Kleine Beursfeiten

Ik heb recent "Lifecycle Investing" gelezen en ik ben wat aan het kijken hoe dat toepasbaar is in de praktijk. De kern van het boek komt erop neer dat de meesten wel diversifiëren in aandelen (via indexen) en asset classes maar dat weinig mensen diversifiëren in de tijd. Gezien het nogal onzinnig is dat het grootste risico wordt gedragen als je oud bent (dan is je portfolio het grootst) is de moraal van het verhaal dat je moet berekenen hoeveel je in de rest van je leven (normaal gezien) nog gaat sparen en dan te beleggen alsof je dat bedrag al hebt. In het begin van je leven werk je dan met leverage (max 2x) en dan bouw je later af, zodat je op pensioenleeftijd geen leverage meer hebt (en ook geen "nog te krijgen" spaargeld).

Nu is een krediet krijgen om in aandelen te steken nogal moeilijk, een persoonlijke lening kost nogal wat en ik heb ook geen zin in verplichte maandelijkse afbetalingen. De auteurs zelf zijn fan van LEAPS, maar ik voel me niet comfortabel om naast de richting ook nog eens een datum te prikken. Ik zoek dus maw iets dat wel kan werken met leverage, maar tegelijk ook onbegrensd is in de tijd (zoals gewone aandelen). Dus ik kom uit op turbo's. Dat ziet er me op het eerste zicht wel geschikt uit, de stop loss kan tegenvallen maar met 2x leverage moet er toch al redelijk veel gebeuren tegen dat je geliquideerd wordt op iets zoals de S&P (wat het dan zou worden: ik ben toch correct als ik zeg dat een stop loss van 2.280 betekent dat als de S&P zakt naar 2.280 ik volledig geliquideerd wordt en er mij nog 0 euro resteert? Voorbeeld van het product zoals beschreven: https://www.bnpparibasmarkets.be/producten/NL0014651358/)

Ik ben het allemaal wat aan het verkennen want ik vind het concept zoals beschreven in het boek wel interessant en ik wil wel eens experimenteren met 2x leverage. Zie ik bepaalde zaken over het hoofd?

Laatst bewerkt:
Olie-aandelen gaan wel lekker vandaag... China jammer genoeg weer iets minder

dividendrendement is enorm bij deze aandelen.
Ze hebben hun lesje geleerd (zeker de schalie-oliebedrijven). Productie gelijk houden, niet meer oppompen tegen de sterren op, capex beheersen, schuldafbouw, dividenden verhogen en aandelen inkopen.

veel bedrijven zitten door het Corona-jaar waarin de olie naar beneden duikte, nog met eerder lage hedgings, maar bij velen lopen deze grotendeels af eind 2021, waardoor de winsten en free cashflow nog zullen stijgen.
En door de lichte onderinvesteringen in de sector, is dat ook een prijsstuwende factor.

echter, sentiment zit nog wat tegen doordat men oliebedrijven (onterecht) wat negatief bekijkt. Daardoor staan deze aandelen vaak gewoon niet duur in vgl met andere sectoren.

edit, vele produceren ook een niet onaanzienlijk deel gas, en deze prijzen gaan door het dak.

Laatst bewerkt:
Denk dat men een heftige squeeze begint te verwachten deze winter.
Energieprijzen zijn redelijk serieus aan het gaan en we zijn nog maanden van de winter verwijderd.
😅

Gasprijzen door het dak^^
Veel energie bedrijven die een groot deel gasproductie hebben zijn voorbije jaren wat genegeerd, olie was king, gas was bijzaak. Maar met de huidige prijzen is een mooie gasportfolio een ferme joker.

Happy days voor ontex. De Zuid Amerikaanse activiteiten verkocht voor 81 miljoen, in 2016 286 miljoen voor betaald.
Er is nog niets verkocht. Ze zijn wel op zoek om Braziliaanse afdeling te verkopen.
Ze hebben echter wel in onderlinge afspraak een schadevergoeding gekregen van 81mil van de vorige eigenaar wegens bewuste misleiding bij de verkoop.
Dat verzacht de pijn toch een beetje. Hopelijk nu snel terug door de 10euro en niet meer achterop kijken.

