Kleine Beursfeiten

Ik heb Intel en denk er wel aan bij te kopen in de 52 a 53 dollar range.
Dat ze termijn verliezen tov AMD kan niemand ontkennen maar in 1 sector kan er toch gerust plek voor meerdere bedrijven in de zon zijn. AMD noteert dan ook aan een PE van 38, Intel slechts aan 12. Ondanks de grote investeringen voor 2021 blijven hun cijfers toch gewoon oerdegelijk. Biden wil dan ook nog is 50 miljard dollar in de sector pompen om de chiptekorten helpen weg te werken, de US maakt nog maar 12% van de chips wereldwijd. Het lijkt me dat ze er alles aan gaan doen dat cijfer terug omhoog te krijgen.

Intel wordt wat mij betreft teveel versleten als een stervend bedrijf.
https://www.cnet.com/tech/computing...l-plan-to-leapfrog-chipmaking-rivals-by-2025/
Goh, ik zit er ook al lang naar te kijken, maar ik vind het een groot twijfelgeval. Aan welke koers heb je ze in portefeuille ?

Goh, ik zit er ook al lang naar te kijken, maar ik vind het een groot twijfelgeval. Aan welke koers heb je ze in portefeuille ?
Ik heb gekocht in november '20, dat moet rond de $46 zijn geweest.

Net Income blijft de laatste jaren hangen rond de 21 miljard, ondanks de rugwind voor de sector. Dus ja, wat scepticisme is op zijn plaats.
Anderzijds, een bedrijf dat 21 miljard winst maakt en aan 12 P/E gelist staat, ik hoor het graag als er andere zijn. Ze kopen massaal eigen aandelen in. Van 5,4 miljard in 2011 over 4,8 miljard in 2017 tot nu 4,1 miljard shares. En zoals je zei mooi dividend.

Het enige bezwaar is dat AMD het geweldig doet, maar hoe zeker is het dat ze die voorsprong gaan kunnen behouden of verder uitbouwen de komende jaren?

Het enige bezwaar is dat AMD het geweldig doet, maar hoe zeker is het dat ze die voorsprong gaan kunnen behouden of verder uitbouwen de komende jaren?
Als tech nerd kan ik u zeggen dat de achterstand die intel opgebouwd heeft niet weg te werken is een jaar of 3. Het is hetzelfde verhaal als amd van 2011 tot 2017. Zij hebben de CPU god jim keller in dienst genomen om heel hun architectuur om te gooien en van 0 te starten met een volledig nieuw design. Alles dat die kerel aanraakt is instant goud ( apple socs voor telefoon, zen cpu, amd 64 in de early 2000's, tesla hun hardware,...) Intel hun fabs zitten net op 10nm terwijl tsmc al op 5nm produceert. dus zelf maken ze op één of andere manier superieure chips op papier, door hun productie proces zitten ze met stroomzuipers en warme cpu's die niet meekunnen. Release samples van hun next gen cpu's performen in multicore slechter dan ryzen 5000 series van amd die al een jaar oud is op moment van schrijven. dusja, dat is nog minstens 1-2 jaar voor de volgende kans om amd te verslaan. dit jaar komt er nog een refresh van zen 3 met 15% performance uplift en in 2022 gaat amd naar ZEN4 en dat is een die shrink van 7nm naar 5nm, memory controler upgrade van ddr4 naar5 , en nog wat verbetering aan hun core zelf. Als intel dat wil verslaan gaan ze tegen 2022 met een cpu moeten uitkomen die rond de 60-70% sneller is als wat ze nu hebben... en Gezien intel sinds 2012 maar mondjesmaat verbeteringen heeft gemaakt van rond de 5-8% per jaar...

Natuurlijk bij intel hangt het er méér van af in hoeveel bedrijven ze kunnen omkopen om intel te blijven gebruiken dan hun daadwerkelijke cpu performance. Amd is al meerdere keren superieur geweest aan intel ,maar dat maakt niet uit als intel cpu's zo goed als gratis naar uw kop smijt om klant te blijven.

Als ik als IT manager offertes opvraag voor servers, laptops, ... ben ik nog steeds grotendeels verplicht om intel te nemen omdat ze daar met kortingen zwieren dat het geen naam heeft...

Laatst bewerkt:
Die saxo suckt toch maar hoor... ik kan niet eens mijn fairfax positie aanvullen omdat de U.S. versie OTC trade.
Zo moet je dus de CAD versie kopen... wat 6x de transactiekost betekent... zo pakken ze u natuurlijk. :)

Als tech nerd kan ik u zeggen dat de achterstand die intel opgebouwd heeft niet weg te werken is een jaar of 3. Het is hetzelfde verhaal als amd van 2011 tot 2017. Zij hebben de CPU god jim keller in dienst genomen om heel hun architectuur om te gooien en van 0 te starten met een volledig nieuw design. Alles dat die kerel aanraakt is instant goud ( apple socs voor telefoon, zen cpu, amd 64 in de early 2000's, tesla hun hardware,...) Intel hun fabs zitten net op 10nm terwijl tsmc al op 5nm produceert. dus zelf maken ze op één of andere manier superieure chips op papier, door hun productie proces zitten ze met stroomzuipers en warme cpu's die niet meekunnen. Release samples van hun next gen cpu's performen in multicore slechter dan ryzen 5000 series van amd die al een jaar oud is op moment van schrijven. dusja, dat is nog minstens 1-2 jaar voor de volgende kans om amd te verslaan. dit jaar komt er nog een refresh van zen 3 met 15% performance uplift en in 2022 gaat amd naar ZEN4 en dat is een die shrink van 7nm naar 5nm, memory controler upgrade van ddr4 naar5 , en nog wat verbetering aan hun core zelf. Als intel dat wil verslaan gaan ze tegen 2022 met een cpu moeten uitkomen die rond de 60-70% sneller is als wat ze nu hebben... en Gezien intel sinds 2012 maar mondjesmaat verbeteringen heeft gemaakt van rond de 5-8% per jaar...

