Kleine Beursfeiten

2tal weken wat correctie en madam pretendeert gelijk te hebben

Op dat vlak volg ik die redenering toch: instappen in hypes en vooral aandelen waar er de laatste weken/maanden koersexplosie gebeurd is, is toch een groot risico dat je op de top aankoopt.

Bv. bij ASML heb ik de afgelopen 2 jaar (denk ik, uit mijn hoofd, ik heb mijn tracker nu niet bij) bijgekocht wanneer er dalingen waren en dat heeft mooie winst opgeleverd - en ik blijf er van overtuigd dat ze met hun unieke positie nog veel potentieel hebben.
Maar vandaag zou ik niet direct bijkopen na YTD bijna +60% omdat dat wel heel erg "voelt" als meer hype dan dat er fundamenteel iets anders is of groot nieuws t.o.v. het begin van het jaar wat +60% waardering zou rechtvaardigen. Instappen op zo'n moment is toch veel risico nemen dat je met een matig rendement gaat eindigen, zelfs op middellange termijn, als er een koerscorrectie komt omwille van minder hype of eens tegenvallend nieuws / mindere resultaten.

Op dat vlak volg ik die redenering toch: instappen in hypes en vooral aandelen waar er de laatste weken/maanden koersexplosie gebeurd is, is toch een groot risico dat je op de top aankoopt.

Bv. bij ASML heb ik de afgelopen 2 jaar (denk ik, uit mijn hoofd, ik heb mijn tracker nu niet bij) bijgekocht wanneer er dalingen waren en dat heeft mooie winst opgeleverd - en ik blijf er van overtuigd dat ze met hun unieke positie nog veel potentieel hebben.
Maar vandaag zou ik niet direct bijkopen na YTD bijna +60% omdat dat wel heel erg "voelt" als meer hype dan dat er fundamenteel iets anders is of groot nieuws t.o.v. het begin van het jaar wat +60% waardering zou rechtvaardigen. Instappen op zo'n moment is toch veel risico nemen dat je met een matig rendement gaat eindigen, zelfs op middellange termijn, als er een koerscorrectie komt omwille van minder hype of eens tegenvallend nieuws / mindere resultaten.

Diezelfde redenering had ik ook , 2 jaar geleden Nvidia.
Blijkt koffiemadam zijn/haar stelling toch niet zo correct.

Punt is gewoon , de voorbije 2 weken is er wat correctie na een periode van (imo) vaak onverklaarbare bewegingen.
Na 2 weken gaan beweren : ZIeJE WEL ik had gelijk!!!! !! Alles hype, mkay ?? i
Da's geen redenering ...

Ik heb recent zelf Lucid motors aangekocht. Rivaal van Tesla en Rivian.
500 dollar/share in 2021,nu 6 dollar

Bedrijf is bijna bankroet, amper tot geen winst.

Buy time. Gek zijn doet geen zeer. Met hulp van saudies en nieuwe overnamers, en een paar billionairs die investeren, en grondige herziening. Nieuwe start. Of Musky die de boel overneemt.
Lucid nu aan 4,7$. Koop je bij :thinking:?

Lucid nu aan 4,7$. Koop je bij :thinking:?
Faillissementskandidaat bij uitstek.

1781178137624.png

1781178076881.png

Ik heb altijd gelijk gehad.
Doemdenkers zeiden ook dat UnitedHealth in rook ging opgaan vorig jaar.

En Lucid zal nieuwe investeerders krijgen. Dat bedrijf zal zakken in waarde ja. Maar een overname zit er in.

Wat jullie zeggen, intereseert me geen reet. Ik volg deze topic al jaren, toen ik nog niet ingeschreven was. En 80% wat men hier verteld bleek verkeerd te zijn. 80% wat ik deed, bleek achteraf juist te zijn.

Oracle ook -10% in de voorbeurs...

Stelling: De top in Microsoft ligt reeds achter ons. De bearmarket in Microsoft is al bezig. Wat is jullie idee?
microslop is een aandeel dat ik geen grote fan mee van ben.

Er is een exodus bezig naar linux en MacOS... enige reden dat ik nog een windows PC heb is omdat ik games moet kunnen reviewen op launch, anders had ik mij ook al gewaagd aan een linux gaming desktop nu Proton echt mainstream aan het worden is.

dus op Operating system zijn ze klanten aan het bloeden
op vlak van Server Os is het ook al jaren en jaren aan het minderen
Web servers is hun markt aandeel zo goed als 0 ondertussen.
M365 is nog hun enige degelijk product TBH, Exchange online blijft gewoon beter dan veel alternatieven. Echter zijn ze daar ook veel steken aan het laten vallen...

