Kleine Beursfeiten

Krijg je eigenlijk een mailtje als je Binck rekening omgezet wordt naar Saxobank? Ik kan al drie dagen niet meer inloggen bij hen, mailtje naar support blijft voorlopig onbeantwoord...

Vind het wel toevallig dat het net begonnen is op de dag dat ik hen nog eens op de vingers tikte om eindelijk eens werk te maken van onze aanvraag voor een extra effectenrekening om de beleggingen van onze kinderen te beheren. Mijn verwachtingen liggen weer te hoog zeker... :unsure:

Goh NVDA is geen AMC maar dat is ook al vlot gestegen en dat lijkt me minder risicovol. Dus je moet niet perse wild gokken om degelijke returns te halen.
't zijn wel leuke tijden als Nvidia aandeelhouder voor 't moment ... effe op 2 weken van $600 naar $700 :clap:

Krijg je eigenlijk een mailtje als je Binck rekening omgezet wordt naar Saxobank? Ik kan al drie dagen niet meer inloggen bij hen, mailtje naar support blijft voorlopig onbeantwoord...

Vind het wel toevallig dat het net begonnen is op de dag dat ik hen nog eens op de vingers tikte om eindelijk eens werk te maken van onze aanvraag voor een extra effectenrekening om de beleggingen van onze kinderen te beheren. Mijn verwachtingen liggen weer te hoog zeker... :unsure:
Ik heb mail gekregen ja. Meerdere zelfs dacht ik. En één dag of een paar dagen voor de overzetting ook nog een sms met verzoek om nieuw wachtwoord op te geven.

Op de website van binck staat het volgende wanneer je op 'log in klikt':
U heeft wellicht gehoord dat BinckBank verder gaat als Saxo Bank en dat we zijn gestart om rekeningen over te zetten naar het platform van Saxo Bank. Heeft u nog geen bericht ontvangen? Geen zorgen – u heeft niets gemist. Om de overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen, zetten we klanten gefaseerd over. Een maand voordat uw rekening naar het platform van Saxo Bank verhuist, ontvangt u een e-mail met uitgebreide informatie. Houd uw inbox in de gaten.
Komt dus wel nog.

Maar stel dat je een portefeuille hebt van 200.000 en je investeert slechts 1% (€2,000) daarin ... dan nog zou ik het zonde vinden op het einde van het jaar als mijn rendement 1% lager is door zo'n gokje dat verkeerd uitdraait :)

Dan liever beleggen in 10 bedrijven waar je de volle 100% in gelooft en begrijpt en daar dan telkens voor €20,000 instappen... als je op zo'n aandeel dan 10% winst op maakt heb je ook €2,000 winst hé (en dan slaap je beter 's nachts)
Als je een portefeuille hebt van 200 000 euro, dan schommelt je portefeuille toch al vaak met 2 000 euro per dag en ga je toch niet wakker liggen van 2 000 euro. 🤔

Trouwens zo'n folliekes kunnen ook goed uitpakken. Heb zelf al eens een follieke gedaan om letterlijk van iemand zijn gezaag af te zijn. Is uiteindelijk mijn beste belegging tot hiertoe.

250 euro geïnvesteerd in dec 2020 en nu is het 11 200 euro waard. Tot vandaag heb ik trouwens spijt dat ik niet wat meer ballen had en meer geïnvesteerd had.

Als je een financiële buffer hebt, mag je gerust al eens gek doen, het maakt beleggen spannend en leuker.

Heb me zelf ook voorgenomen om minstens 10% van mijn portefeuille te investeren in folliekes.

AMC bij Lynx (nochtans ook IB) wel te shorten, maar aan 20% rente...

Had zelf (met deze extreem hoge IV) enkele ratio spreads in portefeuille. Zag er heel de tijd erg slecht uit, maar door de daling van donderdag alles gesloten voor 700$ winst, komende van 10.000$ verlies toen het aandeel op zijn hoogste punt noteerde.

Heb nu met expiratie volgende week de volgende positie:
Long 1 x 55 call
Short 2 x 100 call

=> onder de koers van 55$ noch winst noch verlies.
=> tussen 55 en 145 is er winst, met het maximum van 4500$ aan een koers van 100.
=> voorbij 145 is er verlies, evenredig met de koers (-500$ bij een stand van 150, -1000$ bij 155$,...)

AMC bij Lynx (nochtans ook IB) wel te shorten, maar aan 20% rente...

Had zelf (met deze extreem hoge IV) enkele ratio spreads in portefeuille. Zag er heel de tijd erg slecht uit, maar door de daling van donderdag alles gesloten voor 700$ winst, komende van 10.000$ verlies toen het aandeel op zijn hoogste punt noteerde.
No offense, maar dan is het wel hoog tijd om uw strategie eens te herzien als dat de risk/reward ratio is. Ik spreek uit ervaring, ook al vaak naked puts geshort om dan die premium als free money te zien. Er zit wel een massa downside potentieel aan vast. Dan zijn bull puts stukken beter qua ROI.