Ik heb de helft verkocht na de sterke stijging in feb en begin maart toen mijn initieel koersdoel bereikt werd. Mijn bedoeling was om de rest bij te houden tot koersdoel 52 maar dat blijkt voorlopig optimistisch. GAK 21.9
Stijging naar 52 ging dan plots toch sneller. Volledig uitgestapt nu. Edit: Kinepolis dus

Ben begonnen met cursussen TA , lijkt mee een goeie testcase dit. Volgens mijn berekeningen zie ik die wel nog stijgen naar 60.
Disclaimer: dit is puur als 'test' :)

Ik heb recent "Lifecycle Investing" gelezen en ik ben wat aan het kijken hoe dat toepasbaar is in de praktijk. De kern van het boek komt erop neer dat de meesten wel diversifiëren in aandelen (via indexen) en asset classes maar dat weinig mensen diversifiëren in de tijd. Gezien het nogal onzinnig is dat het grootste risico wordt gedragen als je oud bent (dan is je portfolio het grootst) is de moraal van het verhaal dat je moet berekenen hoeveel je in de rest van je leven (normaal gezien) nog gaat sparen en dan te beleggen alsof je dat bedrag al hebt. In het begin van je leven werk je dan met leverage (max 2x) en dan bouw je later af, zodat je op pensioenleeftijd geen leverage meer hebt (en ook geen "nog te krijgen" spaargeld).

Nu is een krediet krijgen om in aandelen te steken nogal moeilijk, een persoonlijke lening kost nogal wat en ik heb ook geen zin in verplichte maandelijkse afbetalingen. De auteurs zelf zijn fan van LEAPS, maar ik voel me niet comfortabel om naast de richting ook nog eens een datum te prikken. Ik zoek dus maw iets dat wel kan werken met leverage, maar tegelijk ook onbegrensd is in de tijd (zoals gewone aandelen). Dus ik kom uit op turbo's. Dat ziet er me op het eerste zicht wel geschikt uit, de stop loss kan tegenvallen maar met 2x leverage moet er toch al redelijk veel gebeuren tegen dat je geliquideerd wordt op iets zoals de S&P (wat het dan zou worden: ik ben toch correct als ik zeg dat een stop loss van 2.280 betekent dat als de S&P zakt naar 2.280 ik volledig geliquideerd wordt en er mij nog 0 euro resteert? Voorbeeld van het product zoals beschreven: https://www.bnpparibasmarkets.be/producten/NL0014651358/)

Ik ben het allemaal wat aan het verkennen want ik vind het concept zoals beschreven in het boek wel interessant en ik wil wel eens experimenteren met 2x leverage. Zie ik bepaalde zaken over het hoofd?
Heel interessant en eigenlijk iets waar ik ook al op mezelf mee begonnen ben. Denk dat ik het boek eens ga lezen binnenkort. Hoe ik het concreet aanpak is via DeGiro. Daar kan je (beperkt) leveragen met je eigen aandelen aan zeer voordelige tarieven. Ik beleg zeg maar elke maand 1.5K en maak er in DeGiro dan 2K van. Mijn aandelen renderen aan 4% SWR ongeveer een halve K/maand dus in theorie zou dit geen probleem mogen zijn.

Via de plugin hieronder kan je je leverage ratio in de gaten houden. Principieel probeer ik ook onder de 1.20 te blijven.

Vergeten tijdsframe erbij te vermelden, voorjaar 2022 weliswaar aan 60 ;)
Dan correctie.
& AB inbev ziet er dan minder rooskleurig uit. Begin 2022 ergens op 43.

Vergeten tijdsframe erbij te vermelden, voorjaar 2022 weliswaar aan 60 ;)
Dan correctie.
& AB inbev ziet er dan minder rooskleurig uit. Begin 2022 ergens op 43.
Jij denkt dat het zo simpel is? Als dat allemaal werkte zou iedereen al lang multimiljonair zijn. Leg die boeken over TA weg en lees wat over fundamentele analyse, inclusief strategie, bedrijfsmodellen, waarderingen etc. Zal je veel meer opbrengen op termijn.

Jij denkt dat het zo simpel is? Als dat allemaal werkte zou iedereen al lang multimiljonair zijn. Leg die boeken over TA weg en lees wat over fundamentele analyse, inclusief strategie, bedrijfsmodellen, waarderingen etc. Zal je veel meer opbrengen op termijn.
Heb persoonlijk al zeven jaar ervaring met TA. Het is inderdaad niet zo simpel als zeggen x bedrag op x termijn. Volgens mij is het enkel relevant voor daytrading. Totaal niet geschikt voor vermogensopbouw.

Zelfs voor daytrading ben je weinig met TA. Als je een chart met 1 minute candles gebruikt ga je mss een patroon zoals head & shoulders zien en als je een grafiek met 5 minute candles gebruikt ga je een totaal andere grafiek zien met heel andere patronen. Heb ook zo'n boek ivm TA liggen. Voor elke soort van koersbeweging bestaat er wel een naam. Is het geen head and shoulders dan is het wel een double top of double bottom of een flag. En als je dan de grafiek van 1min naar 5min candles switched, zie je iets helemaal anders. En je weet nooit welk patroon het de volgende keer zal volgen. Heeft gewoon geen enkele voorspellende waarde.

Steun en weerstanden (op middellange of lange termijn) kunnen nog interessant zijn om je instap- of uitstapmoment te bepalen, volume is interessant maar dan ben je er al bijna.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan