Als tech nerd kan ik u zeggen dat de achterstand die intel opgebouwd heeft niet weg te werken is een jaar of 3. Het is hetzelfde verhaal als amd van 2011 tot 2017. Zij hebben de CPU god jim keller in dienst genomen om heel hun architectuur om te gooien en van 0 te starten met een volledig nieuw design. Alles dat die kerel aanraakt is instant goud ( apple socs voor telefoon, zen cpu, amd 64 in de early 2000's, tesla hun hardware,...) Intel hun fabs zitten net op 10nm terwijl tsmc al op 5nm produceert. dus zelf maken ze op één of andere manier superieure chips op papier, door hun productie proces zitten ze met stroomzuipers en warme cpu's die niet meekunnen. Release samples van hun next gen cpu's performen in multicore slechter dan ryzen 5000 series van amd die al een jaar oud is op moment van schrijven. dusja, dat is nog minstens 1-2 jaar voor de volgende kans om amd te verslaan. dit jaar komt er nog een refresh van zen 3 met 15% performance uplift en in 2022 gaat amd naar ZEN4 en dat is een die shrink van 7nm naar 5nm, memory controler upgrade van ddr4 naar5 , en nog wat verbetering aan hun core zelf. Als intel dat wil verslaan gaan ze tegen 2022 met een cpu moeten uitkomen die rond de 60-70% sneller is als wat ze nu hebben... en Gezien intel sinds 2012 maar mondjesmaat verbeteringen heeft gemaakt van rond de 5-8% per jaar...
Natuurlijk bij intel hangt het er méér van af in hoeveel bedrijven ze kunnen omkopen om intel te blijven gebruiken dan hun daadwerkelijke cpu performance. Amd is al meerdere keren superieur geweest aan intel ,maar dat maakt niet uit als intel cpu's zo goed als gratis naar uw kop smijt om klant te blijven.
Als ik als IT manager offertes opvraag voor servers, laptops, ... ben ik nog steeds grotendeels verplicht om intel te nemen omdat ze daar met kortingen zwieren dat het geen naam heeft...