Doet Microsoft dat niet wat beter/anders - ttz: met minder risico - hun capex geef instant toch ook wat return, ook geen externe financiering, en tis goedkoper?
Al staat of valt het met het resultaat van die capex - maar daar zijn voorlopig mogelijks wat vraagtekens bij te plaatsen - maar er geld nog steeds dat ze het zich wel kunnen veroorloven om eens een paar jaar een hoop miljarden weg te pissen.
EDIT: en ik geloof echt wel dat je AI moet kunnen omzetten in geld - maar ik stel me soms ook de vraag of we dat wel willen - stel dat je AI goed kan doen werken en effectief kan omzetten in geld - geld vragen voor diensten ten koste van personeel, wat gaat dat personeel dan doen - je moet ze aan het werk houden. Maar de geschiedenis is mijn houvast - zowel de industrialisering, de automatisering en de informatisering hebben steeds aanleiding gegeven tot meer personeel nodig i.p.v. minder - gewoon omdat het kan en omdat een deel gewoon extra werk gaat genereren zonder eigenlijk iets toe te voegen - die laatste zijn de IT'ers. Dat is zoals advocaten - hoe meer je er hebt, hoe groter het tekort.
ps: er zit mogelijks wat cynisme in de post