Wilto
Well-known member
Heb me verkeerd uitgedrukt, inderdaad niet "minder waard". Minder business investmentwaardig eerder (voor jouw). Ik heb ook al mijn aankopen gedaan toen ze >2 biljoen USD waard waren op de stock market. Het enige waar de markt vandaag op flasht is de capex voor de AI datacenter build out. Nu dat dat zelfs voor Alphabet negatieve cash flow zorgt, schrikt iedereen.Minder waard? >$4 biljoen market cap en derde meest waardevolle bedrijf ter wereld. Dat was nog niet zo heel lang geleden fors minder dan 2 biljoen en toen was die cloud groeimotor ook al in gang en was er nog vrije kasstroom. Minder waard dan gisteren misschien?
Vergeet niet dat ik ook zeer bullish was van eind 2023 tem pakweg midden vorig jaar. Je hoeft mij niet te overtuigen van de kwaliteit van Search/Adsense of YouTube hoor. Het is gewoon veel te duur imo, op zijn best fair gewaardeerd.
Maar zoals ik enkele dagen geleden hierover al schreef (voornamelijk in de context van META), heb ik hier niet echt meteen schrik voor bij Alphabet. Die cash die komt wel, die explodeert zelfs.
en @Spooky, bij mijn bedrijf - zeer anekdotisch I know- wat totaal geen Fortune 100 bedrijf is maar gewoon een basic grote Belgische speler, is onze maandelijkse kost aan GCP nu +200k. Vorig jaar in juni 160k. Hoofdzakelijk big querys die de kosten doet opdrijven.
Gaat niet enkel om je LLM hé, maar GCP is zoals Azure & AWS. Achter de schermen draaien die dingen
Gemini subscriptie is bij wijze van spreken slechts een add-on, bovenop je dataserver cloud basis.
Bij mijn werkgever mogen wij ook geen datagevoelige zaken zomaar opladen. We hebben onze eigen portal, waar we dan kunnen kiezen welk model we erop loslaten (mistral, chatgpt, claude & gemini. Naargelang welk model (en welke versie) je pakt heb je ook een limiet per dag. om onze kosten onder controle te houden.

. OXY blijft het alvast goed doen.
. De trapjes gaan naar beneden nu.