Teams is een mixed bag en prototype bloat.
Copilot is een flop en veruit het domste AI model op de markt.

Maar met die copilot bucht die ze in uw gezicht blijven gooien gaat dat ook niet eeuwig duren denk ik. Vooral bedrijven en gamers die microsoft hun monopolie gaven op vlak van besturingsystemen, maar dat is dus ook aan het minderen.

Ervaringsdeskundige als Cloud/system engineer btw. Ik was vroeger de grootste Microsoft fan, maar ondertussen draait hier ook al meer linux dan Windows server. Ondertussen ook al een macbook ipv een windows laptop voor op te werken. Op elk vlak is dat besturingsysteem beter dan windows.

Op lange termijn worden aandelen door de beurs geprijst door hun fundamentele principes.

Korte termijn is het puur sentiment en hype. Profiteer door aandelen te kopen die door slecht sentiment gezakt zijn. En hold voor de lange termijn (minstens 5 jaar)

gebruik de reportknop in plaats van het vuur zo op te poken
microslop is een aandeel dat ik geen grote fan mee van ben.

Er is een exodus bezig naar linux en MacOS... enige reden dat ik nog een windows PC heb is omdat ik games moet kunnen reviewen op launch, anders had ik mij ook al gewaagd aan een linux gaming desktop nu Proton echt mainstream aan het worden is.
....

Waarschijnlijk heb je op technisch vlak overschot van gelijk. Maar in de realiteit heeft Microsoft immens veel ondernemingen bij hun kl*ten vast.
Wie gebruikt er geen MS op professioneel vlak? En de overstap naar een ander systeem is veel te arbeidsinstensief: lees kosten/energie/tijd

Dus als MS morgen de abb prijzen verdubbelt, dan zullen wordt er eens geklaagd, gevloekt en finaal ook de factuur betaald.

@mods : die posts van koffiemadam hebben toch 0 meerwaarde?

FICO, Mastercard, Novo Nordisk, SPGlobal... zijn een paar aandelen, die in mijn ogen nu beter aangekocht worden. En sterke opwaarts potentieel hebben, aan die instapprijs.

Negeer Micron en Sandisk, of Dell en Oracle...

Waarschijnlijk heb je op technisch vlak overschot van gelijk. Maar in de realiteit heeft Microsoft immens veel ondernemingen bij hun kl*ten vast.
Wie gebruikt er geen MS op professioneel vlak? En de overstap naar een ander systeem is veel te arbeidsinstensief: lees kosten/energie/tijd

Dus als MS morgen de abb prijzen verdubbelt, dan zullen wordt er eens geklaagd, gevloekt en finaal ook de factuur betaald.

@mods : die posts van koffiemadam hebben toch 0 meerwaarde?
Als Microsoft morgen hun abonnementskosten verdubbelt dan stappen wij over op Google. Dat is een beetje “slechter” maar als dat Budgetair de enige optie is in een besparingsconjunctuur dan is dat zo. Het is nu niet dat van cloud naar cloud migreren zo een gedoe is. Dat is 1 weekje werk voor 1 iemand die weet waar die mee bezig is.

Of we houden ze enkel nog voor Exchange en betalen 5 euro per user ipv 59.

Microsoft afhankelijkheid is overrated tbh, we leven in een tijdperk waar 99% van de bevolking achter een bureau gewoon hun werk kan doen in een browser. Is trouwens enkel in België dat die zo een gigantische markt hebben. Wereldwijd heeft Google 60% van the “Office applicatie” market share.

Ik was daar tbh ook van verschoten tot ik het opzocht voor deze post.

Als Microsoft morgen hun abonnementskosten verdubbelt dan stappen wij over op Google. Dat is een beetje “slechter” maar als dat Budgetair de enige optie is in een besparingsconjunctuur dan is dat zo. Het is nu niet dat van cloud naar cloud migreren zo een gedoe is. Dat is 1 weekje werk voor 1 iemand die weet waar die mee bezig is.

Of we houden ze enkel nog voor Exchange en betalen 5 euro per user ipv 59.
Can confirm

Wij zijn gemigreerd van een Microsoft omgeving naar een Google Workspace omgeving, wel via Socialware, dus nog een pak goedkoper.
Slechter is dat niet, moeilijkste is de gewone gebruikers zien te overtuigen dat je 'bijna' hetzelfde kunt in een Google Doc/spreadsheet, als ervoor in Word/Excel, maar uiteindelijk is dat goed meegevallen

Terug
Bovenaan