
"Zij kennen er veel van, dus zullen wel het beste plan hebben met mijn geld."

Onderschat niet hoeveel mensen er zo zijn.

Mijn pensioensparen gebeurt al via zo'n fonds van de bank eigenlijk, maar dat kan je wellicht niet anders. Dat is sowieso wel voordelig omwille van het belastingsvoordeel.

Omdat 90% van deze thread enkel een erg winstgevend tijdperk in de beurs heeft meegemaakt, en je emoties anders werken wanneer je elk jaar geld verliest.
Itt wat hier wordt beweerd is IWDA geen garantie op winst, maar dat lijkt vloeken in de kerk.
Een fonds is meestal ook gewoon een verzameling van een heleboel aandelen. Dus als IWDA het slecht doet zal uw fonds van de bank het waarschijnlijk ook slecht doen. Als je dan nog eens de kosten meerekent van die fondsen is het alleszins beter om IWDA te kopen.

Gespreide portefeuille ... Steek dan eventueel een deel in obligaties. Die gaan meestal beter als de beurs slecht gaat.
Natuurlijk geen sexy potentieel rendement op obligaties

Mijn pensioensparen gebeurt al via zo'n fonds van de bank eigenlijk, maar dat kan je wellicht niet anders. Dat is sowieso wel voordelig omwille van het belastingsvoordeel.
same here, en via het werk komt de bonus ook in zo'n fonds, maar daar hebben ze nu toch het licht gezien en zijn ze dit jaar overgestapt op een ishares global world

Dat pensioensparen is toch een vergiftigd geschenk. Een belastingvoordeel ja, maar dan op het einde wel 10% belast worden (als het tegen dan al niet meer is) en je kan je geld er niet uithalen zonder 33% te mogen afgeven ...

Ik ben begonnen met de beurs toen de financiële crisis op z'n zwaarste toeslag. Fortis verloor toen op zijn beste dagen bijna 10% en de andere banken deden het niet veel beter. Ik herinner me nog dat je Microsoft rond de 7$ kon oppikken en BAC rond de 2$. Dat waren nog eens tijden.

Dat pensioensparen is toch een vergiftigd geschenk. Een belastingvoordeel ja, maar dan op het einde wel 10% belast worden (als het tegen dan al niet meer is) en je kan je geld er niet uithalen zonder 33% te mogen afgeven ...
Het is een vehikel om op een gedisciplineerde manier wat langs de kant te zetten voor veel mensen die het anders niet zouden doen. Ik snap het gebash wel ergens, maar het wordt ook wat overdreven imo.

8%*
Mocht men deze taxatie verhogen, zal dat hoogstwaarschijnlijk worden toegepast op nieuwe stortingen.

Ik begin toch sterk te twijfelen aan mijn Kinepolispositie. Misschien toch maar de heeft verkopen? Zit nu aan 42% winst. GAK is 32.44.

Ik begin toch sterk te twijfelen aan mijn Kinepolispositie. Misschien toch maar de heeft verkopen? Zit nu aan 42% winst. GAK is 32.44.
Ik heb de helft verkocht na de sterke stijging in feb en begin maart toen mijn initieel koersdoel bereikt werd. Mijn bedoeling was om de rest bij te houden tot koersdoel 52 maar dat blijkt voorlopig optimistisch. GAK 21,9

Ik zou momenteel ook niet meteen weten waar ik het na verkoop in zou steken. Na de verkoop in maart heb ik er nog Bpost mee gekocht na de wat mij overdreven afstraffing van de koers leek na de tegenvallende resultaten (en daarna CEO wissel).

(En Bpost dan weer verkocht in mei en er extra postnl mee gekocht maar die positie wil ik nu eerder afbouwen dan nog uitbreiden 🤔)

Ik ben gestopt met pensioensparen gewoon omdat er geen zekerheid is terwijl het geld wel zo goed als vaststaat.

Wijzigingen zijn ook steeds voor lopende contracten (logica?) en men slaagt er niet in om spelregels vast te leggen zodat mensen zekerheid hebben.
Zie nu ook de discussie die er was rond groepsverzekeringen.

Terug
Bovenaan