Heb nu met expiratie volgende week de volgende positie:
Long 1 x 55 call
Short 2 x 100 call
=> onder de koers van 55$ noch winst noch verlies.
=> tussen 55 en 145 is er winst, met het maximum van 4500$ aan een koers van 100.
=> voorbij 145 is er verlies, evenredig met de koers (-500$ bij een stand van 150, -1000$ bij 155$,...)
Ik snap de opzet, maar ben zelf niet zo'n fan van die ratio spreads. Uw positie kan je nu als bullish, bearish en neutraal bekijken afhankelijk van wat de koers doet. Ik zou voor bear calls zijn gegaan hier.

Als je een aandeel koopt, hoelang moet je volgens de fiscus het aandeel houden, zodat het niet extra belast wordt wegens 'speculatie' ofzo?

Geen meerwaardebelasting in de praktijk (of je moet al heel zot doen)
Het zit zo: ik heb al een investering in een bepaald aandeel. Ik denk dat er nog wat inzit. Dus ik zou nu nog wat willen investeren. Stel dat ik augustus winst wil nemen. Dan zou het jammer zijn dat ik meerwaardebelasting moet betalen, omdat ik 'recent' een kooporder geplaatst heb. Dus in dat scenario moet ik geen meerwaardebelastingen betalen?

Laatst bewerkt:
Het zit zo: ik heb al een investering in een bepaald aandeel. Ik denk dat er nog wat inzit. Dus ik zou nu nog wat willen investeren. Stel dat ik augustus winst wil nemen. Dan zou het jammer zijn dat ik meerwaardebelasting moet betalen, omdat ik 'recent' een kooporder geplaatst heb. Dus in dat scenario moet ik geen meerwaardebelastingen betalen?
Neen, je hoeft hier geen meerwaardebelasting op te betalen in Belgie. In het kader van beroepsactiviteiten is het een ander verhaal uiteraard.

Good luck. Standaard Amerikaanse praktijken waar enkel de advocaten uiteindelijk geld mee verdienen :/

Zo, vandaag mijn Basic-Fitjes verkocht aan 41€. Had ze gekocht aan 17,5€, dus mooie 134% winst op een jaar tijd. Vind de koers wat overdreven worden, dus heb ik maar gecashed.

En nu komt het, wat te doen met de vrijgekomen 6K. Misschien deel dividendaandelen en deel ETF's. Keuzes, keuzes. Iemand ideeën ? Zoek nog een leuk dividendaandeel (geen hoog dividend rommel, enkel duurzame dividendbetalers).

Good luck. Standaard Amerikaanse praktijken waar enkel de advocaten uiteindelijk geld mee verdienen :/
Is gewoon bs. Je vind dit ook bij RKT. In 't kort. Vanaf de prijs sterk daalt springen een bende advocaten erop.

Laatst bewerkt:
Ageas / Roularta / WEHB / KBCA bieden een redelijk/mooi dividend en voor een paar betaal je alvast niet te veel aan huidige koersen, een tandem 3K/3K is ook nog te verantwoorden naar aankoop.
Merci voor de reply, maar Ageas heb ik al voor 5K, Roularta geen fan van, WEHB kheb al veel vastgoed (Aedifica, Atenor, ECP, IPRP) en KBCA heeft dividend vorig jaar geschrapt dus zie ik niet als duurzame dividendbetaler. Zoek ook liefst een buitenlands aandeel, heb al teveel Belgische. Franse of Britse aandelen lijken mij de interessantste ivm voordelig qua roerende voorheffing (Britse betaal je geen buitenlandse RV, enkel Belgische en Franse dividenden zouden vanaf dit jaar dacht ik 28% RV zijn wegens nieuwe regeling in België).

Merci voor de reply, maar Ageas heb ik al voor 5K, Roularta geen fan van, WEHB kheb al veel vastgoed (Aedifica, Atenor, ECP, IPRP) en KBCA heeft dividend vorig jaar geschrapt dus zie ik niet als duurzame dividendbetaler. Zoek ook liefst een buitenlands aandeel, heb al teveel Belgische. Franse of Britse aandelen lijken mij de interessantste ivm voordelig qua roerende voorheffing (Britse betaal je geen buitenlandse RV, enkel Belgische en Franse dividenden zouden vanaf dit jaar dacht ik 28% RV zijn wegens nieuwe regeling in België).
Er zijn idd veel opties natuurlijk, wat KBCA betreft neig ik meer naar uitstel i.p.v. schrapping.

Terug
Bovenaan