Natuurlijk bij intel hangt het er méér van af in hoeveel bedrijven ze kunnen omkopen om intel te blijven gebruiken dan hun daadwerkelijke cpu performance. Amd is al meerdere keren superieur geweest aan intel ,maar dat maakt niet uit als intel cpu's zo goed als gratis naar uw kop smijt om klant te blijven.

Als ik als IT manager offertes opvraag voor servers, laptops, ... ben ik nog steeds grotendeels verplicht om intel te nemen omdat ze daar met kortingen zwieren dat het geen naam heeft...
Ik hoor ook van IT managers dat ze ook gewoon geen keuze hebben door tekorten. Zelfs als ze voorkeur voor AMS zouden hebben, sommigen kopen gewoon naargelang beschikbaarheid.

Imo verbergt dit deels van de zwakte van Intel en sterkte van AMD.

Die saxo suckt toch maar hoor... ik kan niet eens mijn fairfax positie aanvullen omdat de U.S. versie OTC trade.
Zo moet je dus de CAD versie kopen... wat 6x de transactiekost betekent... zo pakken ze u natuurlijk. :)
Ik vond het hele Binckbankplatform gewoon veel overzichtelijker, duidelijker, en laagdrempeliger. Nu heb je vaak hopen nonsens die je als pdf of spreadsheet kan downloaden, maar gewoon de informatie die je nodig hebt staat achter 3 menu's.

Imo verbergt dit deels van de zwakte van Intel en sterkte van AMD.
Vermoedelijk wel ja. Maar het chiptekort is ook niet iets dat snel opgelost zal zijn, AMD zal ook niet in staat om hun capaciteit plots voldoende op te krikken om hun voorsprong op Intel volledig te verzilveren. Zo staan ze wel geprijsd, dat ze Intel vlotjes van de troon gaan stoten, ik ben benieuwd of ze hun groei al die jaren kunnen blijven doortrekken. Die onzekerheid zorgt natuurlijk ook voor die lage P/E bij Intel, ik kijk het nog wat aan :)
Intel 220 miljard market cap vs AMD 132 miljard market cap, terwijl je qua revenue aan 77 miljard vs 13 miljard zit.

@zaj Bedankt voor de info!

Hahaha!
Waarom ook niet? 😆

Eerder vernoemde SPY 04 aug 439/434 Bull put $0,89 credit / contract gesloten.
Blijft een credit over van $0,46 credit/contract.
Was wel niet voor mensen met een zwakke maag.

SPY-bull-put.jpg

Laatst bewerkt:
Van slechte timing gesproken: eergisteren 50% van mijn positie in Moderna verkocht om gisteren een mooie +11,5% te constateren.

You win some, you lose some :wallbash:

Zoals altijd schuim ik de markt af op zoek naar buitenkansjes (vaak om deze met aan ratio spread te bespelen), maar vandaag toch opnieuw een heel mooie in het mandje gelegd (een "butterfly" in het vakjargon genaamd).

B/O 15 BYSI put augustus voor 135$
2 x S/O 12, 5 BYSI put augustus (2 x 85) 170$
B/O 10 put BYSI put augustus 25$

Kost me niets en mijn risico is eveneens nul met een potentiële maximumwinst van 250$.

Mijn koersdoel van 400 voor Sofina dat ik voorzien had tegen december is nu al bereikt 🥳

Dus ik zal gelijk de echte analisten een advies update geven: hold en koersdoel 500 🤣

Mijn 3 grootste holdings Sofina, Eurazeo en GBL zijn precies op dreef. GBL nog altijd koopwaardig hé jongens dus zeg niet dat ge te laat zijt.

Mijn koersdoel van 400 voor Sofina dat ik voorzien had tegen december is nu al bereikt 🥳

Dus ik zal gelijk de echte analisten een advies update geven: hold en koersdoel 500 🤣

Mijn 3 grootste holdings Sofina, Eurazeo en GBL zijn precies op dreef. GBL nog altijd koopwaardig hé jongens dus zeg niet dat ge te laat zijt.
Een Berkshire outperformed ze toch allemaal in book value cagr.

Sofina wel vrij ok.

Hier vaak nieuwe all time highs van portefeuille.
Earnings maken het leuk.

Ook de +26% ytd gepasseerd, wat mijn persoonlijke jaarlijkse cagr doel is.
Nu nog de vraag of ik die ook kan vasthouden.

Laatst bewerkt:
mijn YTD winst so far +52% ... vasthouden? nee, graag nog een percent of 15 erbij of zo ;) (als China wat kalmeert zou dat vlot moeten lukken)

2021-08-05-8-04-56.jpg

Neenee, enkel GBL koopadvies hé, de andere 2 hold. Maar geen verkoopadvies, momenteel niks fundamenteel veranderd, dus waarom zou je verkopen ?
Absoluut niet. Heb ook Ackermans en Eurazeo, dat is kopen en jaren bijhouden. Eurazeo is ondertussen een x2.
Xfab knalt ook de laatste weken. Compenseert mijn China posities 🙂

Blijkbaar heeft ING goed geboerd en komen er supersappige dividenden aan.

Iemand een idee of het de moeite zou zijn om een call uit te oefenen voor het dividend ? :thinking:

Terug
Bovenaan